Ajatukset kumpuaa

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Mistä ajattelu ja ajatukset kumpuaa.

Syntyvätkö ajatukset ihmisessä itsessään. Miten esimerkiksi ihminen, joka suljettu koko elämänsä ajaksi "tyhjyyteen" pystyy kehittämään ajatuksia vai pystyykö. Mitkä ovat tällaisen ihmisen työkalut ajatuksien luomiseen.

Onko ihminen aivokuollut, jos hänet on sikiämisestään saakka pidetty täysin virikkeettömässä tilassa. Ei painovoimaa, ei tuntoaistoa, ei näköaistia, ei kuuloa ei mitään. Aivot toimii, koska veri virtaa ja sydän hakkaa, mutta ajatteleeko ihminen tilassaan mitään.

Jos kyllä, niin mistä ajatukset syntyvät. Onko aivoissa joku sisäinen blueprintti joka ajaa ne heti, oli virikkeitä tai ei, ajatuksien tielle. Mitä tällainen ihminen miettii, millaisia unia hän näkee?

Mitä jos tällainen ihminen päästetäänkin virikkeettömyyden tankista ulos. Miten hän reagoi ulkoisiin ärsykkeisiin? Vai onko hän enää edes kykenevä aistimaan mitään. Kuolee aistit, jos niitä ei ole koskaan käytetty. Tai on käytetty, mutta kun syötteet puuttuvat?

Jos tällainen ihminen kykenee luomaan ajatuksia, niin tuleeko ajatukset pään sisältä vai tuleeko ne mahdollisesti ulkoa sellaisella tavalla, jota ihmiskunnan nykytekniikka ei pysty havaitsemaan.

Mistä ajatukset tulevat.

Ei laita kuvia spallaatioreaktioista, mutta asiaa sietää pohtia.

Itse olen mieltä, että virikkeetön ihminen on yhtä kuin aivokuollut. Heijastelemme vain ja ainoastaan ympäristöämme. Emme mitään muuta.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Eli kuurosokeana syntynyt on aivokuollut. Ei tää nyt toimi. Minusta virikkeettömässä tilassa oleva ihminen varmasti ajattelee, mutta ajatukset lienevät jokseenkin yksinkertaisempia, kuin virikkeellisessä tilanteessa.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Nopeasti lukaistuani hahmon Dominic, suorittaman avauspostauksen tähän tojckiin, nimitän hänet F1-forumin 'Ajatusten Aurajoeksi'.

Syvällisempi ja aiheeseen paneutuva kommenttini tullee myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Eli kuurosokeana syntynyt on aivokuollut. Ei tää nyt toimi. Minusta virikkeettömässä tilassa oleva ihminen varmasti ajattelee, mutta ajatukset lienevät jokseenkin yksinkertaisempia, kuin virikkeellisessä tilanteessa.
Kuurosokealla on yleensä toimiviakin aisteja.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Koekaniinia emmä tarvitse, tämä dilemma pitäisi olla ratkaistavissa ihan analyyttisesti NYT KULKAAS! VÄHÄN TSEMPPIÄ!
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Aivokuollut on. Ei bluuprinttiä, jatkuvaa bluuskriiniä. Lukitaan ja arkisoitaan.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24278
Sijainti
lappeen Ranta
Kuurosokealla on yleensä toimiviakin aisteja.
Mites jos se kuuromykkäsokea on puudutettu? Mitäs niitä aisteja taas olikaan?

Edit. Ainiin, maku. Ja haju. No jos se kuuromykkäsokea on puudutuksen lisäksi poksauttanut ison kiinalaisen suussaan ja on mennyt vituiksi noi mainitut niin mites sitten?
 
Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ei kannata nyt liikaa takertua siihen, miten tällainen virikkeetön ihminen olisi mahdollista.

Spekuloidaan vaan ajatuksella, että ihminen olisi välittömästi sikiämishetkestään saakka täysin virikkeettömässä tilassa. Joko niin, ettei virikeärsykkeet toimi tai niin, että virikkeet on ulkoisesti hälle estetty.

