Andretti lopettaa !

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tämä kai oli ollut amerikassa jonkinlaisena spekulaation aiheena jo pitempään. Jotenkin kyllä vaikea hahmottaa, että Michael Andretti lopettaisi jo nyt, Mario-isähän lopetti ihan vasta(9 vuotta sitten...). Jotenkin olisi odottanut, että kun sukunimi on Andretti, niin tällaisia 40 ikävuoden paikkeilla ei vielä pahemmin mietittäisi näitä lopettamisia. Helvetti, isä-Andrettihan voitti maailmanmestaruuden tuossa 40 ikäisenä.
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
Hieman yllättäen tuo silti loppupeleissä tuli, vaikka tuosta on pitkin talvea saanut lukea, että ajaako Michael täyttä kautta ja mitä kauden jälkeen jne jne.

Tavallaan yksi aikakausi amarikkalaisessa autourheilussa päättyy. Andrettit ovat kieltämättä olleet historian suurimpia moottoriurheilunimiä, ja etenkin amerikan puolella todella suuria ihailun kohteita. Hyvä esimerkki mielestäni oli tv-haastattelu, jossa haastateltiin amerikkalaisia nuoria ennen CART-kisaa:
"Who's your favourite driver?"
-Michael Andretti.
-Michael Andretti.
-Michael.
"Why?
-He's American.
"How about Mario?"
-Who?

Tuo viimeinen hieman yllätti, mutta ainakin vanhempi sukupolvi muistaa Marion ehkä vieläkin suurempana legendana kuin nykyiset nuoret Michaelin.

Varmaan Michael kuitenkin itse tietää, milloin on aika kiittää ja kuitata. Silti en yhtään ihmettelisi, vaikka Michaelin vielä näkisi joskus jossain kisassa mukana.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Varmastikin Mario Andretti on yksi autourheilun historian suurimpia ja tunnetuimpia nimiä ympäri maailmaa. Michael on jäänyt varjoon, mutta niin on lähes kaikki muutkin kilpa-ajajat maailmassa.
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
Andretilla on nyt mielessa voittaa Indy 500 kisa, koska se puuttuu miehen plakkarista ja kuulemma siihen olisi hyva lopettaa. Mutta jos ei se voitto heruakkaan, niin varmasti mies pyortaa puheensa ja ensi vuonna yrittaa uudelleen. Onhan Arien Laydendyuck (mites se sukunimi kirjoitetaan :confused: ) ajanut noita Indy 500 kisoja, mutta muita ei ole... Andrettin syy IRLlään vaihtaminen oli kylla toi Indyn voittaminen. Mutta kun Andretti heittaa hanskat tiskiin, niin taasen yksi jenkki vahemman IRLlässä, kun tilalle tulee nuori Britti. !
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Andrettihan vois tulla kokeilemaan uudestaan McLarenia. :D
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Tuota on aavisteltu jo pitkään. Ikävä homma silti. Michael yritti pari viime kautta kerätä motivaatiota, mutta kun ei jaksa innostua niin minkäs teet. En usko että Michael palaa ainakaan pariin vuoteen minkään kilpa-auton rattiin tämän vuoden Indyn jälkeen. Arie Luyendykiä en oikein osaa pitää Michael Andrettin vertailukohtana, vaikka kelpo kuljettajasta onkin kyse. Radoilla on käsittääkseni enää yksi Andretti, John, joka ajaa NASCAR Winston Cupia. Jeff ajoi muistaakseni Drag-kisoja ainakin vielä jokin aika sitten.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Tais olla John joka ajoi Top Fuel Dragsteria '93. Pääsi kerran pudotuskisaan ja siellä semifinaaleihin asti.
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Ehhehhehheh, olettekos jo kuulleet että Andrettin F1-urapa olikin floppi, eli hän tuskin ansaitsee elää. Muuttaisi Saharaan häpeämään.
Tässä tekstiä Autosportin Ask Nigel -palstalta Observerille ja muillekin Andrettia väheksyville.

