Charlie
Elämän jakojäännös
Johan niitä perusteluita tuossa jo vähän tulikin. Tuloksia radalla ei ole tarpeeksi, jotta uskoisin Micheliniä Bridgestonea paremmaksi renkaaksi kokonaisuutena.JT sanoi:Olisin nyt mielelläni kuullut Charlielta vähän perustelujakin. Hyvin on Michelin aivopesussaan onnistunut, jos on ihan suotta saanut useimmat F1-asiantuntijat hehkuttamaan renkaitaan. Itse olen tehnyt johtopäätökseni mm. BAR:n hyppäyksestä eteenpäin (viime vuoden auto ei suinkaan ollut huono) ja Sauberin vauhdista Ferrariin verrattuna samalla moottorilla ja renkailla.
BAR on parantanut tälle kaudelle vaihdettuaan Michelineihin, se on totta. Ei se kuitenkaan yksiselitteisesti tarkoita nimenomaan Michelinin paremmuutta. Myös Honda on parantanut selvästi kuten pmv sanoi. Saattaa myös olla, että Michelinit sopivat paremmin BARin autolle kuin "Ferrari-Bridgestonet". Ehkäpä BARin piilossa ollut potentiaali on myös vihdoin tulemassa esiin.
Jaguarin parannus ei renkaisiin juuri liity, koska he ajavat lähinnä muita Michelin-talleja vastaan, poislukien Sauber.
Ehkä kaikkein helpoin vertailla renkaita on ottaa Ferrari ja Williams tarkasteluun. Heillä moottori, auto ja ykköskuljettaja -kombinaatio on tarpeeksi lähellä toisiaan. Paljon vaikeampi on vertailla Toyotaa ja Jordania, emme tiedä niistä niin paljon.
Kuten täälläkin on todettu, selvää eroa Michelinin eduksi ei ole kuin tihkusateella kuivan kelin renkailla. Tämä lienee osin sattumaakin, ei niitä renkaita ole tuota varten suunniteltu.
Sadekelillä etu on viime vuosina ollut murskaavasti Bridgestonella, tämän vuoden tilanne on vielä osin arvoitus.
En yksinkertaisesti usko siihen, että Ferrarilla olisi niin ylivoimainen auto, että se kestäisi renkaiden antaman tasoituksen. Jostain syystä F1-renkaista puhuttaessa puhutaan enimmäkseen Michelineistä, miksi näin? Johtuuko se siitä, että niiden suorituskyky riippuu huomattavasti enemmän kelistä. Bridgestonella ei ole heikkoa kohtaan tällä hetkellä ollenkaan, vaikea spekuloida mistään. Ja puhun tässä nimenomaan Ferrarin Bridgestoneista.