Singaporehan erosi tästä siinä, että silloin Tilke teki ehdotuksen, muut muokkasivat ja rakensivat, nyt mahdollisesti päinvastoin. Toki, Singapore lähtösuoraa lukuunottamatta pohjautuu olemassa oleviin katuihin, kun taas esim. Albert Parkin katuja on muokattu. Mutta se, mikä katuratojen turva-alueissa, ennen kaikkea shikaanien ulostuloissa tuntuu hullulta, on se, että ennen katuratojen haaste oli se, että vaikka mutkat itsessään eivät olleet vaikeita, virheitä ei saanut tehdä, nykyään katuradat antavat anteeksi virheet, katurata-lookia haetaan laittamalla muurit heti suorien viereen, mutta mutkissa tilaa löytyy. Turva-alueet katuradoilla, kuten Adelaiden takasuoran kinkissä on ihan OK, mutta helpot katuratamutkat menettävät haasteensa kokonaan turva-alueilla.No kyllähän Singaporessakin tilaajataho määritteli, että jokseenkin näillä kaduilla mennään. Ei tuolla New Jerseyn tapauksessakaan sooloilun varaa jää kuin tuolle satama-alueelle. Valenciassa toki oli osassa rataa tyhjä tontti ja se onnistuttiin sössimään (mutta ajettavuudeltaan sekin epäilemättä on ihan mukava).
Se, ettei katuradoilla saisi olla turva-alueita on ajatuksena lähtökohtaisesti hölmö turvallisuuden kannalta (ja se turvallisuus on "ihan vähän" tapetilla juuri nyt). Joten varmasti on odotettavissa turva-alueita.
Mitenköhän tuo eka mutka nyt sitten tulee, noissa tämän päivän esittelykuvissa 2-mutka ei koukannut noin kaukaa, ja siltä myös tuo koskeuserokuva näyttäisi. Ulkonäöltään tuo korkeuserokuva näyttää Tilken toimiston työltä, mutta niin myös tuo tarkka kartta.
Itse olen jokseenkin kategorisesti uusia katuratoja vastaan, haluan F1:n kisaavan parhaimmilla ja moderneimmilla moottoriradoilla. Toiset näkevät ne tylsiksi ja yliturvallisiksi, minä näen niissä edistyksen verrattuna 80-luvun päiviin jolloin kisojen seuraamisen aloitin.Toki, vähemmän kolareja tarkoittaa vähemmän kisaa sotkevia turva-autotilanteita, ja ajolinjalle jäävä auto voi aiheuttaa onnettomuuksia, esim. Schumi-Liuzzi tilanne Abu Dhabissa olisi voinut huonolla tuurilla olla kohtalokas. Joten, kyllä turva-alueet katuradoillakin on perusteltuja, mutta kun katuradoista tulee niiden vuoksi niin überhelppoja, niin uusia katuratoja ei siinä mielessä pitäisi ehkä hyväksyä ollenkaan.
Itse en huomannutkaan tuota.Mitenköhän tuo eka mutka nyt sitten tulee, noissa tämän päivän esittelykuvissa 2-mutka ei koukannut noin kaukaa, ja siltä myös tuo koskeuserokuva näyttäisi. Ulkonäöltään tuo korkeuserokuva näyttää Tilken toimiston työltä, mutta niin myös tuo tarkka kartta.
Tuossa isossa kartassaha lukee option 1, joten esitteliköhän ne sitten virallisena ratana option 2:n? :doubtful:Itse en huomannutkaan tuota.
Toivottavasti on tuon tarkemman ratakartan mukainen, olisi nopeampi rata.
Eniten tuosta tulee mieleen Guian rata Macaossa.Hyvältä vaikuttaa, rata on osa ympäristönsä eikä steriili kuten uusimmat tulokkaat. Radasta vääjäämättä tulee mieleen Kanada pitkine suorine ja puisto-osuuksineen, profiilikin muistuttaa sitä. :thumbup:
Jenkit ymmärtää bisneksen, vuokraa pientalo kattoterassilla radan varresta!Suuresti ihmettelen, jos ei melusta tule asukkaiden kanssa ongelmia. Tuossa on melkein pelkkiä pientaloja radan varrella.
Paitsi että ei ollut. Tähän on tullut Wikipedian demokraattisuuden bugi, josssa noiden kisojen nimiksi äänestettiin Detroit ja Dallas, vaikka oikeasti kisojen nimet menivät näin:Luxemburgin, Sveitsin ja San Marinon GP:thän oli nimetty naapurimaan mukaan, mutta USA:ssä Detroit ja Dallas oli nimetty kaupungin ja Caesars Palace casinon mukaan. Tietyllä tapaa tuo NY:n GP olisi minustakin ollut paras ja selkein, ja loogiselta olisi tuntunut, että Circuit of the Americasilla olisi ollut Grand Prix of the Americas. Mutta näin meni tällä kertaa, tuohon Amerikan GP nimeenhän liittyy sellainen yksityiskohta, että alunperin Yhdysvaltain GP:n nimi oli American Grand Prize, American siis USA:an viittaavana adjektiivinä, nyt taas on of-genetiivi.
