Alesin ja muiden entisten F1-kuskien menestys DTM:ssä?

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Nyt kiinnostais kovasti tietää miten tai oikeastaan miksi Alesi ei ole oikein menestynyt DTM:ssä?

Mies kuitenkin oli aikanaan ykkösiin tullessaan huippulupaus ja kaikkihan oletti et Alesin menestymättömyys ykkösissä johtui lähinnä kaluston heikkoudesta! No suurimmaksi osaksi tämä kyllä pitääkin paikkaansa!

Nyt kuitenkin hän on ajanut kolme vuotta DTM:ssä, tietääkseni hyvällä kalustolla ja tasaväkisemmällä sellaisella mutta voittoja on tullut vain yksi?

Ja mites sitten muut F1-kuskit? Kukaan ei ole tainnut erikoisemmin pärjätä kyseisessä sarjassa siihen malliin mitä jotenkin luulisi?

Tiedän että minulla on sivistyksessä aukko DTM:n suhteen mut mitä nyt mieleen tulee, niin JJ:kään ei tietääkseni oikeastaan erikoisemmin menestynyt DTM:ssä vaikka muissa sarjoissa menestystä taas on tullutkin! Keke taasen taisi olla jo niin vanha herra, ettei ihan parasta terää enää ehkä löytynyt!

Ja siinäpä mun tiedot kyseisen sarjan F1-kuskeista sitten oikeastaan onkin!

:dunno:
 
Viimeksi muokattu:

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Taitaapi johtua siitä, että sarjassa on myös muitakin huippukuljettajia kuin entiset F1-kuljettajat. Monella tuntuu olevan vaikea käsittää, että huippukuskeja voi olla myös muissakin sarjoissa kuin F1:sissä, ja että oikeasti kovatasoisia sarjoja voi olla muutkin kuin F1.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Kysymykseni ei ollut tarkoitettu loan heitoksi sarjan muita huippukuljettajia kohtaan tms. Halusin lähinnä tietää kyseisestä sarjasta hieman enemmän, ilman armotonta googlettamista :)

Kyllä, olen erittäin tietoinen siitä etteivät F1-kuljettajat ole maailman parhaita kuljettajia joka autourheilulajissa mihin he nokkansa laittavat! Eli näitä perustietoja ei tarvitse enää kerrata, kiitos :)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Misa1 sanoi:
Kyllä, olen erittäin tietoinen siitä etteivät F1-kuljettajat ole maailman parhaita kuljettajia joka autourheilulajissa mihin he nokkansa laittavat!
No etkö sinä siis jo tiedä miksi voittoja ei ole tasaväkisellä kalustolla niin kovasti tullut?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mulla on kyllä semmonen fiilis, että Alesi ois voittanut peräti kolme kisaa DTM:ssä. Kaudella 2002 ajettiin vielä "double header" kisoja ja muistaakseni Alesi Kuittasi Doningtonin molemmat kisat ja 2003 myös yhden kisan. No muisti saattaa heittää jonkun verran...

Jos DTM:ää ajattelee kokonaisuutena, niin sehän ulottuu kauas 80-luvun alkuun. Vuodet 97-98-99 sitten puuttuvatkin, koska DTM:ää ei ajettu oikein missään muodossa. Toki noin vuosina ajettiin super touring-kalustolla DTCC:tä, jossa myös nykysarjan kuskit mittelivät(Winckelhock, Aiello...)

On ehkä hyvä hahmottaa, että kaikkein menestyneimmät f1-kuskit eivät ole koskaan DTM:ää ajanut, varsinkaan parhaina vuosina. Nimekkäin f1:stä DTM:ään siirtynyt f1-kuski on Keke Rosberg, joka siirtyi sarjaan vasta kaudeksi 1992, yli 10 vuotta f1-mestaruutensa jälkeen. Eikä mies enää tuossa vaiheessa ollu mikään nuori. Tosin ihan hyvää jälkeä Keke DTM:ssä teki, ei sitä tarvinnut hävetä.

Toisaalta ei voi kiistää etteikö DTM:n parhaat nimet olisi olleet ex-f1 kuskeja. Bernd Schneider, Nicola Larini, Johnny Cecotto, Alessandro Nannini, Hans-Joachim Stuck, Emmanuelle Pirro, Stefano Modena jne ovat kaikki ajaneet ykkösiä, tosin vaihtelevalla menestyksellä.