--

Dear Nigel,
Michael Andretti is retiring from racing after the Indy 500. He was rubbish in Formula 1, but he won loads back home. How come? Did McLaren stitch him up? Or is American racing easier than F1?
Paul Graves,
UK


Dear Paul,

Michael Andretti's single F1 season, with McLaren, was a huge disappointment, not least to himself - and not least to me, I should say, for I had seen him in many CART races prior to that, always thought him a consummate racer, and believed he would do well in F1. However, even before the end of the 1993 season, Ron Dennis replaced him with Mika Hakkinen. Ironically, his last race, Monza, yielded his best result of the year: third.

Why didn't it work out? There were several reasons, I think. I have known Mario for more than 30 years, and have very rarely disagreed with him on anything of consequence, but when he suggested to me, in 1992, that Michael should go either to McLaren or Ferrari, I wondered about it.

A little while later, I remember mentioning it to Bernie Ecclestone, and he responded thus: "Those are the two teams I think Michael should not go to! If he goes to Ferrari, the pressure's going to be huge for any new guy in F1, but for him - because he's called Andretti - it would be ridiculous. And if he goes to McLaren, he's team mate to Senna - and anyone's going to look second-rate in that situation..."

That was one thing. Another was that Michael came to F1 at the very height of the 'gizmo' era, when the cars could hardly have been more different from the CART cars to which he was accustomed. As well as that, in 1993 the practice periods were shortened, and so were the qualifying sessions, in the sense that each driver's laps were restricted for the first time. For a driver new to the scene, with no experience of any of the circuits, this was hardly ideal.

I also think Michael made a great mistake in resolutely refusing to live in England. It's true that his father, through all his years in F1, commuted between Pennsylvania and Europe, and made it work for him, but really he had no choice, in the sense that he was also competing in Indycar racing at the same time! Hard to believe now, but it's true.

As well as that, in the years between Mario's time in F1 and Michael's, the sport had changed fundamentally in many respects, one of which was that testing had become an almost daily occurrence. Ron Dennis had Senna on the books, of course, but also a desperately ambitious - and quick - test driver, in the shape of Hakkinen. While Michael was back in Nazareth, Mika would be pounding round Silverstone.

Both the Andrettis have always argued that McLaren had only to pick up a phone, and Michael could have been there in a matter of hours, but while that's undoubtedly true, Mika was right there, on the spot - and impressing the team constantly with his quick times. Few doubted that Ron would have him racing a car as soon as possible.

Michael's refusal to live in Europe also sent out the wrong message to his team. From the start, some at McLaren murmured that it meant he wasn't as committed to F1 as he should have been, that he wasn't necessarily looking at in the long term. Symbolically, that had a big effect on the way they perceived him. He is a 'very American' American, and never really seemed at ease in Europe, never seemed to be enjoying himself very much over here. He's a nice fellow, and was very well liked within the team, but frankly few were surprised that the relationship didn't work out.

It's a shame, because I never felt we saw anything like the best of Michael Andretti in F1. You say he was 'rubbish in F1', and in terms of results you're right, but I never thought his essential talent was in doubt. In the rain at Donington in 1993, Senna scored what some choose to consider the greatest victory of his career, while Andretti flew off the road on the opening lap. In the warm-up, though, run in similar conditions, Michael was just 25-thousandths slower than Ayrton...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Pitkälle totta. Näin jälkeenpäin ajateltuna vuosi 1993 oli kaikkein huonoin mahdollisin uudelle kuskille. Tuohon aikaan autot olivat todella edistyksellisiä tekniikaltaan ja ennenkaikkea säännöt muuttuivat vasta ensimmäisen kisan jälkeen siten, että kuljettajien ajamia kierroksia harjoituksissa rajoitettiin. Tuolta kaudelta on peräisin 12 kierroksen aika-ajosääntö. Siinä tuli tavallaan vahvistettua näitä uudelle kuskille vaikeita asioita, kuten ratojen oppiminen ja f1-auton säätäminen kisaviikonloppuna. Jos Andretti olisi valinnut vaikkapa 94 kauden tulokaskaudeksi ja juuri McLaren-Peugeotilla, niin hän olisi saattanut ajaa ykkösissä useammankin kauden.

