Ahveniston Vauhtipäivät

  • Viestiketjun aloittaja nokia 1610
  • Aloituspäivämäärä

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by ettelbruck:
60-luvulla vielä samat hemmot hallitsivat niin rallissa kuin radan vakioautoluokissa. Hieman tuoreempia rallipuolelta kävijöitä ovat mm Saku Vierimaa ja Mikael Sundström joiden esitykset pistivät hieman epäilemään kansallisen rata-autoilukärjen hyvyyttä.
MiCamelin otteista radalla ei ole mielikuvaa, mutta ei tuo Vierimaa aikanaan SuperSaluunoissa ollut yhtään sen vakuuttavampi kuin Lexakaan. Ainoa mitä mies sai aikaan oli ex-Helge Snab BMW 320 Turbon totaalinen täystuho joskus 80-luvun puolella (näin olen konkareilta kuullut).
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Siis hetkinen, mitä Rehti-Sakun olisi pitänyt tehdä että se olisi ollut vakuuttava? Katurata-ajoissa piti rallikuntoisella BDA:lla pilkkanaan vanhoja ratakettuja ja kun päästiin Ahvenistolle niin Saku Snabbin hylkäämällä Bemulla oli nopeampi kuin Snabb uudella autollaan.

Mikkohan puolestaan ralli-323:lla veteli hyvin samoja kierrosaikoja kuin ison A:n Volvot ja Bemut, Ahveniston PM "90 muistaakseni, dokumentit ei oo täällä.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Niin, olihan Mikolla KV ratakokemustakin. Kun kerta oli rallidiili Peugeot UK:n kanssa niin pistihän ne sen johonkin kisaan 205 GTi:llä ja heti kärkijoukkoon oikealta ohjattavalla vehkellä. Siinä tais kyllä sadekeli auttaa.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Kumma juttu että Suomalaiset eivät tykkää pieni moottoreisista kilpailu luokista. Pienimoottorisissahan olisi etuja esim. että kun on vähemmän voimoo niin renkaatkaan ei ole niin kovilla(kustannus säästöjä)pätee myös soralle. Jos Touring Salooneilla olisi ollut vielä SM arvo olisin siirtynyt sinne. Enäänhän ei tarvi suunnitellakkaan sitä. Vanha vitos ryhmä kirjojen sivuilta tutkaillen ja Lopen Sepän kertomana olisi vaikuttanut minun luokalta mutta kun tupsahin tähän maailmaan parikymmentä vuotta liian myöhään ja eikä kotiseudullani pidetty kilvanajajia muuta kuin rahan tuhlaajina. Oliko niin että ennes vanhaan suosio perustui kilpa-ajajillakin kun pääsi käyttämään suurta idea varastoa rahan sijasta, kului kyllä sitäkin?
Onneksi meillä on vielä jäänteitä historiallisilta ajoilta Mini Tonni vuodesta 78.


[This message has been edited by Jamppa Maijala (edited 05-12-2000).]
 

nokia 1610

Guest
Eikö voisi sallia sport 2000:siin siipiä jolloin ei kustannukset nousisi taivaisiin toisin kuin moottorin tehoja kasvattamalla, ja näin saataisiin vähän ulkonäköä sporteihin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by nokia 1610:
Eikö voisi sallia sport 2000:siin siipiä jolloin ei kustannukset nousisi taivaisiin toisin kuin moottorin tehoja kasvattamalla, ja näin saataisiin vähän ulkonäköä sporteihin.
Arto oikaiskoon jos olen kauhiast väärässä, mutta tämä Sport2000 taitaa olla enää markkinointi nimi ja tekniset määräykset on kaikilta osiltaan yhteneväiset kv. SuperProduction sääntöihin... Eli ei lintulautoja/lumiauroja, elleivät ole luokiteltuja osia...
 
