Ari Vatasen ura

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1046
Uutta aihetta rallinostalgian ystäville. Täällä voi kommentoida Ari Vatasen uran huippuhetkiä ja tapahtumia ja omiakin muistoja vuosien varrelta. Vastaavia otsikoita voisi avata myöhemmin muistakin rallin suurnimistä, jos tästä kunnon keskusteluntynkää saadaan aikaiseksi.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
3922
Sijainti
Parc Fermé
Ekana aloitetaan vähän negatiivissävytteisesti: Argentiinan ralli joltain 80-luvulta jossa vakavasta loukkaantumisesta selviytyi kuitenkin.

Sitten muutaman vuoden takaa ollut FIA:n puheenjohtajavaali jonka hävisi kuitenkin.

Eikös Vatasen 90-luvulla ajamaa Fordia (Sierra/Escort?) kutsuttu "maitoautoksi"? Oliko tän lempinimen takana joku sponsorihomma vai tuliko se vaan valkoisesta värityksestä?
 

hoogenband

Active member
Liittynyt
29.8.2014
Viestit
40
Ehkä oma rakkain muistoni ralliin liittyy herraan. Suurajojen testit -92 kuukanpäässä ja alla valkone legacy. Voi sitä räyhäämisen määrää ja boxeri murinaa. Hieno mies :thumbup:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
3990
Sijainti
Event horizon
Vatasen ura alkoi kansallisissa sarjoissa A-mallin Asconalla ja suurempaan tietoisuuteen hän nousi Itärallissa kepitettyään yllättäen itsensä Hannu Mikkolan, joka oli sentään liikkeellä ihan Borehamin Mk.1 Escortilla. Tulivat eräällekin AT-pisteelle ja kartturi kysyi ylimielisenä että ketä on toisena. Kun saivat kuulla että ovat itse toisena ja johdossa on joku nevöhöörd "meiä Vatanen", niin johan putos leuka.
75 Suurajoihin Vatanen sai alleen Timo Mäkisen vanhan Mk.1 Escortin kun Timolle tuli tehtaalta uusi II-koppainen. Saman vuoden RAC:ssa Vatanen ajoi Pete Bryantin kanssa tehtaan II-koppaisella. Siitä alkoi sitten pitkä putki Escortin ratissa. Monta kertaa auto oli kyljellään tai katollaan jossain jordanissa, mutta mahtui sekaan voittojakin, mm. Tunturista, Mintexistä ja Manxista. 1977 Vatanen oli EM-sarjassa kolmas, 1979 MM-sarjan viides, 1980 tuli MM- ja EM-sarjoista neljännet tilat sekä Englannin avoimen rallisarjan mestaruus kunnes 1981 sitten napsahti se ainoaksi jäänyt MM-titteli. 1982 Ford vetäytyi tehdastallina MM-sarjasta ja Vatanen ajeli sitten David Suttonin laskuun lähinnä Englannin avointa sarjaa. Ainoat MM-rallit oli Ruotsi, Jyskälä ja RAC. RAC-rallissa alla oli jo Rothmans tiimin Opel. Vatasen itsensä mukaan Opel ei sopinut alkuunkaan hänen käteensä. Auto oli rakennettu Rölli-peikon mieltymysten mukaiseksi ja oli jokseenkin aliohjaava. Auton vaatima ajotyyli oli jotain aivan muuta kuin mihin Vatanen oli Escortilla tottunut. Vatasen omien sanojen mukaan Escort sopi hänelle kuin mittatilaustyönä tehty nahkasormikas.
1984 siirryttiin sitten jo nelivetoisten aikakauteen. Pösö debytoi vasta Korsikan rallissa puolivälissä kautta ja Vatanen pääsi osallistumaan vain viiteen kisaan. Niistä kaksi ensimmäistä päättyi kesken mutta kolme viimeistä Vatanen voitti. Kolmella voitolla Vatanen sijoittui MM-sarjassa neljänneksi. Seuraavalla kaudella vatanen voitti Monten ja Ruotsin, Portugalissa ja Safarissa meni kone, Korsikalla kolhi auton keskeytyskuntoon, Akropoliksessa taas teknisiä murheita ja Kiwi-saarella hienosti 2. tila. Sitten olikin vuorossa SE kisa Argentiinassa ja ne lipat meinasivat maksaa Vatasen hengen. Kesken jäänyt kausi toi kuitenkin tilastoihin MM-nelossijan ja ilman sitä onnettomuutta olisi hyvinkin voinut kepittää Röhlin ja Stigun. Salosen mestaruudelle ei ehkä olisi enää kyennyt kun alla oli jo neljä aiempaa keskeytystä.
