Asukselta fysiikkakortti

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää

Tollanen Asus Ageia PhysX 256Mt kortti sitten. Tuolle kortille on tulossa mukava yhteensopivuuskin ilmeisesti kun nyt on työnalla älytön kasa [ehkä jopa 100 peliä; suurin osa ehkäpä päivityksiä edellisiin tai jotain sinnepäin?] tuota tukevia projekteja.

Ikävää vain on, että tuo laittaa näytönohjaimet koville, koska kasvanut fysiikanlaskentateho tarkoittaa sitä, että näytönohjaimen pitää "piirtää" enemmän tavaraa.

Tulee kyllä kalliiksi tuo pelaaminen tietokoneella, tosin samalla päästään aivan uusiin ulottuvuuksiin..
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Perhana. Mä oon viimeiset viisi vuotta hehkuttanut omana ideana sitä, että seuraava PC-maailman mullistava kiihdytinsukupolvi 3D-kiihdyttimien jälkeen tulee olemaan fysiikkakiihdyttimet, jotka laskevat esim. kaikenlaista pelifysiikkaa nopeasti ja vapauttavat näin PC:n prosessorin tuolta työltä. Aika nappiin osui arvaus :) - harmi ettei ollut itellä valmiian toteutusta ko. idealle. :D

Toki näytönohjaimet joutuvat hieman "kovemmalle" (käytännössä niistä vain otettaisiin kaikki potku irti), koska fysiikkakiihdytin vapauttaa PC:n prosessorin siltä työltä, jota se joutuu tällä hetkellä eniten tekemään. Kaksi asiaa kuormittaa nykypeleissä PC:n prosessoria enemmän kuin mikään muu:
1. Graafisten objektien paikkojen laskeminen ja pelimaailman ylläpitäminen (Osittain laskenta on siirretty nykyään näytönohjaimille. Ennenhän näytönohjaimet vain piirsivät polygonit sinne minne PC:n prosessori käski. Nykyään PC:n prosessori antaa näytönohjaimelle ohjeet kuinka objekteja kääntää tai minne ne tulee siirtää ja näytönohjain suorittaa sekä laskutoimitukset että itse piirtämisen)
2. Fysiikan laskeminen. (Lentoradat, osumakohdat, collision detection, yms.yms.yms.)

Nyt kun nämä kaksi asiaa on siirretty omien korttiensa huollettavaksi jää PC:n prosessorille vain "ylläpidollisia" seikkoja hoidettavaksi. Nykyäähän äänimaailmankin hoitaminen ollaan siirretty äänikiihdyttimile.

Käytännössä pullonkauloiksi peleissä nousee enää yksittäiset kiihdytinkortit sekä PC:n muistinmäärä sekä "tiedonvälitys".

Kyllä on aika mielenkiintoista nähdä kuinka huimia juttuja näiden fysiikkakiihdyttimillä saadaan aikaan varsinkin jos/kun nämä tästä ottavan vähän tuulta siipiensä alle ja tuotekehitys menee eteenpäin.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Dominic sanoi:
Perhana. Mä oon viimeiset viisi vuotta hehkuttanut omana ideana sitä, että seuraava PC-maailman mullistava kiihdytinsukupolvi 3D-kiihdyttimien jälkeen tulee olemaan fysiikkakiihdyttimet, jotka laskevat esim. kaikenlaista pelifysiikkaa nopeasti ja vapauttavat näin PC:n prosessorin tuolta työltä. Aika nappiin osui arvaus :) - harmi ettei ollut itellä valmiian toteutusta ko. idealle. :D

Toki näytönohjaimet joutuvat hieman "kovemmalle" (käytännössä niistä vain otettaisiin kaikki potku irti), koska fysiikkakiihdytin vapauttaa PC:n prosessorin siltä työltä, jota se joutuu tällä hetkellä eniten tekemään. Kaksi asiaa kuormittaa nykypeleissä PC:n prosessoria enemmän kuin mikään muu:
1. Graafisten objektien paikkojen laskeminen ja pelimaailman ylläpitäminen (Osittain laskenta on siirretty nykyään näytönohjaimille. Ennenhän näytönohjaimet vain piirsivät polygonit sinne minne PC:n prosessori käski. Nykyään PC:n prosessori antaa näytönohjaimelle ohjeet kuinka objekteja kääntää tai minne ne tulee siirtää ja näytönohjain suorittaa sekä laskutoimitukset että itse piirtämisen)
2. Fysiikan laskeminen. (Lentoradat, osumakohdat, collision detection, yms.yms.yms.)

Nyt kun nämä kaksi asiaa on siirretty omien korttiensa huollettavaksi jää PC:n prosessorille vain "ylläpidollisia" seikkoja hoidettavaksi. Nykyäähän äänimaailmankin hoitaminen ollaan siirretty äänikiihdyttimile.

