Argentiinan MM-ralli 2019

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5141
No onhan Tommilla sitten ensi kaudeksi Meeke, Latvala ja luultavasti Rovanperä. Ja jos pikku-Kalle uikin jonkun toisen katiskaan niin ainahan siellä on Takamoto Katsutaja reservissä.
Tommilla on siis kortit valmistajien MM-hopean tai -pronssin voittamiseksi. Mitä se niillä tekee? Veikkaan että Hyundai ostaa Tänakin isolla rahalla joko Neuvillen tallikaveriksi tai Neuvillen tilalle. Mäkinen voi sitten neuvotella pudokkaiden kanssa. Tosin mikä järki Tänakin olisi vaihtaa tallia rahan perässä, kun hän varmastikin haluaisi sen mestaruuden voittaa joskus.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Latvalalta hyvä Power Stage veto. Harmi kun Ogier ehti kymmenyksellä edelle. Korean päässä ollaan varmasti tyytyväisiä, Japanissa ei.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4968
Sijainti
Parc Fermé
Hyundain tallipomon tuuletukset kaksoisvoiton jälkeen... :thumbup: Tuota tunteen paloa.

Kys. äijä näyttää ihan joltain kuulantyöntäjämörssäriltä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14671
Sijainti
Tampereen lenkki
Veikkaan että Hyundai ostaa Tänakin isolla rahalla joko Neuvillen tallikaveriksi tai Neuvillen tilalle. Mäkinen voi sitten neuvotella pudokkaiden kanssa. Tosin mikä järki Tänakin olisi vaihtaa tallia rahan perässä, kun hän varmastikin haluaisi sen mestaruuden voittaa joskus.
Neuvillella on kolmen vuoden sopimus tästä kaudesta alkaen. Tänak taas varmasti haluaa tosiaan voittaa sen mestaruuden, ja saattaa kyllästyä Toyotan kestävyyteen, tai sen puutteeseen
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3185
Sijainti
Lahti
En olisi ihan uskonut jos ennen rallia ja niitä tiekuvia katsellessa joku olisi sanonut, että lopputuloksissa lähes kolmen ja puolen tunnin riehkaamisen jälkeen ekat seitsemän on noin lähekkäin. Marginaalit on näköjään pieniä vaikka reitti on astetta jos pariakin vaativampaa sorttia. Kovvoo hommoo!:eek:
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
867
Wilsonilla ei tosin taida olla varaa tehdä mitään mottipäistä tarjousta Tänakille, koska jo tämä kausi oli jäädä väliin rahapulan vuoksi.
Tämän legendan voisi jo pikkuhiljaa haudata ja syvälle. Mitään tekemistä totuuden kanssa.

Se, ettei rahaa turhaan haluta käyttää, ei tarkoita etteikö sitä olisi. Millähän rahalla tälläkin hetkellä M-Sportin tiluksille nousee uusia rakennuksia, kun nykyiset tilat ei riitä?
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tämän legendan voisi jo pikkuhiljaa haudata ja syvälle. Mitään tekemistä totuuden kanssa.

Se, ettei rahaa turhaan haluta käyttää, ei tarkoita etteikö sitä olisi. Millähän rahalla tälläkin hetkellä M-Sportin tiluksille nousee uusia rakennuksia, kun nykyiset tilat ei riitä?
Näinhän se taitaa olla. Normaalia liiketoimintaa. Yritetään tehdä kokoajan parempaa tulosta keinolla millä hyvänsä, ja tällä jokavuotisella "hätähuudolla" rahojen loppumisesta Wilson kalastelee lisää rahoittajia jo ennestään mukavasti pyörivään ralliautobisnekseensä.
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Näinhän se taitaa olla. Normaalia liiketoimintaa. Yritetään tehdä kokoajan parempaa tulosta keinolla millä hyvänsä, ja tällä jokavuotisella "hätähuudolla" rahojen loppumisesta Wilson kalastelee lisää rahoittajia jo ennestään mukavasti pyörivään ralliautobisnekseensä.

Isot pojat kertoi että Malcom jos kuka on pelimies:ahem:
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7201
Tämän legendan voisi jo pikkuhiljaa haudata ja syvälle. Mitään tekemistä totuuden kanssa.

Se, ettei rahaa turhaan haluta käyttää, ei tarkoita etteikö sitä olisi. Millähän rahalla tälläkin hetkellä M-Sportin tiluksille nousee uusia rakennuksia, kun nykyiset tilat ei riitä?
Jospa ne uudet rakennukset rakennetaan lainarahalla ja jos yrittää saada pankista lainan kuljettajan palkkaamiseen tulee lainahakemus bumerangina takaisin.

