American Lemans for Dummies

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779

Ajattelin tehdä tälläisen pienen ALMS For Dummies jutun suomeksi, jos joku on sarjasta jopa kiinnostunut, muttei oikein tiedä mistä on kyse. Täydennän tätä vähitellen, joten ei kannata ihmetellä jos myöhemmin tähän ketjuun on jotain tullut lisää tai joku asia on muuttunut.

Autoluokkiin liittyvät jutut pätevät myös LMES-sarjaan.

Ja kysykää, jos joku asia jää vaivaamaan.

Mikä?

Vuonna 1999 Don Panozin perustama kestävyyskisojen sarja. Pohjois-Amerikassa ei IMSA GTP:n jälkeen ollut pitkään aikaan kunnon sarjaa urheiluautoille, kilpaileva Grand-Am ei ole koskaan saanut ns. tuulta alleen.

American Lemans nimi juontuu suoraan legendaarisesta Lemansin 24 kisan nimestä. Sarja, jossa kyseisen kisan autot voisivat ajaa, kun eivät muihin sarjoihin sovi. Pari vuotta sitten kokeiltiin myös European Lemans sarjaa, mutta se ei osoittautunut suosituksi vaan haudattiin yhden kauden jälkeen.

ALMS on TV-katsojaluvuissa ratasarjojen TOP3:ssa amerikkalaisista sarjoista, sarjan kisat keräävät enemmän katsojia kuin IRL tai Champ Car. Nascar on kuitenkin ylhäisessä yksinäisyydessä kärjessä.



Missä ja miten?

Kilpailut ovat pääosin pituudeltaan 2 tuntia ja 45 minuuttia. Poikkeuksen tekevät Sebringin 12h kilpailu, joka avaa kauden. Kauden loppupuolella ajetaan kaksi muuta pitkää kilpailua, Petit Lemans 1000km Road Atlantassa ja 4h kisa Laguna Secassa.

29.3 Sebring Raceway
17.4 Road Atlanta
22.5 Mid-Ohio
4.7 Lime Rock
17.7 Infineon Raceway
31.7 Portland International Raceway
21.8 Road America
4.9 Mosport International Raceway
1.10 Road Atlanta
16.10 Mazda Raceway Laguna Seca

Eli yhtä vaille kaikki kilpailut Yhdysvalloissa, syyskussa piipahdetaan Kanadan puolella Mosportissa.



Ketkä?

Suomalaisittain tutuin kuski on JJ Lehto, joka on American Lemans-sarjassa viihtynyt ja onkin eräs menestyneimmistä kuskeista sarjassa ja saalisti ensimmäisen mestaruutensa kauden 2004 päätteeksi. JJ jatkaa sarjassa myös kaudella 2005.

Kisan aikana kuski saa olla ratin takana maksimissaan 70% kisan pituudesta. Kaksi kuskia vähintään per auto, maksimimäärää ei liene. Pitemmissä kisoissa pääasiassa kolme kuljettajaa per auto.

Sarjassa on useita entisiä Formula 1 kuskeja, pitkän linjan ratakuskeja ja myös joitakin suoraan pienemmistä luokista American Lemansiin siirtyneitä. Täydellinen kuljettajien luettelo löytyy Drivers


Herbertin sanoin.. "Lehto oli Miamissa niin kuuma kuski, että autokin syttyi"..

Millä?

Sarjassa ajetaan neljässä eri luokassa. Luokat ovat LMP1, LMP2, GT1 ja GT2. LMP1 ja LMP2 ovat erikoisautojen luokat, näitä et kaduilla näe. Joko avo- tai umpimallisia prototyyppejä. GT1 ja GT2-luokat ovat lähempänä sarjatuotantoautoja.

Tehdastalleja mukana tällä hetkellä vakituisesti ovat Chevrolet ja Panoz, Maserati ja Mazda joka toimittaa moottorit LMP2 luokan Courage-tiimille. Sebringissä käymässä olivat TVR ja Aston Martin.

