Ahveniston Vauhtipäivät

  • Viestiketjun aloittaja nokia 1610
  • Aloituspäivämäärä

nokia 1610

Guest
Muistatteko vauhtipäivät 80-luvun alusta kun ahvenistolla oli yli 20000 ihmistä katsomassa hurjia kisoja ja uskomattomia kolareita missä camaroo laitettiin pinoon esim.kun joku oli parkkeerannu camaronsa pääsuoran rallicross radalle ja toinen tuli 200 km/h suoraan kylkeen ja parkkeeratun camaron kylki painui sisään noin puoli metriä, jolloin kuski vaan totesi että onneksi en ollu sisällä olisi nimittäin tullu vähän ahdasta!.
Olisi kiva nähdä kyseinen kisa ahvenistolla 6 vuoden tauon jälkeen semmoisessa laajuudessa kuin se mennneellä vuosi kymmenellä oli.Tästä voisi kehitellä suomalaisen rata-autoilun jokakesäisen päätapahtuman.
Ihan turha väittää että ei yleisöä muka olisi tarpeeksi, kyllä sitä on tarpeeksi suomessa on 5.2 miljoonaa asukasta, on se kumma jos ei täältä saada yhtä 20000 ihmistä ahvenistolle.
Kisa pitää järjestää sopivaan aikaan esim. heinäkuu/kesäkuu ja ottaa mielenkiintoiset luokat esim.super saloon pm kisa, autoja 20 vähintään, ja joitain muuta mielenkiintoisia luokkia ja esim.Mika Häkkinen ajamaan formula 1 näytösajon (jokohan menis rikki keken williams F1 autolla vuonna 1984 ajetun apparan kierros ennätys).

Ja rallicross em/sm takaisin apparalle ja Matti Alamäki kisaan mukaan divisioona 1 luokkaan (entinen div 2) ja 25000 ihmistä rinteille.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by nokia 1610:
Muistatteko vauhtipäivät 80-luvun alusta kun ahvenistolla oli yli 20000 ihmistä katsomassa hurjia kisoja ja uskomattomia kolareita missä camaroo laitettiin pinoon esim.kun joku oli parkkeerannu camaronsa pääsuoran rallicross radalle ja toinen tuli 200 km/h suoraan kylkeen ja parkkeeratun camaron kylki painui sisään noin puoli metriä, jolloin kuski vaan totesi että onneksi en ollu sisällä olisi nimittäin tullu vähän ahdasta!.
Olisi kiva nähdä kyseinen kisa ahvenistolla 6 vuoden tauon jälkeen semmoisessa laajuudessa kuin se mennneellä vuosi kymmenellä oli.Tästä voisi kehitellä suomalaisen rata-autoilun jokakesäisen päätapahtuman.
Ideana enemmän kuin erinomainen, mutta kuten tunnettua, AKK:ta ei kiinnosta CamaroCup tai mikään vastaava luokka mikä mahdollisesti voisi vetää mattoa pyhän lehmän eli Sport2000:n alta. Ruotsissa ajavat Ccupia yhä edelleen ilmeisesti sikäläisen STCC:n ja GTR:n lisäluokkana. Jotta tuo ajatusmallisi toteutuisi Suomessakin, niin tarvitaan ensinnäkin totaalinen kurssin muutos AKK:lta ja toisekseen vähintään 10 - 15 valovoimaista kuskia niihin Camaroihin. Nyt likimain kaikki vähänkään nimeä omaavat kuskit ajavat joko ulkomailla tai sitten S2K-mopoilla.
 
