Amerikan Grand Prix New Jerseyyn, ei ehkä vuonna 2013, mutta ehkä sittenkin?

Rambpo

Well-known member
Liittynyt
21.6.2011
Viestit
140
Kuvittelin jo että tää on joku kortteleiden välissä ajeltava jonoajelurata, mutta ihan hyvältähän tää näyttää.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
No kyllähän Singaporessakin tilaajataho määritteli, että jokseenkin näillä kaduilla mennään. Ei tuolla New Jerseyn tapauksessakaan sooloilun varaa jää kuin tuolle satama-alueelle. Valenciassa toki oli osassa rataa tyhjä tontti ja se onnistuttiin sössimään (mutta ajettavuudeltaan sekin epäilemättä on ihan mukava).

Se, ettei katuradoilla saisi olla turva-alueita on ajatuksena lähtökohtaisesti hölmö turvallisuuden kannalta (ja se turvallisuus on "ihan vähän" tapetilla juuri nyt). Joten varmasti on odotettavissa turva-alueita.
Singaporehan erosi tästä siinä, että silloin Tilke teki ehdotuksen, muut muokkasivat ja rakensivat, nyt mahdollisesti päinvastoin. Toki, Singapore lähtösuoraa lukuunottamatta pohjautuu olemassa oleviin katuihin, kun taas esim. Albert Parkin katuja on muokattu. Mutta se, mikä katuratojen turva-alueissa, ennen kaikkea shikaanien ulostuloissa tuntuu hullulta, on se, että ennen katuratojen haaste oli se, että vaikka mutkat itsessään eivät olleet vaikeita, virheitä ei saanut tehdä, nykyään katuradat antavat anteeksi virheet, katurata-lookia haetaan laittamalla muurit heti suorien viereen, mutta mutkissa tilaa löytyy. Turva-alueet katuradoilla, kuten Adelaiden takasuoran kinkissä on ihan OK, mutta helpot katuratamutkat menettävät haasteensa kokonaan turva-alueilla.

Toki, vähemmän kolareja tarkoittaa vähemmän kisaa sotkevia turva-autotilanteita, ja ajolinjalle jäävä auto voi aiheuttaa onnettomuuksia, esim. Schumi-Liuzzi tilanne Abu Dhabissa olisi voinut huonolla tuurilla olla kohtalokas. Joten, kyllä turva-alueet katuradoillakin on perusteltuja, mutta kun katuradoista tulee niiden vuoksi niin überhelppoja, niin uusia katuratoja ei siinä mielessä pitäisi ehkä hyväksyä ollenkaan. Mutta, kieltämättä olen tästä NJ:n kisasta varsin innoissani, tosin niin olisin, vaikka se olisi pysyvällä kilparadallakin. Mutta mielipiteeni katuradoista ja niiden turva-alueista taitaa olla väyrysmäinen "En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin."
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
AS:n forumilta löytyi tarkempi ratakartta.

EDIT* satkut paukkuu
Mitenköhän tuo eka mutka nyt sitten tulee, noissa tämän päivän esittelykuvissa 2-mutka ei koukannut noin kaukaa, ja siltä myös tuo koskeuserokuva näyttäisi. Ulkonäöltään tuo korkeuserokuva näyttää Tilken toimiston työltä, mutta niin myös tuo tarkka kartta.

Varikon exitti näyttäisi koukkaavan aika kaukaa, Korean ongelman välttämiseksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toki, vähemmän kolareja tarkoittaa vähemmän kisaa sotkevia turva-autotilanteita, ja ajolinjalle jäävä auto voi aiheuttaa onnettomuuksia, esim. Schumi-Liuzzi tilanne Abu Dhabissa olisi voinut huonolla tuurilla olla kohtalokas. Joten, kyllä turva-alueet katuradoillakin on perusteltuja, mutta kun katuradoista tulee niiden vuoksi niin überhelppoja, niin uusia katuratoja ei siinä mielessä pitäisi ehkä hyväksyä ollenkaan.
Itse olen jokseenkin kategorisesti uusia katuratoja vastaan, haluan F1:n kisaavan parhaimmilla ja moderneimmilla moottoriradoilla. Toiset näkevät ne tylsiksi ja yliturvallisiksi, minä näen niissä edistyksen verrattuna 80-luvun päiviin jolloin kisojen seuraamisen aloitin.

Ratamuuriin tai toiseen autoon osuneen auton palaamisen muiden tielle näen jokseenkin vaarallisimpana mahdollisimpana skenaariona, joten niitä en halua nähdä. Siksi turva-alueet ovat mielestäni katuradallakin paikallaan, jos niihin on tilaa.

"Überhelppouteen" voin vain sanoa sen, että perimmäinen tarkoitus on mielestäni kisata toisia kuljettajia, ei rataa vastaan.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mitenköhän tuo eka mutka nyt sitten tulee, noissa tämän päivän esittelykuvissa 2-mutka ei koukannut noin kaukaa, ja siltä myös tuo koskeuserokuva näyttäisi. Ulkonäöltään tuo korkeuserokuva näyttää Tilken toimiston työltä, mutta niin myös tuo tarkka kartta.
Itse en huomannutkaan tuota.