Ehkä ratkaisevin ex-f1-kuskien menestystä on rajoittanut se, että DTM on vakioautosarjaksi ollut aina erittäin suosittu ja siksi sinne on hakeutunut aina parhaat vakioauto/urheiluautokuskit myös muista sarjoista. Roberto Ravaglia, Klaus Ludwig, Frank Biela, Steve Soper, Roland Asch, Volker Strycek, Christian Abt, Laurent Aiello, Kurt Thiim ja moni muu ei koskaan päässyt ykkösiin saakka ja monella se ei ollut edes tarkoitus. Heistä tuli erinomaisia kuskeja koppi-autopuolelle jo varhaisessa vaiheessa. Epäilemättä joku Klaus Luwdig olisi ollut erinoimainen f1-kuski jos olisi sinne saakka edennyt.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Otto Hokkanen sanoi:
No etkö sinä siis jo tiedä miksi voittoja ei ole tasaväkisellä kalustolla niin kovasti tullut?
No kylläpäs sitä nyt viisastellaan. :jaska:
 

JL73

Well-known member
Liittynyt
2.4.2004
Viestit
66
pmv tuossa jo takoikin melko syväluotaukse lajiin.

Itse seurasin aktiivisesti vasta viime kauden ja yksi merkittävä tekijä mielestäni oli se, että Alesi ja Frentzen eivät yksinkertaisesti uskaltaneet työntää nokkaansa riittävän pieniin rakoihin. Frentzen ei myöskään osannut odottaa muiden tekevän niin ja pyörikin lähes kisassa, kuin kisassa pientareilla, kun muut vähän pökkäs perään tai kylkeen.

Paras esimerkki tuosta kylki kyljessä ajamisesta (Mikä???, kysyi F1-kuljettaja ihmeissään) tuli viimeisessä (vai toiseksi viimeisessä) kisassa, kun muistaakseni Ekström vaihtoi Alesin kanssa ovien maalipintoja kisan viimeisessä mutkassa ja ajoi ohi. Tosi hieno suoritus :thumbup:

Kyllä kuola valuu, kun ajatteleekin ensi kautta. Toivottavasti Häkä tuo poikkeuksen näihin nykyajan ex-F1 kuskeihin.
 

vmt

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
177
Sijainti
Helsinki
pmv sanoi:
Mulla on kyllä semmonen fiilis, että Alesi ois voittanut peräti kolme kisaa DTM:ssä. Kaudella 2002 ajettiin vielä "double header" kisoja ja muistaakseni Alesi Kuittasi Doningtonin molemmat kisat ja 2003 myös yhden kisan. No muisti saattaa heittää jonkun verran...
Itsekin muistelin voittoja olevan enemmän ja on pistänyt silmiin viime aikojen lehtikirjoitukset, joissa Alesin voittojen määrä on (muiden sarjaa koskevien virheellisten tietojen lisäksi) järjestään ilmoitettu vain yhdeksi kun on kirjoitettu, että muut lähiaikoina F1:stä siirtyneet kuskit eivät ole pärjänneet. Alesi voitti Doningtonin kisat peräkkäisinä vuosina 2002 (sekä sprinttikisan että varsinaisen kisan) ja 2003. Sen lisäksi hän voitti kauden 2003 päätösosakilpailun Hockenheimissa. Mainittakoot myös, että miehellä on kaksi paalupaikkaa tältä kaudelta.

Edit: Voitti siis molemmat Doningtonin lähdöt 2002.
Edit2: Paalujen määrästä oli aluksi väärää tietoa, koska Alesin omilla kotisivuilla (!) hänen väitettiin virheellisesti ajaneen paalulle 2003 A1-Ringin kisassa. Ilmeisesti paaluja onkin kaksi.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Sitten on tietty hyvä muistaa että esim. Walter Röhrl ajoi Audia varsin menestyksekkäästi 90-luvun alussa DTM:ssä. Joten ei tarvi olla edes kovin paljoa ratakokemusta pärjätäkseen.

DTM erottuu muista koppiautoista ja erityisesti urheiluautoista siinä, että DTM:ssä kontaktin ottaminen on jokapäiväistä hommaa. Urheiluautokisat on paljon pitempiä ja niitten luonne paljon puhtaampi.