Eli se, että uusia rakennuksia rakennetaan ei todellakaan tarkoita sitä, että rahaa löytyy mottipäisten tarjousten tekemiseen kuljettajille.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1293
Näinhän se taitaa olla. Normaalia liiketoimintaa. Yritetään tehdä kokoajan parempaa tulosta keinolla millä hyvänsä, ja tällä jokavuotisella "hätähuudolla" rahojen loppumisesta Wilson kalastelee lisää rahoittajia jo ennestään mukavasti pyörivään ralliautobisnekseensä.
Noin lähtökohtaisesti rahapulasta huutaminen on ehkä huonoin mahdollinen tapa hankkia lisärahoitusta. Sitä joko ei saa ollenkaan, tai ehdot ovat tosi huonot.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5141
Se, ettei rahaa turhaan haluta käyttää, ei tarkoita etteikö sitä olisi. Millähän rahalla tälläkin hetkellä M-Sportin tiluksille nousee uusia rakennuksia, kun nykyiset tilat ei riitä?
Infraan sijoittaminen tehdään aina lainarahalla. Vaikka pankissa olisi sata miljardia, niin kalliita rakennusprojekteja ei makseta käteisellä. Esimerkkinä IT-puolelta: Apple takoo satojen miljardien dollarien nettotulosta joka vuosi mutta siitä huolimatta se ottaa joka vuosi myös miljardeilla uutta velkaa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5265
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Noin lähtökohtaisesti rahapulasta huutaminen on ehkä huonoin mahdollinen tapa hankkia lisärahoitusta. Sitä joko ei saa ollenkaan, tai ehdot ovat tosi huonot.
Tuo pätee ehkä silloin, jos joku Mauri Mopo hakee vakuudetonta luottoa jostain Suomilimitistä tms. höpöhöpölaitoksesta, mutta Malcolmille tuskin pankinjohtaja soittaa, että "kyllä me nyt joudutaan pohtimaan näitä ehtoja kun sanoit viime viikolla Autosportissa ettei ole fyrkkaa". Yrityksen ja pankin väliset asiat ratkaistaan - onneksi - ihan puhtaasti tunnuslukujen kautta. Ja ne M-Sportilla näyttää ainakin pintapuolisesti olevan ihan hyvällä mallilla: https://companycheck.co.uk/company/02105112/M-SPORT-LIMITED/financials#key-financials. Viimeisimmän tilikauden tiedot toki puuttuvat, ja juuri tuohon osunee mm. molemmat Ogierin mestaruusbonukset, mutta tuskin sitä kassaa on ihan tyhjäksi kuitenkaan niilläkään vedetty.

Ja kuten tuossa yllä jo kirjoitettiin, capex-hankkeet (jopa Brexit-peikon aikana) on varmasti rahoitettu velalla.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
971
Tuokaan nyt ei täysin pidä paikkaansa. Pankkia kiinnostaa miten todennäköistä on että homma menee pieleen, ja miten paljon silloin tulee takkiin. Lainamäärästä sitten riippuu, että miten pitkälle arvio perustetaan vain menneisiin tunnuslukuihin ja miten paljon käytetään aikaa tulevaisuuden näkymien arviointiin. Jos on iso laina, niin pankki on aika tyhmä jos ei ota huomioon kun firmasta huudellaan että toiminta ei kannata.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5265
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Jos on iso laina, niin pankki on aika tyhmä jos ei ota huomioon kun firmasta huudellaan että toiminta ei kannata.
Ei kai Wilson missään vaiheessa ole sanonut, että M-Sport olisi yhtiönä mitenkään kuralla. Kannattavuusspekuloinnit ovat koskeneet puhtaasti yhtiön WRC-liiketoimintaa, joka on vain yksi osa kokonaisuutta.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
971
Niin, se on sitten pankin arvioitava, miten iso vaikutus toimintaan imagon tai talouden kannalta olisi, jos toiminta pääsarjatasolla loppuisi. Tuskin nuo Wilsonin hökkelit niitä pankin isoimpia lainoitettavia ovat, mutta voivat kuitenkin sen verran isoja olla että pankki ehtoja miettiessään katsoo muutakin kuin historiaa. Voi vaikuttaa noiden hökkeleiden vakuusarvoonkin, jos on riski että toiminta loppuu, riippuen onko niillä muita potentiaalisia käyttäjiä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5141
Ei kai Wilson missään vaiheessa ole sanonut, että M-Sport olisi yhtiönä mitenkään kuralla. Kannattavuusspekuloinnit ovat koskeneet puhtaasti yhtiön WRC-liiketoimintaa, joka on vain yksi osa kokonaisuutta.
Joo mutta ei hän myöskään ota sitä riskiä, että jokin kuppainen rallitiimi kaataisi koko konsernin. Oikeastaan muun konsernin olemassaolo päin vastoin helpottanee rallitallin väliaikaista sulkemista, koska firmalla on muitakin kanavia mihin laittaa henkilökunta ja millä takoa tulosta yhden tai kahden välivuoden verran.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5265
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Joo mutta ei hän myöskään ota sitä riskiä, että jokin kuppainen rallitiimi kaataisi koko konsernin. Oikeastaan muun konsernin olemassaolo päin vastoin helpottanee rallitallin väliaikaista sulkemista, koska firmalla on muitakin kanavia mihin laittaa henkilökunta ja millä takoa tulosta yhden tai kahden välivuoden verran.
Ei Wilson, tai kukaan muukaan, tietenkään anna minkään rallibisneksen syöstä koko putiikkia vararikon partaalle. Mutta, tuo jatkologiikka ei sinällään myöskään pidä paikkaansa, että eihän rallitallin henkilöstön kaltaista kuluerää voi tuosta vain siirtää jonkin muun liiketoiminnan puolelle, ja kaikki ikään kuin jatkuisi tulosmielessä entisellään.
 

