aika kova Corvette (Top Gear)

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
http://uk.youtube.com/watch?v=iFtOKvRDsIg

Joutui brittiautojen veriin vannova Clarkson pitkin hampain myöntämään,että aika kova peli tollanen Corvette. Ei muuta keksinyt,niin piti sitten antaa miinusta siitä kun auton navigaattori osaa ohjata lähimpään mäkkäriin :rolleyes: Siinä jäi vauhdista niin Porsche 911 turbo,Ferrari F430 kuin Pagani Zonda V12!
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Z06 Corvette on kieltämättä varsin lyömätön peli mitä tulee hinta-, nopeus- ja statussuhteeseen. Valtaosa kaksi tai kolmekin kertaa kalliimmista urheiluautoista jäävät jalkoihin eikä kyse kumminkaan ole pelkästään radalle tehdystä autosta.

Erityisesti moottoritekniikassa ei voi kuin ihailla jenkkejä. Ikivanha, alkeellinen ja kömpelön oloinen työntötankomoottori pesee eurooppalaiset moniventtiilihärvelit puhtaasti. Yksinkertaisin ratkaisu on usein se paras.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
JNF sanoi:
Erityisesti moottoritekniikassa ei voi kuin ihailla jenkkejä. Ikivanha, alkeellinen ja kömpelön oloinen työntötankomoottori
Siinä sitä tuli taas vattallinen atribuutteja, joissa ei taida olla totuuden siementäkään...

Corvettejen padat on ihan uusia niillä ei ole mitään tekoa GM:n perinnelohkojen kanssa, työntötankorakenteeseen päädytiin moottorin korkeuden pienentämiseksi. Koneessa tuskin on mitään erityisen ikivanhaa tai alkeellista. Ainakaan voiman välittäminen venalle nokalta tönärillä ei siitä erityisen alkeellista tee.

Mutta toki ainoassa suurelle osaa omistajista merkittävässä nopeudessa toi Corvette häviää verrokkina olleelle Ferrarille 6-0, se kastelee naisen jalkovälin paljon hitaammin.
 
Viimeksi muokattu:

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Oho sanoi:
Corvettejen padat on ihan uusia niillä ei ole mitään tekoa GM:n perinnelohkojen kanssa, työntötankorakenteeseen päädytiin moottorin korkeuden pienentämiseksi. Koneessa tuskin on mitään erityisen ikivanhaa tai alkeellista. Ainakaan voiman välittäminen venalle nokalta tönärillä ei siitä erityisen alkeellista tee.
Vähän kieltämättä provosoin tuolla. Ei ehkä pitäisi jäädä tuijottamaan tuota venttiilikoneiston pientä yksityiskohtaa, mutta jotenkin se vaan kuulostaa niin 50-luvulta.

Onkohan GM testannut moottoria 4-venttiilitekniikalla? Voihan se hyvin niinkin olla, ettei siitä ole kovin paljoa etua. Lähes litran sylintereillä voi olla että kone saadaan hengittämään jo pienemmällä suhteellisella venttiilialalla. Mene ja tiedä, ei minulla ole näistä kunnon tietoa. Olihan Volkkarin ensimmäiset pumppusuutindieselitkin kaksiventtiilisiä muttei kumminkaan nokka ollut lohkossa.

Mikään ei voita kuutiotuumia.
 
Viimeksi muokattu:

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Onhan GM:llä neliventtiilitekniikkaa käytössä vaikka kuinka monessa moottorissa. Ja corvettessakin on testattu, Lotus konsulttina tuli markkinoille '86 ZR1 corvette 5.7 litraisella neliventtiilimoottorilla, joka tuotti 375 hevosvoimaa. Se häviää kaikissa ominaisuuksissa tän päivän työntötanko LS moottoreille, mutta maksaa toki moninkertaisesti enemmän valmistaa ja ylläpitää. Noissa isommissa moottoreissa ei toi hengen ahdistus ole mikään ongelma, isompi ongelma on se, ettei isoja ja suth paianvia osia voi pyörittää tolkuttomasti niin, että romut pysyis lohkon sisällä. Neliventtiilitekniikalla ruvettais saamaan oleellista etua vasta sellasilla alueilla, joille ei ikinä mennä. Kaikki alle kahdeksan litraset on starttimoottoreita, tapas yks vanha kaveri sanoa.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Off-Topic sanoi:
Onhan GM:llä neliventtiilitekniikkaa käytössä vaikka kuinka monessa moottorissa. Ja corvettessakin on testattu, Lotus konsulttina tuli markkinoille '86 ZR1 corvette 5.7 litraisella neliventtiilimoottorilla, joka tuotti 375 hevosvoimaa. Se häviää kaikissa ominaisuuksissa tän päivän työntötanko LS moottoreille, mutta maksaa toki moninkertaisesti enemmän valmistaa ja ylläpitää. Noissa isommissa moottoreissa ei toi hengen ahdistus ole mikään ongelma, isompi ongelma on se, ettei isoja ja suth paianvia osia voi pyörittää tolkuttomasti niin, että romut pysyis lohkon sisällä. Neliventtiilitekniikalla ruvettais saamaan oleellista etua vasta sellasilla alueilla, joille ei ikinä mennä. Kaikki alle kahdeksan litraset on starttimoottoreita, tapas yks vanha kaveri sanoa.
Eikös ZR-1:sen ensimmäinen mallisarja ollut kuitenkin vuosimallia 1989, koneena LT5 (385 hv). Myöhemmin tehot nousivat sitten 405 heppaan,mutta yhtäkaikki kyseessä oli 32 venttiilinen motti. GM on kyllä käyttänyt moneen kertaan neliventtiiliteknologiaa,esim alumiiniset Northstar 4,6 litraiset koneet.

Samaa mieltä tuosta,että miksi tehdä parilitraista supermoniventtiilikonetta,josta saadaan vasta kauheita kierroksia kierrättämällä ulos tehoa ja vääntöä ja silloinkin usein vain ahtamalla ja vain rajoitetulla huippukierrosalueella kun käytännössä saman tehon ja väännön saa ulos luotettavammin ja monesti järkevämmällä kierrosalueella(heti tyhjäkäynniltä..) yksinkertaisesti tekemällä moottorista tarpeeksi suuri iskutilavuudeltaan.

Yksinkertainen on useimmiten kauneinta:thumbup: Ei ne sattumalta luota perus Chevyn V8:iin kun halutaan tehdä tuhansia hevosia kestävä moottori(esim kiihdytysautojen 5000 hv)
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
pendellstock sanoi:
Samaa mieltä tuosta,että miksi tehdä parilitraista supermoniventtiilikonetta,josta saadaan vasta kauheita kierroksia kierrättämällä ulos tehoa ja vääntöä ja silloinkin usein vain ahtamalla ja vain rajoitetulla huippukierrosalueella kun käytännössä saman tehon ja väännön saa ulos luotettavammin ja monesti järkevämmällä kierrosalueella(heti tyhjäkäynniltä..) yksinkertaisesti tekemällä moottorista tarpeeksi suuri iskutilavuudeltaan.
Pitäähän insinööreillä olla jotain tekemistä
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Soon tosi että kun on tarpeeksi isot sisuskalut niin ei kierrättäminen ole mahdollista. BMW:lläkin edellisen sukupolven M5 oli peräti 5 litran kone ja 400 hv, kun normaalisti motorsporteista otetaan yli 100 hv/litra. Ilman turboa. Sellainen ominaisteho tarvii kierroksia jo aika lailla. Kun ajatellaan että männän keskimääräinen nopeus on lähes aina rajoittava tekijä, niin isolla yhden sylinterin tilavuudella raja tulee äkkiä vastaan.