Year USGP USGPE USGPW Other
1975 Watkins Glen Not held Not held Not held
1976 Not Held Watkins Glen Long Beach Not Held
1977 Not Held Watkins Glen Long Beach Not Held
1978 Not Held Watkins Glen Long Beach Not Held
1979 Not Held Watkins Glen Long Beach Not Held
1980 Not Held Watkins Glen Long Beach Not Held
1981 Not Held Not Held Long Beach Las Vegas
1982 Not Held Detroit Long Beach Las Vegas
1983 Detroit Not Held Long Beach Las Vegas
1984 Dallas Detroit Not Held Not Held
1985 Not Held Detroit Not Held Not Held
1986 Not Held Detroit Not Held Not Held
1987 Detroit Not Held Not Held Not Held
1988 Detroit Not Held Not Held Not Held
1989 Phoenix Not Held Not Held Not Held
Itse asiassa luin hijattain tuon systeemin perustelut, ja perusteluista kävi ilmi, että kisoista käytettiin siihan aikaan nimenomaan nimiä Dallas, Detroit, ja Caesars Palace, sekä Long Beachiakin kutsuttiin kisajulisteissa usein Long Beachin GP:ksi, eikä Yhdysvaltain Grand Prix Idäksi. (ehkä kaikkien aikojen keinotekoisin kisan nimi) Caesars Palacesta on minulla tosin sellainen kutina, että se kylläkin saattoi olla nimikkosponssausta. Mutta, FOM käyttää noita USA Itä ja USA Länsi nimiä, ehkä siksi, kun ne olivat kutsumanimiä. Aika hassulta tuntuisi, että virallisesti '83 Detroitin edeltäjä olisi '75 Glen ja seuraaja '84 Dallas, vaikka '82 ja '84 myös Detroitissa ajettiin. Aivan yhtä hullua olisi sanoa, että '99 Nürren edeltäjä oli '97 Jerez.Paitsi että ei ollut. Tähän on tullut Wikipedian demokraattisuuden bugi, josssa noiden kisojen nimiksi äänestettiin Detroit ja Dallas, vaikka oikeasti kisojen nimet menivät näin...
Eli siis vain LV on nimetty kaupungin (huom, ei kasinon) mukaan. Ja nämä vedetty siis F1.comista.
Las Vegasissa ei ajettu enää kaudella 1983.Paitsi että ei ollut. Tähän on tullut Wikipedian demokraattisuuden bugi, josssa noiden kisojen nimiksi äänestettiin Detroit ja Dallas, vaikka oikeasti kisojen nimet menivät näin:
Eli siis vain LV on nimetty kaupungin (huom, ei kasinon) mukaan. Ja nämä vedetty siis F1.comista.Koodi:Year USGP USGPE USGPW Other 1975 Watkins Glen Not held Not held Not held 1976 Not Held Watkins Glen Long Beach Not Held 1977 Not Held Watkins Glen Long Beach Not Held 1978 Not Held Watkins Glen Long Beach Not Held 1979 Not Held Watkins Glen Long Beach Not Held 1980 Not Held Watkins Glen Long Beach Not Held 1981 Not Held Not Held Long Beach Las Vegas 1982 Not Held Detroit Long Beach Las Vegas 1983 Detroit Not Held Long Beach Las Vegas 1984 Dallas Detroit Not Held Not Held 1985 Not Held Detroit Not Held Not Held 1986 Not Held Detroit Not Held Not Held 1987 Detroit Not Held Not Held Not Held 1988 Detroit Not Held Not Held Not Held 1989 Phoenix Not Held Not Held Not Held
Tiedän, minulle sattui silloin joskus pikkutypo. En vain jaksanut sitä nyt korjata.Las Vegasissa ei ajettu enää kaudella 1983.
Katuradoillekin yritetään tehdä turva-alueita, ei kylläkään siksi, että muuriin osuminen yleensä olisi liian kova, kun katuratatamutkat ovat yleensä aika hitaita. Luulisin, että syy on se, että vaikka muuriosumassa ei kävisi mitenkään, niin ajolinjalle jäänyt rikkinäinen auto aiheuttaa oman vaaratekijänsä, ja tietysti vaatii turva-autoa. Valenciassa on katuradaksi poikkeuksellisen nopea mutka kolmossektorissa, koska siellä on iso turva-alue. Mutkan 12 turva-alueessa on päädytty Monacomaiseen ratkaisuun, koska isompaa turva-aluetta ei voi tehdä.Miksi mutkissa 1, 2, 14 ja 16 ei ole samanlaista turva-aluetta kuin mutkassa 12?
Tälläinen turva-aluehan tuntuu todella hyvältä, koska silloinhan siinä menettää aikaa, mutta on turvallisempi vaihtoehto kuin muuri.
Onko kellään jotain selitystä miksi katuradallekin tehdään hehtaarin kokoisia asvalttiturvalueita? Onko se "jottei nyt menis ihan liian vaikeeks, hei"(Ekimäinen kommentti)?