Varmasti 1993 aktiivijousítus McLarenissa teki tepposet niin tiimille kuin erityisesti Andretille. Jos Alain Prostinkin kaltainen erittäin taitava testikuski ja autonsäätäjä oli välillä vaikeuksissa aktiivijousituksen kanssa, niin mitä mahdollisuuksia sarjan tulokkaalla oli sitä sisäistää.

Silti eniten jää kaipaamaan Andretin suorituksia CART:ssa. Vaikka en ollutkaan todellakaan mikään Michael Andretti-fani 90-luvun alussa, niin 90-luvun loppupuolelle mennessä olin vakuuttunut hänen osaamisestaan ja taitavuudestaan. Sinänsä harmi, sillä miehen parhaat vuodet olivat juuri 90-luvun alussa ja jotenkin CART-uran loppupuoli meni huonon auton kanssa taistellessa ja Michaelista tuli se kuski joka voitti kisoja puhtaasti kokemuksella ja taktiikalla, eikä sillä raa´alla agressiivisuudellaan, joka oli valtaosan urasta Andretin tavaramerkki.

USA:n toinen suuri kilpa-ajajasuvun vesa Al Unser jr. on ollut käytännössä koko uransa ajan Michaelin suurin vastustaja. 90-luvun alussa miehet hallitsivat alle 30 vuotiaina CART-sarjaa suvereenisti. Miesten tyyli oli vielä herkullisesti täysin vastakohtaiset. Siinä missä Michael luotti pitkälti nopeuteen ja autonkäsittelytaitoon, oli Pikku-Al aina huikea taktikoija ja metodinen autonsäätäjä kiistattoman nopeutensa lisäksi. Näin saatiin monia kisoja aikaiseksi, missä kaksi aivan erityyppistä kuljettajaa taisteli voitosta. Tilanteen analogia on hämmentävä tuon ajan ykkösiin, jossa Senna ja Prost muodostivat samanlaisen parin.

Andretti oli useasti kauden nopein kuski ja keräsi eniten voittoja, mutta mestaruus tuli kotiin vain kerran, 1991 täysin ylivoimaisella voittojen määrällä, vaikka pisteissä Unser jr. kammotteli hyvinkin lähellä. Vuotta aikaisemmin Unser oli voittanut hyvin tasaisella kaudellaan mestaruuden, muilla kuin Andretilla ei ollut mahdollisuuksia.

Kausi 1992 meni hiukan samaan tyyliin, mutta tuolloin mestaruudesta taisteli Unserin ja Andretin lisäksi Emmerson Fittipaldi ja Bobby Rahal. Titteli meni luotettavasti ajaneelle Rahalille(2 osakisavoittoa), kun Andretin turmioksi muodostui epäluotettava Cosworthin kone. Unser jr. ei pärjännyt umpisurkealla Galmerin rungolla, mutta teki ehkä yhden autourheilun historian suurimmista taisteluista voittaessaan Indy500:n ja ollen mukana mestaruuskamppailussa katkeraan loppuun saakka.

1994 kauden avauskisa Surfers Paradisessa muodostui Mansellin ja Andretin taisteluksi. Sateen kastamalla radalla Michael vei Ganassin tallin upouuden Reynardin debyyttikisassa voittoon, kun Mansell jäi spinnailemaan Lolallaan 12.

Seuraavista kausista parhaiten on jäänyt mieleen 1996, jolloin Unser ja Michael Andretti taistelivat Ganassin Vasser/Zanardi kaksikon Reynard/Honda/Firestone pakettia vastaan kilpailukyvyttömillä autoillaan sankarillisesti. Andretti sai kauden alun kolaroinneistaan ehdollista kilpailukieltoa, mutta nousi sitten kuuteen voittoon kauden aikana, joista viimeisin tuli Elkhart Lakesta. Siellä Al Unser jr. johti viimeisellä kierroksella, mutta Mercedeksen kone hajosi toiseksi viimeiseen mutkaan. CART-sarjan kakkospaikka tuli kuitenkin Andretille.