En minäkään lähtisi tuomitsemaan työntötankotekniikkaa ihan vaan sen tekniikan takia. Mutta tosiasia on, että aika paljon enempi asioita voidaan tehdä kun on kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia(per kansi). Tietty jos pellin alla on iskutilavuutta reippaasti, niin mihin helvettiin mitään vanoksia tarvitaan?
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
pendellstock sanoi:
Yksinkertainen on useimmiten kauneinta:thumbup: Ei ne sattumalta luota perus Chevyn V8:iin kun halutaan tehdä tuhansia hevosia kestävä moottori(esim kiihdytysautojen 5000 hv)
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin noi tehokkaimmat kiihdytysmotit on kuitenkin Chryslerin Hemi pohjaisia, ja nimenomaan siitä syystä, ettei noi chevroletit niitä tehoja kestä. 3000:n huitteissa rupee niistä olemaan alakerrat liian lujilla, toki tossakaan vaiheessa ei niissä moottoreissa enää mitään alkuperäistä ole.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pendellstock sanoi:
Joutui brittiautojen veriin vannova Clarkson pitkin hampain myöntämään,että aika kova peli tollanen Corvette. Ei muuta keksinyt,niin piti sitten antaa miinusta siitä kun auton navigaattori osaa ohjata lähimpään mäkkäriin :rolleyes: Siinä jäi vauhdista niin Porsche 911 turbo,Ferrari F430 kuin Pagani Zonda V12!
nojoo, muutama korjaus aiheeseen:
- piti kyllä Vetteä kovana, mutta totesi myöskin lopussa että se on käytännöllinen vain ja ainoastaan radalla
(totesi myöskin että normaali Vette on normaalikäytössä paljon parempi, ja että Ferrari pesee Z06:n mennen tullen koska sitä voi käyttää radalla ja arki-ajossa)
- hinnaltaan parempi kuin moni muu, mutta tosiaan, normaalikäytössä aivan liian kova alustaltaan
- verrokkinahan tuossa oli Ferrari 575, ei F430
- Pagani Zondaa ja 911 turboa en videolla nähnyt, mutta jos takoitat
kierrosajoissa pätkimistä, niin mainittakoon se että Zondan aika oli kostealla radalla, 575:n ja F430:n tuo kyllä pätki normioloissa.
(toisaalta, samaan aikaan ylsi melkein Noblen M15 joka tehdään pikkuvajassa englannissa ;))
- Zonfa F:n aika kuivalla radalla puolestaan oli tasan 4sek kovempi ;)

IMO kommentit: nätti auto, kiva tekniikka ja pätevä radalla, tosin jos olisin ostamassa niin vertaisin kyllä tarkkaan vakion kanssa, liian kova alusta on yks paskimpia asioita millä auton voi pilata....
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pendellstock sanoi:
Eikös ZR-1:sen ensimmäinen mallisarja ollut kuitenkin vuosimallia 1989, koneena LT5 (385 hv). Myöhemmin tehot nousivat sitten 405 heppaan,mutta yhtäkaikki kyseessä oli 32 venttiilinen motti. GM on kyllä käyttänyt moneen kertaan neliventtiiliteknologiaa,esim alumiiniset Northstar 4,6 litraiset koneet.
väärin, ZR-1:stä odotettiin loppuvuodelle -89, mutta moottorien saantiongelmien vuoksi ZR-1 saatiin myyntiin vasta 1990, ja silloin tehoa irtosi 375hv ko. LT5 myllystä...
(huomionarvoista lienee että ZR-1 oli nimenomaan ensimmäinen jossa oli se 32-vanttiilinen mylly vaikka niitä jälkeenpäin muissakin malleissa on ollut)

lisää infoa ZR-1:stä sitä janoaville:
http://www.zr1netregistry.com/ZR1_about.htm
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
FO110K sanoi:
väärin, ZR-1:stä odotettiin loppuvuodelle -89, mutta moottorien saantiongelmien vuoksi ZR-1 saatiin myyntiin vasta 1990, ja silloin tehoa irtosi 375hv ko. LT5 myllystä...
(huomionarvoista lienee että ZR-1 oli nimenomaan ensimmäinen jossa oli se 32-vanttiilinen mylly vaikka niitä jälkeenpäin muissakin malleissa on ollut)

