Ajovirhe, mikä se on?

Wit?

******
Liittynyt
17.12.2003
Viestit
2499
F1-kuskit ovat tunnetusti ihmisiä, jotka muiden kuolevaisten tapaan tekevät virheitä. Kysytäänpä nyt siis, että miten itse määrittelet termin ajovirhe? Esim. Piquet nuoremmasta puhuttaessa saa aina kuulla siitä, miten mies tekee jatkuvalla syötöllä virheitä. Mutta mikä tuo tuollainen virhe oikein lopulta on? Pitääkö rytistä oikein kunnolla, vai lasketaanko pikainen nurmikolla käyntikin virheeksi, vai jotain muuta?



Otetaanpa kuviteltu esimerkki tulevan Turkin GP:n aika-ajosta: Kimi ja Massa ovat radalla samaan aikaan. Molemmilla on käytössään tismalleen samanlaiset autot ja myös radalla vallitsevat olosuhteet ovat kummankin kierroksen ajan samat (ts. kaikki kierrosaikaan vaikuttavat ulkopuoliset tekijät sekä myös kuskien fyysiset ominaisuudet yms. ovat identtiset).

No, Massa on kierroksen alusta asti huippuvauhdissa, Kimi puolestaan tekee tasaisen varmaa työtä, mutta vauhti ei näytä riittävän brassin lyömiseen. Toisen sektorin jälkeen Kimi on jo puoli sekuntia Felipeä perässä. Viimeinen mutka ei kuitenkaan mene Massalta ihan putkeen, mies jarruttaa hieman liian myöhään, ajautuu leveäksi ja menettää arvokkaita kymmenyksiä. Molempien Ferrareiden ylitettyä maalilinjan huomataan, että tiimikaverusten kierrosajat ovat tuhannesosalleen samat.



Massa teki virheen ja menetti siksi etunsa Räikköseen. Kimi puolestaan ajoi perusvarman ja virheettömän, joskaan ei mitenkään räiskyvän nopean, kierroksen. Oletko samaa mieltä ja miksi/miksi et?
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Ajovirhe on kuljettajan ajon aikana tekemä virhe.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Suunnittelematon ajolinja on virhe.
Jos kuski on jo ennen lähtöä päättänyt ottaa startissa vaikka sisälinjan ensimmäiseen mutkaan, mutta saakin sen seurauksena huonon ulostulon mutkasta ja menettää sijoituksen, niin eikös tuo ollut ihan selvä virhe?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24276
Sijainti
lappeen Ranta
Jos kuski on jo ennen lähtöä päättänyt ottaa startissa vaikka sisälinjan ensimmäiseen mutkaan, mutta saakin sen seurauksena huonon ulostulon mutkasta ja menettää sijoituksen, niin eikös tuo ollut ihan selvä virhe?
Voisi tuon ehkä laskea suunnitteluvirheeksikin.
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Kyse ei ole siitä kuka on virheetön, vaan siitä kuka on vähiten virheellinen.

Ihannekierroksen suorittaminen vaatii tietyllä tavalla tehdyn optimaalisen suorituksen* ja kuljettaja tekee sen omalla tavallaan. Tämän optimaalisen tavan ja suoritteen välinen ero on virhettä.

Mitä enemmän on virhettä, sitä enemmän se näkyy kellossa.

* En tiedä, pystyvätkö F1-tallit simuloimaan täydellisen kierroksen.
 

Wit?

******
Liittynyt
17.12.2003
Viestit
2499
Kyse ei ole siitä kuka on virheetön, vaan siitä kuka on vähiten virheellinen.

Ihannekierroksen suorittaminen vaatii tietyllä tavalla tehdyn optimaalisen suorituksen* ja kuljettaja tekee sen omalla tavallaan. Tämän optimaalisen tavan ja suoritteen välinen ero on virhettä.

Mitä enemmän on virhettä, sitä enemmän se näkyy kellossa.

* En tiedä, pystyvätkö F1-tallit simuloimaan täydellisen kierroksen.
Juurikin näin selittäisin asian itsekin. Eli esim. tuossa Kimi vs Massa -esimerkissä kumpikin kuski teki täsmälleen yhtä paljon virhettä.