Käytännössä pullonkauloiksi peleissä nousee enää yksittäiset kiihdytinkortit sekä PC:n muistinmäärä sekä "tiedonvälitys".

Kyllä on aika mielenkiintoista nähdä kuinka huimia juttuja näiden fysiikkakiihdyttimillä saadaan aikaan varsinkin jos/kun nämä tästä ottavan vähän tuulta siipiensä alle ja tuotekehitys menee eteenpäin.
Luonnollisesti, kuten Rusinakin jo mainitsi, tämä tulee nostamaan PC-pelitietokoneen hintaa, koska se siltää usean erittäin tehokkaan kiihdytinkortin. Tavallaan PC:ssä on sisällä useampi pieni integroitu tietokone. Pelkkä näytönohjainkin kun nykyään maksaa yhtä paljon kuin hieman edullisempi tietokone. :rolleyes:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Dominic sanoi:
Luonnollisesti, kuten Rusinakin jo mainitsi, tämä tulee nostamaan PC-pelitietokoneen hintaa, koska se siltää usean erittäin tehokkaan kiihdytinkortin. Tavallaan PC:ssä on sisällä useampi pieni integroitu tietokone. Pelkkä näytönohjainkin kun nykyään maksaa yhtä paljon kuin hieman edullisempi tietokone. :rolleyes:
Mielenkiintoisia aikoja tosiaan eletään; syksyllä tulee monia mielenkiintoisia uutuuksia:
1.Intel Conroe:t, mitkä ovat suhteellisen halpoja, tuottavat vähän lämpöä ja mikä parasta: Ovat älyttömän tehokkaita nykyisiin prossuihin verrattaessa
2. En tiedä minkälainen murskaaja ATi:n seuraava sukupolvi tulee olemaan, mutta Nvidian Geforce8-sarja tulee ainakin olemaan murskaava verrattuna 7-sarjaan.

7900GTX:n ja 8-sarjan lippulaivan vertailu:

Core 650MHz->800MHz Muistit: 1600MHz->1800MHz. Ei siinä mitään, mutta kun tuo 8-sarjalainen on tuplaytimellinen vielä. Lisäksi tulee shadereihin jne. uutta tekniikkaa, mikä parantaa suorituskykyä ja kuvanlaatua. Samalla tuotantotekniikka muuttuu 90nm:stä ->80nm:ään, minkä ansiosta hinta pysyy kurissa (suhteessa pienemmät valmistuskulut) ja lämmöntuottokin pysyy kasassa.

3. Nyt siis myös fysiikkakortit päälle
----

Kuitenkin niille joilla on liikaa rahaa, on jo nyt älyttömän tehokkaita koneita tarjolla:

Dellillä taisi olla malli missä on mm.
Intel Pentium 965 EE dual core prosessori @ 4,26 GHz
Quad SLI 7900GTX [eli siis 2x 7900GX2-ohjainta mukana [kaksi prosessoria, mm.Saksassa yhden tuollaisen hinta on 900€]]
Dell 3007WFP 30" LCD
2x160GB Raptor RAID-0
7,200RPM 400GB
Sound Blaster X-Fi Fatal1ty
2GB DDR2 667
Ageian fysiikkakortti

Hintaakaan ei ole jenkeissä kuin sellaset 10000$ :D.. sitä ei sanottu, mutta ilmeisimmin voimalaitoskin tuli mukana. Suomessa moisen hinta olisi varmaan jotain 12000€:n luokkaa?

Syksyllä tuon penan tilalle vain Intel ConroeEE-kellotettuna ja kaksi Nvidian G80-korttia [ovat perusarvoisesti tuplaytimellisiä]. Muistia tosin tuossa mallissa on yllättävän vähän; Vistan tullessa 2Gt taitaa olla aikalailla perusmäärä koneissa.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Taas uusi kallis tuulettimella varustettu laite hurisemaan ja nostamaan lämpöjä koneeseen :dunno:

Toivottavasti tässä käy niinkuin 3D-kiihdyttimienkin kanssa eli nuo jossain vaiheessa tulevat olemaan osa näytönohjainta.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Njoo..sentään tuo ei vaikuta kovin pahalta lämmöntuottajalta kun noin heppoisen tuulettimen ovat pistäneet; varmasti passiivijäähyjä on melkein heti liikkeellä. Onneksi myös jäähdytyskeinot ovat nekin kehittyneet ja kehittyvät ;)
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Rusina sanoi:
Njoo..sentään tuo ei vaikuta kovin pahalta lämmöntuottajalta kun noin heppoisen tuulettimen ovat pistäneet; varmasti passiivijäähyjä on melkein heti liikkeellä. Onneksi myös jäähdytyskeinot ovat nekin kehittyneet ja kehittyvät ;)
Eipä ne ensimmäiset 3D-kortitkaan kovin ihmeellisiä lämmöntuojia olleet. Kyllähän noi fysiikkakortitkin tosta kehittyvät, jos onnistuvat lyömään ittensä lävitse myös kuluttajien keskuudessa. Siitähän ei vielä ole takeita.

