Argo -kilpaveneiden kuningas

  • Viestiketjun aloittaja bernie
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Sikaani&Bernie:
Oletteko varmoja, että ne teidän Argot ovat 14 jalkaisia, kun tietääkseni Fabritiukset eivät ole tehneet sellaista yksirunko Argoa. Vai olisiko Argo Thoria markkinoitu aikoinaan 14 jalkasena Argona, sekun oli vähän yli neljä metriä pitkä?

Fabritiusten veneet ovat olleet aina rakennustekniikan taidonnäytteitä. Tuntuu, ettei nykypäivänäkään moni hallitse keveiden veneiden tekoa niin hyvin kuin Fabritiukset. Laatu on vielä nykyäänkin huippuluokkaa jokaisessa Argossa, ja taatusti kestää vertailun mihin tahansa muuhun veneeseen, kilpaveneeseenkin.

Se luokka, missä Pentti Fabritius voitti rataMM:nsä, oli virallisesti SC. Siinä ajettiin 500 kuutioisilla koneilla, ja luokka vastaa käytännössä nykyistä S550-luokkaa. -84 MM oli tai saattaapi olla vielläkin epäselvä, koska vastustajat tekivät Fabbea vastaa protestin, vissiin koska hän oli avannut konekopan kilpailuerien välillä. Kuulemma oli Fabbe naureskellut, kun hän voitti viimeisen ajamansa erän vaikka ajoi ulkorataa taktikoinnin välttääkseen.

Asioiden todellisia syitä tietämättä veneilyjuttujen puuttuminen tuntuu johtuvan muutaman toimittajan, mm. Seppälän nuivasta suhtautumisesta veneurheiluun
Ilkka Seppälää on turha syyttää veneurheilun vähästä näkyvyydesta. Seppälä on Markku Oikkosen kanssa tehnyt enemmän kilpaveneilyjuttuja eri lehtiin kuin kukaan muu yhteensä. Raja se tulee heillekkin vastaan, ja ei välttämättä heillä riitä enään aika kiertää kaikkia mahdollisia kisoja läpi. Syyt näkymättömyyteen löytyvät taatusti muualta.

Hmm..missähän välissä Davidian on tähän topiciin kommentoinut?
 

Sikaani

Well-known member
Liittynyt
5.4.2000
Viestit
102
Sijainti
Virtuaalitodellisuus
Meidän Argossa ei ainakaan ole kiinteää tankkia. En ole tosiaankaan 100-varma sen tyyppimerkiinästä.

Törmäsin joskun nettisivuun, jossa oli kaikkien Argo -tyyppien kuvat. En vain löydä sitä enää millään.
 

bernie

Guest
niinpä,saattaa se argo olla sittenkin 16 jalkainen.mittasin se eilen,ja totesin sen olevan 4.7 metriä pitkä.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Heh, löytyi tälläistä selaillessani Argon kotisivuja:
Argo veneitä on tarjolla yksi- ja kaksirunkoisina , pituuksien vaihdellessa 14 - 26 jalan välillä.
Taitaapa niitä 14 jalkasia Argoja olla sittenkin tehtyjä. Tosin mallit- osiosta ei sitten taasen löydy minkäänlaista mainintaa 14 jalkaisesta Argosta. Pieninpänä siellä mainostetaan 15 jalkaista.
 

Markku Toveri

New member
Liittynyt
30.11.2001
Viestit
1
Sijainti
Radiokatu 20, 00093 SLU
Kun minua kerran tällä foorumilla mainostetaan vittuilijaksi, niin pitänee antaa hieman vastinetta.

Liiton toimiston tehtävänä on käytännön tasolla pyöritää liiton toimintaan liittyviä asioita. Päätöksenteko puolestaan tapahtuu eri toimikunnissa ja viime kädessä liittohallituksessa. Nopeuskilpailuun liittyvät asiat kuuluvat nopeuskilpailutoimikunnalle, joka siis tekee päätökset, joita toimisto toimeenpanee jos toimikunta on niin päättänyt. Kuulostaa varmasti byrokraattiselta, mutta tämmöistä tämä järjestöissä on.

