aika kova Corvette (Top Gear)

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pendellstock sanoi:
(esim.maailman nopein oli pitkään Callawayn biturbo "Sledgehammer" Corvette 90-luvun lopulta, huiput +400 km/h,tosin nyt taisi lopulta Bugatin 1001 hv Veyron mennä pari km/h nopeampaa?).
nohnoh, tarkistellaanpa nyt niitä faktoja, Callaway ei koskaan ollut sarjatuotantoauto
(McLaren F1 oli, vaikka sitäkin tehtiin naurettavan vähän)
eli Callawayn Vette ei koskaan ollut maailman nopein, ei sarjatuotantoauto, eikä koemallikaan.
McLaren F1 oli nopein ennen Bugattia....
(niinkuin aiemminkin puhuin, verrataan niitä erikoismalleja omaan ryhmäänsä)

Callaway Sledgehammerin huippunopeushan on enemmän kuin Veyronin:
- Callaway: 409.9km/h
- Bugatti: 407.23km/h
mutta, niinkuin sanottu, on sekä Veyron että McLaren F1 sarjatuotantomalleja...
(Callawayta on kai olemassa vain 1 kappale)

Sledgehammer oli, ja on yksi maailman nopeimmista autoista, mutta nopein se ei ole sillä kyllähän
noita 400kph ylityksiä on muitakin, mm. Koeniggseggin uusin, SSC Ultima Aero...
 
Viimeksi muokattu:

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Zeiar sanoi:
Kyllähän tuollainen Vette on hinta-laatusuhteeltaan erinomainen peli, mutta jotenkin siitä vain puuttuu se hohto, jota sen eurooppalaisissa virkaveljissä on.

Urheiluauton pitää kiekua korkeilla taajuuksilla, sen kuuluu sisältää eksoottista tekniikkaa, eikä sen tarvitse olla millään muotoa järkevä ostos. Urheiluautossa, jos missä, merkki ratkaisee.

Itse maksaisin hymyssä suin viisinkertaisen hinnan Ferrarista, vaikka se olisi hitaampi ja tehottomampi kuin Corvette. Ferrari on sentään Ferrari, Corvette on kaikesta erinomaisuudestaan huolimatta vain Chevrolet :)

Lepuutan salkkuni.....


On tossa Vettessä aika eksoottisen kuulosta tekniikkaa, vaikka tönärit onkin venoja käyttämässä....

Tosta koneesta on muuten koneen painokiloa kohde otettu enemmän tehoa kuin esim yhdestäkään tuotantobemarista ja tunteja koneessa on varmaan vähintäänkin saman verran...

Sinänsä aika mielenkiintoinen komentti:

"HP/package space litre is useful. HP/kg is also useful.

HP/swept volume litre just tells you where the red line is on a naturally aspirated car, these days (crudely), and tells you nothing useful if forced induction is present."
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
pendellstock sanoi:
Niin makunsa kullakin: Corvette on mm.maailman pisimään tuotannossa ollut yhä elossa oleva urheiluautomalli (since 1953), autolla voitettu aika paljon peräkkäisistä LeMans voitoista ihan eurooppalaisiinkin ratasarjoihin vuosien saatossa ja tehty vaikka minkänäköisiä ennätyksiä (esim.maailman nopein oli pitkään Callawayn biturbo "Sledgehammer" Corvette 90-luvun lopulta, huiput +400 km/h,tosin nyt taisi lopulta Bugatin 1001 hv Veyron mennä pari km/h nopeampaa?).

Täällä piskuisessa Suomessa, missä vielä vielä vähän aikaa sitten Ladakin oli luxusta, 2.0 litraa urheiluauto automaattisesti, ja vielä tänäpäivänä joku Saab/Volvo on kansalaisten syvissä riveissä Herrasauto (kiitos maailman kovimman autoveron ja muutenkin maailman kalleimmaksi tulevan yksityisauton omistamisen), on perinteisesti ollut vähän omanlaiset käsitykset ylipäänsä automaailman tuotteista. Esim. joku Viper maksaa jenkeissä sen mitä täällä maksaa isompi Volvofarmari, niin tottakai mittasuhteet on vähän eriluokkaa eikä esim. jenkkiläisistä autoista vieläkään tiedetä oikein mitään faktaa kansan keskuudessa vaikka esim. maailman valmisetuin moottori on 5.0 litrainen V8,made in USA. Kaivataan vähään laajempaa perspektiiviä.