Mutta kuten sanottua, ideaalinen ratkaisu olis mun mielestä, jos tuon sais tulevaisuudessa integroitua näytönohjaimeen.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Tuossa on muutamia ongelmia
-Muisti: Näyttikselle ja ppu:lle on oltava omat muistit.
-Lämmöntuotto: muistit, näyttis core ja nyt myös ppu-yksikkö tuottaisi lämpöä yhdellä kortilla; hiljaiset ratkaisut voivat olla vaikeita.

Nykyään näyttikset ovat periaatteessa 3d-kortteja joihin on ympätty 2d-ominaisuudet. 2d ei vaadi tehoja ja on melko yksinkertainen puoli, mutta ppu:n pitää olla erityisen voimakas..tehokkain ja helpoin ratkaisu on pitää nämä kortit erillään. Hinnanpuolestakin asia voi olla niin, että kannattaa pitää erillään, kuin ympätä kaksi täysin erilaista suoritinta yhdelle piirille ja niille omat muistit vielä..
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Rusina sanoi:
Tuossa on muutamia ongelmia
-Muisti: Näyttikselle ja ppu:lle on oltava omat muistit.
-Lämmöntuotto: muistit, näyttis core ja nyt myös ppu-yksikkö tuottaisi lämpöä yhdellä kortilla; hiljaiset ratkaisut voivat olla vaikeita.

Nykyään näyttikset ovat periaatteessa 3d-kortteja joihin on ympätty 2d-ominaisuudet. 2d ei vaadi tehoja ja on melko yksinkertainen puoli, mutta ppu:n pitää olla erityisen voimakas..tehokkain ja helpoin ratkaisu on pitää nämä kortit erillään. Hinnanpuolestakin asia voi olla niin, että kannattaa pitää erillään, kuin ympätä kaksi täysin erilaista suoritinta yhdelle piirille ja niille omat muistit vielä..
Toki tossakin on perää, mutta yhteensopivuusongelmien välttämisen kannalta yhden kortin ratkaisu saattais ehkä kuitenkin olla toimivin :doubtful:

Noh katotaan, ihan ensimmäisiä fysiikkakortteja tuskin riennän ostamaan.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Mun mielestä fysiikkapiiriä ja 3D-kiihdytintä ei voi ympätä yhteen, koska ovat niin erilaisia, ja tarvitsevat ohjelmallista yhteistyötä PC:n pääprosessorin toimesta. Samalla periaatteella nimittäin voitais sanoa, että laitetaan äänipiiri ja näytönohjain yhteen. Toki tässäkin pieni idea olisi esim. äänentuottamisen suhteen jossain tietyssä tilassa automaattisesti tilan muotojen mukaisesti.

Niin, ehkä joskus saadaankin ääni- grafiikka ja fysiikkapiirit saman kortin alta, joka käytännössä hoitaisi kaikki keinotodellisuuden mallintamiseen liittyvät seikat. Kuvan renderointi, äänimaailma (tilan vaikutukset, pinnan muodot graffapiiriltä suoraan tiedossa), fysiikan laskeminen maailmalle (sisältää myös mahd. doppler-efektit äänipirillle yms.) Eli ei kai tuo sittenkään aivan huono idea olisi. :D

Haastava varmasti kuitenkin.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
OoPee sanoi:
Toki tossakin on perää, mutta yhteensopivuusongelmien välttämisen kannalta yhden kortin ratkaisu saattais ehkä kuitenkin olla toimivin :doubtful:

Noh katotaan, ihan ensimmäisiä fysiikkakortteja tuskin riennän ostamaan.
Enemmän auttaisi jos luotaisiin tarkat standartit ppu:n ominaisuuksien suhteen.Tai vaikkapa DirectX:ään ympättäisiin tietynlainen fysiikkatuki. Jos DX:ssä olisi tuo tuki, niin valmistajat joutuisivat tekemään piireistään DX-yhteensopivia..
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Dominic sanoi:
Niin, ehkä joskus saadaankin ääni- grafiikka ja fysiikkapiirit saman kortin alta, joka käytännössä hoitaisi kaikki keinotodellisuuden mallintamiseen liittyvät seikat. Kuvan renderointi, äänimaailma (tilan vaikutukset, pinnan muodot graffapiiriltä suoraan tiedossa), fysiikan laskeminen maailmalle (sisältää myös mahd. doppler-efektit äänipirillle yms.) Eli ei kai tuo sittenkään aivan huono idea olisi. :D

Haastava varmasti kuitenkin.
..ja joskus saadaan myös aipu-piiri [tekoäly..] vielä samalle..