Toivottavasti on tuon tarkemman ratakartan mukainen, olisi nopeampi rata.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Itse en huomannutkaan tuota.

Toivottavasti on tuon tarkemman ratakartan mukainen, olisi nopeampi rata.
Tuossa isossa kartassaha lukee option 1, joten esitteliköhän ne sitten virallisena ratana option 2:n? :doubtful:
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Tuo radan "puisto-osuus" vaikuttaa helvetin hienolta, Melbournemaiselta rataosuudelta! Mut edelleen, miksi noita 90-mutkia viljellään näillä uusilla katuradoilla jatkuvasti?
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Katuradat alkaa olla jo aika nähty. Tämän tieltä pitäisi saada ainakin Valencia jo pois, mutta todennäköisesti lähtee joku parempi. Ei näin. Eikä tuo rataprofiilikaan omaa silmää miellytä yhtään, tulee mieleen vain rata jolla ajetaan jonossa, ja toivotaan että vastustaja ajaa syystä tai toisesta älytöntä linjaa mutkaan, ja sitten sen parkkeeraessa autonsa mutkan viereen niin voi päästä ohikin. Ohituspaikkoja ei mielestäni ole paljoakaan, hiusneula ja toiseksiviiminen, sekin vähän sellainen että ehkä... Täytyy vain toivoa että olisi väärässä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Hyvältä vaikuttaa, rata on osa ympäristönsä eikä steriili kuten uusimmat tulokkaat. Radasta vääjäämättä tulee mieleen Kanada pitkine suorine ja puisto-osuuksineen, profiilikin muistuttaa sitä. :thumbup:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Hyvältä vaikuttaa, rata on osa ympäristönsä eikä steriili kuten uusimmat tulokkaat. Radasta vääjäämättä tulee mieleen Kanada pitkine suorine ja puisto-osuuksineen, profiilikin muistuttaa sitä. :thumbup:
Eniten tuosta tulee mieleen Guian rata Macaossa.

Oikeastaan ainoa suurempi ero on todella hitaan neulansilmän puuttuminen verrattaessa NJ:tä Macaoon.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Amerikkalaiset ovat ottaneet uuden askeleen ratojen turvallisuudessa. Tuollahan on nimittäin hidastustöyssyjä radalla. Suuresti ihmettelen, jos ei melusta tule asukkaiden kanssa ongelmia. Tuossa on melkein pelkkiä pientaloja radan varrella.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Luxemburgin, Sveitsin ja San Marinon GP:thän oli nimetty naapurimaan mukaan, mutta USA:ssä Detroit ja Dallas oli nimetty kaupungin ja Caesars Palace casinon mukaan. Tietyllä tapaa tuo NY:n GP olisi minustakin ollut paras ja selkein, ja loogiselta olisi tuntunut, että Circuit of the Americasilla olisi ollut Grand Prix of the Americas. Mutta näin meni tällä kertaa, tuohon Amerikan GP nimeenhän liittyy sellainen yksityiskohta, että alunperin Yhdysvaltain GP:n nimi oli American Grand Prize, American siis USA:an viittaavana adjektiivinä, nyt taas on of-genetiivi.
Paitsi että ei ollut. Tähän on tullut Wikipedian demokraattisuuden bugi, josssa noiden kisojen nimiksi äänestettiin Detroit ja Dallas, vaikka oikeasti kisojen nimet menivät näin:
Koodi:
Year	USGP		USGPE		USGPW		Other
1975	Watkins Glen	Not held	Not held	Not held
1976	Not Held	Watkins Glen	Long Beach	Not Held
1977	Not Held	Watkins Glen	Long Beach	Not Held
1978	Not Held	Watkins Glen	Long Beach	Not Held
1979	Not Held	Watkins Glen	Long Beach	Not Held
1980	Not Held	Watkins Glen	Long Beach	Not Held
1981	Not Held	Not Held	Long Beach	Las Vegas
1982	Not Held	Detroit		Long Beach	Las Vegas
1983	Detroit		Not Held	Long Beach	Las Vegas
1984	Dallas		Detroit		Not Held	Not Held
1985	Not Held	Detroit		Not Held	Not Held
1986	Not Held	Detroit		Not Held	Not Held
1987	Detroit		Not Held	Not Held	Not Held
1988	Detroit		Not Held	Not Held	Not Held
1989	Phoenix		Not Held	Not Held	Not Held
Eli siis vain LV on nimetty kaupungin (huom, ei kasinon) mukaan. Ja nämä vedetty siis F1.comista.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Paitsi että ei ollut. Tähän on tullut Wikipedian demokraattisuuden bugi, josssa noiden kisojen nimiksi äänestettiin Detroit ja Dallas, vaikka oikeasti kisojen nimet menivät näin...