Seuraavana vuonna Michaelin Newman-Haas talli otti käyttöön Swiftin uuden rungon ja taas Andretti toi sen ykkösenä maaliin debyyttikisassa Homesteadissa. Muuten paketin kilpailukyky ei riittänyt ikinä Reynardeja vastaan, mutta yksittäisiä osakisavoittoja Swift-Cosworthilla otettiin.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Mulle valitettavasti Michael Andrettista ei jää kovinkaan valoisaa kuvaa. Johtuu suurilta osin siitä, että kokemukseni hänen suorituksistaan ajoittuvat kauden 1993 lisäksi niille kahdelle kaudelle joina CART-sarjaa näytettiin nelosella. Tuolloinkin mieleeni jäi Andrettin kolariherkkyys, mutta toisaalta myös vaarallisuus. Hän oli usein äärimmäisen nopea ja taisteli kärkijoukoissa, mutta usein kisa päättyi joko tekniseen vikaan, omaan kämmiin tai jonkun toisen kuljettajan tekemään kämmiin.

<small>[ 13-02-2003, 11:54: Message edited by: Jacques ]</small>
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Nelonen näytti CARTia yhden kauden ajan. Enkä siis itsekään kiistä, etteikö Michaelin F1-ura ollut täysi fiasko, mutta menestyneen pitkän linjan kilpa-autoilijan nollaaminen (vajaan) yhden kauden näyttöjen perusteella on typerää.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, kyllähän Michael Andretin CART-uran suoritukset ovat kiistattomia. Mies on siellä kuitenkin voittanut joka kausi vähintään yhden kisan ja yleensä ollut mukana mestaruustaisteluissa.

Toivoisinkin, että moottoriurheilua seuraavat ihmiset kykenisivätkin muodostamaan tällaisesta miehestä käsityksen, muiden kuin f1-kisojen perusteella. Eihän esim. JJ Lehtokaan ole kovin häävi kuski f1-tulosten valossa, vaikka muuten onkin ajanut uskomattoman hyvin muissa luokissa ja on erityisen arvostettu kestävyyskisakuskina.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
ha:
Nelonen näytti CARTia yhden kauden ajan. Enkä siis itsekään kiistä, etteikö Michaelin F1-ura ollut täysi fiasko, mutta menestyneen pitkän linjan kilpa-autoilijan nollaaminen (vajaan) yhden kauden näyttöjen perusteella on typerää.
En nollannut Andrettin suorituksia, tiedän, että hän on menestynyt ja kokenut, mutta tästä näkyvyysongelmasta johtuen minulle itselleni ei ole jäänyt kaksista mielikuvaa Andrettista, jolloin en voi oikeastaan sanoa juuta enkä jaata miehen ajotaidoista. Tilastolliset tiedot ovat kyllä selvillä, ja tiedän että Andrettilla tilastot ovat kovaa luettavaa, mutta ainakin minulla mielikuva siitä kuka on hyvä perustuu nähdyn mukaan tai joissakin tapauksissa kirjoitetun (esim. kirjallisuuden) mukaan (Esim. Gillesin tapauksessa hyvin pitkälti tämän perusteella). Tätä siis lähinnä tarkoitin. Andretti on/oli kovan luokan kuljettaja, mutta minulla ei ole Suomen televisiointipolitiikan takia mitään muuta sanottavaa hänestä.. :)

Vastaan siis pmv:n toivomukseen, että tällaisen käsityksen muodostaminen on hyvin vaikeaa, sillä itselläni on ollut mahdollisuus katsella vain Suomen pääkanavien ohjelmia, joten vaikea on siis saada suurempaa käsitystä (muuta kuin tilastojen valossa) monestakaan kuljettajasta, joka ei F1-sarjassa ole menestynyt. Esim. Emanuele Pirro on hyvä esimerkki tällaisesta Lehdon tapaisesta F1-sarjassa heikosti menestyneestä huippukuljettajasta. Pirrohan on käsittääkseni juhlinut Le Mansin voittoa jo neljästi, eli ei voi olla mikään turha äijä. Mutta viitaten edelliseen kappaleeseeni, en voi Pirrostakaan sen enempää sanoa, kun en ole ikinä nähnyt hänen suorituksiaan muuta kuin väläyksinä tulosruuduissa tms.