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
15
Terve Don Vito.
Camaro-luokasta puheenollen, näillä S2K -mopoilla vedetään lujempaa Apparalla kuin Camaro-Cupin autot aikanaan.
Soundit tietenkin oli toiset, kun on tullut noita desibelimääräyksiä lisää niiltä ajoilta, mutta sille ei valitettavasti voi mitään.
Minä ainakaan en olisi kovinkaan kiinnostunut enää ajamaan sen aikaisia Camaroja, koska tekniikka niistä ajoista on aika lailla kehittynyt.
Jos taas tulisi uusi merkkiluokka (esim. uudet Camarot), ei sekään "huvi" ihan halpaa olisi. Veikkaanpa, että samoissa kustannuksissa pyörittäisiin, mitä tällä hetkellä Sporteissa.
Myöskään näyttävyys/nopeus ei eroaisi Sporteista. Voin olla väärässä, mutta epäilenpä olevani oikeassa.
Mielestäni meillä pitää olla luokka, joka on kansainvälinen, ja joka on edes jollain tavalla kohtuuhintainen.
Tässä yhteydessä ei ehkä kannata lähteä rakentamaan ajatuksia johonkin DTM:n tai BTCC:n kaltaisiin kalustoihin/sarjoihin Suomessa, koska useimmat meistä tietää ne kustannukset. Ne ovat karanneet käsistä jo aikaa sitten.
Jos valmistajat ovat jättämässä/jättäneet BTCC:n laskuista pois, yksityiskuljettajilla on vieläkin vähemmän mahdollisuuksia hankkia/ylläpitää tuontyyppistä kalustoa.
Minun mielestäni tulisi olla tyytyväinen siitä, että ollaan saatu edes joku rataluokka nousuun. Toivottavasti se tapahtuu seuraavaksi SS:lle. Itsekin pidän tehokkaista autoista, ja ainahan kuljettajana vaatii autostaan enemmän tehoa.
Rakentavaa on se, että kehitetään ajatuksia SS:n nostamisesta ylös. Ei se, että ensin mollataan Sport-luokka, jotta joku toinen luokka saisi enemmän huomionarvoa.
Tässäpä tällä kertaa.
Terveisin,
Arto
 
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
15
Morjens vielä.
Äskeisestä vastauksestani jäi eräs tärkeä asia mainitsematta.
Puhuttaessa Ruotsin STCC-sarjasta, tapasin äskettäin hyvän tuttavani "Beggen" Anderssonin, joka ajaa kyseistä sarjaa BMW:llä (vieläpä E36-malli, eli vanhempi korimalli).
Kustannukset ovat aivan eri tasolla, kuin mitä Sporteissa on. Pelkän kaluston kustannukset ovat muutamissa miljoonissa, ja siihen ei ole laskettu vielä muita kuluja (renkaat, huollot, kuljetukset, kisaviikonloput jne. jne...).
Eli kovinkaan monella Suomessa ei ole mahdollista hankkia tällaista kalustoa.
Terveisin,
Arto
 

Mr NASCAR

Guest
kyllä niitä camaroja nyt haikallaan vaikka jenkithän on tunnetusti ''lillumalalluma'' laivoja jotka seilaa puolelta toiselle. eihän sellasta lillumista pysty kattoon tulee paha oloki ja kaikki. onse kumma että camaroita halutaan, niissähän on niin isot moottoritki että ne on varmaan ihan perseestä. nii ja sitte neku on nii rumia! oi hellanduudelis.. kyllä mää ainaki oksentaisin monta kertaa.
joo mutta kyllä ennen oli kaikki paremmin, sillon ruusbäriki ajo jossain kisassa kamarolla lappalaisen roppee vastaan. kyl oli jännää ku sivuluisussa tultiin mutkaan ja renkaat savus. ei olis uskonu sellasista jättilaivoista joissa oli niin isot moottoritki. mutta kyllä ne lillu, ku camaro tuli suolenkille nii joha se lillu ja seilas puolelta toiselta että ei sitte mitään jakoa. sellasia ne jenkit on lillmalalluja hyi helvetti, kyllä se pitää olla vittu valurauta-alusta ja jouset ja kaikki ja vittu sellaset umpikumirenkkakki missä kumin paksuus on vanteen pinnasta mitattuna 0.2 mm. joo sellaset jyristäjät on hienoja.

nim. sporteille ovaalikisa ry.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Arto Salmenautio:
Terve Don Vito.
Camaro-luokasta puheenollen, näillä S2K -mopoilla vedetään lujempaa Apparalla kuin Camaro-Cupin autot aikanaan.