Yleensä käy kuitenkin niin, että virheiksi mielletään vain perinteiset spinnit, ulosajot yms., vaikka ajovirhehän se on sekin, että ajaa liian hiljaa.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kimin haastatteluita kun kuuntelee, niin ajovirhe on tapahtunut aina jos ei starttaa paalulta (= melko useasti)
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Massa teki virheen ja menetti siksi etunsa Räikköseen. Kimi puolestaan ajoi perusvarman ja virheettömän, joskaan ei mitenkään räiskyvän nopean, kierroksen. Oletko samaa mieltä ja miksi/miksi et?
Massa teki virheen, Kimi ei. Perusvarma suoritus on hitautta, ei ajovirhe. Ajovirheitä tulee enemmän ajettaessa kovempaa. Obviously. :thumbup:
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942


Joku tommonen mutta hyväksytään kun oltiin vielä junnuja ja autot oli vaikeampi ajaa! :thumbup: Hieno korjaus kieltämättä! :cool:
 

FinnPete

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
89
Sijainti
Lappeenranta
Jos oletuksena on että Kimin ja Massan ajotyyli on sama, silloin mielestäni kummallakin on sama määrä virhettä vaikkakin erilaisia. Kimin virheet vain ovat tulleet esim. jarrutuksissa ja kiihdytyksissä jotka ovat aiheuttanet hitauden eikä näinollen ole itsestäänselvyyksiä ulospäin. Virheethän voi mahdollisuuksien mukaan korjata, ja tällöin ollaan lähempänä sitä aiemmin mainittua ihannekierrosta. Kahden eri kuskin sijaan voi olla helpompi mieltää saman kuskin kaksi eri kierrosta identtisissä olosuhteissa auton ominaisuudet mukaan lukien. Mikäli kuski pystyy parantamaan aiempaa kierrosaikaansa, silloin hän on pystynyt löytämään virheen ja korjaamaan sen, mikäli kierros on hitaampi on hän tehnyt uuden virheen.
 

Wit?

******
Liittynyt
17.12.2003
Viestit
2499
Massa teki virheen, Kimi ei. Perusvarma suoritus on hitautta, ei ajovirhe. Ajovirheitä tulee enemmän ajettaessa kovempaa. Obviously. :thumbup:
Oletetaan mutka, jonka taitekohdassa optimaalinen nopeus on 120 km/h sillä hetkellä vallitsevissa olosuhteissa, Ferrari F60:lla ajettaessa.

Massa ajaa mutkan läpi niin, että hänellä on sen taitekohdassa vauhtia 125 km/h, ja menettää siksi aikaa.

Kimi ajaa mutkan läpi niin, että hänellä on sen taitekohdassa vauhtia 115 km/h, ja menettää siksi aikaa.

Millä ihmeen logiikalla Massa on syyllistynyt tilanteessa ajovirheeseen, mutta Kimi ei?
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Oletetaan mutka, jonka taitekohdassa optimaalinen nopeus on 120 km/h sillä hetkellä vallitsevissa olosuhteissa, Ferrari F60:lla ajettaessa.

Massa ajaa mutkan läpi niin, että hänellä on sen taitekohdassa vauhtia 125 km/h, ja menettää siksi aikaa.

Kimi ajaa mutkan läpi niin, että hänellä on sen taitekohdassa vauhtia 115 km/h, ja menettää siksi aikaa.

Millä ihmeen logiikalla Massa on syyllistynyt tilanteessa ajovirheeseen, mutta Kimi ei?
Ei se ole logiikkaa, liian hitaasti ajaminen ei ole virhe vaan valinta.

Aihe on sinänsä mielenkiintoinen, mutta nyt hieman väärillä urilla. Itse kiinnitän huomiota siihen, että kuljettajan tekemät korjausliikkeet mielletään aina virheiksi. Jos on niin sanotusti "cabiini täynnä käsiä" en jaksa millään uskoa, että kuljettaja tekisi sarjatuotannolla virheitä vaan auto käyttäytyy huonosti.
 

Wit?

******
Liittynyt
17.12.2003
Viestit
2499
Ei se ole logiikkaa, liian hitaasti ajaminen ei ole virhe vaan valinta.
Alkuperäinen esimerkkihän sijoittui siis Turkin GP:n aika-ajoon. Todennäköisesti melko harva kuljettaja valitsee aika-ajostrategiakseen hitaasti ajamisen.
 

Velimasa

Active member
Liittynyt
13.9.2005
Viestit
39
Ei se ole logiikkaa, liian hitaasti ajaminen ei ole virhe vaan valinta.

Itse kiinnitän huomiota siihen, että kuljettajan tekemät korjausliikkeet mielletään aina virheiksi. Jos on niin sanotusti "cabiini täynnä käsiä" en jaksa millään uskoa, että kuljettaja tekisi sarjatuotannolla virheitä vaan auto käyttäytyy huonosti.
Riippuu ihan korjausliikkeen luonteesta. Tarkoitukselliset sladit (joita ei välttämättä edes huomaa kuin onboard-kuvasta) kuuluu joidenkin kuskien ajotyyliin, ja tarkoituksettomat sladit (jotka hidastavat menoa) taas lasketaan virheiksi.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Oletetaan mutka, jonka taitekohdassa optimaalinen nopeus on 120 km/h sillä hetkellä vallitsevissa olosuhteissa, Ferrari F60:lla ajettaessa.