Jos halutaan vaikuttaa liiton tekemisiin, tulee vaikuttaa päätöksentekoon eli nopeuskilpailuasioissa ensisijaisesti nopeuskilpailutoimikuntaan. Nopeuskilpailutoimikunnan puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja valitaan vuorovuosin syysliittokokouksessa. Toimikunnan puheenjohtajana toimii ainakin vuoden 2002 loppuun asti Harry Fabritius ja varapuheenjohtajana ensi vuoden alusta alkaen ainakin vuoden 2003 loppuun asti Hans-Erik Johansson. Toimikunnan jäsenet liittohallitus nimeää vuosittain tammikuun alussa toimikunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan esityksestä. Nopeuskilpailutoimikunnan tämänhetkinen kokoonpano yhteystietoineen löytyy osoitteesta http://www.veneilyliitto.fi/jarjestotoiminta/nopeuskilpailutoimikunta.htm. Samaan osoitteeseen ilmestyy myös vuoden 2002 toimikunnan kokoonpano, kunhan se ensiksi päätetään.

Vittuiluksi ja haluttomuudeksi toimia kilpailutoiminnan edistämiseksi on ilmeisesti tulkittu se, että olen sanonut, että kilpailijoita voivat auttaa vain kilpailijat itse. Mikäli liiton toiminta ei miellytä, tulee kilpailijoiden itsensä olla aktiivisia ja pyrkiä saamaan liiton päätöksentekoelimiin henkilöitä, joiden uskovat ajavan niitä asioita, joita kilpailijat haluavat.

Liiton toimintaa arvioitaessa on syytä muistaa, että aktiivikilpailijoita on nykyisin hieman yli 100. Liiton jäsenseuroissa on kuitenkin noin 47.000 jäsentä ja monen näistä odotukset ovat hieman erilaisia kuin kilpailijoiden. Tämä on tosiseikka, jota ei tule unohtaa. Liiton toimiston työpanoksesta kilpaveneilyasioiden hoitamiseen menee noin kolmannes, joten suhteellisesti ottaen panostus on melko suurta jo nyt.

[ 30-11-2001: Message edited by: Markku Toveri ]
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Markku, tervetuloa vain keskustelemaan minunkin puolestani.

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että NKTn kautta sen vaikuttamisen pitäisi tapahtua, mutta se on vähän vaikeaa kun sinne ei huolita. Esim. viime vuonna Imatran venekerho tarjosi NKT:hen Pentti Nurmea, mutta eivätpä huolineet sinne, ilmeisesti koska Fabrituksen Harryn ja Nurmen henkilökemiat eivät aivan satu kohdalleen. Kukaan ei voi väittää, etteikä tietotaito olisi Pentti Nurmella NKT jäsenyyteen riittänyt. Uskaltaisin melkeinpä väittää, että moottoriasioista puhuttaessa, Suomesta on vaikea löytyy enemmän asiaa tuntevaa henkilöä. Tämän NKT:hen pääsemättömyyden takia on Imatran Venekerho pysynyt pimennossa ja päätösvallattomana jokaisessa asiassa. Vaikuta siinä sitten.

Kuuluuko muuten NKT:n tehtäviin järjestää esim. TV näkyvyyttä kuljettajille, sillä näinhän tekee esim. AKK perustamalla jopa oman ohjelman? Olettaisin, ettei olisi mahdoton lisätaakka esim. neuvotella Ruutulipun kanssa siitä, että tekisivät jokaisesta kilpailusta kilpailuraportin ohjelmaan? Olisi esimerkiksi hyvä, että kerran nyt T400 luokan EM-kilpailu on suomessa, siitä televisioitais kooste joltain kanavalta, aivan kuten tehtiin Ruotsissa, jossa ViaSat Sports kuvasi ja näytti kilpailun kanavallaan. Saa nimittäin aika mielenkiintoisen puolentunnin koosteen, jos on asiantuntevat henkilöt tekemässä. Esim. Tapio Korpaeus (tuttu mm. Pikkupariisi-kilpailun kuuluttajana) selostajana, niin varmasti pysyisi lajia vähemmän seuranneenkin mielenkiinto yllä, on se sellaista hehkutusta. Jättäisivät vähemmälle tämän keskenään ja kilpailunjohtajien kanssa kinaamisen niin jäisi aikaa myös paljon muulle :D
 