Ferrari on tietysti Ferrari (käsite. Toisaalta kuinka mielekästä on verrata jotain 5 miljoonaa verollisena maksavaa Enzoa USA:ssa 35 000 euroa maksavaan urheiluautoon jota ei tarvitse odottaa 6 vuotta ja jonka huoltaminenkin maksaa omakotitalon verran, niin hienoja laitteita kuin nekin omalla tavallaan ovat. Ennemminkin hakisin verrantoa jostain Porschesta jne), mutta henk.kohtaisesti arvostan esim tuon puhutun Corvette Z06:n maailman nopeimpiin urheiluautoihin(tuloksetkin sen kyllä kertovat) ja myös legendaarisimpiin. Kyllä tollasen tehokkaan ja väännökkään ison kasin voiman ääni (liikaa vaimentamattomana varsinkin) on sellainen elämys, että se vetää vieläkin ihon kananlihalle. ZR1:stä odotellen :)
Tämä on todellakin makuasia. En aliarvioi Corvetten saavutuksia, mutta itse vain pidän huomattavasti enemmän eurooppalaisista urheiluautoista, koska niiden tyyli ja tekniikka on enemmän makuuni.

Enkä tosiaankaan laske urheiluautoksi mitään ysisatasta turbosaabia tai 325 bemaria, toisin kuin liian moni suomalainen.
 

Tinppa

Well-known member
Liittynyt
2.2.2005
Viestit
113
Sijainti
Jyväskylä
FO110K sanoi:
nohnoh, tarkistellaanpa nyt niitä faktoja, Callaway ei koskaan ollut sarjatuotantoauto
(McLaren F1 oli, vaikka sitäkin tehtiin naurettavan vähän)
eli Callawayn Vette ei koskaan ollut maailman nopein, ei sarjatuotantoauto, eikä koemallikaan.
McLaren F1 oli nopein ennen Bugattia....
(niinkuin aiemminkin puhuin, verrataan niitä erikoismalleja omaan ryhmäänsä)

Callaway Sledgehammerin huippunopeushan on enemmän kuin Veyronin:
- Callaway: 409.9km/h
- Bugatti: 407.23km/h
mutta, niinkuin sanottu, on sekä Veyron että McLaren F1 sarjatuotantomalleja...
(Callawayta on kai olemassa vain 1 kappale)

Sledgehammer oli, ja on yksi maailman nopeimmista autoista, mutta nopein se ei ole sillä kyllähän
noita 400kph ylityksiä on muitakin, mm. Koeniggseggin uusin, SSC Ultima Aero...

AMEN BROTHER! :thumbup:
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Noi huiput on varmaan vedetty jossain laboratoriossa, kun tarvii oikeen sadasosien tarkkuudella niitä ilmotella? Toivottavasti ei oo tuullu yhtään, tai toivottavasti on ollut vakiolämpötilat kun noi on mitattu. Teroreettista sanahelinää vailla konkretiaa; ehkä promillen tuhannesosalle on mitään käytännön merkitystä sillä onko jonkun laitteen huippunopeus 407 vai 409 km/t? Tai edes 399 vai 409?
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Monessa kohdassa samaa mieltä....

pendellstock sanoi:
Corvette on mm.maailman pisimään tuotannossa ollut yhä elossa oleva urheiluautomalli

(kiitos maailman kovimman autoveron ja muutenkin maailman kalleimmaksi tulevan yksityisauton omistamisen

USA:ssa 35 000 euroa maksavaan urheiluautoon
...mutta älyttömät asiattomuudet/asiavirheet vie vähä pontta koko tekstiltä...
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
ettelbruck sanoi:
Monessa kohdassa samaa mieltä....



...mutta älyttömät asiattomuudet/asiavirheet vie vähä pontta koko tekstiltä...

Asiavirheet? ystävä-hyvä, korjaa ihmeessä jos tiedät mikä urheiluautomalli on ollut pidempään yhtämittaisesti tuotannossa kuin 55 vuotta?

Nykyisellä taalan kurssilla 35 000 euroa on könttäsummana noin 50 000 taalaa:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/2007-NEW-CORVETTE-CONVERTIBLE-3LT-Z51-OVER-8000-OFF_W0QQitemZ250198994449QQcmdZViewItem?hash=item250198994449

Tuo lähtee samantien 53 000 taalalla,todennäköisesti todellinen myyntihinta on vähemmän ja kaikenlisäksi kyseessä on kallis avomalli, Coupena Corvette maksaa vielä vähemmän.. Jos se Corvetti suomessa maksaa pikkuferrarin verran,niin ei se tarkoita sitä että muissa oikeusvaltioissa olisi asiat näin heikosti:alppu:

Koitan oikaista jos tulee lisää kysyttäviä. Hyvää uutta vuotta!
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
pendellstock sanoi:
mikä urheiluautomalli on ollut pidempään yhtämittaisesti tuotannossa kuin 55 vuotta?