Eli siis vain LV on nimetty kaupungin (huom, ei kasinon) mukaan. Ja nämä vedetty siis F1.comista.
Itse asiassa luin hijattain tuon systeemin perustelut, ja perusteluista kävi ilmi, että kisoista käytettiin siihan aikaan nimenomaan nimiä Dallas, Detroit, ja Caesars Palace, sekä Long Beachiakin kutsuttiin kisajulisteissa usein Long Beachin GP:ksi, eikä Yhdysvaltain Grand Prix Idäksi. (ehkä kaikkien aikojen keinotekoisin kisan nimi) Caesars Palacesta on minulla tosin sellainen kutina, että se kylläkin saattoi olla nimikkosponssausta. Mutta, FOM käyttää noita USA Itä ja USA Länsi nimiä, ehkä siksi, kun ne olivat kutsumanimiä. Aika hassulta tuntuisi, että virallisesti '83 Detroitin edeltäjä olisi '75 Glen ja seuraaja '84 Dallas, vaikka '82 ja '84 myös Detroitissa ajettiin. Aivan yhtä hullua olisi sanoa, että '99 Nürren edeltäjä oli '97 Jerez.

Anyway, asiasta kolmanteen. Täytyy kyllä sanoa, että urheilutapahtumista Lontoon olympialaisten jälkeen innokkaimmin odotan F1:n paluuta USA:an ja ensimmäistä NY:n alueen kisaa. Toivottavasti Austin on hyvä paikka kisalle, ja vaikka ei olisi, niin odotukset on korkealla NJ:n suhteen.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Paitsi että ei ollut. Tähän on tullut Wikipedian demokraattisuuden bugi, josssa noiden kisojen nimiksi äänestettiin Detroit ja Dallas, vaikka oikeasti kisojen nimet menivät näin:
Koodi:
Year	USGP		USGPE		USGPW		Other
1975	Watkins Glen	Not held	Not held	Not held
1976	Not Held	Watkins Glen	Long Beach	Not Held
1977	Not Held	Watkins Glen	Long Beach	Not Held
1978	Not Held	Watkins Glen	Long Beach	Not Held
1979	Not Held	Watkins Glen	Long Beach	Not Held
1980	Not Held	Watkins Glen	Long Beach	Not Held
1981	Not Held	Not Held	Long Beach	Las Vegas
1982	Not Held	Detroit		Long Beach	Las Vegas
1983	Detroit		Not Held	Long Beach	Las Vegas
1984	Dallas		Detroit		Not Held	Not Held
1985	Not Held	Detroit		Not Held	Not Held
1986	Not Held	Detroit		Not Held	Not Held
1987	Detroit		Not Held	Not Held	Not Held
1988	Detroit		Not Held	Not Held	Not Held
1989	Phoenix		Not Held	Not Held	Not Held
Eli siis vain LV on nimetty kaupungin (huom, ei kasinon) mukaan. Ja nämä vedetty siis F1.comista.
Las Vegasissa ei ajettu enää kaudella 1983.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Miksi mutkissa 1, 2, 14 ja 16 ei ole samanlaista turva-aluetta kuin mutkassa 12?
Tälläinen turva-aluehan tuntuu todella hyvältä, koska silloinhan siinä menettää aikaa, mutta on turvallisempi vaihtoehto kuin muuri.

Onko kellään jotain selitystä miksi katuradallekin tehdään hehtaarin kokoisia asvalttiturvalueita? Onko se "jottei nyt menis ihan liian vaikeeks, hei"(Ekimäinen kommentti)?
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Miksi mutkissa 1, 2, 14 ja 16 ei ole samanlaista turva-aluetta kuin mutkassa 12?
Tälläinen turva-aluehan tuntuu todella hyvältä, koska silloinhan siinä menettää aikaa, mutta on turvallisempi vaihtoehto kuin muuri.

Onko kellään jotain selitystä miksi katuradallekin tehdään hehtaarin kokoisia asvalttiturvalueita? Onko se "jottei nyt menis ihan liian vaikeeks, hei"(Ekimäinen kommentti)?
Katuradoillekin yritetään tehdä turva-alueita, ei kylläkään siksi, että muuriin osuminen yleensä olisi liian kova, kun katuratatamutkat ovat yleensä aika hitaita. Luulisin, että syy on se, että vaikka muuriosumassa ei kävisi mitenkään, niin ajolinjalle jäänyt rikkinäinen auto aiheuttaa oman vaaratekijänsä, ja tietysti vaatii turva-autoa. Valenciassa on katuradaksi poikkeuksellisen nopea mutka kolmossektorissa, koska siellä on iso turva-alue. Mutkan 12 turva-alueessa on päädytty Monacomaiseen ratkaisuun, koska isompaa turva-aluetta ei voi tehdä.
 
Ylös