Perhana. Mä oon viimeiset viisi vuotta hehkuttanut omana ideana sitä, että seuraava PC-maailman mullistava kiihdytinsukupolvi 3D-kiihdyttimien jälkeen tulee olemaan fysiikkakiihdyttimet, jotka laskevat esim. kaikenlaista pelifysiikkaa nopeasti ja vapauttavat näin PC:n prosessorin tuolta työltä. Aika nappiin osui arvaus
- harmi ettei ollut itellä valmiian toteutusta ko. idealle.
Toki näytönohjaimet joutuvat hieman "kovemmalle" (käytännössä niistä vain otettaisiin kaikki potku irti), koska fysiikkakiihdytin vapauttaa PC:n prosessorin siltä työltä, jota se joutuu tällä hetkellä eniten tekemään. Kaksi asiaa kuormittaa nykypeleissä PC:n prosessoria enemmän kuin mikään muu:
1. Graafisten objektien paikkojen laskeminen ja pelimaailman ylläpitäminen (Osittain laskenta on siirretty nykyään näytönohjaimille. Ennenhän näytönohjaimet vain piirsivät polygonit sinne minne PC:n prosessori käski. Nykyään PC:n prosessori antaa näytönohjaimelle ohjeet kuinka objekteja kääntää tai minne ne tulee siirtää ja näytönohjain suorittaa sekä laskutoimitukset että itse piirtämisen)
2. Fysiikan laskeminen. (Lentoradat, osumakohdat, collision detection, yms.yms.yms.)
Nyt kun nämä kaksi asiaa on siirretty omien korttiensa huollettavaksi jää PC:n prosessorille vain "ylläpidollisia" seikkoja hoidettavaksi. Nykyäähän äänimaailmankin hoitaminen ollaan siirretty äänikiihdyttimile.
Käytännössä pullonkauloiksi peleissä nousee enää yksittäiset kiihdytinkortit sekä PC:n muistinmäärä sekä "tiedonvälitys".
Kyllä on aika mielenkiintoista nähdä kuinka huimia juttuja näiden fysiikkakiihdyttimillä saadaan aikaan varsinkin jos/kun nämä tästä ottavan vähän tuulta siipiensä alle ja tuotekehitys menee eteenpäin.