Alpine 2025: Kuskien nollatuntisopparit kunniaan

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5968
Ja täällä puhutaan vain Briatoren renu ajasta, olihan hän jo ennen sitä mukana F1 kuvioissa, mutta sitä ei Jonnet muista. Oli sellainen talli kuin Benetton ja johon Briatore kaappasi sellaisen klopin minkä nimi oli jokin Michael Schumacher.. tämä kaveri tais voittaa pari mestaruutta myös. Olihan siellä ”option 13” ja bensan syöttöletkun virittelyä, mutta sehän on vain Briatoren tapa johtaa tallia ja saada tulosta aikaan.
Menestyvällä business miehellä pitää olla pari linnatuomiota jotta saa kunnolla meriittiä toimintaan.
Tais tuosta Benettonista myöhemmin tulla Renault talli
Benetton oli Renault'n moottoriasiakas kunnes Renault kyllästyi ja lopetti. Tuon jälkeen Benetton kituutti vanhoilla Rellun koneilla, joita ajatettiin milloin milläkin nimellä. Samoin 2000-luvulla Briatore oli Renault'n tallipäällikkö, kunnes Renault kyllästyi ja lähti kävelemään. No joo, Briatore kerkesi saada monoa sitä ennen, mutta Renault kuitenkin ajoi tallin suohon. Ja tämä nykyinenkin sekasotku on kyllä lähes täysin Renault'n omia tekosia.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10159
Sijainti
Helsinki
Benetton oli Renault'n moottoriasiakas kunnes Renault kyllästyi ja lopetti. Tuon jälkeen Benetton kituutti vanhoilla Rellun koneilla, joita ajatettiin milloin milläkin nimellä. Samoin 2000-luvulla Briatore oli Renault'n tallipäällikkö, kunnes Renault kyllästyi ja lähti kävelemään. No joo, Briatore kerkesi saada monoa sitä ennen, mutta Renault kuitenkin ajoi tallin suohon. Ja tämä nykyinenkin sekasotku on kyllä lähes täysin Renault'n omia tekosia.
Älä luota ranskalaiseen
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15224
Eikä kovin hyvät sellaiset, tosin JJ vaikutti itsekin asiaan pyrkimällä liian nopeasti takaisin testionnettomuuden jälkeen.
Tosin tuossakin oli syynä Briatoren antama käytännön voimakas uhkavaatimus siitä, että naurettavan lyhyen ajan eli kolmen kuukauden sisällä onnettomuudesta ja lopulta vähän venyneenä jalomielisesti sen sisällä olisi pitänyt olla toipunut tai edes ajaa jossakin kilpailussa.

Muuten olisi tullut pakkolomalle lähtö eteen eli kuten myöhemmin mutkien kautta tulikin viittä vaille käytännössä noilla puhein potkut.

Ja niin aikaisin JJ:n ei olisi ikinä vielä pitänyt ajaa F1-autoa kisoissa eikä oikeasti mielellään edes testata.

Puoli vuotta olisi ollut oikeampi, reilumpi sairasloma ihan vähimmäisvaatimuksena niskaa, luutumia ja veren hyytymistä ajatellen sitä JJ:n todella pahaa yleisleikkaushaavaa ja ihan lopullisen täydelliseen kuntoutumiseen meni sen puolitoista vuotta kaikkiaan onnettomuudesta.

Flavio vähemmän yllättäen ei ymmärtänyt asiaa ja vasta tuntuvasti jälkikäteen aina joskus on ollut pientä 'katumusta' asiasta silloin tällöin tai sitten olisi pitänyt olla vakuuttavampi onnettomuus hänen suostumiseen tuolle puolen vuoden, vuoden tai vaikka puolentoista vuodenkin sairaslomalle.

Eli malliin Karl Wendlingerin Monacon onnettomuus samalta vuodelta joka aivan tosiaan niin pitkän toipumisen vaati kun vaati ja hänen osaltaan siinä se todellinen lopullinen kuntoutuminen oli vielä tuplat JJ:tä suurempi.

Molempien eli JJ:n ja 'Kallen' ura pilattiin vähän turhan nopeasti paluuta vaatineiden tallipäälliköiden toimesta osin mitä nyt Peter Sauber tässä tapauksessa oli edes vähän todellisenmukaisemman kuvan omannut herra.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4463
Karl Wendlingeroli koomassa 19 päivää, ei tuosta ihan heti toivuta mihinkään ammattiin...
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4708
Eikä kestänyt kauaa, kun Colankin päivät ovat huhuissa luetut. Nyt Checoa ollaan vuorostaan istuttamassa tämän paikalle. Myös Valen nimi on ollut puheissa. Esim Claire Williams nosti Valen nimen yllättäen esiin. Huhumylly on kova.

Tosin Vriatore vanhana kettuna on varmasti osannut arvioida Colankin suoritustason jo ja jos katsoo, että ei ole saumoja nostaa tallia, niin saattaa tämä oikeastikin lentää vauhdilla pihalle.

https://metro.co.uk/2025/05/09/alpine-talks-replace-franco-colapinto-two-days-hired-23057222/?ito=newsnow-feed
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5968
Eikä kestänyt kauaa, kun Colankin päivät ovat huhuissa luetut. Nyt Checoa ollaan vuorostaan istuttamassa tämän paikalle. Myös Valen nimi on ollut puheissa. Esim Claire Williams nosti Valen nimen yllättäen esiin. Huhumylly on kova.