Totta kai vedetään. Alusta, renkaat ja autojen aerodynamiikka on kehittynyt noista SuperStar Camarojen ajoista aivan valtavasti ja toisekseen ISO jenkkilintta ja Ahveniston "ampumahiihtorata" ei ole mitenkään optimaalinen yhdistelmä. Mutta sanohan noin henk.koht pers'tuntumalta miten paljon S2K BMW:llä ja "muinaisella" rA M3:lla on eroa ajettavuudessa ja kierrosajoissa? Tehoissahan A-ryhmäläisellä lienee noin 100hp etua.
Jos valmistajat ovat jättämässä/jättäneet BTCC:n laskuista pois, yksityiskuljettajilla on vieläkin vähemmän mahdollisuuksia hankkia/ylläpitää tuontyyppistä kalustoa.
Ruotsissa nuo tekivät aikanaan sellaisen ratkaisun, että sarjaa lähdettiin viemään enempi tuonne SuperTouringin suuntaan kuin N-ryhmän/SuperProductionin suuntaan. Siellä se tuntuu toimivan yllättävän hyvin. Enkä ainakaan ole kuullut mitään sen suuntaista, että se olisi kuihtumassa. Toki kalusto ei ole aivan uutta, vaan minimissään kai pari kautta vanhaa ST-kalustoa Englannin, Saksan ja Italian sarjoista. Suomen ja BelCarin ohella kai ainoat sarjat missä ST A4 Quattrolla on vielä käyttöä.
Minun mielestäni tulisi olla tyytyväinen siitä, että ollaan saatu edes joku rataluokka nousuun. Toivottavasti se tapahtuu seuraavaksi SS:lle.
Toivotaan parasta, mutta pelätään pahinta. Aika moni kuski on ollut vähemmän tyytyväinen AKK:n temppuun SS:n sysäämisestä "pois näkösältä"...
 
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
15
Moi Don Vito.
Onhan siinä tietysti eroa Sporteilla entisiin A-ryhmäläisiin.
A-ryhmän M3:nen oli suunniteltu ja rakennettu nimenomaan kilpailukäyttöä ajatellen.
Sekä alusta, että moottori.
Tosin moottori oli vapaammin viritettävissä.
Se johti siihen, että käyttötunnit koneella oli hyvin pienet; n. 20 tuntia.

Tehoa oli enemmän, ja virheet sai aika hyvin korjattua tehoilla. Tarkoitan sitä, että jos pito alkoi loppua takaa, niin kaasulla pystyi säilyttämään hyvän ohjattavuuden eli pystyi tulemaan hienosti pienessä sladissa kurvin ulostuloon saakka.

320i -mallillakin voi "kikkailla", mutta tehojen raja tulee tietenkin herkemmin vastaan. Myös renkaat sulavat herkemmin Sporttien alle. Johtuu varmaan suurimmalta osalta renkaan leveydestä.
Leveämmät renkaat tarvitsisivat tietenkin lisää tehoja.
Muuten ajettavuus mielestäni on hyvin lähellä sitä, mitä oli aikanaan M3:lla.
Kierrosaikoja en kyllä muista, mutta kyllä siinä vielä on eroa. Lähempänä vertailukohtaa oli kyllä SS-luokan nopeat pelit.
Terveisin,
Arto
 

nokia 1610

Guest
Olen kyllä sitä mieltä että super saloonit saa ajaa cup päivillä niin kauan kun niitä autoja on edes 20, ennen sitä ei mitään asiaa sm-rata päivillä.Mutta itsekin kyllä tulen kaipaamaan SS luokkaa mutta ei semmoisena kun se viime vuosina oli eli puuduttavan tylsänä.Tasasuutta puuttuu, tasasuutta saisi painojen käyttöönotolla niin kuin sport 2000 luokassa ja autoja lisää, yhdistämällä special saloonit sekä ss luokan.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Tosi juttu että superien kisat ovat olleet hiukan tylsiä suurista taso eroista ja vähäisen autojen määrästä. Toivotaan parempaa. Samalla jokin sääntötarkistus jotta taidolla tehdyt autot ei loppuisi suomen maasta.(tarkoitan sääntöä jossa pitää olla esim. peltilattia. Tarkentaisitteko mitä eroa on special salooneilla ja ss luokan autoissa, eli miten ne voisi yhdistää?
 

