Aktiivijousitus

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Onkos noissa Audeissa ilmajousitus, ja siten toteutettu aktiivialusta, vai ihan tavan rautajouset + erikoisiskarit? Miten kallistuksenesto on toteutettu? Google ei paljoa auttanut... :confused:

Audi ei ole tietenkään ainut autonvalmistaja jolla tuo toimii ihan kunnolla "henkilöautoissakin", Citroenilla tuo toimii myös. :thumbup: Ja menee sikäli paremmin vielä määrittelyyn, että kyseessä on halvempi (erityisesti käytettynä :tongue: ) ja muuten tavallisempi auto kuin nuo sportti-Audit (pl. A8).
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
Uusi mukautuva ilmajousitus on rakenteeltaan hyvin edistyksellinen ja korvaa täysin perinteisen teräsjousituksen. Kaikissa A8:n pyörissä on ilmajoustintuet sekä kääntökulma- ja kiihtyvyystunnistimet, jotka välittävät tietoa keskusohjainlaitteelle auton ajotilanteesta. Tietokone ohjaa järjestelmässä ja yksittäisissä joustintuissa tarvittavia paineen muutoksia siten, että dynamiikka ja ajomukavuus ovat aina optimaalisella tasolla.

Auton maavara ja vaimennuksen tehokkuus voivat tarvittaessa muuttua silmänräpäyksessä sporttisen kovan ja erittäin pehmeän välillä – joko automaattisesti ajotilanteen mukaan tai manuaalisesti. Kuljettaja voi ajon aikana (MMI:n kautta) valita minkä tahansa neljästä erilaisesta jousitusohjelmasta (Lift, Comfort, Dynamic ja Automatic).

Ilmajousitus mahdollistaa myös nopeuden mukaan tapahtuvan automaattisen korin laskeutumisen. Näin ollen painopiste on alhaisempi ja esimerkiksi kaarteissa tilannenopeus voi olla korkeampi. Toisaalta tarvittaessa käytössä on tavallista suurempi maavara.

CDC – jatkuva iskunvaimennuksen valvonta

Portaattomasti sopeutuva vaimennusjärjestelmä (CDC) täydentää ominaisuuksillaan ilmajousituksen mahdollistamaa ajomukavuutta ja auton käsiteltävyyttä. Se muokkaa iskunvaimennusta pyöräkohtaisesti sekunnin murto-osassa reagoiden ajotilanteeseen ja ottaen huomioon valitun jousitusohjelman. Lopputuloksena on ensiluokkaisen ainutlaatuinen ajomukavuus.

Normaalioloissa – esimerkiksi ajettaessa suoralla ja hyvällä tiellä – vaimennus pysyy mukavan pehmeällä tasolla. Jatkuvat, tarkasti kohdistetut vaimennusvoiman muutokset yksittäisissä pyörissä eliminoivat korin liikkeet, jotka muutoin saattaisivat vähentää matkustusmukavuutta. CDC vähentää huomattavasti korin kallistelua ja nyökkäämistä kaarreajossa, jarrutuksissa tai liikkeellelähdöissä.


audi.fi sivulta. toimii "pikkusen" paremmin ku seefemma. sen toimivuudesta en kyllä sano mitään muuta kuin että aivan paska. kyllä olen ajanut, en aja uudestaan
 

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Tuo Audi vaikuttaa jo melko aktiiviselta.

Ja C5:n jousituksella ei ole mitään tekemistä Xantia Activan jousituksen kanssa, siitä puuttuu mm. kallistuksenestomekanismit kokonaan. C5:n jousitus on menty pilaamaan liian saksalaistyyliseksi, vanhemmissa Citikoissa mukavuutta on vielä havaittavissa.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Kun lotus rakensi aktiivijousituksen omaan autoonsa,niin he luopuivat aluksi teräsjousista,mutta vikaherkkyyden takia olivat pakoitettu asentamaan jouset takaisin tavallaan varmuuden vuoksi.

Ps. Saako normaali henkilöautoon asentaa ilmajousituksen jälkikäteen?
 

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Voisin kuvitella että ilmajousitusta ei saa laittaa, ellei jossain auton mallisarjan huippumallissa ole sellaista ollut, kyseessä on kuitenkin sen verran suuri muutos...

Citikalla tuo jousitus ei ainakaan pitäisi olla kovin vikaherkkää, sillä kaasunestejousituksen perustekniikka on jo 50 vuotta vanhaa. Toki anturit tai tuo kallistuksenestosysteemi voivat mennä sekaisin, mutta eivät ne matkantekoa keskeytä, korkeintaan verottaa hieman matkustusmukavuutta/ ajo-ominaisuuksia nopeassa ajossa.

Itse asiassa onko missään muussa autossa aktiivista hydraulisylinterein tai muuteon toteutettua kallistuksenestojärjestelmää kuten Xantia Activassa? Volvohan taisi joskus testata jotain saman tapaista jopa niin että auto kallistui sisäkaarteen puolelle... Useimmissa ratkaisuissa taidetaan vaan käyttää jousituksen jäykennystä ulkokaarteen puolelle, ei aktiivista kallistuksenvakaajaa, joka pitää auton väkisin vaakatasossa.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Tekniikasta kun puhutaan, niin kyllä elektroninen luistonesto on loistava keksintö - ainakin takavetoisissa autoissa! Se reagoi monesti ällistyttävänkin nopeasti mm. mustaan jäähän!:ahem:
 

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
312T4 sanoi:
Tekniikasta kun puhutaan, niin kyllä elektroninen luistonesto on loistava keksintö - ainakin takavetoisissa autoissa! Se reagoi monesti ällistyttävänkin nopeasti mm. mustaan jäähän!:ahem:
Joo, paitsi että luistonesto on tarkoitettu sellaisille jotka ei osaa ajaa :tongue:

Tosimies vie autoa ilman luistonestoa nopeammin kuin luistonestolla. Toimivaa aktiivijousitusta ei rattimies taida kuitenkaan korvata. Myönnettäköön että ns. normaaliautoilijalle luistonestosta on varmasti enemmän iloa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, omassa takavetoisessa autossani ei ole luistonestoa, sen kanssa pärjää kyllä mainiosti liukkaillakin. Ajamista sellaisen kanssa kyllä oppii ihan kivasti. Ajan myös jonkin verran sellaisella takavetoisella, missä luistonesto on. Kyllä sitä mielellään pitää päällä, paitsi jos haluaa värkätä.

Sinänsä luistonesto päälläkin voi edetä vauhdikkaasti. Esim. useimmissa järjestelmissä luistonesto ei kompensoi moottorijarrutusta. Näin auton saa käännettyä erityisen helposti mutkiin ja ulostuloissa linja ei ole edes kovin leveä.

Järjestelmää ei kannata ulosmitata paukuttamalla koko ajan "rajoitinta vasten", vaan järjestelmää kannattaa seurailla. Löysää vaan kaasua sen verran että pitoa on tarjolla. Näin edetään nopeammin ja takajarrupalatkin kuluvat vähemmän.
 
Ylös