Aika-ajoformaatit ennen ja nyt

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
Itse myös kannattaisin että vika osio ajettaisiin top 8 tai 10 kesken yksi kerrallaa. Siinä juuri korostuisi kuljettajien kyky täräyttää se nopea kierros. Lisäksi kun nyt tänä vuonna saavat sen yhden pehmeimmän setin renkaita sinne Q3:seen, niin kaikki voisivat hyvin ajaa sen yhden vedon sillä nopeimmalla renkaalla.
Ongelma tuossa on se, että mikäli rata kuivuisi viimeisen osion loppua kohti, tai mikäli kesken viimeisen osion alkaisi sataa vettä eivät kuljettajat pääsisi ajamaan tasavertaisissa olosuhteissa ja paalupaikan nappaisi se kuljettaja jolla on paras tuuri olosuhteiden suhteen.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ongelma tuossa on se, että mikäli rata kuivuisi viimeisen osion loppua kohti, tai mikäli kesken viimeisen osion alkaisi sataa vettä eivät kuljettajat pääsisi ajamaan tasavertaisissa olosuhteissa ja paalupaikan nappaisi se kuljettaja jolla on paras tuuri olosuhteiden suhteen.
Niin se on nytkin. Lähdet minuutin liian myöhään radalle ja sade ehtii kastella radan. Muuttuvat olosuhteet kuuluvat ulkoilmalajeissa pelin henkeen. Yleisurheilussa voi kahden eri satasen erän välissä olla 2-3 metrin ero tuulessa ja frisbeegolfissa eka pooli on tuulessa ja sateessa, ja viimeinen auringonpaisteessa ja tyynessä.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Niin se on nytkin. Lähdet minuutin liian myöhään radalle ja sade ehtii kastella radan. Muuttuvat olosuhteet kuuluvat ulkoilmalajeissa pelin henkeen. Yleisurheilussa voi kahden eri satasen erän välissä olla 2-3 metrin ero tuulessa ja frisbeegolfissa eka pooli on tuulessa ja sateessa, ja viimeinen auringonpaisteessa ja tyynessä.
Mutta nykyisin kyse on kuitenkin tuurin lisäksi osittain myös siitä kuinka osaat lukea olosuhteita/tilanteita. Jos taas mennään tuohon "yksi ajaja kerrallaan" -systeemiin niin se on pelkästään tuurista kiinni minkälaiset olosuhteet sattuu. Edelleenkin sanon että tässä aika-ajojärjestelmässä ei ole mitään vikana joten sitä ei tarvitse korjata, F1:n merkittävät ongelmat on ihan muualla kuin aika-ajossa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Mutta nykyisin kyse on kuitenkin tuurin lisäksi osittain myös siitä kuinka osaat lukea olosuhteita/tilanteita. Jos taas mennään tuohon "yksi ajaja kerrallaan" -systeemiin niin se on pelkästään tuurista kiinni minkälaiset olosuhteet sattuu. Edelleenkin sanon että tässä aika-ajojärjestelmässä ei ole mitään vikana joten sitä ei tarvitse korjata, F1:n merkittävät ongelmat on ihan muualla kuin aika-ajossa.
Samaa mieltä. Kunhan totesin, että tuurillakin saattaa olla sijaa, niin kauan kuin urheillaan ulkona.