nokia 1610

Guest
Siis eikö cup päivillä ole special saloon luokka sekä ss luokka rata-sm päivillä eli yhdistetään nämä kaksi luokkaa toisiinsa jolloin saadaan enemmän autoja.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Moikka

tosta M3 sesta että viime kesänä kuulemma eräs y2K kuski veteli vakiolla 88 M3 sella alastaron ..(autossa kaaret.coiloverit kone vakio ja y2k slicksit alla) kuulemma aikaan 1.24....asiaa voi tideustella turkulaisesta TG stä kuka ajo ja tarkkaan kuin kovaa...eli matkaa on...
kustannuksista voin kertoa ruotsin nykyisesta CC vastineesta että ne ajavat plommatuilla koneilla jotka ovat 380 hv ns Crate engines 350 c.i. aftermarket koneita joita Gm sylkee tuhansittain vuodessa ulos eli ei kalliita (4500$ tjsp)...ja ja koreissa on luokan omat helmasarjat jotka ovat suuressa erässä tilattuna halpoja samoin autojen korit on vakiot ja kaaret standardisoitu ...alusta noudattaa nykyisiä A-ryhmän sääntöjä ja suuresti epäilen että edes parhaat y2k autot pärjää näyttävyydessä tai vaihdissa niille lisää aiheesta taitaa vieläkin löytyä osoitteesta www.camarocup.com kuvien kera.
ymmärään hyvin että hauskaa ei sellaisen ajaminen voi olla kun on jäykkä takaakseli yms mutta tuo että ajettaisiin vanhoilla Camaroilla kuuluu HRF.n puitteisiin...tosin autoja on ruotsissa ja norjassa eritoten koska siellä niillä on perustettu uudet sarjat että pääsee ajamaan...suomessa on tallella 2-3 vanhaa CCSS autoa..

Ahveniston vauhtipäivät ja Sadan auton ajot on parasta mitä 80 luvulla ratapuolella tapahtui.

Originally posted by Arto Salmenautio:
Moi Don Vito.
Onhan siinä tietysti eroa Sporteilla entisiin A-ryhmäläisiin.
A-ryhmän M3:nen oli suunniteltu ja rakennettu nimenomaan kilpailukäyttöä ajatellen.
Sekä alusta, että moottori.
Tosin moottori oli vapaammin viritettävissä.
Se johti siihen, että käyttötunnit koneella oli hyvin pienet; n. 20 tuntia.

Tehoa oli enemmän, ja virheet sai aika hyvin korjattua tehoilla. Tarkoitan sitä, että jos pito alkoi loppua takaa, niin kaasulla pystyi säilyttämään hyvän ohjattavuuden eli pystyi tulemaan hienosti pienessä sladissa kurvin ulostuloon saakka.

320i -mallillakin voi "kikkailla", mutta tehojen raja tulee tietenkin herkemmin vastaan. Myös renkaat sulavat herkemmin Sporttien alle. Johtuu varmaan suurimmalta osalta renkaan leveydestä.
Leveämmät renkaat tarvitsisivat tietenkin lisää tehoja.
Muuten ajettavuus mielestäni on hyvin lähellä sitä, mitä oli aikanaan M3:lla.
Kierrosaikoja en kyllä muista, mutta kyllä siinä vielä on eroa. Lähempänä vertailukohtaa oli kyllä SS-luokan nopeat pelit.
Terveisin,
Arto
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Arto Salmenautio:

Muuten ajettavuus mielestäni on hyvin lähellä sitä, mitä oli aikanaan M3:lla.
Kierrosaikoja en kyllä muista, mutta kyllä siinä vielä on eroa. Lähempänä vertailukohtaa oli kyllä SS-luokan nopeat pelit.
Tuo kuulostaa hieman oudolta, kun nimittäin vertas '99 kesällä Kemorassa Westmanin RS500:n ns.suorituskykyä SS-autoihin...Ei pysynyt Sierra vauhdissa mukana oikeastaan lainkaan. Oli jopa vaikeuksissa Mäkelän Kadetin kanssa eikä mitään asiaa edes Hietamäen Markun ST Audin vauhtiin. Ja kun oon kattellu noitten Saabistien kisoja, niin ei JKW mitenkään erityisen hitaalta kuljettajalta vaikuta (tai sitten muut Saabistit on alle arvosteluasteikon)
 
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
15
Moi.
Parhaiten Kemoran aikoja voi verrata keskenään, kun sen ajan ainakin muistan, silloin kun ajoin M3:lla. Paras aika oli 1.12 pinnassa.
Eli Kemoran radalla se kyllä osuu siihen väliin, mistä mainitsin.

Eli vielä olisi päässyt viiden sakkiin sillä ajalla SS-luokassa.
Sporteilla ajat olivat 18.3:sta ylöspäin ja Mäkelän Kadetin aika oli 1.21,9.

Arto
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by Don Vito:
Toivotaan parasta, mutta pelätään pahinta. Aika moni kuski on ollut vähemmän tyytyväinen AKK:n temppuun SS:n sysäämisestä "pois näkösältä"...

"Aika moni kuski", jaa ?? Sen mitä vuorotöiltä on ehtinyt käydä katsomassa kisoja Ahvenistolla on päälimmäisenä jäänyt mieleen SS:stä:
-kilpailijoita on vähän
-usein vähistä lähtijöistä vain puolet pääsee maaliin asti tekniikan pykiessä - tähän tosin v 2000 kisa on merkittävä poikkeus
-lähdöt ovat tylsiä, ohituksia ei ole nähty kuin erittäin nopean auton jäätyä aluksi hännille (Ruohorinne tai Kuismasen stop'n'go)
-vapaat rakentelusäännöt huomioiden jälkipään autot ovat ihmeen hitaita
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by ettelbruck:
"Aika moni kuski", jaa ?? Sen mitä vuorotöiltä on ehtinyt käydä katsomassa kisoja Ahvenistolla on päälimmäisenä jäänyt mieleen SS:stä:
-kilpailijoita on vähän
-usein vähistä lähtijöistä vain puolet pääsee maaliin asti tekniikan pykiessä - tähän tosin v 2000 kisa on merkittävä poikkeus
-lähdöt ovat tylsiä, ohituksia ei ole nähty kuin erittäin nopean auton jäätyä aluksi hännille (Ruohorinne tai Kuismasen stop'n'go)
-vapaat rakentelusäännöt huomioiden jälkipään autot ovat ihmeen hitaita
Kilpailijoiden määrä tietty vois olla isompikin, mutta hyvä että edes tuonkin verran... Veikkaisin että on vähenemään päin, kiitos AKK:n "uudistusten".

Moottoriurheilu on siitä jännä juttu, että tekniikan pykiminen on aina oleellinen riskitekijä. Pomminvarmat koneet ei yleensä ole niitä nopeimpia.

Useissa kisoissa on muodostunut selviä taistelupareja, esim. Lempinen-Ruohis, Sarlin-Kämäräinen mutta tietysti porukka vois olla tasaisempikin - sääntöjen sisään vain mahtuu niin monenlaista kilvanajolaitetta että mihinkään merkkiluokan/sport2000:n tiiviyteen on mahdotonta päästä vaikka autoja olisikin täysi ruudukko.

Ahvenistolla oleellisin asia ei ole teho, vaan ajettavuus ja siinä ei tehdas-Audien voittanutta löydy. Etenkin kostealla kelillä se korostuu entisestään. Esim Kemorassa Mannisen Petri ja Virtasen Olli taisteli tosissaan kolmannesta tilasta. Lempisen ja Ruohiksen vauhtiin ei oikein ollut asiaa kuin pääsuoralla. Lempisen suurin valtti on/oli siinä, että Audilla pystyi jättämään mutkaan jarruttamisen huomattavasti myöhempään kuin kukaan muu ja vastaavasti ulostullessa neliveto piti huolen siitä, että aikaa ei kulu turhaan sutimiseen.
 