Sarjan jokaisessa kilpailussa ajetaan siis neljä erillistä kilpailua ja kaikkien sarjojen voittajat palkitaan, ei pelkästään yleiskilpailun voittajat. Eri tasoiset autot luovat paljon tapahtumia radalle ja tuovat ohitustaidot esiin kun hitaampia ohitellaan.
Mistä seurata?

Suomessa ei valitettavasti ihan helposti pysty tv:stä livenä seuraamaan kisoja. MotorsTV:stä kisat näkee suorana.

Onneksi sarjalla on loistava Live Timing netissä ja asiantunteva porukka nettiradiossa, molemmat ilmaisia palveluita. Kaksi henkilöä selostuskopissa ja useampia varikkolla tekemässä haastatteluja kesken kisan. Kuskit antavat mielellään haastatteluja kisojen aikana. Live Timing & nettradio

Itse pyrin aina kisojen aikana olemaan irc:ssä ja kanavalla #f1_forum ja siellä usein porukalla seurataankin kisoja. Irc-opas : Pitkä oppimäärä
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
LMP1

Kaikkein kehittyneimmät ja nopeimmat urheiluautot nykypäivänä. Ilman rajoittimia hevosvoimia 750-800, mutta turvallisuussyistä rajoitettu. Huippunopeudet yli 320km/h. Vähimmäispaino 900kg. Pelkästään kilpailukäyttöön tarkoitettuja, mukana mm. Audi, Lister, Lola ja Panoz. Viimekaudella vielä Bentley ja tällä kaudella saattaa vielä mukaan tulla Maserati. Punaiset merkkivalot (näistä myöhemmin).


LMP2

LMP1 luokan "pikkuveli". Pienempiä ja kevyempiä. Minimipaino 675kg. Hevosvoimia 550-600 ja huippunopeus n.300km/h. Pystyvät yleiskilpailun voittoonkin hitaammilla radoilla ja autoissa myös parempi polttoainetalous. Kaudella 2003 tämän luokan autolla otettiin yksi voitto. Siniset merkkivalot.


GT1

Toinen koppiautoluokista. Pitkälle tuotantoautoista muokattuja, mukana tunnettuja merkkejä kuten Chevrolet Corvette, Ferrari 550, Chrysler Viper. Hevosvoimia 550-600, huippunopeudet lähes 300km/h, mutta yleiskilpailujen voittoon ei mahdollisuuksia. Vihreät merkkivalot.


GT2

Sarjan "hitaimmat" autot, huippunopeudet kuitenkin reilu 270km/h ja hevosvoimia noin 450. Vain hieman muutettuja autoja tuotantomalleista. Mukana mm. Porsche, BMW, Lamborghini ja Ferrari. Keltaiset merkkivalot.


Merkkivalojärjestelmä.

Radalla kisaa katsoessa ei ole mahdollisuutta seurata tarkasti sijoituksia luokkien kärjessä, joten on kehitetty järjestelmä autojen kylkiin joista näkee jokaisen luokan TOP3 autot.

Kuvassa mallina LMP1 luokan punainen valojärjestelmä. 1 valo luokan johtajalla, 2 valoa toisella ja 3 kolmannella.
 
Viimeksi muokattu:

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Yksi - pahoin pelkään typerä - kysymys tulee heti mieleen.

Miten nämä autoluokat vertautuvat niihin luokkiin, joita Le Mansin 24 tunnin ajossa nähtiin Lehdon voiton aikoihin (tai joita voidaan nähdä ko. kilpailussa nykyään)?
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
AMS82 sanoi:
Yksi - pahoin pelkään typerä - kysymys tulee heti mieleen.

Miten nämä autoluokat vertautuvat niihin luokkiin, joita Le Mansin 24 tunnin ajossa nähtiin Lehdon voiton aikoihin (tai joita voidaan nähdä ko. kilpailussa nykyään)?
Tuo '95 aikojen GT1-luokan tarkemmat tiedot pitää vielä tarkistaa, etten puhu läpiä päähäni. pmv varmaan osaa heittää arviota, jos sattuu tämän lukaisemaan.