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
15
Moikka.
Pitää paikkaansa, mitä Don Vito mainitsi.
Säännöthän ovat "jäädytetty" Suomessa muutamaksi vuodeksi eteenpäin, jotta saataisiin kulut pysymään hieman kurissa.
Minun mielestä sääntömuutokset otetaan aivan oikeaan aikaan käyttöön eli ensi kaudesta, jotta varmistetaan, että pysytään FIA:n kelkassa mukana.
Moottoriinhan tulee hieman muutoksia, joka taas tuo lisähevosvoimia. Suorakytkentälaatikoita tulee varmasti enemmän käyttöön koska laatikkoon saa asentaa yhden uuden välityksen / automerkki.
Ykkösvaihde tulee olemaan aika pitkä, jotta saadaan muut välitykset passaamaan pienelle alueelle.
Myös uusi peränvälitys tulee / automerkki.
Terveisin,
Arto
 

nokia 1610

Guest
Originally posted by Arto Salmenautio:
Moikka.
Pitää paikkaansa, mitä Don Vito mainitsi.
Säännöthän ovat "jäädytetty" Suomessa muutamaksi vuodeksi eteenpäin, jotta saataisiin kulut pysymään hieman kurissa.
Minun mielestä sääntömuutokset otetaan aivan oikeaan aikaan käyttöön eli ensi kaudesta, jotta varmistetaan, että pysytään FIA:n kelkassa mukana.
Moottoriinhan tulee hieman muutoksia, joka taas tuo lisähevosvoimia. Suorakytkentälaatikoita tulee varmasti enemmän käyttöön koska laatikkoon saa asentaa yhden uuden välityksen / automerkki.
Ykkösvaihde tulee olemaan aika pitkä, jotta saadaan muut välitykset passaamaan pienelle alueelle.
Myös uusi peränvälitys tulee / automerkki.
Terveisin,
Arto

Kuinka paljon tehot lisääntyvät viime kauteen verrattuna.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuo rallikuskien poissaolo on tosiaan aina pikkasen ihmettänyt. Pojilla tuntuu olevan rahaa niin perk... muttei voida lähtee radalle opetteleen asfaltilla ajoo. Vois olla uran kannalta ihan hyvä juttu... Välillä tuntuu ettei moni ole hirveesti edes tietoinen rata-autoilusta, onko lajien välinen kuilu noin suuri???

Sundström tosiaan voitti Snabbin kanssa ekan Kemora 500:n, mutten muista miten poikien kierrosajat meni, eli kumpi oli nopeempi ja miten paljon. Kemoralla en ikään ole tunnettuja rallikuskeja Mikaelin ja Vatasen lisäksi nähnyt...
 

v10

Guest
Saabeissa ajeli muinoin entinen kansallisen tason rallikuski Ilpo Hietanen. Ilpo lopetti rallaamisen vuoden 1987 jälkeen, kun ryhmän 2 SM-sarja lopetettiin. Ensimmäinen vuosi Saabeissa meni opettelun merkeissä, mutta sitten tulikin kaksi mestaruutta putkeen.

Miksiköhän rallien kyläkisoja saattaa seurata yhdessä mutkassa enemmän yleisöä kuin koko rata-SM kisaa? Mitään markkinointia ei ole suoritettu, kun ei myydä lippujakaan. Olisiko perimmäinen syy yleisökatoon tapahtumien puute? Tapahtumia saadaan aikaan pistämällä radalle paljon tasaväkistä kalustoa. No sportit kyllä on aika katsojaystävällinen sarja, mutta se on valitettavasti ainoa. Tietysti jos kalusto on äärettöman näyttävää, se riittää yksin, mutta siihen ei ole riittävän monella varaa. Kannatan kyllä ehdottomasti näytösajoja tyyliin Larini Sörnäisissä. Muistan kun itse kuulin ykkösen äänen ensi kertaa livenä Silverstonessa, tuli pisara silmäkulmaan-todella vaikuttavaa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin siinähän se on et kaikki luulee et ei ole tapahtumia... Viime kesän Kemoran SM:ssä oli enemmän ohituksia ja tapahtumia kuin missään näkemässäni kisassa kymmeneen vuoteen. TV:ssä niitä vaan ei näytetty puoliikaan. Toki radallakin on merkitystä...
 