1986 kausi jäi kokonaan välistä ja suurin osa kaudesta 1987 myöskin. 1987 Safarissa Vatanen oli mukana omien sanojensa mukaan lähinnä fiilistelemässä ja sijoittui Subaru RX:llaan sijalle 10. Jyväskylään Vatanen sai alleen Ford Motor Companyn Sierra Cosworthin, Vatanen kiidätti siipi-cossyn hienosti kisan kakkoseksi ja siitä syttyi kipinä uudelle tulemiselle. Valitettavasti vain tallipaikkoja ei tahtonut seuraavalle kaudelle löytyä, vaan lähinnä Valion rahoilla Vatanen sai Jyväskylään alleen Prodriven BMW M3:n. Se kisa päättyi keskeytykseen kun ohjauslaitteisiin tuli pieni vika Bemarin osuttua yllättäen ajolinjalle kasvaneeseen puuhun. Saman vuoden RAC ralliin Vatanen sai alleen Pitsimisun uuden Galant VR4:n. Kolmea muuta galanttia RAC:ssa ajoivat japanilaiset. Valitettavasti vain Galantin moottori ei kestänyt kisaa loppuun. Mutta ennen konerikkoa Vatanen oli jo vakuuttanut Ralliartin johdon ja pääsi ajamaan Mitsun tehdasautolla yhdeksän kisaa seuraavan kahden kauden aikana. Lukuunottamatta 1990 Suurajojen 2. tilaa Mitsu ja Vatanen eivät yhdessä olleet toimiva yhdistelmä. Pari kertaa paukahti kone, pari kertaa Vatanen tumpuloi itse auton keskeytyskuntoon tai ilmaantui jotain muuta pikku vikaa.
1991 oli jälleen jonkinlainen välivuosi. Kauteen mahtui Jyskälä uudella "maitoautolla" eli 4WD Sierralla sekä RAC ralli Prodriven Subaru Legasilla Colinin ja Markun tallikaverina. Tuloksena RAC:sta hienosti viides sija. Subarulla vierähtikin sitten pari seuraavaakin kautta ja tulostakin tuli. Kruununa voitto Hongkong-Beijing rallista 93 ja kakkossijat 92 RAC:sta, 93 Jyskälästä ja Australiasta. Eritoten tuo Jyskälän kisa uudella Imprezalla oli huimaa taistelua eritoten Kankkusta, mutta myös Mäkistä ja Auriolia vastaan. Eräs kaikkien aikojen mielenkiintoisimmista kisoista. Mikkolan jäähyväiskisa Toyotan kolmantena autona ja kohtuu tiukka taistelu Seb Lindholmia ja uutta Escortia ja Lasse Lammen Galantia vastaan.
1994 Vatanen sai vielä viisi rallia Ford Escort RS:n ratissa, joista kaksi FoMoCo:n tehdasauton ja kolme satelliittitallia SMS:n ajattamana.
Tämän jälkeen Vatanen alkoi jo selkeästi jäähdyttelemään ja ajeli vain muutaman kisan per vuosi vaihtelevalla kalustolla vaihtuvien karttureiden kera.
Vihon viimeisen MM-rallinsa Vatanen ajoi Bozian Racingin pösöllä Jyväskylässä 2003 viiden vuoden tauon jälkeen. Ja tällä erää viimeinen startti oli 2008 Colin McRae Forest Stages rallissa yhdessä David Richardsin kanssa välikoppa Escortilla vanhojen hyvien aikojen muistoksi. Tämän jälkeen Vatanen on ajellut muutamia kisoja nolla-auto tehtävissä, viimeksi 2012.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
863
Sijainti
Ruutulipulla
Ari tuli viime kesänä Ouninpohjan ek:lle erääseen Jyrkysenkulman hypyistä samalle pellolle seuraamaan Neste-rallia helikopteri-laivueellinen (vajaa 10 kopteria) vanavedessään, en huomannut katsoa lentikö itse hekoa. Kansanmieshän Tuupovaaran rallitähti on aina ollut, Arin ensimmäinen kysymys oli saapuessaan, "mistä suunnasta autot tulevat?" Intoa täynnä mies oli ralliin edelleen kuin pikkupoika :)
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1046
Vatanen on aina kuulunut osastoon herrasmieskuljettajat vähän kuin Simo Lampinenkin. Vaikka olis juuri tapahtunut joku erittäin harmittava keskeytys, niin aina on jaksanut ystävällisesti vastailla kaikkiin toimittajien kysymyksiin ja muutenkin käyttäytynyt kohteliaasti. On muuten Latvalaa ja Vatasta verrattu aika usein keskenään. Ainakin useat ulosajot/kova yritys, ystävällinen ja asiallinen käytös ja pitkät analyyttiset kommentit haastatteluissa ovat kummankin tavaramerkkejä.