lisää infoa ZR-1:stä sitä janoaville:
http://www.zr1netregistry.com/ZR1_about.htm
Mutta mallisarja oli 1989-mallista, siis ekat vuosimallit 1989(tehtiin sillon ja merkittiin sen vuoden malleiksi) vaikka asiakkaat saikin ne vasta 1990 kovan kysynnän vuoksi? Noissahan oli jo siis se facelift-ohjaamo joka tuli tavis L98-koneisiin vasta 1990. Ja sitten 1993 tuli tuotantoon vuoteen 1995 asti 405 hv versio tuosta LT5:sesta. No en mene vannomaan,mutta mulla on sellanen käsitys että 1989 mallisia ZR-1:siä on,pitää varmaan mennä corvette-foorumiin kattelemaan mitä mieltä asiantuntijat on..

Ja pohdintoihin siitä,että isoa konetta ei saa kiertämään niin korkealta,niin miksi se pitää saada kiertämään korkealta kun vähintäänkin sama teho ja vääntö saadaan kuitenkin ulos jo heti tyhjäkäynniltä asti:ahem: samaan lopputulemaan jossa Corvetten tehomalli pesi aikansa Testarossat ja Porschet päädyttiin muuten jossain vanhassa TM:n testissä,oisko ollut 1990 vuotinen numero,muistaako kukaan? Silloin juuri tuo ZR-1 vei niin kihtyyvyksissä,kierrosajoissa kuin huipuissakin itseään kalliimpia Ferrareita jne mennen tullen.

Varmasti Z06:sessa on tosi kova alusta,mutta toisaalta se on tehtykin kovaan ajoon ja osoitti olevansa siinä maailman huippua. Jos alusta on mukava,ei se valitettavasti enää ole radalla yhtä nopea,heiltähän löytyy sitten käyttöautoksi se 404 hv versioinen perusmalli.
Nerokas konsepti: auto on jenkeissä ainakin keskiluokankin saatavilla(euroiksi muutettu hinta alle 50 000 euroa uutena..),huollot ei maksa juurikaan kun perusvarmaksi koettua vapari V8-tekniikkaa, mutta saat tolla summalla yhden maailman nopeimmista urheiluautoista. Taitaa muuten olla vanhin edelleen tuotannossa oleva urheiluautomalli(tosin Corvettehan on nykyään kai oma merkkinsä,ainakin sillä sitä Suomessa markkinoidaan erotuksena koreaChevyistä)? Yli 50 vuotta sitten rullasivat ensimmäiset Corvetet ulos tehtaalta. GM:n vahvistamat huhut muuten kertovat että kohta tulee ulos malli ZR-1, jossa on mekaanisesti ahdettu Z06:n LS7-motti ja vakiona esim keraamiset jarrut jne..siinä on jo Enzollakin pitelemistä mikäli toi tosiaan tulee markkinoille:thumbup:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pendellstock sanoi:
Varmasti Z06:sessa on tosi kova alusta,mutta toisaalta se on tehtykin kovaan ajoon ja osoitti olevansa siinä maailman huippua. Jos alusta on mukava,ei se valitettavasti enää ole radalla yhtä nopea,heiltähän löytyy sitten käyttöautoksi se 404 hv versioinen perusmalli.
Nerokas konsepti: auto on jenkeissä ainakin keskiluokankin saatavilla(euroiksi muutettu hinta alle 50 000 euroa uutena..),huollot ei maksa juurikaan kun perusvarmaksi koettua vapari V8-tekniikkaa, mutta saat tolla summalla yhden maailman nopeimmista urheiluautoista. Taitaa muuten olla vanhin edelleen tuotannossa oleva urheiluautomalli(tosin Corvettehan on nykyään kai oma merkkinsä,ainakin sillä sitä Suomessa markkinoidaan erotuksena koreaChevyistä)? Yli 50 vuotta sitten rullasivat ensimmäiset Corvetet ulos tehtaalta. GM:n vahvistamat huhut muuten kertovat että kohta tulee ulos malli ZR-1, jossa on mekaanisesti ahdettu Z06:n LS7-motti ja vakiona esim keraamiset jarrut jne..siinä on jo Enzollakin pitelemistä mikäli toi tosiaan tulee markkinoille:thumbup:
nohnoh, jäitä hattuun hieman.... ensinnäkin, uusi 599GTB meni jo radallakin ohi tuosta Z06:sta, + auto on hyvä myöskin normaaliajossa, ei pelkästään radalla, eli ei välttämättä tarvitse olla joko/tai mentaliteettiä matkassa.