Myöskin DTM:n luonne on vaihdellut vuosien saatossa. 80-luvun autoilla(A-ryhmä) kärsi tehdä melkein mitä vaan, ne olivat yksinkertaista tekniikkaa. Niissä ei ollut suuria tehoja(Sierra Cosworthia lukuunottamatta) eikä juurikaan downforcea. Sitävastoin 90-luvulla autot(Class II) olivat erittäin teknisiä, niillä ei kärsinyt juurikaan töniä ja tehoa oli enemmän, joskin pitoon nähden vähän. Nykykalusto on eräänlainen kompromissi näiden väliltä, niissä on paljon tehoa, mutta vähemmän pitoa. Tekniikka on yksinkertaista eikä autoilla ole enää juurikaan mitään tekemistä vakioautojen kanssa.

DTM:n historiasta muistan ainakin yhden täydellisen suvereenin näytöksen debyyttikisassa. Stefano modena ajoi ykkösiä vuosina 1985-1992. Mies ei saanut aikaan juuri mitään ihmeellistä. 94 kesällä Modena teki DTM-debyytin JAS-tiimin Alfa Romeolla muistaakseni Avuksen radalla. Tuloksena oli molempien lähtöjen voitto. Sen jälkeen ei Stefano kyllä voittanut juuri mitään, mutta debyytti oli mahtava.

DTM on toiminut myös nuorten kuskien ponnahduslautana ylempiin luokkiin. Ainakin Giancarlo Fisichella, Dario Franchitti ja Eric van de Poele ajoivat DTM:ää ennen siirtymistään merkittävämpiin luokkiin.

DTM:n 20 vuoden historian aikana sarjassa on hallinnut monta kuskia. Äkkiseltään parhaimmat kuskit ovat seuraavat:

1. Klaus Ludwig
2. Bernd Schneider
3. Roberto Ravaglia
4. Johnny Cecotto
5. Frank Biela
6. Volker Strycek
7. Hans-Joachim Stuck
8. Manuel Reuter
9. Volker Strycek
10. Nicola Larini
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Volker Strysek on kova tyyppi kun on oikein kahdesti listalla? :D

Tuo pmv:n kommentti oli täyttä asiaa. Koppiautot on aina koppiautoja ja vaativat omanlaisen ajotyylin. Yleensä formulataustan omaavat kuskit pääsevät ensimmäisillä koppiautokausillaan pätemään lähinnä "erikoisradoilla". JJ:nkin ensimmäinen kausi oli jonkinmoista taaperrusta Helsinkiä lukuunottamatta. Politikointi on aina kuulunut olennaisesti DTM:ään ja ei kannata aina tuijottaa ihan sinisilmäisesti tuloksia, ottamatta kalustoa huomioon... Valmistajilla on luottokuskinsa, jotka saavat viimeisimmät kehitysversiot ja ajavat eniten testiä.

Mitä tönimiseen tulee, niin eikait se niin "helppoa" ole ollut enää A-ryhmän autojen jälkeen. Lasikuitu ja hiilikuitu ei kuitenkaan kestä samantyyppistä kontaktia kuin pelti. Ja kyseessähän on kuitenkin siluettiluokka.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, katoppa vaan. Kenethän sitä keksis Wolkerin tilalle....Laitetaan nyt vaikkapa Joachim Winckelhock, smoking-Jo.

Mitä tohon tönimiseen tulee, niin varmaan on pitkälti noin, kuin Zep sanoo. Toinen juttu on se, että rengaskoot on koko ajan kasvaneet ja tila pyöräholveissa on pienentynyt. Jos lokasuoja taittuu renkaan päälle, niin sehän on menoa sitten. Pellithän olivat juuri tällaisia. Ne taittuivat sisään päin. Lasi- ja hiilikuidut ovat sitten aivan toinen maailma. Nehän repeävät irti heti melko pienestäkin kontaktista.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Iltalehdessä on juttua televisioinneista, näyttää siltä että homma pysyy urheilukanavalla.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
No niin, siis ainakin sen voi päätellä että röyhkeyttä pitää taas löytyä huomattavasti enemmän kuin ykkösissä!

Muuten jää joko jalkoihin pyörimään vaikka aika-ajoissa menestyisikin!