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
15
Kemoran kisa viime kesältä jää kyllä mieleen yhtenä mielenkiintoisimpana lähtönä minun urallani. Jos et ahdistellut jotain kilpakumppania, jouduit itse ahdistelluksi (positiivisessa mielessä).
Tapahtumia oli varmaan riittävästi kummassakin lähdössä...ainakin kuljettajan näkökulmasta.
Kemoran rata on luonteeltaan sellainen, että sillä radalla kisailu on useimmiten ollut kovaa.
Terveisin,
Arto
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Arto Salmenautio:
Kemoran rata on luonteeltaan sellainen, että sillä radalla kisailu on useimmiten ollut kovaa.
Terveisin,
Arto
Jokaisella radalla on omat erityispiirteensä. Kemorassa kriittistä on hirsimökin mutkaan jarrutus ja mutkasta ulostulo. Vähänkin väärä ajolinja maksaa aikaa. Jurvassa se kallistettu kaarre on näyttänyt olevan etenkin merkkiluokissa myrkkyä aika monelle. Ahvenisto on kokonaisuudessaan vaikea rata oppia ajamaan nopeasti. Motoparkista ei oo oikein kokemuksia kun en oo käynyt kuin kerran, mutta sanovat, että kaikin paikoin et näe mihin rata kääntyy ja täytyy ajaa "pers'tuntumalta". Alastaro on ehkä nykyradoista värittömin, mutta vastaavasti aloittelevalle kuskille (kuten minä)
helpoin opeteltava.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Oletko Vito ajatellut tulla mukaan touhuun ajajapuolellekin? Mikä luokka?
Virtasalmi todellakin on aika mahtava rata myös ainoastaan en itse pitänyt siitä pääsuoralla olevasta shikaanista. Siellä todellakin on sellainen paikka jossa ajolinjan kun tietää niin kaikki sattuu kohdalleen vaikka hnäkyvyys on huono. Näin tehottimille autoille se pitkä suora on vain hiukan tylsä kun kisan aikana kerkee hesarinkin lukemaan siinä suoralla.
Alastaro mielestäni 3 mutkaa. Kemora minulle vaikeahko nopeuden suhteen vaikka kylläkin jurva ehkä enemmän tuottaa päänvaivaa. Ahveniston kun on niin lähellä ja lähes joka keskiviikko tullut oltua paikalla joko ajajana tai mekatsuna niin sen radan juonet on tulleet tutummaksi eikä ole enään niin henkeä salpaava, mutta erittäin vaativa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Jamppa Maijala:
Oletko Vito ajatellut tulla mukaan touhuun ajajapuolellekin? Mikä luokka?

Ajatellut toki paljonkin, mutta kun vielä pitäis laittaa ne ajatukset toteutusasteelle.. Siinä asiassa kiikastaa lähinnä rahasta

Itse asiassa mulla oli melkein valmis (konetta ja laatikkoo ja uusia vöitä vailla) kilvanajolaite vanhamuotoiseen Touring Salooniin. Mutta kuinka ollakaan AKK veti maton jalkojen alta... myin sen sitten tuttavan kersoille peltoautoksi...
Virtasalmi todellakin on aika mahtava rata myös ainoastaan en itse pitänyt siitä pääsuoralla olevasta shikaanista. Siellä todellakin on sellainen paikka jossa ajolinjan kun tietää niin kaikki sattuu kohdalleen vaikka hnäkyvyys on huono. Näin tehottimille autoille se pitkä suora on vain hiukan tylsä kun kisan aikana kerkee hesarinkin lukemaan siinä suoralla.
Alastaro mielestäni 3 mutkaa. Kemora minulle vaikeahko nopeuden suhteen vaikka kylläkin jurva ehkä enemmän tuottaa päänvaivaa. Ahveniston kun on niin lähellä ja lähes joka keskiviikko tullut oltua paikalla joko ajajana tai mekatsuna niin sen radan juonet on tulleet tutummaksi eikä ole enään niin henkeä salpaava, mutta erittäin vaativa.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Kyllä se todellakin on vaikeimpia vaiheita saada idea käytännön asteelle. Suurimpia vaikeuksia siinä on tuo mistä raha? Sen takia luokka jossa rahaa pystyy korvaamaan työllä ja suurilla ideoilla(Pelle Peloton tyyliin) olisi asiaa.
 
Ylös