Vatasen Argentiinan onnettomuuden vakavuus johtui lähinnä siitä, että hänen penkki irtosi tärskyssä kiinnityksistään ja hän pääsi lentelemään penkin mukana ympäri autoa. Kartturi Harryman selvisi kuitenkin pienillä vammoilla. Arilla toipuminen kesti pitkään ja hän palasi julkisuuteen vasta -86 Jyskälän yhteydessä.

Yksi mielenkiintoinen kisa Vatasen uralta oli Itäralli-83, jossa hän ajoi kotiseudullaan vaimonsa kanssa kisan voittoon tehtaan Opel Asconalla. En tiedä oliko tuon kisan tarkoitus toimia lähinnä testinä Jyskälää varten, mutta ainakin vielä 80-luvun alkuun asti oli ihan yleistä, että MM-sarjaa kiertävät suomalaiset osallistuivat ihan tosimielellä myös kotimaan kisoihin mm. Hankis, Tunturi.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1046
vaan lähinnä Valion rahoilla Vatanen sai Jyväskylään alleen Prodriven BMW M3:n. Se kisa päättyi keskeytykseen kun ohjauslaitteisiin tuli pieni vika Bemarin osuttua yllättäen ajolinjalle kasvaneeseen puuhun. .
.
Tuosta -88 Jyskälästä Bemarilla vielä sen verran tarkennusta, että Ari hyppäsi Leustun pätkällä pitkän hypyn ja alastulossa ohjausvarsi vaurioitui. Tämä ei vielä kuitenkaan oireillut mitenkään, vaan matka jatkui hypyn jälkeen vielä noin kilometrin, kunnes pitkähkön suoran jälkeisessä vasurissa ohjaus petti yllättäen ja BMW syöksyi suoraan mutkasta ulos keula edellä puuhun. Keskeytys oli edessä ja samana iltapäivänä Vatanen olikin jo kommentaattorina YLEn suorassa lähetyksessä Siitaman pätkältä.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1753
Vatanen ajoi itärallissa Mantaa ei Asconaa.
Itseäni vähän epäilyttää tuo kommentti, että Ascona olisi rakennettu Röhrlille. Kehitystyö oli aloitettu kauan ennen Röhliä ja tärkeimpänä kuskina Kulläng.
Vaikuttaisiko tuohon aliohjautuvuuden tunteeseen Asconan pidempi akseliväli ja mahdollisesti parempi vetopito yms.? Kuinka paljon muutenkaan tuon ajan autoja pystyi rakentamaan mieltymysten mukaan? Sanoisin Röhlillä ja Vatasella olleen yhtäläiset mahdollisuudet vaikuttaa ajettavuuteen.

Sain joskus -80 luvun lopulla lahjaksi rallivuosi -85 vhs kasetin, jota katsottiin lapsena noin 100 kertaa. Kankkunen ja Toyota sekä Vatanen ja Peugeot oli nro 1.
Maito Sierran muistan myös.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
3990
Sijainti
Event horizon
Arin omat kommentit Opel Ascona/Manta 400:sta