TurOl

Well-known member
Liittynyt
15.9.2000
Viestit
719
Sijainti
Espoo, Finland
Mulla olisi pari kysymystä. Mulla on nimittäin lähes 30-vuotta vanha Terhi410-pulpettivene jossa on 30hv Johnson kaukohallintalaitteineen ja sähköstartteineen. Vene on jo alkanut lahota mutta moottoripuolen laitteet on ihan hyvässä kunnossa. JOTEN onko argo tai joku muu valmistaja tehnyt pientä kilpavenettä 30hv-moottorille? Ja saako niitä käytettynä ja mihin hintaan? Ja mitä varusteita tarvitsee jos aikoo säilyä hengissä? Kiitos vastauksista jo etukäteen
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
TurOl:
JOTEN onko argo tai joku muu valmistaja tehnyt pientä kilpavenettä 30hv-moottorille? Ja saako niitä käytettynä ja mihin hintaan? Ja mitä varusteita tarvitsee jos aikoo säilyä hengissä? Kiitos vastauksista jo etukäteen
Argolla olisi Argo Thor, joka saattaisi olla sopiva 30 hv myllylle. Tai sitten tämä Argo 15.

Jos haluat ihan vain leikkikalua, niin meiltä löytyisi muutama 30 heppaselle koneelle sopivia, käytettyjä yksrunkosia kilpaveneitä. Jos kiinnostaa, niin ota yhteyttä joko maililla tai vaikka tämän palstan kautta.

<small>[ 13-02-2002, 13:46: Message edited by: Juhis ]</small>
 

TurOl

Well-known member
Liittynyt
15.9.2000
Viestit
719
Sijainti
Espoo, Finland
en oo ennen pahemmin täällä venefoorumilla vieraillu joten ootko venekauppias? Joo se vene olisi tosiaankin vaan sellanen "leikkikalu" jolla voi huristella saimaalla. En oo maantiedossa kovinkaan hyvä niin onko Joutseno kuinka lähellä Savonlinnaa? Ja paljon sellanen vene maksaa ja minkälaiset varusteet pitää olla että säilyisi hengissä?
 

Bradley

Well-known member
Liittynyt
13.1.2002
Viestit
219
Sijainti
Racingcity
Tämän topicin aikaisemmistä viesteistä voinee päätellä, että Juhis on tämän kilpaveneosion ylläpitäjä.

Vai mitä?
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Kuten profiilistani voi lukea, ammattini on automaatioasentaja. Tämän lukuvuoden loputtua tulee tosin vielä sähkövoimatekniikan tutkintokin suoritettua, ja lukio kaupan päälle. Eli en ole siis venekauppias ammatiltani tai tämän hetkiseltä työltäni.

Meidän perheessä ollaan harrastattu kilpaveneilyä varsin aktiivisesti moonta vuotta, joten noita vanhoja kilpaveneitä on pakosti kertynyt muutama pihaan. Niitä voitaisiin myydä varsin halvalla pois. Hintaluokkana puhutaan rungosta varmaan 800 euron (n. 4800 mk) molemmilla puolilla. Tietysti, hinnoista voidaan aina neuvotella.

Varustetarve riippuu näissä meidänkin veneissä pitkälti tarpeestasi. Liivit, kypärän, melan ja bensaa ainakin tarvitset ensialkuun. Niillä jo pärjää, vaikken isoon aallokkoon noilla paateilla lähtisi. Leluina ovat todennäköisesti ylivertoja pienillä muutoksilla. Tietenkin, oma järki ja itsesuojeluvaisto ovat tärkeimmät varusteet.