Z06 on TopGearinkin listalla vasta viidestoista, eli ei se nyt niin supernopea ole
(noinkin lyhyellä radalla jää pohjista vaivaset 4,8sek ;))

Kolmanneksi, F430 Scuderian on jo sanottu pätkivän Enzon vauhdissa ratakierroksella, lähinnä keveyden & elektroniikan (vaihteiston yms) ansiosta, eli saa siinä tulevassa ZR-1:ssä olla paljon muutakin kuin mekaaninen ahdin + keraamiset jarrut jos sillä meinataan radalla _oikeasti_ lujaa mennä...
(itse epäilen että paino on se joka tappaa tulevan Vetten loppusilauksen, jenkkityyliin sieltä kuitenkin löytyy kaikenmaailman hilavitkuttimet joita ei radalla kaivata :))

Nojoo, kelpais moinen kärry mullekin, en kiellä etteikö olis hieno...
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
FO110K sanoi:
nohnoh, jäitä hattuun hieman.... ensinnäkin, uusi 599GTB meni jo radallakin ohi tuosta Z06:sta, + auto on hyvä myöskin normaaliajossa, ei pelkästään radalla, eli ei välttämättä tarvitse olla joko/tai mentaliteettiä matkassa.

Z06 on TopGearinkin listalla vasta viidestoista, eli ei se nyt niin supernopea ole
(noinkin lyhyellä radalla jää pohjista vaivaset 4,8sek ;))

Kolmanneksi, F430 Scuderian on jo sanottu pätkivän Enzon vauhdissa ratakierroksella, lähinnä keveyden & elektroniikan (vaihteiston yms) ansiosta, eli saa siinä tulevassa ZR-1:ssä olla paljon muutakin kuin mekaaninen ahdin + keraamiset jarrut jos sillä meinataan radalla _oikeasti_ lujaa mennä...
(itse epäilen että paino on se joka tappaa tulevan Vetten loppusilauksen, jenkkityyliin sieltä kuitenkin löytyy kaikenmaailman hilavitkuttimet joita ei radalla kaivata :))

Nojoo, kelpais moinen kärry mullekin, en kiellä etteikö olis hieno...
http://img142.imageshack.us/img142/3096/z06911jy7.jpg

Siinä saksalaisten testissä Corvette,Lambo Gallardo v10,Porsche 997 biTurbo ja BMW M6 V10.

0-200 km/h Corvette lähes puolen sekunnin erolla toiseksi parhaaseen. Huippunopeus Corvetella kaikkien kovin,eli se kiihtyvyys tullut edes lyhyistä välityksistä vaan saaketinmoisesta voimasta:thumbup:

Itseasiassahan toi Z06 on tosi kevyt auto,noista neljästä ylivoimaisesti kevyin. En minä näkisi että paino on Corvetessa mikään ongelma,pikemminkin etu. Ja jos seuraavassa kehitysversiossa (ZR-1:ssä) ottavat vielä vähän painoa pois ja koneeseen tulee se ennakkoon huhuttu 650 hv (plus lähemmäs 1000 Nm vääntöä..) niin aika pitelemätön vehjehän toi alkaa olemaan niin radalla kuin varttimailillakin,ainakin lukujen valossa:thumbup: Jäädään odottelemaan!
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pendellstock sanoi:
http://img142.imageshack.us/img142/3096/z06911jy7.jpg

Siinä saksalaisten testissä Corvette,Lambo Gallardo v10,Porsche 997 biTurbo ja BMW M6 V10.
hyvä testi, kaikki muut ns. vakiomalleja paitsi Vette joka on urheiluauton spesiaaliversio radalle :D
olis nyt ollut edes Gallardo Superleggera, F430 Scuderia, 911 GT2 tai GT3,
M6 puolestaan on täysin GT puolen autoja, sen kertoo jo tilakin aika hyvin
(tuohan olis aika hyvin verrattavissa F430 Scuderiaan, urheiluauto josta on tehty kevyempi ja tehokkaampi rataversio)

njoo, mutta asiaan, ihan mielenkiintoista kyllä nähdä millasen viritelmän Vetestä saavat aikaan, jos huhut pitää paikkansa niin ihan asiallinen lopputulos kyllä varmasti, tosin hinta ja valmistusmäärätkin voi olla jo hieman eri tasolla Z06:een verrattuna :rolleyes:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pendellstock sanoi:
0-200 km/h Corvette lähes puolen sekunnin erolla toiseksi parhaaseen. Huippunopeus Corvetella kaikkien kovin,eli se kiihtyvyys tullut edes lyhyistä välityksistä vaan saaketinmoisesta voimasta:thumbup:
nojoo, onhan siinä tehoa kyllä hyvin, mutta ei mitenkään älyttömästi vrt porscheen:
Z06: 500hv/644nm (1420kg)
911: 480hv/620nm (1588kg)
Gallardo: 500hv/510nm (1470kg)
M6: 507hv/520nm (1785kg)

Eli eniten tehoa, vähiten painoa, niin ei ihmekään jos on nopein, tosin 911 saa nokkiinsa nelivedon tuoman painon myötä, ja saman systeemin ongelmista paikaltaan lähdettäessä...
Edelleen sitä mieltä että Z06 olis pitänyt testata "omiensa" kanssa, eli 911 GT2/GT3, F430 scuderia jne....
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Vähättelee tota kuinka tahansa, niin ei siitä yli oikeen pääse, että toi Chevroletin LS sarja on erinomainen massatuotantomoottori. Tollanen kokonainen LS7, joka tosta Z06 vetestäkin löytyy, maksaa alle 10000 euroa GM:n varaosatiskillä. Noihin muihin ei taida siihen hintaan saada ko merkkitiskiltä edes yhtä täydellistä sylinterinkantta. Ja 0-200 alle 12 sekuntia; vanhalla valiantillakin olis tarvinut jo painaa kaasu pohjaan pysyäkseen edellä. Mutta se painokin vähän enemmän. :D
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
http://www.corvettemuseum.com/specs/2009zr1/index.shtml


Mut eiköhän tonki noi Euro ja Japsi kinnreiden suosijat kohta dumaa, siinähän on vaan kaksi venaa per pytty... Ja se tehdäänkin vielä suunnilleen pahimmalla punaniska-aluelle Kentyckissa....

GM isn't talking about pricing, but the rumor mill has the ZR1 priced around $100,000. If that seems like a lot for a Corvette, it's peanuts compared to the cars the ZR1 has in its sights -- cars like the Lamborghini Murciélago, Porsche 911 GT3 and Ferrari 599.

Hitto, meikäläisen koulutuksella normaali jenkki tienaa tommosen suunnilleen vuodessa.....
 
Viimeksi muokattu:

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Kyllähän tuollainen Vette on hinta-laatusuhteeltaan erinomainen peli, mutta jotenkin siitä vain puuttuu se hohto, jota sen eurooppalaisissa virkaveljissä on.