Koko urani ajan minun oli vaikea oikein kunnolla sopeutua aliohjautuviin autoihin. Ne ovat tylsiä. Elämä on tarkoitettu elettäväksi sivuluistossa!
Siksi tehtaan Opeleilla ajaminen oli minulle todella vaikeaa Escortin jälkeen. Escort oli ollut kuin räätälöity hanska minulle ja Ascona 400 tuntui kyllä vähän rukkaselta kädessä. Se oli hitaampi reagoimaan. En koskaan saanut sillä sitä samaa itsevarmuutta ja itseluottamusta eikä se totellut toiveitani samalla lailla. Walter Röhrl ajoi 'keula edessä' lievästi aliohjautuvasti sitä autoa ja hänelle se sopi hyvin. Minä taas vaadin että auton pitää kääntyä ensiksi - sen jälkeen voin olla varma, että kun se auto on kääntynyt, niin sitten voi kaasuttaa. Sitten pystyn olemaan positiivinen. Mutta jos auto ei ole kääntynyt, niin koko ajan läpi mutkan pelkää, että kun mutka päättyy niin ollaanko vielä tiellä vai onko keula ojassa!
En ole oikein varma miksi Opelit sillä tavalla käyttäytyivät. Varmaan siinä moni asia vaikutti: auton painonjakauma ja jousitusgeometria, mitat ja ehkä monta muutakin asiaa. Aina tuntui kuin hieman löysä rukkanen olisi kädessä. Harvoin onnistuin Ascona 400:lla tai Manta 400:lla todella hyvin. Auton pitää olla itseluottamusta tuova ja inspiroiva, jolloin ihminen voi ylittää itsensä. Noilla Opeleilla jäin vain sellaiselle teknisesti hyvälle tasolle, mutta sellaiseen haltioituneeseen silmät ummessa ajamiseen en niillä yltänyt. En Asconalla enkä Mantalla.
Kun vertailee Latvalan ja Ogierin ajolinjoja Volkkarilla ja vastaavasti Rölliä ja Vatasta Opelilla niin näkee että Vatanen ja Latvala edustavat samaa koulukuntaa kun taas Rölli ja Ogier sitä toista. Latvalan Volkkari on miltei joka mutkassa isossa sladissa.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
865
Ari tuli viime kesänä Ouninpohjan ek:lle erääseen Jyrkysenkulman hypyistä samalle pellolle seuraamaan Neste-rallia helikopteri-laivueellinen (vajaa 10 kopteria) vanavedessään, en huomannut katsoa lentikö itse hekoa. Kansanmieshän Tuupovaaran rallitähti on aina ollut, Arin ensimmäinen kysymys oli saapuessaan, "mistä suunnasta autot tulevat?" Intoa täynnä mies oli ralliin edelleen kuin pikkupoika :)
Olen nähnyt joskus todella nuorena Vatasen vaihtamassa renkaita tai jotain sinisellä Subarulla Jyväskylässä. Sitten olen nähnyt hänet 2000-alun Neste rallissa Peugeotin puikoissa ja sitten Kouvolan Sm-rallissa 2012.Henkilöautolla ja Kkävellen oli liikenteessä.

Maitoa joi palkintokorokkeella.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Mitäs mä nyt en tajua tuosta 83 Safari-rallin selonteosta. Vatanen kertoi olleensa 2,5 tuntia kärkeä perässä ennen viimeistä päivää, mikä kuulostaa aika paljolta, mutta pitkiä taisivat nuo safari-rallit ollakin. Kuitenkin kun googlettaa kyseisen rallin tulokset, niin eteen tulee tällainen lista. Miten ihmeessä tuota pitäisi tulkita? Mitä Vatasen kohdalla tarkoittaa 6:36:00?
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
679
Se tarkoittaa 6h 36min. Eli mun ymmärryksen mukaan siellä tuli penalttia, jos ei tullut aikarajassa maaliin ja noi on niitä penaltteja (kuten tuolla sanotaankin). Eli aikaa on mennyt paljon enemmän.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1753
Safari-rallissa ajetaan periaatteessa pelkkää siirtymää. Eli jos kaikki tulee ajoissa aikatarkastus asemalle niin ei tule erojakaan. Erot syntyy kun joku myöhästyy, tai menee liian aikaisin at:lle ja siitä tulee aikasakko. Eli niin kuin normaalissakin rallissa. Safarissa vaan nuo at-pisteiden väliset ajat on annettu tahallaan niin lyhyiksi, että eroja syntyy.