Kerron mielelläni veneistämme lisää. Kysy mitä mielit.

Savonlinnan ja Joutsenon väliä on muistaakseni noin 100 kilometriä.

Ahaa,Tiehallinnon sivuilta löytyikin tälläiset tiedot:

MISTÄ = Savonlinna
MIHIN = Joutseno
NOPEUS = 80

Välimatka on 135 km
Nopeus on 80 km/h
Ajoaika on 1 h 41 min
 

TurOl

Well-known member
Liittynyt
15.9.2000
Viestit
719
Sijainti
Espoo, Finland
4800 ei kuulosta pahalta... Mutta onko ne veneet missä kunnossa? Ja mitä pitäis muuttaa jos aikois ihan vaan "leikkiä" sillä? Voin myöntää etten ole mikään tekniikan ihmelapsi eikä oo kokemusta lasikuituhommista niin olis ihan hyvä saada käyttökelpoinen vene. Minkälainen ohjaus niissä on? Katoin joitain kilpaveneitä Vene2000 messuilla ja aika useassa oli jalkakaasu ja vaihteet sitten käsikahvassa. Käykö siihen sellanen kylkeen asennettava kaukohallintalaite? Ja onko se ohjaus vaijerilla vai kaapelilla? Käykö mun 30hv Johnson (luultavasti lyhytrikinen) ihan tosta vaan siihen?
 

TurOl

Well-known member
Liittynyt
15.9.2000
Viestit
719
Sijainti
Espoo, Finland
Siis kävin katsomassa Vene2002 messuilla... Ja kuljetuskin on yksi ongelma kun ei oo traileria eikä muutakaan perävaunua.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
TurOl:
4800 ei kuulosta pahalta... Mutta onko ne veneet missä kunnossa? Ja mitä pitäis muuttaa jos aikois ihan vaan "leikkiä" sillä? Voin myöntää etten ole mikään tekniikan ihmelapsi eikä oo kokemusta lasikuituhommista niin olis ihan hyvä saada käyttökelpoinen vene. Minkälainen ohjaus niissä on? Katoin joitain kilpaveneitä Vene2000 messuilla ja aika useassa oli jalkakaasu ja vaihteet sitten käsikahvassa. Käykö siihen sellanen kylkeen asennettava kaukohallintalaite? Ja onko se ohjaus vaijerilla vai kaapelilla? Käykö mun 30hv Johnson (luultavasti lyhytrikinen) ihan tosta vaan siihen?
Sen Johnssonin saa kiinni siihen ihan yhtä helposti kuin nämä Yamahat joilla ollaan kisattu. Eli nostat koneen vain perälautaan kiinni ja kiristät ne käsiruuvit. Kannattaa vielä laittaa läpipultit varmistamaan ettei kone tipu vahingossakaan kyydistä.

Ne veneet ovat suhtkoht hyvässä kunnossa , pientä laittoa ja siistiä maalia pintaan niin kelpaa hyvin leikkimiseen. Voidaan sopia, että vaikka minä teen ne tarvittavat muutokset, jos tässä kauppoja käydään tekemään.

Ohjaukset ovat olleet vaijeriohjauksia, mutta ei sitä ole kovin vaikea muuttaa kaapeliohjaukseski.
Käsikahva käy. Ainoa rajoite on ehkäpä ahtaaksi käyvä tila.

Kuljetuksista en usko tulevan ongelmia, kyllä meiltä traileri joutaa lainaan, tietysti palautus toisi lisää vaivaa. Kaikista helpointa olisi, jos jostakin löytäisit tavallisen perävaunun lainaan, niin voitaisiin siihen kiinnittää tälläinen väliaikainen teline. Noita telineitä on valmiina, joten sen rakentamiseen eitarvitse lisäenergiaa käyttää.

<small>[ 15-02-2002, 20:08: Message edited by: Juhis ]</small>
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös