apua

• Viestiketjun aloittaja HH
  • Aloituspäivämäärä

HH

Well-known member
Asensin tossa eilen windows xp:n uudestaan ja nyt se toimii ihan hyvin, paitsi että kone ei löydä ääni, eikä verkkokorttia. Nää molemmat kortit oli asennettuna koneeseen jo ostohetkellä, kun taas näytönohjaimen olen ostanut erikseen, ja se toimii moitteettomasti. Pitääks mun nyt mennä kauppaan ostamaan ne ääni ja verkkokortit jotta saan koneen tunnistamaan ne, vai löytyykö jotain muita keinoja?
Mä en nyt tällähetkellä pysty tarkammin selittämään, koska kirjastoaika loppuu:rolleyes: . Mutta toivottavasti osaatte auttaa :eek:

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Sulla on kovalevy rikki.

Varma tieto.

No ei vainen... noi ajuritjutskat on joskus vittumaisia. Jos merkkikone on niin valmistajan sivulta mallin kautta vois ajuri löytyä.

MacGyver

Humppaliisa
Sijainti
Pohjanmaa
Juu, jos mä oikeen tajusin, niin.. avaa kotelo, katto emolevyn malli ja etti sille ajurit. Ääni- ja verkkokortti on luultavasti kuitenki integroitu niin sillä se asia sitte korjaantuu.. jos..

www.tapsa.gov

Well-known member
Sijainti
Tampere
Jodop. Koneesi mukana tuli luultavasti joukko vihkosia ja jokunen romppu? Kaiva sieltä emolevyn romppu ja asenna ajurit. Asenna kaikki mahdollinen, jos et tiedä, mitkä ne ajurit ovat. Emolevyn romppu on se, jossa on luultavasti Adobe Acrobat reader ja ehkä jotain pc chillineitä tms.

Ajureita voi etsiä myös netistä emolevyn tyypin mukaan tai vaikka mbnetin ajuriapajalta. Löytyy osoitteesta www.mbnet.fi. Huomaa, että ajureiden pitää olla JUURI siihen emolevyyn sopivia.

Toine juttu voi tietysti olla, jos sinulla tosiaan on erillinen äänikortti pci-paikassa. Silloin pitäisi löytää se romppu/levyke, jolla on sen kortin ajurit. Mutta todennäköistä on, että äänipiiri on integroitu emolevylle. Joten kaivapa nitä koneen mukana tulleita romppuja. Jos romppua ei löydy, mutta löydät vihkosen, jossa kerrotaan emolevyn tyyppi, niin voit hakea ajurit netistä.

Verkkokorttiin voi päteä sama tai sitten pitäisi olla erillinen ajurilevyke. Mutta todennäköisesti verkkokorttisikin on integroitu emolevylle eli emolevyn ajuriromppu vaan koneeseen ja hiiri heilumaan!

Viimeksi muokattu:

HH

Well-known member
Netistä vois tietenkin hakea ajurit, mutta vähän vaikeeta päästä sinne kotikoneelta, kun sitä verkkokorttia ei löydy, vai mitä tarkoititte
Ja sitten niistä rompuista vielä, että koneen mukana tuli joku ajuriromppu, mutta se on näköjään tyhjä Ainakaan siellä ei oo mitään tiedostoja kun pistän sen koneeseen... Koneen mukana tuli kanssa jotain ohjekirjoja, mutta niistä ei kyllä ollu mitään hyötyä...
Ton verkkokortin voisin periaatteessa ottaa vanhasta koneesta ja asentaa sen tohon uuteen ja kattoa että toimiiks se sitten, kunhan ensin saisin käsiin sen koneen...

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Eipä tähän oikein muuta neuvoa voi antaa kuin ne jo mainitut eli joko siltä romupulta tai netistä koneen valmistajan sivulta, paska juttu on se, että todennäköisesti ne ajurit ei edes mahdu korpulle (tai ehkä mahtuis jos purat sen exe-tiedoston ja otat sieltä vain sen hakemiston, joka mätsää sun konees kanssa), joten joko ettit frendin, jolla on nettiyhteys ja polttava cd-asema tai menet itse kirjastoon usb-palikan kanssa.