Kohta joutuu oikeasti miettimään tämäntyylisen kortin (=laudan) ostamista, mikä tarvitsee omaa virtalähdettä.


Ja miten sen mahduttaa koteloon..

----

Kyseinen kortti on, jos ei tunnistanut: Voodoo5 6000, entisaikojen legenda:
kyseisessä kortissa oli NELJÄ VSA-100-grafiikkaprosessoria, kunnioitettavaa. Huvittavaa tosin oli, että neljällä prossulla oli vain 32Mt muistia käytössään.
Tuosta tuli myös KAHDEKSAN VSA-100-prossua sisältävä prototyyppi [Quantum 3D alchemy 8164]. Kyllä tuo neljän piirin versio olisii kohtuu hyvin pärjännyt Nvidian Geforce2 Ultralle [tosin vain jos 16-bittisillä väreillä pelatessa..]. Tuo kortti oli tehoiltaan siis ihan jees, mutta vei (tuohon aikaan suhteutettuna) älyttömästi virtaa, oli liian iso useimpiin koteloa, tuuletus erittäin äänekäs ja liian kallis. Lisäksi Geforce3-kortit oli kohta pian tulossa
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Dominic sanoi:
Mun mielestä fysiikkapiiriä ja 3D-kiihdytintä ei voi ympätä yhteen,
Kyllä ne voi ympätä yhteen. Onko se sitten loppupeleissä mielekästä jos on jatkuvasti
haussa maksimaalinen teho?

Kun nyt päästiin Voodoo-kortteihin, ja 3DFX:ään kiinni, niin kerrottakoon, että Ageialla on duunissa paljon entisiä 3DFX:n pioneereja.

Linkkejä:
http://personal.inet.fi/atk/kjh2348fs/ageia_physx.html

Pikku hiljaa isot valmistajat kuten ATI&NVIDIA alkaneet herätä todellisuuteen.Mielenkiintoista nähdä minkälaisilla ratkaisulla. Tuleeko ne diskreeteillä PPU-korteilla, vai onko PPU integroitu osaksi GPU:ta.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Rusina sanoi:
Ikävää vain on, että tuo laittaa näytönohjaimet koville, koska kasvanut fysiikanlaskentateho tarkoittaa sitä, että näytönohjaimen pitää "piirtää" enemmän tavaraa.
Mä en näe tässä mitään ikävää. :thumbup:
 

Ylermi

Member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
20
Rusina sanoi:
..ja joskus saadaan myös aipu-piiri [tekoäly..] vielä samalle..


Kohta joutuu oikeasti miettimään tämäntyylisen kortin (=laudan) ostamista, mikä tarvitsee omaa virtalähdettä.


Ja miten sen mahduttaa koteloon..

----

Kyseinen kortti on, jos ei tunnistanut: Voodoo5 6000, entisaikojen legenda:
kyseisessä kortissa oli NELJÄ VSA-100-grafiikkaprosessoria, kunnioitettavaa. Huvittavaa tosin oli, että neljällä prossulla oli vain 32Mt muistia käytössään.
Tuosta tuli myös KAHDEKSAN VSA-100-prossua sisältävä prototyyppi [Quantum 3D alchemy 8164]. Kyllä tuo neljän piirin versio olisii kohtuu hyvin pärjännyt Nvidian Geforce2 Ultralle [tosin vain jos 16-bittisillä väreillä pelatessa..]. Tuo kortti oli tehoiltaan siis ihan jees, mutta vei (tuohon aikaan suhteutettuna) älyttömästi virtaa, oli liian iso useimpiin koteloa, tuuletus erittäin äänekäs ja liian kallis. Lisäksi Geforce3-kortit oli kohta pian tulossa
Onhan Voodoo 5 6000:ssa 32MB per GPU, eli yhteensä 128MB!
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
gnz sanoi:
Mä en näe tässä mitään ikävää. :thumbup:
Periaatteessa tuo vaatii joko sli tai crossfire-kokoonpanoa toimiakseen kunnolla. Kun lisätään uusia fysiikkaelementtejä, niin ne pitää piirtää ruudulle ja se vie taas näytönohjaimelta tehoja.

Olisi mielenkiintoista jos fysiikkakortin saisi toimimaan siten, että se tekisi vain sen mitä prosessori on tehnyt tai karvan verran enemmän. Eli pelkästään vapauttaisi prossutehoa muuhunkäyttöön, esim. tekoälyn laskemiseen.
 
Ylös