Aston Martin Cognizant F1 Team 2021

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7219
Mäkeissä oli Rellun koneet 2018-20. Mersu palasi moottoritoimittajaksi 2021 ja sitten alkoi tapahtua.
Tässä nyt keskustellaan Hondan moottoriyksiköistä kaudesta 2015 alkaen, eikä Mäkkäristä.
Hondan teho-ongelma hävisi kun luovuttiin Size-Zerosta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
11093
Sijainti
Helsinki
Tässä nyt keskustellaan Hondan moottoriyksiköistä kaudesta 2015 alkaen, eikä Mäkkäristä.
Hondan teho-ongelma hävisi kun luovuttiin Size-Zerosta.
Vaikka ongelma hävisi ja Mclareneista tuli luotettavampia, sitä toivottua menestystä ei tullut ja Honda sitten lähti RB:n kumppaniksi.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6762
Tässä skenaariossa Alonso Hondan ykköskuskina, on jotain mitä ei olisi ehkä arvannut silloin kun hän laukoi niitä GP2 kommentteja
Kukapa olisi uskonut Alonson palaavan Mclarenillekaan sähköpostien jälkeen. Rellullakin ajanut kolmeen eri otteeseen. Alonso ja nyt Hondan kanssa jälleen yhteistyötä odotellessa. Alonso vaihtanut talleja kuin boxereita ja silti aina tervetullut takaisin vaikka olisi mitä skandaaleja takana.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7219
Kukapa olisi uskonut Alonson palaavan Mclarenillekaan sähköpostien jälkeen. Rellullakin ajanut kolmeen eri otteeseen. Alonso ja nyt Hondan kanssa jälleen yhteistyötä odotellessa. Alonso vaihtanut talleja kuin boxereita ja silti aina tervetullut takaisin vaikka olisi mitä skandaaleja takana.
Ihan huipputalleihin ei koskaan, pl. Briatoren huijjaus-vehkeet.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6762
Ihan huipputalleihin ei koskaan, pl. Briatoren huijjaus-vehkeet.
No jos miettii että huippuvehkeet ovat olleet 2010-2024 Red Bull ja Mersu niin eipä niitä comebackeja ole ollut mahdollisuuksia edes tehdä vaikkakin Alonso antanut useampaan otteeseen Red Bullille pakit. Toki nyt olisi mahdollisuus tehdä comeback Mclarenille, mutta uskoisin että ei taida enää 44-vuotiaat hanskat syrjäyttää nykyisiä kuskeja
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
303
Jotenkin hassusti kirjoitettu. Ensin kirjoitetaan, että Stroll on ostanut tuon AML:n osakenipun ja omistus nousi F1 Teamissä 33%, Seuraavassa kappaleessa kirjoitetaan, että Stroll etsii ostajaa AML:n osakkeille investointipankin kautta (nähtävästi sama nippu?), sitten kirjoitetaan, että epäselvää kuka ostaa osakkeet, jotka "vapautuneet" AML:ta (Huom. AML ei Stroll) ja päälle vielä juttua kuinka Stroll etsii talliin strategista sijoittajaa kolmen investointipankin voimin. Joka tapauksessa näyttää siltä, että Aston Martin F1 tallin omistus on käyntivaiheessa ja veikkailuna, että Strollin konsertium haluaa pienentää omistustaan. Stroll on kuitenkin sijoittaja ja myymällä F1 tallin osakkeet nyt Stroll tekisi aika muhkean voiton.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5280
Strollilla ei olisi oikein tässä kohtaa ajärkeä alkaa myymään tallia, kun alkaa olemaan palikat paikallaan menestyksen eteen.
Pelkällä odotuksillakin toki saa jonkun verran hintaa, mutta menestyksellä.huomqttqvasti enemmän.
Rahasta ei pitäisi olla kuitenkaan välitöntä pulaa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1488
Strollilla ei olisi oikein tässä kohtaa ajärkeä alkaa myymään tallia, kun alkaa olemaan palikat paikallaan menestyksen eteen.
Pelkällä odotuksillakin toki saa jonkun verran hintaa, mutta menestyksellä.huomqttqvasti enemmän.
Rahasta ei pitäisi olla kuitenkaan välitöntä pulaa.
Mutta: entäs jos tulee mahalasku?
Sanoisin, että juuri nyt "high risk, high rewrard" tilanne
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6391
Jotenkin hassusti kirjoitettu.
Ei ole. Aston Martin Lagonda eli automerkki myy osakkuutensa Strollin F1-tallissa, ja Stroll aikoo kasvattaa omistustaan automerkistä 33 %:iin asti.

Sitä minä en kyllä tajua, millä rahalla Stroll aikoo ostaa lisää automerkin osakkeita, kun F1-osakkuuden myyntitulot menevät automerkin taskuun, ja Stroll joutuu myös maksamaan osakkeistaan automerkille. Molemmat rahavirrat kulkevat automerkin suuntaan eivätkä Strollille. Taustalla lienee jonkinlainen lainoituskuvio.

Olihan asia esitetty aika selkeästi yhdessä kappaleessa myös tiedotteessa:

"The proposed transactions, which will see Aston Martin Lagonda (AML) sell its stake in the Aston Martin Aramco Formula One Team (AMF1), will result in Mr Stroll increasing his shareholding in AML to 33 per cent while strengthening the company’s balance sheet by over [UK]£125m."
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7219
Nytkö se Nyyvvi on tehnyt Astonista nopean mutta kiikkerän? Strolli pompusta seinään.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
303
Ei ole. Aston Martin Lagonda eli automerkki myy osakkuutensa Strollin F1-tallissa, ja Stroll aikoo kasvattaa omistustaan automerkistä 33 %:iin asti.

Sitä minä en kyllä tajua, millä rahalla Stroll aikoo ostaa lisää automerkin osakkeita, kun F1-osakkuuden myyntitulot menevät automerkin taskuun, ja Stroll joutuu myös maksamaan osakkeistaan automerkille. Molemmat rahavirrat kulkevat automerkin suuntaan eivätkä Strollille. Taustalla lienee jonkinlainen lainoituskuvio.

Olihan asia esitetty aika selkeästi yhdessä kappaleessa myös tiedotteessa:

"The proposed transactions, which will see Aston Martin Lagonda (AML) sell its stake in the Aston Martin Aramco Formula One Team (AMF1), will result in Mr Stroll increasing his shareholding in AML to 33 per cent while strengthening the company’s balance sheet by over [UK]£125m."
Aston Martin Ladoga todella tarvitsee Strollin rahoja, koska muuten olisi likviditeettikriisi vuoden viimeisellä neljänneksellä. Yrityksen tila on niin heikko, että rahoituksen saaminen markkinoilta ei ole halpaa, jos edes mahdollista. Velkaa oli kesäkuun lopussa 1,8 miljardia euroa, osakekurssi on 2018 listautumisesta tippunut 94%, liikevaihto laski 25%, velkavipu syö mahdolliset tulevat tuotot, USA:n ja Britannian halvan tullin vientikiintiö on käytännössä varattu Land Roverille, Kiinan myynti on romahtanut ja Kiinassa tuli voimaan luxusvero.....

Tehtaan tilanne ei ole uusi vaan jatkunut jo muutaman vuoden. Ilman jatkuvaa pääomarahoitusta yhtiö olisi jo aikoja sitten tehnyt konkurssin. Olisiko se Aston Martin Ladogan historiassa kahdeksas? Sllti yhtiön toimitusohtaja Adrian Hallmark sanoi esitellessään Q2/2025 "tulosta", että tehdas pysyy WEC -sarjassa ja Le Mansissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15807
Aston Martin Ladoga todella tarvitsee Strollin rahoja, koska muuten olisi likviditeettikriisi vuoden viimeisellä neljänneksellä. Yrityksen tila on niin heikko, että rahoituksen saaminen markkinoilta ei ole halpaa, jos edes mahdollista. Velkaa oli kesäkuun lopussa 1,8 miljardia euroa, osakekurssi on 2018 listautumisesta tippunut 94%, liikevaihto laski 25%, velkavipu syö mahdolliset tulevat tuotot, USA:n ja Britannian halvan tullin vientikiintiö on käytännössä varattu Land Roverille, Kiinan myynti on romahtanut ja Kiinassa tuli voimaan luxusvero.....

Tehtaan tilanne ei ole uusi vaan jatkunut jo muutaman vuoden. Ilman jatkuvaa pääomarahoitusta yhtiö olisi jo aikoja sitten tehnyt konkurssin. Olisiko se Aston Martin Ladogan historiassa kahdeksas? Sllti yhtiön toimitusohtaja Adrian Hallmark sanoi esitellessään Q2/2025 "tulosta", että tehdas pysyy WEC -sarjassa ja Le Mansissa.
Ladoga? Lagonda pitäisi kyllä olla nimi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5051
Entinen F1-kuljettaja, Juan-Pablo Montoya, uskoo, että Aston Martin on tulevaisuuden vahva menestyjä.

Aston Martinilla on Adrian Neweyssa oikea "voimapatteri" tai "turbo-buusteri", joka tulee olemaan lopullinen pala tiimin viemisessä kohti maailmanmestaruutta.

Itse näkisin asian niin, että jo kaudella 2026 Aston Martin tulee olemaan Ferraria ja Red Bullia edellä taistellen GP-voitoistakin. Kolmen kärkitiimin joukossa nähdään Mercedes, McLaren ja Aston Martin.

Screenshot_20251118_184851_Instagram.jpg

Lähde Montoyan ajatuksiin:
https://www.gpblog.com/en/news/montoya-alonsos-third-title-a-certainty-honda-and-newey-wont-miss
 

VexMarstappen

Member
Liittynyt
26.10.2025
Viestit
16
Itse näkisin asian niin, että jo kaudella 2026 Aston Martin tulee olemaan Ferraria ja Red Bullia edellä taistellen GP-voitoistakin. Kolmen kärkitiimin joukossa nähdään Mercedes, McLaren ja Aston Martin.
Aika rohkea veikkaus. En sano etta olet vaarassa mutta Alonso ei enaa nuorennu eika paskaa voi kiillottaa (Stroll). Newey on toisaalta ihmeukko mutta kannattaa muistaa etta kylla se on tehny duunia 20 vuotta talleille joka EI voittanut mestaruutta. Mersua on myos paha jattaa laskuista pois, Russell yleensa saa aika hyvin vehkeista maksimit irti.
 

Bukko

mielikuvitusukko
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
5061
Sijainti
Salo/Espoo/Rooma
Aika rohkea veikkaus. En sano etta olet vaarassa mutta Alonso ei enaa nuorennu eika paskaa voi kiillottaa (Stroll). Newey on toisaalta ihmeukko mutta kannattaa muistaa etta kylla se on tehny duunia 20 vuotta talleille joka EI voittanut mestaruutta. Mersua on myos paha jattaa laskuista pois, Russell yleensa saa aika hyvin vehkeista maksimit irti.
Juu. En jaksa uskoa Newey-Alonso comboon. Ehkä kymmenen vuotta sitten olisi ollut lyömätön pari.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7219
Varmaan Paplo siinä oikeassa, että aina kun Honda on mukana, niin siellä jauhetaan niin kauan että moottori on hyvä/paras. Osuuko suoraan kultasuoneen, nähdään alkuvuonna.

Honda-Newey combo vaati kuskiksi Maxin. Riittääkö Nandon lapanen? En ihan usko. Ja kakkoskuski on "useless" tallin kannalta.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2702
Itse haluan nähdä kuinka Lance Stroll kiitää mestaruuteen 2026. Voi pojat siitä riittäisi lystiä pitkäksi aikaa!
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5051
Tosiaan uskon, että Red Bull romahtaa ensi vuonna Fordin moottorien vuoksi, eikä Ferrarinkaan moottorista ole kuulunut mitään hyvää.

Mercedeksen moottoreilla varustetut McLaren ja itse Mercedes ovat varmasti vahvoja.

Aston m Martinista taas tulee tehdastiimi Hondan vuoksi, joten tiimillä on valtavat voimavarat käytettävissään. Ja tähän vielä Adrian Neweyn suunnittelema auto päälle.

Alonso taas on edelleen huippukuski, vaikkei varmastikaan enää nuoruusvuosiensa tasolla. Silti riittävän hyvä voittamaan kisoja. Ja ylivoimaisella autolla voittamaan jopa maailmanmestaruuden.

Tähän perustuen uskoisin Aston Martinin olevan peräti kolmas tiimi valmistajien sarjassa ensi vuonna, ja tulevaisuuden mestari-kandidaatti. Alonson rinnalle pitäisi saada joku toinen huippukuski, vaikka Russell tai Verstappen.
 
Ylös