Mestari

Active member
Liittynyt
16.10.2000
Viestit
43
Mielestäni on kyllä väärin kaataa syyt AKK:n niskoille SuperSaloonien nykytilasta. Vuodesta ´96 olen nähnyt kaikki SM-kisat kahta lukuunottamatta, ja sitä ennen epäsäännöllisemmin tuolta 80-luvun puolesta välistä asti, ja kyllä koko sen ajan Super Saloonit ovat keikkuneet SM taistossa mukana melkoisen AKK:n tekohengityksen avulla ja AKK:n hyvän tahtoisuuden ansiosta.

SuperSaloonien puolelta on joka kevät lupailtu vaikka mitä, ja aina kesän tulokset ovat olleet yhtä laihoja. Sarjaan ollaan saatu kerättyä hienolta näyttävä lista, mutta kesällä sitten kyseisiä autoja viivalla ei näy kertaakaan ja osa käy ajamassa yhden tai kaksi kisaa kesässä. Ei tuo SuperSaloon touhu ole koko 90 luvulla hyvällä tahdollakaan muistuttanut SM arvoisen luokan toimintaa. Harmi. Sillä kyllä SuperSaloonit olisivat minunkin suosiki luokkani jos vain koko Suomen SS kalusto olisi tosissaan kilpailemassa mestaruudesta! Nykyisellään tuo touhu vain maksavaa katsojaa kiukuttaa, kun niitä autoja ei siellä viivalla näy. Sport2000:een voi taas aina luottaa että rahoilleen saa aina täyttä vastinetta!
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by Mestari:

Sillä kyllä SuperSaloonit olisivat minunkin suosiki luokkani jos vain koko Suomen SS kalusto olisi tosissaan kilpailemassa mestaruudesta! Nykyisellään tuo touhu vain maksavaa katsojaa kiukuttaa, kun niitä autoja ei siellä viivalla näy. Sport2000:een voi taas aina luottaa että rahoilleen saa aina täyttä vastinetta!

Tähän asiaan suurin osa katsojista varmaan yhtyyn. Vaikka radalta puuttuu pauke ja meteli ilman supereita niin kuiteskin vain SM viikonloppuina todellista katsojille suunnattua tapahtumaan on ollut vain Sport 2 miljoonissa ja nykyisin myös formula kolmosissa.
Ensi kautena kyllä tulee lisää katsojille suunnattua taistelu luokkaa kun Minit saapuvat kehiin.
Jos neljäntenä luokkana vielä toimisi harraste B luokka niin tapahtumia olisi kyllä mukavasti. Historc luokka neljäntenä antaa kyllä myös katseltavaa.
Vauhti radoilla ei aina näytä nopeelta mutta
kyllä kaikkien luokkien autot menee siellä äärirajoilla. Sijoituksista taisteleva luokka on mukavin katseltava.
Saataisiinpa luokka jossa olisi ääntä ja tasaväkisiä teamejä voittaja useasti vaihtuen, ei välttämättä suuri tehoisia , Niin uskoisin suosion katsojien parissa olevan taattu.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Niin no tässä ei auta sitten muu kuin mennä ruotsiin ensi kesänä STCC kisojen yhteydessä suurimman ylisekannatuksen omaavia Camaroja...
Ja tässä talven aikana jos toinen kotimainen taipuu voi katsella kuvia osoitteesta www.camarocup.com...
ei ole kovin kallista toi camarolla ajaminen..uusi auto maksaa noin 200000 Skr...
ei nopeita mutta metenee kuin härkälauma kapealla kujalla ja suosio on TAATTU.
miksi ei täällä enään ajeta voi vain syyttää erästä henkilöä...suomalaisethan superissakin piti säännöt sellaisena että yhteistyö ei PM muodossa enään meidän kalustolla onnistu.