Tosin Vriatore vanhana kettuna on varmasti osannut arvioida Colankin suoritustason jo ja jos katsoo, että ei ole saumoja nostaa tallia, niin saattaa tämä oikeastikin lentää vauhdilla pihalle.

https://metro.co.uk/2025/05/09/alpine-talks-replace-franco-colapinto-two-days-hired-23057222/?ito=newsnow-feed
No tuossa kyllä sanottiin, että Checo neuvottelee ensi kaudesta ja että Colapinto olisi tällä hetkellä kuitenkin Alpinen prioriteeteissä ykkönen.

Alpine voi hyvinkin olla ensi kaudella vahva, sillä kaikki huhut puhuvat aina Mersun olevan vahvoilla moottorikehityksessä, kun taas uudet tulokkaat Red Bull–Ford ja Audi ovat ilmeisesti syvällä kusessa. Alpine siirtyy käyttämään – kuten varmasti jo kaikki tietävät – Mersun koneita. Cadillacin on tarkoitus käyttää ensi alkuun Ferrarin voimayksiköitä.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5825
Uskon että Colapintolla tulee olemaan kestävä tuoli ensi kaudellekin asti. Kuskin vaihtaminen kolmesti kauden aikana ilman loukkaantumisia on Briatorenkin tuuliviirimittarilla jo ennenkuulumatonta.
 

Jeep CJ-5

Active member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
26
Eikös Renault ole kuitenkin vielä Alpine F1 Team pääomistaja ja amerikkalainen sijoutusyhtiö Otro Capital omistaa 24%. Jotenkin tuntuu, että Renaultilla on ollut fokus hukassasen jälkeen, kun omasta F1 -moottorista tehtiin päätös luopua. Renaultin pääomistajat ovat Ranskan valtio ja Nissan. Alpine oli vielä 2022 tallipisteissä neljäs. Kuitenkin Clotide Delbosin ollessa CEO Renaultilla oli hiuskarvan varassa etteikö Renault olisi lopettanut tai myynyt koko F1 tallia. Rahasta ei ole kiinni Renault teki viime vuonna historiansa parhaan tuloksen. Nykyinen CEO Luca de Meo kutsui sitten Briatoren, jota Bernie Ecclestone kovasti suositteli de Meolle. Briatore on luvannut tehdä Alpinesta voittavan teamin kolmessa vuodessa.

Renaultin ex-CEO Carlos Ghosn sanoi kerran hyvin Renaultin palatessa F1:siin...F1 pitää sitoutua 100% tai muuten on syytä lähteä kävelemään.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10159
Sijainti
Helsinki
Eikös Renault ole kuitenkin vielä Alpine F1 Team pääomistaja ja amerikkalainen sijoutusyhtiö Otro Capital omistaa 24%. Jotenkin tuntuu, että Renaultilla on ollut fokus hukassasen jälkeen, kun omasta F1 -moottorista tehtiin päätös luopua. Renaultin pääomistajat ovat Ranskan valtio ja Nissan. Alpine oli vielä 2022 tallipisteissä neljäs. Kuitenkin Clotide Delbosin ollessa CEO Renaultilla oli hiuskarvan varassa etteikö Renault olisi lopettanut tai myynyt koko F1 tallia. Rahasta ei ole kiinni Renault teki viime vuonna historiansa parhaan tuloksen. Nykyinen CEO Luca de Meo kutsui sitten Briatoren, jota Bernie Ecclestone kovasti suositteli de Meolle. Briatore on luvannut tehdä Alpinesta voittavan teamin kolmessa vuodessa.

Renaultin ex-CEO Carlos Ghosn sanoi kerran hyvin Renaultin palatessa F1:siin...F1 pitää sitoutua 100% tai muuten on syytä lähteä kävelemään.
Renault'lla on enemmistöosuus ja Otro Capital on saanut huomiota julkkissijoittajien myötä.

Artikkelissa taustaa Alpinen omistajuudesta.
https://www.sportingnews.com/us/formula-1/news/who-owns-alpine-f1-team-celebrities-how-much-invested/1b80ef0d3d0b38a534ae07b0
 

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
202
Sijainti
Lappeenranta
Mun mielestä Nissanin kanssa ollut ristiinomistus purettiin pari vuotta sitten..
Se on nykyään Renault-Nissan-Mitsubishi. Nissan omistaa Renaultista 15 % ja Renault Nissanista 15 %. Nissan omistaa 34 % Mitsubishistä.

Mitä itse talliin tulee niin kyllä on sekoilu saavuttanut todella huikean tason. Kaikki pitkäjänteisyys puuttuu. Pomot ja kuljettajat vaihtuvat vähän väliä ja päätökset muuttuvat siinä samalla. Taitaa organisaatiossa olla isolla tasolla paljon mätää. Tämän oikein kruunaa 75-vuotiaan Briatoren, jonka ei pitäisi olla missään tekemisissä koko lajin kanssa, tallipäällikkyys, oli se kuinka väliaikainen tahansa. Samalla täytyy ihmetellä, että mikä järki oli laittaa Doohan autoon. Nykyformuloissa menee kuitenkin testauskiellon kanssa aina noin 2 kautta, ennen kuin kuskin todellinen taso nähdään selkeästi. Joku järkevä ja asiaan paneutunut taho (autovalmistaja) kun saisi tallin lunastettua itselleen...
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1127
Tallihan oli ihan hyvässä nosteessa ja siellä oli hyvä pöhinä päällä Abiteboulin aikaan ja kun Ricciardo sinne siirtyi. Ehkä vielä Alonsonkin ekana kautena 2021. Sitten on kyllä ollut turbulenssia, vaikka autolla on välillä ehtinytkin jopa podiumille. Potentiaalia varmasti olisi, mutta nyt tarvittaisiin tuo Abiteboulin aika takaisin ja sitä kautta hieman pysyvyyttä talliin, niin autokin saattaisi parantua. Moottorista ei pitäisi ainakaan jatkossa jäädä kiinni.
 
Ylös