Nissanilla on näköjään sattunut -83 joku kömmähdys moottoreiden kanssa, kun kaikki tehtaan autot on keskeyttäneet konerikkoon.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
155
Mopolla Suurajoihin vuonna 74. Väärinmajaan laskeutunut perjantaiyön pimeys ja sumu. Ykkösenä edellisen vuoden voittaja Timo Mäkinen Escortillaan, sitten Blunkka Saabillaan, molemmilla vauhti mieletön. Senjälkeen pitkä tauko ja sitten loput kisa-autot matelemalla matkavauhtia. Mitä oli tapahtunut?
Huhuja liikkui...oli Blomqvist joutunut pysähtymään humalaisen katsojan takia...tai oli joku heittänyt halkoja tielle juuri ennen Mäkistä.
(Totuus pätkän perumiseen jälkeenpäin kuultuna, että katsojia vain oli ollut liikaa, ja humalaisia etenkin. Onko ainoa kerta Suurajoissa ko. syyn takia?)
Mitäs mä? Hmmm...aamuyöllä ajavat Ylä-Kolkin pätkän, Soliferin nokka siis kohti n.60km päässä olevaa Pohjaslahtea.
Kun käännyin Ruovesi-Vilppula tielle kohden Vilppulaa, takanani ajanut Ari Vatanen kääntyi Asconallaan samassa risteyksessä kohti Ruovettä ja seuraavaa Kekkosen pikataivalta. Pian nähdään taas, ajattelin.
Ja nähtiin! Ensimmäisissä Suurajoissaan Vatanen selviytyi hyvällä ajolla pitkälle toiseen päivään. Seuraavina vuosina tuli vielä neljä varhaista keskeytystä Escortilla. Vuonna -79 vasta selviytyi maaliin, kuudennella yrityksellä sijalle 2.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1046
Mopolla Suurajoihin vuonna 74. Väärinmajaan laskeutunut perjantaiyön pimeys ja sumu. Ykkösenä edellisen vuoden voittaja Timo Mäkinen Escortillaan, sitten Blunkka Saabillaan, molemmilla vauhti mieletön. Senjälkeen pitkä tauko ja sitten loput kisa-autot matelemalla matkavauhtia. Mitä oli tapahtunut?
Huhuja liikkui...oli Blomqvist joutunut pysähtymään humalaisen katsojan takia...tai oli joku heittänyt halkoja tielle juuri ennen Mäkistä.
(Totuus pätkän perumiseen jälkeenpäin kuultuna, että katsojia vain oli ollut liikaa, ja humalaisia etenkin. Onko ainoa kerta Suurajoissa ko. syyn takia?)
Mitäs mä? Hmmm...aamuyöllä ajavat Ylä-Kolkin pätkän, Soliferin nokka siis kohti n.60km päässä olevaa Pohjaslahtea.
Kun käännyin Ruovesi-Vilppula tielle kohden Vilppulaa, takanani ajanut Ari Vatanen kääntyi Asconallaan samassa risteyksessä kohti Ruovettä ja seuraavaa Kekkosen pikataivalta. Pian nähdään taas, ajattelin.
Ja nähtiin! Ensimmäisissä Suurajoissaan Vatanen selviytyi hyvällä ajolla pitkälle toiseen päivään. Seuraavina vuosina tuli vielä neljä varhaista keskeytystä Escortilla. Vuonna -79 vasta selviytyi maaliin, kuudennella yrityksellä sijalle 2.
Hienoja tarinoita:thumbup:
Vuosi-82 oli sikäli harvinainen vuosi Vatasen uralla, että harvemmin edelliskauden maailmanmestari jää ilman tallipaikkaa. Arin kohdalla kuitenkin kävi niin, että hallitsevana maailmanmestarina hän ajeli vain muutamia kisoja yksityistallin kalustolla. Mistähän moinen johtui? Luulisi,että kysyntää talleista olisi ollut, mutta ehkä paikat oli jo jaettu hyvissä ajoin etukäteen.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1753
Sattuukos tuo -82 vuosi mk3 1700 Escortin kehityskaarelle? Olisko hänellä sitten ollut joku aijesopimus Fordin kanssa, joka sitten raukesi kun uusi Escort todettiin kilpailukyvyttömäksi.
Ajoihan hän täyden kauden Englannin avointa ja pari mm-starttia päälle. Ei tietysti mitään Mikkolan ohjelmaan verrattuna, mutta melko aktiivisesti kuitenkin.
 

Penske PC23

Member
Liittynyt
20.1.2016
Viestit
13
Onko missään päin nettiä materiaalia Vatasen '97 suorittamasta Citroen ZX:n kaadosta? Muistaakseni meni auto useamman kerran ympäri.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1228
Argentiinan kaadossa kun hajosi Sparcon penkki, niin sen jälkeen Vatasen ajokamppeista on pitänyt repiä ko. lafkan merkit irti tai teipata piiloon..
 
Ylös