Ajaminen alhaisilla kierroksilla ja isolla vaihteella!

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Nyt kun bensa on kallista, niin olen alkanut ajamaan kaupunkiajoa alle 2000 kierroksilla. Tämä vaatii tietenkin nelos ja vitosvaihteen käyttämistä 50-60 kilometrin nopeuksilla. Rasittaako tämmöinen alle 2000 kierroksilla ajaminen moottoria enemmän, kuin normaali kaasuttelu kaupunkiajo! Bensaa siinä kuluu kuitenkin paljon vähemmän!

Kokeilkaa ihmeessä!
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No, tuskin siitä isoilla vaihteilla ajelusta mitään haittaa on, jos kone ei pääse rykimään ja kakomaan. Sullahan on kaksilitrainen kuutonen siinä Bemarissa? Sehän on siinä mielessä ongelmallinen kone, että alavääntö on hennon laista. Puhtaasti ja hienostihan se kone vetää alhaisiltakin kierroksilta, kiihtyvyys ei vaan ole kovin suurta. Toisaalta vedättäminen houkuttelee, kun antaa tehoja iloisesti isommilla kierroksilla ja kuutosen soundien kuuntelu on aina miellyttävää!
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
pmv sanoi:
No, tuskin siitä isoilla vaihteilla ajelusta mitään haittaa on, jos kone ei pääse rykimään ja kakomaan. Sullahan on kaksilitrainen kuutonen siinä Bemarissa? Sehän on siinä mielessä ongelmallinen kone, että alavääntö on hennon laista. Puhtaasti ja hienostihan se kone vetää alhaisiltakin kierroksilta, kiihtyvyys ei vaan ole kovin suurta. Toisaalta vedättäminen houkuttelee, kun antaa tehoja iloisesti isommilla kierroksilla ja kuutosen soundien kuuntelu on aina miellyttävää!
Niinhän se houkuttelee, mutta bensaa palaa! Huomasin muuten bemaristista sen myynti-iimoituksesi siitä vanhasta bemusta:thumbup:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eipä kai liian isolla vaihteella kiihdyttelykään ole bensiinitalouden kannalta paras vaihtoehto.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Diesel koneisissa kannattaa välttää erittäin alhaisilla kierroksilla vedättämistä, bensakoneisissa antaa mennä vaan jos vääntöä löytyy. T. e34 535i
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jaahas, täällä on saman liiton miehiä! Joo, e34 535i:ssä on kyllä todella laaja-alainen kone. On todellakin aivan sama mikä pykälä on pesässä. Hönkää löytyy aina. Eihän se tehokkain mahdollinen mylly ole, mutta varmasti yksi laaja-alaisimmista. Kiihtyvyttä löytyy välillä kierrosalueella 1000-6500 todeella kivasti.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Kaikki vetävien pyörien kautta tulevat iskut rasittavat konetta enemmän suurilla vaihteilla. Kytkimelle tulee ikäviä momentti-iskuja. Ja kyllähän ne välittyy siitä eteenkin päin kampiakselille.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Taloudellisen ajon opettajien mukaan, ei koskaan pitäis vaihteella vedättää suurimman vääntömomentin kierroksia ylemmäs. Enemmän kun tuo vaikuttaa ehkä kuitenkin muu ajotapa, ennakoiminen ja tasaisuus. Kiihdytysten pitää olla suht ripeitä, jotta päästään nopeasti matka vauhtiin, ja auto täytyis pitää tasasessa vauhdissa sen jälkeen, hieman ylämäkiin hidastaen ja alamäkiin kiihdyttäen. Eli just toisin kun suurin osa ihmisistä ajaa, täällähän on kokoajan menossa "kuka eka seuraavissa valoissa"-kisat. Sen mittarimatokisan lisäksi. Mutta eniten siihen tietty auttaa taloudellinen ja pienimoottorinen auto. Mulla alkaa vääntömomentti kunnolla vasta 2000:sta kierroksesta, mutta kiihtyvyyttä riittää kanssa ihan kivasti aina 6500 asti, ja vähän ylikin :D 1300:lla ei ollut vasta kun 450 nm, ja eihän sellasella määrällä mitään tee :nope:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Off-Topic sanoi:
Taloudellisen ajon opettajien mukaan, ei koskaan pitäis vaihteella vedättää suurimman vääntömomentin kierroksia ylemmäs. Enemmän kun tuo vaikuttaa ehkä kuitenkin muu ajotapa, ennakoiminen ja tasaisuus. Kiihdytysten pitää olla suht ripeitä, jotta päästään nopeasti matka vauhtiin, ja auto täytyis pitää tasasessa vauhdissa sen jälkeen, hieman ylämäkiin hidastaen ja alamäkiin kiihdyttäen. Eli just toisin kun suurin osa ihmisistä ajaa, täällähän on kokoajan menossa "kuka eka seuraavissa valoissa"-kisat. Sen mittarimatokisan lisäksi. Mutta eniten siihen tietty auttaa taloudellinen ja pienimoottorinen auto. Mulla alkaa vääntömomentti kunnolla vasta 2000:sta kierroksesta, mutta kiihtyvyyttä riittää kanssa ihan kivasti aina 6500 asti, ja vähän ylikin :D 1300:lla ei ollut vasta kun 450 nm, ja eihän sellasella määrällä mitään tee :nope:
Joo, näin se on.

Kiihdytys kannattaa tehdä melko ripeästi suht hyvällä väännöllä, mutta moottoria huudattamatta.