Tällaisella ihmisellä, ei voi siis olla mitään kosketuspintaa, missä hän on, tai edes kuka hän on, tai onko hän ylipäätään kukaan. Tietääkö hän edes elävänsä?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24278
Sijainti
lappeen Ranta
Niinjuu sori offtopicci.

Tuollainen ei missään kiinni oleva elämänmuoto voi kai olla tietoinen omasta olevaisuudestaan, mutta onko hänellä mitään keinoja ilmaista sitä meille foorumisteille?
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Ei kannata nyt liikaa takertua siihen, miten tällainen virikkeetön ihminen olisi mahdollista.

Spekuloidaan vaan ajatuksella, että ihminen olisi välittömästi sikiämishetkestään saakka täysin virikkeettömässä tilassa. Joko niin, ettei virikeärsykkeet toimi tai niin, että virikkeet on ulkoisesti hälle estetty.

Tällaisella ihmisellä, ei voi siis olla mitään kosketuspintaa, missä hän on, tai edes kuka hän on, tai onko hän ylipäätään kukaan. Tietääkö hän edes elävänsä?
No ei tiedä.

Missä vaiheessa ihminen yleensänkin tiedostaa elävänsä? Siis niin ku jo tenkin erityisesti ?
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Niinjuu sori offtopicci.

Tuollainen ei missään kiinni oleva elämänmuoto voi kai olla tietoinen omasta olevaisuudestaan, mutta onko hänellä mitään keinoja ilmaista sitä meille foorumisteille?
Tai itselleen?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tällaisella ihmisellä, ei voi siis olla mitään kosketuspintaa, missä hän on, tai edes kuka hän on, tai onko hän ylipäätään kukaan. Tietääkö hän edes elävänsä?
Siksi minulla tästä ekana ne kuurosokeat tuli mieleen. Että joskus miettinyt juurikin sitä, että mistä ne tietää ylipäätään että nyt mä elän ja nyt mä oon ihminen, tai jotain vastaavaa. Karmiva ajatus minusta se, että vaan olisit ja eläisit, etkä kykenisi millään tavalla tietämään edes kuka olet, tai missä.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
No ei tiedä.

Missä vaiheessa ihminen yleensänkin tiedostaa elävänsä? Siis niin ku jo tenkin erityisesti ?
Voipi olla että tämä toikki kulminoutuu juuri tuon kysymyksen ympärille.

Jos ihminen pidetään "tankissa automaattiruokinnassa" vaikka 30 vuotiaaksi saakka, niin onko hän sieltä ulos tullessaan samassa tilassa kuin vastasyntynyt lapsi. Vai huonommassa? Missä tilassa on hän?

Jos vedetään ajatuksia pidemmälle, niin päästän aiheeseen, onko tällaisen ihmisen "lopettaminen" sama asia kuin raskauden keskeyttäminen.

Oletan että Suomessakin säädetyt raskaudenkeskeyttämislait perustuu jollain tavoin sikiön aivotoiminnan mittauksiin. Sikiö ei kuitenkaan ole mielestäni täysin virikkeettömässä tilassa, mutta onko hän sitä, ennen kuin aivotoiminta alkaa näkyä?
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Siksi minulla tästä ekana ne kuurosokeat tuli mieleen. Että joskus miettinyt juurikin sitä, että mistä ne tietää ylipäätään että nyt mä elän ja nyt mä oon ihminen, tai jotain vastaavaa. Karmiva ajatus minusta se, että vaan olisit ja eläisit, etkä kykenisi millään tavalla tietämään edes kuka olet, tai missä.
Jos et tiedä ulkomaailmasta mitään, niin asia ei välttämättä ole mitenkään karmiva. Luopuminenhan on ihmisille luontaistaan hankalaa, joten me koetaan tällainen tilanne hankalaksi, jos siis itse tuollaiseen tilaan - virikkeitä täynnä olleen elämän jälkeen jouduttaisiin.

Olen kuullut sellaisesta vesitankkihoidosta, jossa ihminen laitetaan lillumaan lämpimään veteen, hiljaisuuteen ja pimeyteen. Ja siellä ollaan sitten se tunteroinen tai jotain.

Kuulemma äärimmäisen euforista ja rentouttavaa, mutta ainakin minun on hankala uskoa että näin olisi. Kokeillut en ole.
 
Ylös