Massa ajaa mutkan läpi niin, että hänellä on sen taitekohdassa vauhtia 125 km/h, ja menettää siksi aikaa.

Kimi ajaa mutkan läpi niin, että hänellä on sen taitekohdassa vauhtia 115 km/h, ja menettää siksi aikaa.

Millä ihmeen logiikalla Massa on syyllistynyt tilanteessa ajovirheeseen, mutta Kimi ei?
Kuljettaja 1 on ajanut yli taitojensa, kuljettaja 2 ei. Voihan monikin tulla mutkaan sisään vaikka 140 lasissa, mutta eri asia on tullaanko mutkasta ulos enää muuetn kuin perä edellä rengasvalliin.

Samalla tavalla se homma toimii katuliikenteessäkin. Jos 100 kilometrin matkaan saa kulumaan 2 tuntia, se ei ei edellytä ajovirheitä, ainoastaan hitautta. Jos saman matkan pyrkii taittamaan puolen tunnin pintaan ja matkan varrella rytisee, on kyse ajovirheestä ja omien kykyjen yliarvioimisesta.
 

Wit?

******
Liittynyt
17.12.2003
Viestit
2499
Samalla tavalla se homma toimii katuliikenteessäkin. Jos 100 kilometrin matkaan saa kulumaan 2 tuntia, se ei ei edellytä ajovirheitä, ainoastaan hitautta. Jos saman matkan pyrkii taittamaan puolen tunnin pintaan ja matkan varrella rytisee, on kyse ajovirheestä ja omien kykyjen yliarvioimisesta.
Sadan kilometrin matka katuliikenteessähän on suoraan verrattavissa ratkaisevaan kierrokseen F1-aika-ajosessiossa.

Sellaisella kierroksella, jonka kuski haluaa ajaa ja pyrkii ajamaan mahdollisimman nopeasti, hitaus on ajovirhettä.

Täsmennetään vielä, että aikaisempi Sammypirun määritelmä pätee luonnollisesti vain yksittäisiin kierroksiin, koko täyspitkää MM-sarjaa käsiteltäessä tilanne muuttuu. Jokaisen ajetun kierroksen ei tarvitse olla täydellinen, jotta kausi olisi 'virheetön'.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kyllähän se ajovirhe on semmone liike/tapahtuma jota kuljettaja ei tarkoittanut tehdä mutta teki silti.

Tarkoitushan ei ole suunnittelua, eli jos startissa huomaa erikoisen tilanteen ja reagoi siihen, ei se ole ajovirhe. Se valinta voi koitua onnistuneeksi tai epäonnistuneeksi, mutta kaiketi reagoinnissa on tapahtunut myös virhe jolloin tulee se ajovirhe.

Ja kun mennään oikein analysoimaan, niin kuljettaja voi tehdä ensin virheen joka ei näy töllössä mutta sen seurauksena kuljettaja joutuu tekemään ratkaisun jonka hän kokee parhaakseen ja se tarkaisu mielletään virheeksi jos sen takia rytisee. Esim Coulthard aikanaan tuli jarrutukseen ja meinas ajaa Alonson perään mutta sai väistettyä itsensä pihalle. Luultavasti pihalle väistäminen ei ollut virhe, vaan myöhäinen jarrutus.

Oikiastaan tuo virhe on aika hankala määritellä. Massa tekee ohitusyrityksen jossa ajautuu pihalle, kaiketi se on "laskuvirhe". Ja tietysti se näkyy töllössä ajovirheenä.


PS: Tuo mun ensimmäinen lause on varmaan myös helppo kumota, jos ajatellaan niin että "suunnitteluvirhe" ei ole ajovirhe. Esim Kimin aika-ajoissa tekemä virhe (aikoinaan yhden kierroksen aika-ajoissa) saattoi johtua siitä että Kimi luuli auton pystyvän kääntymään kuten hän ajatteli. Auto ei kuitenkaan ollut sellainen joten tuli ulosajo. Kimi kuitenkin ajoi mutkan liikkeittensä puolesta kuten hän ajatteli että tulee ajaa.. Onkohan tämä ajovirhe, kaiketi on, ainakin töllössä..

Varmaan siis kaikki on virheitä jossa menetetään aikaa..
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Viimeinkin filosofeille oma F1 viestiketju. Näistä koostetaan wikipediaan ajovirhe artikkeli jos siellä ei vielä sellaista ole. :thumbup:
 
Ylös