Tuo lähtee samantien 53 000 taalalla,todennäköisesti todellinen myyntihinta on vähemmän
Sanahelinää. 1953 on ihan eri ku 2008.

Hmm, näyttäis poistotarjouksissa lähtevän oikeastikin. Sori! Hinnathan harvoin ovat sitä mitä lukee, pienellä kirjoitettu teksti nostaa hintaa otsikoidusta.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
pendellstock sanoi:
Asiavirheet? ystävä-hyvä, korjaa ihmeessä jos tiedät mikä urheiluautomalli on ollut pidempään yhtämittaisesti tuotannossa kuin 55 vuotta?
Joku Morgan voi päästä aika lähelle...

Sinänsä Corvetten 55 vuotta en pitäisi minään erikoisena saavutuksena sikäli, että mallit ovat niin "erillään" toisistaan. Esim. 911 on huomattavasti "paremmin säilynyt" konseptiltaan.

Vanha luokkakaveri, paatunut amerikanautoharrastaja, tapasi aina sanoa vertailuun Porsche vs. Musse / Corvette, että kyllähän amerikkalaiset saa kulkemaan Porschen kanssa tasatahtiin, mutta pitää muistaa, että silloin ei Porschea ole vielä viritelty...

Mutta onhan se totta, että Porschella on pienoinen pulma ollut mallistonsa kanssa jo pidempää siinä, että 911 pitäisi olla malliston huippua, mutta konstruktioltaan esim. Caymanista taitaisi saada helpommalla nopeamman... Moottori on 911:ssa hieman väärässä paikassa.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Zep sanoi:
Joku Morgan voi päästä aika lähelle...

Sinänsä Corvetten 55 vuotta en pitäisi minään erikoisena saavutuksena sikäli, että mallit ovat niin "erillään" toisistaan. Esim. 911 on huomattavasti "paremmin säilynyt" konseptiltaan.

Vanha luokkakaveri, paatunut amerikanautoharrastaja, tapasi aina sanoa vertailuun Porsche vs. Musse / Corvette, että kyllähän amerikkalaiset saa kulkemaan Porschen kanssa tasatahtiin, mutta pitää muistaa, että silloin ei Porschea ole vielä viritelty...

Mutta onhan se totta, että Porschella on pienoinen pulma ollut mallistonsa kanssa jo pidempää siinä, että 911 pitäisi olla malliston huippua, mutta konstruktioltaan esim. Caymanista taitaisi saada helpommalla nopeamman... Moottori on 911:ssa hieman väärässä paikassa.
Nojoo,onhan vetenkin konsepti aika sama kuin aikanaan 50-luvulla: kevyt 2 paikkainen lasikuitukori eteen asennetulla voimakkaalla V8:lla jonka iskutilavuuskin säilyi aina 2000-luvulle asti sama. Ulkonäöllisesti voi olla montaa mieltä tuosta jatkuvuudesta,mutta kyllähän esim 60-luvun alussa taakse ilmestuneet tupla pyöreät valot ovat edelleen veten yksi tuntomerkki.

911:stä tosiaan taitaa rasittaa tänäpäivänä paljonkin tuo takamoottorisuus,josta moni muu on luopunut ajo-ominaisuuksien takia. 911 on tuon takia vaikea auto viedä,toki nopea oikeissa käsissä. Toinen 911 ongelma lienee se,että nuo 3,x litraiset kutoskoneet on Stuttgartissa on hyödynnetty viimeiseen asti,ja siellä ei ole kovin paljon enää potentiaalia mistä ammentaa(ahtamalla toki,mutta sitten tulee taas omat ongelma-alueet peliin) siinä missä kilpailijat käyttävät selkeästi suurempia moottoreita.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Nyky 911 on varmasti vähintään yhtä kaukana alkuperäisestä, kuin uus corvette 50-luvun puolivälin tai viimeistään kakkossarjan IRS takapäällä varustetusta mallista. Jo ilmajäähdytyksen vaihtuminen vesijäähdytykseen on isompi muutos kun mitä vetteen on ikinä kohdistunut. Mut edelleen, aika pienelle osa<lle väestöstä toi veten, ferrarin tai porschen välinen paremmuus ja valikoima on millään lailla konkreettinen ongelma. Ne jotka tollasen hommaa, tietää kyllä jo yleensä etukäteen minkä niistä ottaa ilman, että mitkään ns. "järkiasiat" siihen sen kummemmin vaikuttais. Spekuloinnit on sitten enempi sellasta wannabee/meidän isi vs teidän isi - osaston ongelmaa.
 
Ylös