Toivottavasti Häkältä löytyy jälleen tätä röyhkeyttä mikä hieman katosi vuoden 95 onnettomuuden jälkeen!
 

FFff

Well-known member
Liittynyt
9.10.2000
Viestit
208
Misa1 sanoi:
dän että minulla on sivistyksessä aukko DTM:n suhteen mut mitä nyt mieleen tulee, niin JJ:kään ei tietääkseni oikeastaan erikoisemmin menestynyt DTM:ssä vaikka muissa sarjoissa menestystä taas on tullutkin!
Eikös JJ taistellut eräänä vuonna mestaruudesta mutta Opelin suosikki Reuter voitti loppujen lopuksi aika selvästi? Ainakin suomalaisittain katsoen JJ:llä oli mahdollisuuksia :) JJ ajoi Keken tallissa ja oli jotain puhetta että JJ kehitti vaihdelaatikon Opelille muttei saanut sitä sitten kisoihin, muistanko yhtään oikein? Zepin mainitsemaa ongelmaa Mikalla tuskin on. Siitäköhän johtui että Alesi näytti lauantain kuvissa kovin vakavalta.. :D
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
No juuripa näin. Ekalla kaudellaan JJ ajoi Manuelin (joka muuten myös ollut Keken suojatteja) tallikaverina Joestilla ja sai tottua rippeisiin -ei esim. saanut uudempaa "siipi-Calibraa" kuin vasta kauden ehtoo puolella. Tokalla kaudella Reuter ajoi edelleen Joestilla ja Jykä Rosbergin tiimissä. Reuter oli edelleen Opelin suosikki, mutta kyllähän Jykäkin alkoi päästä vauhtiin vasta tokalla kaudella...
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Volker Strycek oli ensimmäinen DTM-mestari 635-Bemarillaan. Hän voitti mestaruuden vuonna 1984 voittamatta yhtään kisaa. En kyllä pistäisi Volkeria top10-listaani. Toinen oikea emälussukuski on Frank Biela. Hän ei saanut tällä kaudella kerättyä pistettäkään. DTM-mestaruuden hän voitti Audilla, koska viimeisessä kisassa Stuck päästi hänet ohi tms. eli pelattu homma. Mun ehdokkaat:
1. Bernd Schneider (kaikkien aikojen kuski, ajaa rytmillä)
2. Klaus Ludwig (kaikkien aikojen ensimmäinen kuski)
3. Michael Schumacher (Mersun juniorina kävi myös kisaamassa DTM-kisoissa. Ei saanut menestystä)
4. Jacques Laffitte (ensimmäinen F1-tähtönen DTM:ssä, ranskalaiset olivat DTM:n alkuvuosina innokkaita Mersun kehittäjiä, esim. Dany Snobeck)
5. Ellen Lohr (ensimmäinen nainen, joka voitti DTM-kisan, Beate Nohdes ensimmäinen nainen palkintopallilla)
6. Keke Rosberg (ainoa suomalaisvoittaja eli -92 Diepholzissa, Ellen Lohrin silloinen tiimikumppani, joka Hockenheimin toisessa lähdössä tykitti tahalleen Lohrin ekassa kurvassa ulos. Ensimmäisessä lähdössä Lohr ohitti Keken maalipintoja vaihtaen. Keke nosti DTM:n suosiota huomattavasti)
7. Juan Pablo Montoya (kävi Silverstonen ITC-kisassa tuuraamassa Jan Magnussenia ja ei saanut mitään aikaan. )
8. Johnny Cecotto (aloitti AMG-Mersulla, siirtyi Bemarille, ajoi vielä pari vuotta sitten vielä yhden kisan Astralla. Menetti aikoinaan mestaruushaaveet Hockenheimin finaalissa, kun Schumi tykitti takarivistä jarruttamatta tämän mestarikandidaatin kylkeen. Lähtö keskeytettiin, Cecotto sai vara-auton, mutta sen säädöillä ei tullut tulosta.)
9. Per Stureson (ensimmäinen pohjoismainen DTM-mestari Volvolla, siinä suomalaisilla haastetta)
10. Mattias Ekström (hän on ainoa nykyinen kuljettaja, joka osaa ohittaa kisassa kuin kisassa)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ihan mielenkiintoinen tuo Nordschleifen lista. Mielestäni se on ehkä laadittu enemmän siltä kantilta, että mitä DTM:ssä joskus ajaneet kuskit ovat muualla saavuttaneet. Itse painotin tätä puolta vähemmän. Ajattelin kuskeja jotka ovat suoriutuneet erityisen hyvin DTM:ssä ja ITC:ssä sekä muissa saksan vakioautosarjoissa. Mutta ihan hyviä knoppitietoja kumminkin.