Eli mitä minä sitten ajan takaa on se, että pitää vetää raja kahdelle eri käsitykselle. Sille että kuljettaja on loistava ja sille että kuljettaja on mielestäni loistava. Tuo mielestäni tuo siis ainakin minun mielestäni uusia asioita tuon loistavuuden (tai minkä tahansa muun hyvyyttä määrittelevän asian) tulkintaan. Ilman tuota sanaa voidaan katsoa vain aiempien menestysten perusteella loistavuutta...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Onhan niitä muitakin kanavia saada tietoa, kuin Suomen televisio. Vanhoista kuskeista saa tietoa vain kirjallisuuden, lehtijuttujen ja filmiklippien kautta. Tämänhetkisen eurosport-näkyvyyden heikkouden takia täytyy sanoa, että useimpien ratasarjojen kuskien taso on minulle suuri mysteeri. Täytyy luottaa vain nettiin ja ulkomaisiin lehtiin(VM on ainoa suomalainen moottoriurheilulehti, joka kertoo sarjoista edes vähän kattavammin, mutta sekin keskittyy ylättävän monesti pelkästään vittuiluun.). Näistä eri medioista saa kyllä varsin hyvän ja kattavan kuvan kuskin taidoista ja kyvyistä ilman tv-näkyvyyttäkin.

Mitä muuten Emmanuelle Pirroon tulee, niin en noteeraisi häntä lähellekkään samalle tasolle urheiluautokuskina kuin JJ Lehto. Pirro on ollut Audin luottokuski jo pitkään ja sieltä on tullut aina kilpailukykyinen kalusto. JJ sitävastoin on pärjännyt monella erityyppisellä urheiluautolla.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
pmv:
Niin, kyllähän Michael Andretin CART-uran suoritukset ovat kiistattomia. Mies on siellä kuitenkin voittanut joka kausi vähintään yhden kisan ja yleensä ollut mukana mestaruustaisteluissa.

Toivoisinkin, että moottoriurheilua seuraavat ihmiset kykenisivätkin muodostamaan tällaisesta miehestä käsityksen, muiden kuin f1-kisojen perusteella. Eihän esim. JJ Lehtokaan ole kovin häävi kuski f1-tulosten valossa, vaikka muuten onkin ajanut uskomattoman hyvin muissa luokissa ja on erityisen arvostettu kestävyyskisakuskina.
Mainitsit juuri kaksi elävää todistetta sille, että F1 ei suinkaan ole maailman napa, ja että kuljettaja voi aivan hyvin olla mestaruusainesta, vaikka F1:ssä ei koskaan mainittavaa gloriaa saavuttaisikaan. Valitettavasti median F1:iin kohdistama hypetys (eikä vähiten Häkkisen ansiosta) saa monet ummistamaan silmänsä.
Harva Ruusperista & Häkkisestä diggaava nykyteini muistaa esim. Leksan saavutuksia Interseriessä.. Tai JJ:n näyttöjä LeMansissa Big-Macin puikoissa.
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
En tieda onko tallainen seikka tullut esille kun Andretti ajeli f1.ssa, etta mies asui koko lyhyen F1 kauden jenkkilässä ja aina lensi viikonvaihteeksi paikan paalle kisoihin. Tietenkin testaaminen jai vahalle ! Ainakin nain JJ heitti kerran jonkun kisalahetyksen yhteydessa !!
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Kyllähän tuo Michael Andrettin USA:ssa asuminen F1-aikanaan on tullut mainittua usein, ja tuossa Roebuckin jutussa se mainitaan uudelleen. Mutta sillä tosiaan oli varmasti vaikutusta asiaan.
 
Ylös