Ainakin sen ajan parhaistakin autoista piti olla myös siviiliversio, joten olemme Ruutulipussakin aikanaan nähneet tämän sulttaanin Mersun CLR-GTR kärryn ja McLaren F1:siä on muutamilla tunnetuilla, Rowan Atkinsonilla ainakin.

Silloinkin oli joku prototyyppien luokka, kun Mario Andretti oli Courage Porschella? mukana ja tuli '95 kisassa kai toiseksi, mutta ne pitää tarkistaa vielä.

Muuten nämä nykypäivänä autot ovat juuri niitä, joita Lemansissa näkyy, koska säännöt ovat samat ja tämä sarja osaksi suunniteltiin niille Pohjois-Amerikkalaisille (miksei myös eurooppalaisille) talleille ja kuskeille joille ei Lemansin lisäksi ollut oikein mitään muuta ohjelmaa, kun autot eivät sopineet muiden sarjojen sääntöihin.

Suurinpiirtein autot Lemansin 24h kisaan kerääntyvät American Lemans-sarjasta, FIA:n sarjoista ja sitten on näitä pelkästään Lemansiin panostavia talleja muutama. Viimekaudella ainakin Bentley ja Lister? olivat näitä. Molemmat kävivät testaamassa autoa American Lemans-sarjan avauskilpailussa Sebringissä ja sitten ajoivat Lemansin eikä muuta koko kauden aikana.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Taas nähdään hienoa juttua otsíkon avaajalta. Näitä voisi muutkin lukea.

Mitä tuohon AMS82:n kysymykseen tulee, niin sen kai voi sanoa, että Jykän voiton aikoihin LeMansiin osallistui tasan yhtä värikästä ja eritasoista kalustoa kuin nykypäivän ALMS:iin.

Se PP:n mainitsema Andretin Proto-Porsche vastaa kevyestikin LMP1 autojen tasoa. Jykän McLaren oli GTS luokkaa vastaava kampe. Näitten autojen välinen aikaero oli isohkoa luokkaa joten jokainen voi vain ihmetellä miten Jykä kykeni sateella 10 sekuntia kovempiin kierrosaikoihin. Kuivalla nimittäion protot taisivat mennä saman verran kovempaa.

Itse heittäisin sellaisen arvion, että Audit menevät huomattavasti kovempaa kuin tuolloiset Protot. 95 vuoden McLaren on kuitenkin vieläkin nopeampi kuin nykyiset GTS luokan parhaat. tämä niinkuin arviona jolla ei sen kummempaa arvovaltaa ja perustelua ole.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Osa kai '95 kisan erikoisuutta oli varikkokäynnit. Protot joutui tankkaamaan reilun 40min välein ja Macit meni toista tuntia tankillisella (Ruutulippu '95 kirjasta).
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin... Jykän voitto osui vielä BPR:n vuosiin, ellen ihan väärin muista. Eli McLarenilla kisattiin tuolloin ensimmäistä vuotta ja sarjalla ei vielä ollut FIAn statusta (siis nyt puhun Le Mansin ulkopuolisista kisoista). Tuo kauden 95 McLaren F1 oli vielä sikäli kesy versio (oliko muuten Le Mansissa jo toinen kehitysversio eli LM menossa?), että autoa ei juurikaan ollut vielä kehitetty kilpailutoimintaa varten. Siinä missä tämänpäivän GTS autot ovat suunniteltu erittäin pitkälti kilpailutoimintaa ja sääntöjä ajatellen, jouduttiin McLaren F1:stä rajoittamaan esim. pohjan venturitunneleiden osalta, jotta auto olisi sääntöjen mukainen, eikä liian ylivoimainen. Auto (F1 GTR) tuli kilpailutoimintaan ensin lähinnä rikkaiden herrasmieskuskien/tallinomistajien vaatimuksesta (Gulf-tallilla taisi olla ensimmäiset autot, tallin pyörittäjänä L'orealin omistaja). Muutokset suunniteltiin auton alkuperäisen suunnittelijan eli Gordon Murrayn johdolla. Pahimpia vastustajia uudelle autolla olivat Larbren 993-korinen (eli todella vanha teknikkainen) Porsche 911 Turbo ja Ferrari F40 (GTE ja LM-versiot). Porsche pystyi vielä alkukaudesta vastaamaan vauhtiin, mutta jäi kelkasta jahka Mäkit saatiin kunnon -> seuraavalle kaudelle Porsche laittoikin sitten pikkasen hiilikuitua 993-korin ympärille ja muutti moottorin takaa keskelle (911 GT1). Ferrari pani hanttiin paremmin, mikä ei ehkä sittenkään ollut kovin ihmeellistä sillä F40 oli lopulta jossain määrin alunperin suunniteltu Jenkkien IMSA-sarjaa ajatellen.