Mielestäni kumminkin Nicola Larini pitäisi ehdottomasti olla top10:ssä. Ei siihen muuta perustetta tarvita kuin että äijä voitti Nordschleifella 1993 molemmat lähdöt, vaikka ei ollut aikaisemmin ajanut tällä maailman vaikeimmalla radalla.

Hans-Joachim Stuck on Saksalaisen autourheilun ikoni. Mies on kumminkin ollut autourheilussa mukana 1970-luvun alusta lähtien ja hänen isänsä oli alkuperäisten "Hopeanuolten" ohjastaja ja muutenkin legenda.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Zep sanoi:
No juuripa näin. Ekalla kaudellaan JJ ajoi Manuelin (joka muuten myös ollut Keken suojatteja) tallikaverina Joestilla ja sai tottua rippeisiin -ei esim. saanut uudempaa "siipi-Calibraa" kuin vasta kauden ehtoo puolella. Tokalla kaudella Reuter ajoi edelleen Joestilla ja Jykä Rosbergin tiimissä. Reuter oli edelleen Opelin suosikki, mutta kyllähän Jykäkin alkoi päästä vauhtiin vasta tokalla kaudella...
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin Jykä oli ensimmäisellä kaudellaan "semitehdaskuljettaja", eli rahoitus tuli Joestin ulkopuolelta (tehdasautothan oli kaikki kelta-valkoisissa väreissä 1995, vuotta myöhemmin Reuterilla oli toki Cliff-Calibra kun kössi Jykän sponssin) ja kalusto oli tehdaskuskien rippeitä. Tuo FFff:n mainitsema vaihdelaatikkojuttu meni itse asiassa niin, että noita uusia osia oli JJ:llä ennen kautta 1996 läjäpäin testattavana ja kisa-autoonsa Jykä sai sitten edelliskauden kuraa kun saksalaiskuskeille annettiin uudet palikat! Tilanne oli niinkin paha, että JJ ehti ilmoittaa, ettei aja lainkaan kun veti herneen nenään niin pahasti tuosta kohtelusta. Kolmikko Alen, Lappalainen ja Rosberg puhui kaverin sitten ympäri ja ajamaan. JJ kertoo tuosta itse Ruutulippu 1996 -kirjassa.

Jykähän ajoi aika vahvan kauden sitten loppujen lopuksi, olisikohan ollut sarjanelonen, ilman yhtään voittoa tosin. Tilanne olisi saattanut olla toinen jos Jyrki olisi saanut parhaat osat autoonsa jo alkukaudesta, mutta silloin hän oli Opelin hierarkiassa vasta viides tai kuudes - loppukaudesta kun Opelilla huomattiin, että Jykähän on nopea, oli JJ toinen tai kolmas arvojärjestyksessä.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Opelin hierarkiat meni vähän sekaisin 94-95-96. Kai aluksi ykköskuskin piti olla Klaus Ludwig Rosbergin tiimissä ja ihan ansiosta. Kuitenkin Reuter piti myös hyvää vauhtia Joestin tiimissä ja näin hänen arvostuksensa nousi. JJ oli tosiaankin pahnan pohjimmaisena 95, mutta siirto Rosbergin tiimiin nosti miehen profiilia jo korkeammalle.

Tallitoveri Stuck oli alkukaudesta niskan päällä, mutta ei Helsingin kaksoisvoiton jälkeen saanut mitään aikaan. Reuterin vauhti Joestin ykkösautolla oli tasaista koko kauden ja mestaruushan sieltä tuli, joten aivan oikein Opelilla oli nämä jutut arvotettu. JJ ajoi todella tasaisen kauden ja keräsi pisteitä likimain joka kisasta. Voittojen puuttuminen vei mahdollisuudet mestaruuteen. Mutta ihan komeastihan se JJ:n ura siitä lähti etenemään sitten.
 
Ylös