Arviot kaudesta 10 osakilpailun jälkeen

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Kausi on tappavan tylsä Ferrarin dominoinnin takia. Ainoa mielenkiinto :rolleyes: syntyy uusista voimasuhteista Ferrarin takana.

Ferrari
Ferrari on teknisesti ja taktisesti koko ajan muita edellä. Ei edes uusi pistelasku tee kaudesta tasaista. Rubens kerää taas itselleen tallin kaikki ongelmat ja niistä huolimatta onnistuu nousemaan toiseksi tai kolmanneksi.

Renault
Talli ajaa välillä paaluja ja sitten taas rämpii. Merkillistä tason vaihttelua hyvältä tallilta. Kilpailutaso ei ole vielä samaa kuin hajoitusten ja testien taso. Trulli ja Alonso ovat hyviä kuskeja, joiden taso vaihtelee.

Bar
Suurimman edistysloikan ottanut talli. Toyota haaveilee varmaan samanlaisesta menestyksestä. Button tekee hienoa jälkeä. Tallissa tekniikkamurheet ovat samanlaisia kuin Ferrarilla, kakkoskuski kärsii niistä. Kilpailutaso ei riitä vielä tasaisiin suorituksiin, mutta Button on ajanut monta hienoa ja varmaa kisaa.

Mäk
Mäkki nousee pikku hiljaa suosta. Saa nähdä, ehtiikö talli haastamaan vielä tällä kaudella Ferraria.

Williams
Kehityskäyrä on ollut negatiivinen. Tulevaisuus ei näytä hyvältä. Toivottavasti talli saa koottua vielä rivinsä. Ralfin loukkaantuminen oli varmasti ikävä takaisku.

Muut tallit
Sitä samaa vanhaa ...
:rolleyes:
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
ml sanoi:

Renault
Talli ajaa välillä paaluja ja sitten taas rämpii. Merkillistä tason vaihttelua hyvältä tallilta. Kilpailutaso ei ole vielä samaa kuin hajoitusten ja testien taso. Trulli ja Alonso ovat hyviä kuskeja, joiden taso vaihtelee.
Kyse ei yleensä tässä lajissa olekaan varsinaisesti tason vaihtelusta. Tai siis taso vaihtelee sen takia, että auto ei vain sovi tietyille radoille niin hyvin kuin toisille. Radat ovat hyvinkin erilaisia, ja auto suunnitellaan aina kompromissiksi erilaisten mutkien ja suorien suhteen.

Monet täällä foorumilla aina sanoo, että x:n olis pitäny voittaa selvemmin, koska sillä on niin ylivoimainen auto. Tosiasia kuitenkin on se, että auto voi olla joillakin radoilla tosi ylivoimainen ja toisilla radoilla taas huonompi.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Re: Re: Arviot kaudesta 10 osakilpailun jälkeen

Spam sanoi:
Radat ovat hyvinkin erilaisia, ja auto suunnitellaan aina kompromissiksi erilaisten mutkien ja suorien suhteen.
puhumattakaan renkaista
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Ferrari onkin niin ihme tapaus, että sille ei tunnu olevan tällä hetkellä huonoja ratoja (Monacossa turpaan). Sepang meni OK, saa nähdä kuinka auto toimii unkarissa.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Arviot kaudesta 10 osakilpailun jälkeen:

päin persettä! :thumbdown :nope: :yuck: :jaska: :mad_old: :doubtful: :eek!: :frown:
 

Minardi fani

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
941
Sijainti
Kuopio
aika tasapaksu kausi...Mutta Minardin MM-piste kyllä nosti ilon pintaan :thumbup:
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Jos katsotaan tillannetta, että mitä ajatuksia itselläni oli ennen kautta ja miten tämä 10 ensimmäistä kisaa on menneet sen suhteen.

Ferrari: Kisanopeus ylivoimaisempi kuin odotin. Aika-ajonopeus samaa mitä viime vuonna. Näistä muutoksista voidaan tietysti kiittää myöskin Bridgestonea. Schumacher on tallikaveriinsa nähden nopeampi kuin odotin. Kisanopeus Rubenssilla hyvä, mutta aika-ajot on menneet penkin alle lähes poikkeuksetta. Kova kilpailu ei ole tuonut konerikkoja taikka muita häsmänkäsmää paitsi yhdessä kisassa oli ilmanohjaimessa pientä häikkää.

Mclaren: Suurin pettymys. Tämä piti olla Mclarenin vuosi, mutta alkukausi oltiin keskikastissa ja uudella autolla ollaan vasta huipun tuntumassa. Selkästi ostamalla suunnittelijat muista talleista ei ole ainakaan moottoripuolella tehneet vaikutusta parempaan suuntaan. Pikemminkin päinvastoin. Kimi on yhtä hyvä, kenties jopa virheettömämpi kuin viime kaudella. Kimi vaikuttaisi olevan rennompi kuin viime kaudella. Ainakin haastattelut näyttäisi olevan jo miehen puhetta ja elettä, eikä angstisen teinin tiuskimista. David on aika-ajoissa yhtä hidas kuin viime kaudella. Kisanopeudessakin tuntuu ontuvan. Kenties alkaa jo vituttaa kun työpaikka menee alta.

Renault: Näyttäisi nostaneen profiilia myöskin vähän nopeammillakin radoilla. Voittaja-auto radoilla, joissa moottorin teholla ei ole merkitystä. Lähdöt ovat pysyneet samassa kuin viimeks. Muut tulevat vaihdelaatikko edellä vastaan lähdössä. Michelinin ensimmäisen kierroksen hyvä rengas saa aika-ajot sujumaan. Alonsolla epävarmuutta havaittavissa. Ehkä pientä yli-yrittämistä. Viime kisa näytti, että ei ne viime kauden hyvät edesottamukset mihinkään ole kadonneet. Trulli parantanut kovasti myöskin vai johtuneeko Alonson hitaudesta. Kuitenkin kisavarmuus kasvanut aikasemmista vuosista.

BAR: BAR näyttäisi olevan alkukauden yllättäjä positiivisessa mielessä. Toki talvitestit meni hyvin, mutta kuka niitä pystyi sillon ihan 100% tosissaan ottamaan. Kultasormi David Richardsin tulo talliin on tehnyt vain ja ainoastaan hyvää. Kaveri antoi suunnittelijalle potkut ja kylmästi pisti Villeneuven pihalle. Vanhat Hondan moottorivelhot ovat tulleet haudoistaan ja puristaneet hevosia koneeseen että riittää. Button tehnyt tasaista hyvää jälkeä. Vuodet Fiscon ja Villeneuven kanssa kasvattaneet kaverista miehen joka taistelee pisteistä ja glooriasta siinä missä muutkin. David uskoi/uskoo myöskin Takuma Satoon. Nopeutta näyttäisi löytyvän, mutta varmuus ja taktiikka näyttäisi puuttuvan aika täysin. Ehkäpä ensi kaudella jopa Buttonia paremmat suoritukset nähdään.

Williams: Ei ehkä niin kova pettymys kuin Mclaren, mutta selkeesti vajaus suunnittelijoissa on näkynyt hiukan. Kuuluisa mursun nokka oli riski jota ei olisi ehkä kannattanut ottaa. Kovin rikkonainen kausi eikä Ralffin loukkaantuminen varmasti auta yhtään. BMW:n ylivoimainen moottori on tasoittunut Hondan ja Ferrarin tasolle. Ehkäpä se suurin valtti meni siinä sitten. Kaksi nopeaa ja kokenutta kuljettajaa. Huipputalli siinä missä muutkin, mutta ei ehkä ole aseita voittaa kisoja. Ralffin tehnyt huonon alkukauden häviten Montoyalle varsinkin aika-ajoissa useasti. Ikävä tapaus Indyssa, mutta ehkä tämä pelasti kaverin tallikaverin nöyryytykseltä loppukisoissa. Montoya näyttäisi tekevän samaa työtä mitä viime kaudella. Eli hyvää.

Sauber: ottanut paikkansa viiden parhaan tallin jälkeen. Massa tehnyt hyvää jälkeä ja pistänyt Fiscon jopa koville välillä. Tätä ei ole Fisco nähnyt sitten alkuvuosiensa.

Toyota: Rahaa riittää, mutta tulosta ei tule. Gasgoynen tulo talliin ei ole näyttänyt vaikuttavan autojen nopeuteen suhteessa muihin. Talli jolla on eniten rahaa mutta KnowHow puuttuu. Moottoriki ehkä hiukan tehottomampi tällä kaudella suhteessa muihin kuin viime kaudella. Odotin kyllä Da Mattan nousemista Paniksen ohi, mutta vanha herra näyttäisi edelleen pitävän pintansa.

Jaguar: Ainoa hyvä asia on Webber. Tehdastalli, mutta rahaa ei riitä silti. Toyotan ohella tajunnut sen, että vaihtamalla avainhenkilöitä kuin sukkiaan, ei saada tulosta aikaan. Benettonmainen pikkutalli joka panostaa vain Webberin. Muut käy vain häviämässä hänelle.

Loput: Ei mitään asiaa 10 sakkii ilman, että puolet keskeyttää. Kustannukset pitää tulla alas, että näillä talleilla on joku järki tuolla ajaa. Eddien oikea veto myydä talli pois.
 
Viimeksi muokattu:

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Harrison tuossa jo sanoikin kaiken olennaisen. Voitot ovat menneet yhdelle tallille, mutta ei kausi ole silti ollut katastrofaalisen tylsä. Sanon näin, koska muistan kisoista muutkin hyvät suoritukset kuin vain voitot.
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Ainakin haastattelut näyttäisi olevan jo miehen puhetta ja elettä, eikä angstisen teinin tiuskimista.

Nyt kun mainitsit, niin täytyy sanoa että tuo on ihan totta. Viime kaudella Kimin kommentit olivat juuri tuollaista, mutta ilmeisesti McLarenin PR-koulutus alkaa lopultakin purra. Hyvä niin.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Kauden kisojen voittajat:

1. M Schumacher
2. M Schumacher
3. M Schumacher
4. M Schumacher
5. M Schumacher
6. Trulli (Häh?! Tämän täytyy olla painovirhe!)
7. M Schumacher
8. M Schumacher
9. M Schumacher
10. M Schumacher

Hei, ajaako sarjassa vain yksi kuski? On meinaan tuo voittajien lista aavistuksen yksitoikkoinen. Sitä on ollut koko kausi.

Voiko olla surkeampaa kautta, kun voittajat kummallekin mestaruudelle tiedetään jo, kun 1/4 kaudesta on ajettu!! Ferrari on aivan liian ylivoimainen ja muut aivan liian paskoja. Tähän kun lisätään se, että kauden ylivoimatallissa ei saa voittaa kuin toinen kuski, niin täydellinen tylsyyden huipentuma on valmis.

Ei voi olla paskempaa kautta kuin 2004. Tämä kausi pesee unettavuudellaan jopa kauden 2002 ja minä kun kuvittelin, ettei se VOI MILLÄÄN olla mahdollista! :jaska: :nope: :yuck: :thumbdown
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Sama saatanan laulu joka jumalan päivä :D

Kannattaa keksiä jotain muuta tekemistä :thumbup:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kausi on ollut Ferrarin sunnuntaiajelua maaliskuun Melbournesta
heinäkuun Magny-Coursiin.Ei tässä olisi aihetta valitukseen mikäli voitot tulisivat aidon radalla käydyn kilpailun jälkeen, vaikka mukana olisivat vain Schumi ja Barrichello mutta kun ne jaetaan varikkotaktikoinnin ja tyhjällä radalla ajettujen nopeiden kierrosten jälkeen, vie se väistämättä voitoilta osan kunniaa pois.En jaksa uskoa että edes kaikki tifosit nauttivat jatkuvasta ylivoimasta ilman minkäänlaista kilpailua.

Mutta ehkäpä Silverstonesta lähtien taistelu alkaa :thumbup:

Harvoja positiivisia asioita kaudessa on ollut Bar-Hondan nousu kärkiryhmään ja mies nimeltä Takuma Sato :thumbup: :thumbup:

Tulipa muuten Schumin ylivoimasta mieleen, että mikäli voimassa olisi vanha "11 parasta tulosta huomioidaan" pistelasku, M.Schumacher olisi mestari jo nyt :D
 
Viimeksi muokattu:

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ilmari sanoi:
Sama saatanan laulu joka jumalan päivä :D

Kannattaa keksiä jotain muuta tekemistä :thumbup:
Onko Ferrari-fanit oikeasti sitä mieltä, että tämä kausi on ollut jännittävä? Epäilen...

Kaiholla muistelen kautta 2000... Ja olihan 2003:kin jännittävä, vaikka sekin oli Schumin juhlaa pääasiassa. Oli ainakin 7 eri voittajaa ja mestaruus ratkesi vasta viimeisessä kisassa ja vanhallakin pistelaskulla ratkaisu olisi tapahtunut vasta Indyssä!

2001 meni pilalle sen takia, koska Ferrari oli niin pirun luotettava (silloinkin) ja vaikka muilla piisasi vauhtia Ferraria vastaan, levisi heidän pelivälineet radalle aivan liian usein.

Kaudesta 2002 ei sitten tarvitse kirjoittaa mitään tai nukahdan jo ensimmäisen lauseen aikana...
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Karpow sanoi:
Onko Ferrari-fanit oikeasti sitä mieltä, että tämä kausi on ollut jännittävä? Epäilen...
En tiedä tarkoitatko minua, mutta vastaan kuitenkin.

F1 historian aikana on ollut lukuisia jännittäviä kausia ja vähemmän jännittäviä sellaisia. Jos haluaa absoluuttista jännitystä, sitä ei kannata hakea tästä lajista. Jos mikään muu ei viehetä kuin jännitys, kannattaa seurata vaikka JALKAPALLOA (kyllä, siellä on kaikki mahdollista) :thumbup:

Sinua aivan selvästi viehettää formuloissa joku muukin kuin jännitys. Muuten et roikkuisi täällä näin sitkeästi ruikuttamassa jännityksen puutetta..... :D
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Karpow sanoi:
Kauden kisojen voittajat:

1. M Schumacher
2. M Schumacher
3. M Schumacher
4. M Schumacher
5. M Schumacher
6. Trulli (Häh?! Tämän täytyy olla painovirhe!)
7. M Schumacher
8. M Schumacher
9. M Schumacher
10. M Schumacher

Hei, ajaako sarjassa vain yksi kuski? On meinaan tuo voittajien lista aavistuksen yksitoikkoinen. Sitä on ollut koko kausi.

Voiko olla surkeampaa kautta, kun voittajat kummallekin mestaruudelle tiedetään jo, kun 1/4 kaudesta on ajettu!! Ferrari on aivan liian ylivoimainen ja muut aivan liian paskoja. Tähän kun lisätään se, että kauden ylivoimatallissa ei saa voittaa kuin toinen kuski, niin täydellinen tylsyyden huipentuma on valmis.

Ei voi olla paskempaa kautta kuin 2004. Tämä kausi pesee unettavuudellaan jopa kauden 2002 ja minä kun kuvittelin, ettei se VOI MILLÄÄN olla mahdollista! :jaska: :nope: :yuck: :thumbdown
Just näin.

Tämä kausi on pelkkää painajaista. Ei minkäänlaista mestaruustaistojännitystä. :(

Ferrarin ylivoima saisi totisesti loppua. Ei se tietysti ikuisuuksia kestäisikään, mutta silti.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Formulanomi sanoi:
Just näin.

Tämä kausi on pelkkää painajaista. Ei minkäänlaista mestaruustaistojännitystä. :(

Ferrarin ylivoima saisi totisesti loppua. Ei se tietysti ikuisuuksia kestäisikään, mutta silti.
Kauden kohokohta tähän mennessä oli monacon tunnellissa kun montoya täräytti schumin pois kisasta. :)
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ilmari sanoi:
Sinua aivan selvästi viehettää formuloissa joku muukin kuin jännitys. Muuten et roikkuisi täällä näin sitkeästi ruikuttamassa jännityksen puutetta..... :D
Jaksan roikkua mukana, koska kaikesta huolimatta toivo paremmasta (jännittävemmästä) huomisesta elää. Tottakai Formuloissa viehättää muutkin asiat, kuten autot ja niiden tekniikka, mutta ensisijaisesti seuraan niitä mestaruustaiston tuoman jännityksen ja mahdollisten yllätyksien takia. Tosin, jos sarjassa ei aijaisi yhtään suomalaista, tuskin seuraisin koko sarjaa.

Niin. Siitä jännityksestä ei sitten ole ollut mitään tietoa tällä kaudella Melbournen GP:n aika-ajojen, tai viimeistään kisassa tehtyjen ensimmäisten varikkopysähdysten jälkeen. Siitä asti on tiennyt, että kuka ja mikä tiimi vie mestaruudet, eli jännitys mestaruustaistosta vedetiin heti ekana kisaviikonloppuna vessan pöntöstä alas! :yuck: :nope:

Jalkapallo ei meikäläistä kiinnosta, koska se on liian hidastempoista uhreilua minun makuuni ja koska suomaliset eivät koskaan ole missään isoissa turnauksissa mukana. No, tuli sitä pari ottelua katsottua EM-kisoista, myönnetään, mutta esim. finaalia en katsonut. Hieman harmittaakin, koska Kreikka teki jymy-yllätyksen. :thumbup:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
oldez sanoi:
Kauden kohokohta tähän mennessä oli monacon tunnellissa kun montoya täräytti schumin pois kisasta. :)
Jep. Hetkeksi heräsi toivo siitä, että joku voisi vielä haastaa Schumin mestaruustaistossa. TURHA TOIVO. :jaska:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ilmari sanoi:
F1 historian aikana on ollut lukuisia jännittäviä kausia ja vähemmän jännittäviä sellaisia. Jos haluaa absoluuttista jännitystä, sitä ei kannata hakea tästä lajista. Jos mikään muu ei viehetä kuin jännitys, kannattaa seurata vaikka JALKAPALLOA (kyllä, siellä on kaikki mahdollista) :thumbup:
no luojan kiitos ne vähemmän jännittävät kaudet on ollu suht harvassa... jos ajatellaan viimeistä 10v. jaksoa:
-1994 oli jännittävä jollakin tavalla (poislukien imola & monaco)
-1995 pääosin selvää pässinlihaa Hillin tumpeloidessa
-1996 nähtiin taistelua Hillin ja JV:n kesken, + Schumi osoitti Ferrain nousun merkkejä...
-1997 erittäin hyvä kausi, useita voittajia ja kausi ratkesi vikassa kisassa
-1998 alkoi dominoinnin merkeissä, mutta oli varsinkin kesäkuusta lähtien erittäin jännittävää katsottavaa
-1999 jännitystä ei puuttunut tästäkään kaudesta, MM ratkesi vasta kauden vikassa kisassa...
-2000 taas jännitystä, keväällä jopa DC:llä oli mahkuja pystiin, vain kauden pari viimeitä kisaa oli vailla sen kummempia jännityksiä, mutta Ferrarin ekaa MM vuotta juhlittiin joka puolella...
-2001 ensimmäinen jokseenkin tylsä kausi, Schumi varmisti mestaruuden ajoiss ja Häkä poistui....
-2002 yksi tylsimmistä kausista, "let maikkel päs för te sämppiönsippp" oli tuttua kauraa ja Ferrari dominoi... jopa bernie totesi että "ei koskaan enää tällaista kautta"
-2003 parannusta, McLaren ja Williams osoittivat parempaa suoritustasoa, mestaruus ratkeaa loppukaudella....

Itse olen alakanut aktiivisesti seuraamaan vuonna -90 ykkösiä, ja yksi syy seuraamiseen on ollut jännitys... tietty laihojakin vuosia jännityksen suhteen on ollut, mut pääosin ei ole tarvinnut pettyä.... nyt viimeisen 3.5v aikana asia on mennyt ihan eri suuntaan, ei oo jännityksestä tietoakaan...
Silti en osaa kuvitella seuraavani mitään muuta lajia kuin Ykkösiä, se kuuluinen purema kun on päässyt iskemään... :)

Tietty voidaan aina puhua jännityksestä kärjen takana, mutta niinkuin se kuuluisa sanonta menee
"no matter if you lose by an inch or a mile, Winning is Winning"...
siellä se jännitys tapahtuu, kärjessä eikä sijoilla 6-10...
Jännitystä ykkösissä on ollut, pakko olla ollutkin, ei F1 ole voinut nousta nykyiseen asemaansa pelkästään sunnuntai ajelulla....
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Minusta kausi 1995 oli Schumin ylivoimaisesta voitosta huolimatta hyvä. Hillillä ja Williamsilla oli kaluston puolesta hyväkin mahdollisuudet mestaruuksiin ja radalla Hill ja Schumi kävivät armotonta taistelua ajaen toistensa takasiivissä kiinni kierroskaupalla monissa kisoissa. Kunnon kilvanajoa koko kausi! Ja pisteenä i:n päälle mestarikandidaattien kolarit keskenään Silverstonessa ja Monzassa. :thumbup:
 
Ylös