Paljon voi säästää ennakomalla liikennevalojen toimintaa niin ettei tarvii pysähtyä kokonaan jos valot on heti vaihtumassa. Yleensä se kuka rauhallisesti lähestyy valoja tarvitsematta pysähtyä pääse myös ripeimmin liikkeelle ja säästää pari tippaa bensaa joka kerta.

Ennen ylämäkeä voi hieman ottaa vauhtia, ylämäen lopulla saa vauhti hiipua keskinopeuden alle. Alamäessä ei kannata turhaan moottorijarrutella, ainakaan autoilla jotka eivät katkaise polttoaineen syöttöä. Onkohan tällaisella autolla taloudellisempaa painaa kytkin pohjaan vai liukua pintakaasulla alamäessä?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
J.Heldenview sanoi:
Alamäessä ei kannata turhaan moottorijarrutella, ainakaan autoilla jotka eivät katkaise polttoaineen syöttöä. Onkohan tällaisella autolla taloudellisempaa painaa kytkin pohjaan vai liukua pintakaasulla alamäessä?
Varsin iäkäs auto saa olla kyseessä, ettei katkaise moottorijarrutuksessa bensansyöttöä. Mutta jos nyt kuitenkin on kaasarikone alla, niin taloudellisempaa lienee lasketella vapaalla...
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
pmv sanoi:
Jaahas, täällä on saman liiton miehiä! Joo, e34 535i:ssä on kyllä todella laaja-alainen kone. On todellakin aivan sama mikä pykälä on pesässä. Hönkää löytyy aina. Eihän se tehokkain mahdollinen mylly ole, mutta varmasti yksi laaja-alaisimmista. Kiihtyvyttä löytyy välillä kierrosalueella 1000-6500 todeella kivasti.
No ei tuo nyt niin yleinen auto ole että tälle foorumille pitäis sentään kolmea osua, vaan minkäs teet. '90 e34 535i.

Upea laite, alusta, moottori, kaikki on todellakin samaan autoon tehty, ei mitään mikä olisi selkeä akilleen kantapää. Tosin itselläni on madallussatsi hyvistä osista, mutta kaippa sekin suuntaa antaa alkuperäisestä. Ja matalaprofiilisillakaan renkailla ei ole liian kova.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
I´ll be... No mutta itselläkin on Eibachin n. 30 mm madaltava alusta ja rengastuksena 235/45/14. samaa mieltä täytyy olla Absolutin kanssa tuosta kokonaisuudesta. Ei ole noilla säädöilllä todellakaan mikään kivireki, mutta selvästi alkuperäistä tarkempi ajettava.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
On tuo alhaisilla kierroksilla isolla vaihteella ajaminen ihan tappohommaa moottorille. Vaikka moottori ei nakutakaan, niin 95 oktaaninen bensa on niin pliisua että mäntä detonoi ja värähtelee, ja se kuluu soikeaksi.

Ja jos kyseessä on ns. vanha paska, jossa ei ole niitä kaikkein uusimpia ruiskuja, niin hyötysuhde putoaa, tulppa karstaantuu, yms.

Kuten on jo monta kertaa aiemminkin opetettu taloudellisuutta, rivakka kiihdytys halutulle nopeudelle, ja siinä sitten se vaihde jolla se jaksaa vetää herkästi ilman ns. vedättämistä (se on sitä matalaa murinaa, kun mitään ei tapahdu kun polkee kaasua)
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Jones sanoi:
Vaikka moottori ei nakutakaan, niin 95 oktaaninen bensa on niin pliisua että mäntä detonoi ja värähtelee, ja se kuluu soikeaksi.
Ei ongelma uudehkoilla autoilla joiden elektroniikka osaa siirtää sytytystä, ja annostella polttoaineen niin, että kuljettaja varmasti oppii olla vedättämättä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kyllä se on ongelma, jos jyrryttää isolla vaihteella. Mäntä detonoi.

Varma tieto!
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Niin, paitsi jos ei detonaatiota ilmene. Uusissa autoissahan on varsin kattavat systeemit tonkin huomioon ottamiseksi eikä se muutenkaan ole mikään uhka jos ei ole koneen asetukset pielessä. 95 oktaaninen bensa ei ole sen "pliisumpaa" kun 98 oktaaninen, sen palamisominaisuudet vain ovat erilaiset. Käytännössä se siis palaa nopeammin kuin 98 oktaaninen. Jos auto ei vaadi 98 oktaanista polttoainetta vaan pystyy käyttämään optimiennakoita 95 oktaanisella, ei 98 oktaanisella saavuteta siihen verrattuna mitään hyötyä. Jopa tehollisesti päinvastoin. Toi soikeeksi kuluminen jne on ihan huuhaata eikä liity detonointiin millään lailla, detonoinnin vaikutukset on ihan toisenlaiset ja sitäkin on mm. kylmä- ja kuumadetonointia. Suurin pelko tossa matalilla kierroksilla vedättämisessä (jos ei oo detonointia) on, riittääkö öljynpaine pitämään laakerit "kellumassa".
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Mitä uusiin dieseleihin tulee niin ainakin tuo uus A6 3.0TDI koneella pykälsi kutosen silmään kun kuuttakymppiä ajoi. Kierrokset oli aika alhaalla, mutta niin oli kulutuskin. Kaasun kun painoi pohjaan niin tietysti vaihtoi sitten pari pykälää alaspäin ja sitte mentiin.
 
Ylös