Aika-ajoformaateista järjettömin oli se, kun ajettiin Q3 kisapensat tankissa ja osion alku meni siihen, että yritettiin kuluttaa mahdollisimman paljon polttoainetta jotta auto olisi viimeiseen vetoon kevyt.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Mutta nykyisin kyse on kuitenkin tuurin lisäksi osittain myös siitä kuinka osaat lukea olosuhteita/tilanteita. Jos taas mennään tuohon "yksi ajaja kerrallaan" -systeemiin niin se on pelkästään tuurista kiinni minkälaiset olosuhteet sattuu. Edelleenkin sanon että tässä aika-ajojärjestelmässä ei ole mitään vikana joten sitä ei tarvitse korjata, F1:n merkittävät ongelmat on ihan muualla kuin aika-ajossa.
No aika harvoin aika-ajoissa esimerkiksi sataa. Ja jos viimeiset 8 ajaa kiekkansa yksi kerrallaan niin normi olosuhteissa 10 minuutissa ei kyllä rata sanottavasti muutu. Kuitenkin jos on jo top-8:ssa niin ei se katastrofi ole toisin kuin 2005 että saatoit jäädä olosuhteiden vuoksi viimeiseksi nopeimmalla autolla. Kuitenkin tämä formaatti lisäisi paineita onnistua kerralla ja sitä hajontaa tulisi. Jos on tarve saada autot nopeusjärjestyksessä niin annetaan kaikille 10 settiä superpehmeitä viimeiseen osioon niin varmasti päästään siihen että autot ovat aina nopeusjärjestyksessä :D
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
No aika harvoin aika-ajoissa esimerkiksi sataa. Ja jos viimeiset 8 ajaa kiekkansa yksi kerrallaan niin normi olosuhteissa 10 minuutissa ei kyllä rata sanottavasti muutu. Kuitenkin jos on jo top-8:ssa niin ei se katastrofi ole toisin kuin 2005 että saatoit jäädä olosuhteiden vuoksi viimeiseksi nopeimmalla autolla. Kuitenkin tämä formaatti lisäisi paineita onnistua kerralla ja sitä hajontaa tulisi. Jos on tarve saada autot nopeusjärjestyksessä niin annetaan kaikille 10 settiä superpehmeitä viimeiseen osioon niin varmasti päästään siihen että autot ovat aina nopeusjärjestyksessä :D
Samaa mieltä, aika-ajo viime vuosien mallilla ei ole mitenkään rikkinäinen, mutta uskon että yksi kerrallaan ajettuna se olisi jännityksen puolesta parempi. Isoin ärsytyksen aihe nykyisellään on juurikin tuo, että kaikki ajavat kierroksensa samaan aikaan, jolloin tosiaan nähdään se yksi kierros kokonaan ja kaikista lopuista lähinnä maaliintulo.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9354
Aika-ajoformaateista järjettömin oli se, kun ajettiin Q3 kisapensat tankissa ja osion alku meni siihen, että yritettiin kuluttaa mahdollisimman paljon polttoainetta jotta auto olisi viimeiseen vetoon kevyt.
Tuossa systeemissä oli vielä niin, että polttoainetta yritettiin samalla kuluttaa vähemmän kuin mitä normitilanteessta kuluu, koska kierroksista sai aina jonkun verran kredittiä, minkä verran polttoainetta saa lisätä.

Otetaan esimerkiksi niin, että auto kuluttaa 1 kierroksen verran jos ajetaan täysillä ja 0,8 jos ajetaan säästeliäästi.

Sessioon lähdetään niin, että täysillä sillä voisi ajaa 20 kierrosta. Ensin kuusi bensanpolttokierrosta eli polttoainettta kuluu 4,8 kierroksen edestä. Sitten varikolle, uudet renkaat ja nopea yritys, takaisin varikolle ja toinen nopea yritys. Eli 0,8+1+0,8+0,8+1+0,8=5,2.

Kuljettaja ajoi 12 kierrosta session aikana, mutta polttoainetta kului 10 kierroksen edestä. Näin ollen kisaan lähdettiin 20-10+12=22 kierroksen lastilla.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Samaa mieltä. Kunhan totesin, että tuurillakin saattaa olla sijaa, niin kauan kuin urheillaan ulkona.

Aika-ajoformaateista järjettömin oli se, kun ajettiin Q3 kisapensat tankissa ja osion alku meni siihen, että yritettiin kuluttaa mahdollisimman paljon polttoainetta jotta auto olisi viimeiseen vetoon kevyt.
Tähänhän kuului vielä sekin älyttömyys, että tuo viimeinen osio oli vieläpä kaikkein pisin ajallisesti (peräti 20 minuuttia). Oli siinä perässäajoa katseltavaksi kerrakseen.
 
Ylös