Nuo Le Mansissa tuolloin mukana olleet protot olivat lähinnä vanhoja C-ryhmän turboautoja, joista oli katot leikattu veks. Tuskin kierrosaikojen perusteella pystyisivät haastamaan tämän päivän protoja, mutta TODELLISIA kilpa-autoja. -On myös otettava huomioon, että protoluokkia ollaan koko ajan rajoitettu vuosi vuodelta enemmän jo 70-luvulta asti... Mulsanne's Cornerin sivuilta taitaa löytyy infoa myös 95 protoista...

Jos JJ:n voiton suhteuttaisi nykyaikaan, niin voisi ajatella GTS+ auton voittaneen LMP2- auton. Tuon ajan GT1 -luokan autoa on hankala verrata tämän ajan GTS-luokkaan. GTS:n on tarkoitus olla hitaampi kuin GT1:n, MUTTA on toinen asia, onko se enään nykyään sitä -epäilen. Esim. Corvetesta taitaa löytyä sellaiset herkut kuin ABS ja luistonesto, kun McLaren F1 juuri tuolla osa-alueella joutui "kärsimään". Tehtaan rakentamat kilpa-Corvetet ovat ERITTÄIN kaukana siviililiikenteessä näkyvistä Corveteista. Ja kuten sanottua, siinä missä F1:stä pikkaisen rankaistiin hienouksien suhteen (toki taakse saatiin paremmin tarkoitusta ajanut siipi, mutta se ei tainnut täysin korvata pohjan menetettyä downforcea), niin nykypäivän GTS:t rakennetaan hyödyntämään sääntöjen jokainen artikla.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eri sarja ja eri säännöt, mutta Japanin GT-sarjassa otettiin 96 mestaruus McLaren F1 GTR:llä, mutta muutamana viimevuotena Laren on ollut GT500-luokan hitaimpia autoja.
 

Mika Hirvonen

New member
Liittynyt
28.3.2004
Viestit
2
Kompastuin tähän keskusteluforumiin etsiessäni aivan jotain muuta, mutta mukava nähdä että löytyy muitakin suomesta jotka ovat kiinnostuneita ALMS:stä.
LM P2 luokan kuvauksesta muutamia kommentteja....

Kaudella 2003 tämän luokan autolla otettiin yksi voitto.
varmaan viitataan Dyson Racingin voittoon Sears Pointsissa/Sonomassa '03? Totta, että kisan voittanut auto kuului LMP675 luokkaan, jota voidaan pitää LM P2 luokan edeltäjänä, mutta tarkasti ottaen Dyson Racingin auto uusien sääntojen mukaan on siirretty kilpailemaan LM P1 luokkaan isojen protojen rinnalle. Ainakin MG Lola EX257, Lola B160 ja DBA4-03S kuuluvat ex LMP675 autoihin jotka ajavat LM P1 luokassa. Vanhemmat alumiinirunkoiset LMP675/SR2 autot kuten kuvan Lola B2k/40 ajavat LM P2 luokassa.
Vielä pienenä detalji tietona LM P2 lukan minimipaino on 750kg ja 550-600 heppaa on ehkä hieman yläkanttiin varsinkin vanhemmilla autoilla jotka periytyivät LMP675 luokasta.
GTS autojen huippunopeudet ovat yli 300km/h nopeilla radoilla. Muistaakseni Ferrari 550:lle mitattiin kovemmat huiput '03 LeMansissa kuin Protoille.