...ei sen rompun kyllä pitäs olla tyhjä :rolleyes:

Noin niinkuin vinkkinä tulevaisuutta varten. Ennenkuin lähdet asentamaan eritoten tommoseen valmispakkauskoneeseen käyttistä uudelleen, niin varmistat että sulla on kaikki ajurit tallessa, etenkin ne, jotka ovat välttämättömiä nettiyhteden aikaansaamiseksi. Säästyy ihan helvetisti aikaa ja päänvaivaa.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
OoPee sanoi:
Noin niinkuin vinkkinä tulevaisuutta varten. Ennenkuin lähdet asentamaan eritoten tommoseen valmispakkauskoneeseen käyttistä uudelleen, niin varmistat että sulla on kaikki ajurit tallessa, etenkin ne, jotka ovat välttämättömiä nettiyhteden aikaansaamiseksi. Säästyy ihan helvetisti aikaa ja päänvaivaa.
Toi on oikeesti hyvä vinkki, mutta kuulostaa vaan niin vittuilulta :eek!:

nm. n+1 kertaa sen asiakkaalle sanonut :mad:
Ett silleen!!!!!!!1

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
jaska sanoi:
Toi on oikeesti hyvä vinkki, mutta kuulostaa vaan niin vittuilulta :eek!:

nm. n+1 kertaa sen asiakkaalle sanonut :mad:
Ett silleen!!!!!!!1
Tiedän :D ..vaikkei vittuiluksi ollutkaan tarkoitettu :rolleyes:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
OoPee sanoi:
Tiedän :D ..vaikkei vittuiluksi ollutkaan tarkoitettu :rolleyes:
Joo hyvin harvoin se on vittuilua, se vain aina kuulostaa siltä ... :(
Ett silleen!!!!!!!!

HH

Well-known member
Noniin, asensin sitten sen vanhan koneen verkkokortin tähän uuteen ja nyt toimii sentään netti. Minä tyhmänä en tietenkään huomannu että se asennus romppu oli dvd levy eikä se pyöriny cd asemassa. Ja mulla on toi dvd asema ollu epäkunnossa tässä varmaan yli puol vuotta, enkä oo viitsiny tehdä asialle mitään, koska en ole tarvinu sitä mihinkään... Eli vika ei ollu missään muussa kun että dvd asema on rikki, todennäkösesti :eek:. En kuitenkaan vieläkään nää tarvetta ostaa uutta asemaa jos ne äänikortin asetukset löytyää netistä :confused: Toisaalta oon kyllä helvetin huono ettimään netistä mitään tämmöstä... Voishan semmosen dvd aseman ihan varmuuden vuoks ostaa, tiedä millon kone rupee taas sekoilemaan...

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
HH sanoi:
Noniin, asensin sitten sen vanhan koneen verkkokortin tähän uuteen ja nyt toimii sentään netti. Minä tyhmänä en tietenkään huomannu että se asennus romppu oli dvd levy eikä se pyöriny cd asemassa. Ja mulla on toi dvd asema ollu epäkunnossa tässä varmaan yli puol vuotta, enkä oo viitsiny tehdä asialle mitään, koska en ole tarvinu sitä mihinkään... Eli vika ei ollu missään muussa kun että dvd asema on rikki, todennäkösesti :eek:. En kuitenkaan vieläkään nää tarvetta ostaa uutta asemaa jos ne äänikortin asetukset löytyää netistä :confused: Toisaalta oon kyllä helvetin huono ettimään netistä mitään tämmöstä... Voishan semmosen dvd aseman ihan varmuuden vuoks ostaa, tiedä millon kone rupee taas sekoilemaan...
Jos sanot koneen nimen ja tarkan mallin, niin eiköhän näitä ettijöitä tässä riittäis...