Originally posted by Jamppa Maijala:
Sijoituksista taisteleva luokka on mukavin katseltava.
Saataisiinpa luokka jossa olisi ääntä ja tasaväkisiä teamejä voittaja useasti vaihtuen, ei välttämättä suuri tehoisia , Niin uskoisin suosion katsojien parissa olevan taattu.
[/B]
Naulan kantaan osuit Jamppa.... ei nopeutta vaan ääntä ja ahdasta mutta ei "tahatonta" romurallia kuten Y2K...
eräs historicci tuomarikin on todennut että Y2K on suomen jokkisluokka asvaltille ajokurissa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by nokia 1610:
Siis eikö cup päivillä ole special saloon luokka sekä ss luokka rata-sm päivillä eli yhdistetään nämä kaksi luokkaa toisiinsa jolloin saadaan enemmän autoja.
Termiä SpecialSaloon ei ole ollut käytössä kymmeneen vuoteen. Joskus aikanaan rA yli 2000 ja SpecialSaloon yli 1300 cc yhdistettiin luokaksi SuperSaloon ja vastaavasti rA alle 2000 ja SS alle 1300:sta tuli Touring Saloon. TS luokka sitten tapettiin lopullisesti kauden 99 päätteeksi ja viime kesänä siellä pörräsi muutama yli-ikäinen tai muutenvaan SM-sarjan ulkopuolelle jättäytynyt Sport2000 auto. Eip noita pienen SS:n autoja ole uusia rakennettu enää vuosikausiin, ja vanhoistakin enää kolme oli aktiivikäytössä. Ja nopeutensa puolesta niitä ei oikein voisikaan ottaa SuperSaluunoiden sekaan. Nopeusero on esim. Kemorassa ison luokan kärkeen min. 10 sec/kierros. Pienellä sääntöjen viilauksella luokkaan sopivaa kalustoa Suomessa kyllä olisi ollut, mutta valitettavasti lajikateus on niin voimakas, ettei näitä "rallisprint-ammattilaisia" taida saada millään ilveellä radalle kilpailemaan. Kuulemma rata-ajo on niitä varten, jotka ei rallissa/sprintissä pärjää/uskalla ajaa...
Jos sen kuutiotilavuusrajan olis aikanaan nostanut 1300:ta vaikka tasan 2 litraan, niin ehkä sinnekin olis uutta kalustoo saatu.
Ja jos mielii pärjätä asvaltilla rallissa, niin ois ehkä syytä opetella hakemaan ne ajolinjat ja ajotyylin juuri ratakisoista. Suomalaisita lähinnä Toivosen Henkka (vanha ratakuski Lancian tehdastallin 5-ryhmän Lancia Beta MC Turbolla) osas asvalttiajamisen niksit. Esim. Kankku roiskii kuin soralla konsanaan ja siitä ei kello tykkää...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by Don Vito:
Kuulemma rata-ajo on niitä varten, jotka ei rallissa/sprintissä pärjää/uskalla ajaa...
Jos sen kuutiotilavuusrajan olis aikanaan nostanut 1300:ta vaikka tasan 2 litraan, niin ehkä sinnekin olis uutta kalustoo saatu.
Ja jos mielii pärjätä asvaltilla rallissa, niin ois ehkä syytä opetella hakemaan ne ajolinjat ja ajotyylin juuri ratakisoista. Suomalaisita lähinnä Toivosen Henkka (vanha ratakuski Lancian tehdastallin 5-ryhmän Lancia Beta MC Turbolla) osas asvalttiajamisen niksit. Esim. Kankku roiskii kuin soralla konsanaan ja siitä ei kello tykkää...

60-luvulla vielä samat hemmot hallitsivat niin rallissa kuin radan vakioautoluokissa. Hieman tuoreempia rallipuolelta kävijöitä ovat mm Saku Vierimaa ja Mikael Sundström joiden esitykset pistivät hieman epäilemään kansallisen rata-autoilukärjen hyvyyttä.
 
Ylös