Kiitoksia hienosta sarjan kuvauksesta ja pahoittelen, että ensimmäinen postini täällä on näin kritisoiva :)
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Juu tuon Lolan viimekauden voiton ois voinut selittää ehkä tarkemmin, mutta en lähtenyt siinä mielessä hirveän yksityiskohtaisiin juttuihin tässä menemään.

En ole vielä ihan täysin perehtynyt näihin LMP "luokkien" sääntöihin, ennen Lemansia pitäänee tulostaa kaikkien luokkien regulations-paprut ja tutkia tarkemmin. Tuo LMP2:sen paino on nimittäin sitten väärin ALMS-sarjan sivuillakin, josta sen otin. Pitänee laittaa heille viestiä asiasta.

Ja kuin myös kiva kun löytyy muita sarjasta kiinnostuneita, liikaa ei meitä ole. Ja tuo yks kuva ei näytä latautuvan, pitänee kattoa täytyykö etsiä korvaava.
 
Viimeksi muokattu:

Mika Hirvonen

New member
Liittynyt
28.3.2004
Viestit
2
En ole varma mutta vanhat LMP675 autot ehkä saavat ajaa vielä 675kg painoisina LM P2 luokassa? Oikeita LM P1 eikä LM P2 autojahan ei Sebringissä nähty yhtään. LeMansissa ja LMESssa pitäisi näkyä muutamia uuden sukupolven protoja... ainakin Courage C65 ja taitaa uusin WR olla tehty LM P2 luokkaan. Muistaakseni Lister olisi muutettavissa oikeaksi LM P1 autoksi ja Lolahan tulee sitten joskus tarjomaan asiakkailleen LM P2 muutospaketteja B2k/4x ja B160 malleihin.
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Hyva tietopaketti! Kiitos.

Olen itse paikalla heinakuussa kun moottorit parahtaa Portlandissa.

Sita ennen radalla nahdaan muutaman muunkin luokan suuret kilpailut PLUS muutama NHRA Late Night Drags -kisa. Pakko menna verestelemaan muistoja kunnon dragsterien sekaan :thumbup:



 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Päivitin suurimmalta osalta tämän vastaamaan kauden 2005 juttuja, muutama kohta vielä jäi uupumaan mutta silti.. :thumbup:
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Taitaa olla MotorsTV ainut kanava joka ALMSia lähettää Euroopassa, mutta sitäkään ei saa laillisesti Suomessa näkymään? Ihme ettei CD tai kaapeliyhtiöt ole ottaneet sitä valikoimiinsa.

No näkeepä ALMSia kuitenkin torrentin ja F1RW:n avulla jos haluaa..
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Sainpa topikissa aiemmin mainitusta Lemans 24h '95 kisasta tunnin Eurosportin koosteen nähtäville. Tosin tossa ei näytetty yön tunneilta mitään :mad_old:

Ton perusteella McLaren GTR oli kyl tosi nopea jo kuivalla kelillä, kun Mulsannen suoralla ohitti protoja. Eli kyl tosiaan GTS+++ luokan auto nykysarjoihin verrattuna.

Ja sit yleisesti niin '95 oli aika heikko tuo protopuolen taso. WR:n molemmat autot oli heti alussa ongelmissa, olivat kaksoisjohdossa alussa mutta sit molemmat ajoivat ulos. Ferrarin proto keskeytti myös, ainut oli sit tuo Courage. Andretti pyöräytti senkin seinään alkupuolella ja menettivät vajaat puol tuntia korjaustöissä.
 
Ylös