ttiirika

Well-known member
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
60
Ei Wilson, tai kukaan muukaan, tietenkään anna minkään rallibisneksen syöstä koko putiikkia vararikon partaalle. Mutta, tuo jatkologiikka ei sinällään myöskään pidä paikkaansa, että eihän rallitallin henkilöstön kaltaista kuluerää voi tuosta vain siirtää jonkin muun liiketoiminnan puolelle, ja kaikki ikään kuin jatkuisi tulosmielessä entisellään.
Vierailin pari viikkoa sitten M-Sportilla, kun satuin tuolla suunnalla muutenkin liikkumaan. Järjestävät erinomaisia ohjattuja tutustumiskierroksia 20 punnalla. Reilun puolentoista tunnin kierroksella tutustuttiin yrityksen toimintaan, eri osastoihin, Malcolmin kokoelmiin ja vierailtiin tietenkin myös kokoonpanolinjalla. Suosittelen lämpimästi, jos mahdollisuus avautuu.

Kysyin samalla, josko lähitulevaisuudessa on vaaraa, että M-Sport vetäytyy MM-ralleista. Vastaus meni suurinpiirtein näin: "tällä hetkellä sellaista ei ole näkyvissä, mutta todella vaikea arvioida pitkälle. Kaikki riippuu oikeastaan siitä kuinka hyvin saadaan myytyä R5- ja R2-autoja sekä osittain myös siitä millainen MM-sarjan konsepti tulevaisuudessa on eli lähinnä minkälaisilla autoilla ajetaan". Tuohan oli tietenkin aikalailla odotettu vastaus enkä oikeastaan uskonutkaan saavani enempää irti. Sen sanoivat kuitenkin suoraan, että WRC-talli on markkinointia, jonka avulla autoja yritetään saada myytyä ja jokainen vuosi on tasapainoilua sen kanssa, kuinka paljon WRC-toimintaan panostetaan ja millainen tuotto siitä odotetaan saatavan, normaalia liiketoimintaa siis. Täytyy myös muistaa, että rallin lisäksi M-Sport pyörittää tällä hetkellä myös Bentleyn GT3-ratatoimintaa sekä kehittää ja ylläpitää Jaguar I-Pace eTrophy-sarjan autoja.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5141
Ei Wilson, tai kukaan muukaan, tietenkään anna minkään rallibisneksen syöstä koko putiikkia vararikon partaalle. Mutta, tuo jatkologiikka ei sinällään myöskään pidä paikkaansa, että eihän rallitallin henkilöstön kaltaista kuluerää voi tuosta vain siirtää jonkin muun liiketoiminnan puolelle, ja kaikki ikään kuin jatkuisi tulosmielessä entisellään.
En minä mistään taloudellisesta tuloksesta puhunut vaan siitä, ettei henkilöstöä välttämättä tarvitse lomauttaa, koska heille löytyy muutakin tekemistä. Se olisi erittäin epäreilua työntekijöitä kohtaan, jos Malcolm vain laittaisi vittuillakseen pillit pussiin vuodeksi ja työntekijät lomautettaisiin. Osaavat tekijät myös katoaisivat muualle eli tallin kilpailulliset edellytykset heikkenisivät. Eli olisi vähän niin kuin pakko joko pyörittää tallia vuodesta toiseen taloudellisesta riskistä viis tai sitten päättää lopettaa WRC-tasolla toiminta kokonaan, mikäli konsernilla ei olisi muuta toimintaa.
 
Ylös