Urheiluauton pitää kiekua korkeilla taajuuksilla, sen kuuluu sisältää eksoottista tekniikkaa, eikä sen tarvitse olla millään muotoa järkevä ostos. Urheiluautossa, jos missä, merkki ratkaisee.

Itse maksaisin hymyssä suin viisinkertaisen hinnan Ferrarista, vaikka se olisi hitaampi ja tehottomampi kuin Corvette. Ferrari on sentään Ferrari, Corvette on kaikesta erinomaisuudestaan huolimatta vain Chevrolet :)
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Zeiar sanoi:
Kyllähän tuollainen Vette on hinta-laatusuhteeltaan erinomainen peli, mutta jotenkin siitä vain puuttuu se hohto, jota sen eurooppalaisissa virkaveljissä on.

Urheiluauton pitää kiekua korkeilla taajuuksilla, sen kuuluu sisältää eksoottista tekniikkaa, eikä sen tarvitse olla millään muotoa järkevä ostos. Urheiluautossa, jos missä, merkki ratkaisee.

Itse maksaisin hymyssä suin viisinkertaisen hinnan Ferrarista, vaikka se olisi hitaampi ja tehottomampi kuin Corvette. Ferrari on sentään Ferrari, Corvette on kaikesta erinomaisuudestaan huolimatta vain Chevrolet :)
Niin makunsa kullakin: Corvette on mm.maailman pisimään tuotannossa ollut yhä elossa oleva urheiluautomalli (since 1953), autolla voitettu aika paljon peräkkäisistä LeMans voitoista ihan eurooppalaisiinkin ratasarjoihin vuosien saatossa ja tehty vaikka minkänäköisiä ennätyksiä (esim.maailman nopein oli pitkään Callawayn biturbo "Sledgehammer" Corvette 90-luvun lopulta, huiput +400 km/h,tosin nyt taisi lopulta Bugatin 1001 hv Veyron mennä pari km/h nopeampaa?).

Täällä piskuisessa Suomessa, missä vielä vielä vähän aikaa sitten Ladakin oli luxusta, 2.0 litraa urheiluauto automaattisesti, ja vielä tänäpäivänä joku Saab/Volvo on kansalaisten syvissä riveissä Herrasauto (kiitos maailman kovimman autoveron ja muutenkin maailman kalleimmaksi tulevan yksityisauton omistamisen), on perinteisesti ollut vähän omanlaiset käsitykset ylipäänsä automaailman tuotteista. Esim. joku Viper maksaa jenkeissä sen mitä täällä maksaa isompi Volvofarmari, niin tottakai mittasuhteet on vähän eriluokkaa eikä esim. jenkkiläisistä autoista vieläkään tiedetä oikein mitään faktaa kansan keskuudessa vaikka esim. maailman valmisetuin moottori on 5.0 litrainen V8,made in USA. Kaivataan vähään laajempaa perspektiiviä.

Ferrari on tietysti Ferrari (käsite. Toisaalta kuinka mielekästä on verrata jotain 5 miljoonaa verollisena maksavaa Enzoa USA:ssa 35 000 euroa maksavaan urheiluautoon jota ei tarvitse odottaa 6 vuotta ja jonka huoltaminenkin maksaa omakotitalon verran, niin hienoja laitteita kuin nekin omalla tavallaan ovat. Ennemminkin hakisin verrantoa jostain Porschesta jne), mutta henk.kohtaisesti arvostan esim tuon puhutun Corvette Z06:n maailman nopeimpiin urheiluautoihin(tuloksetkin sen kyllä kertovat) ja myös legendaarisimpiin. Kyllä tollasen tehokkaan ja väännökkään ison kasin voiman ääni (liikaa vaimentamattomana varsinkin) on sellainen elämys, että se vetää vieläkin ihon kananlihalle. ZR1:stä odotellen :)
 
Ylös