Atlantic Championship - 2009

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Monterey Atlantic Championships - Laguna Seca - pistespekulaatio

Aika-ajojen jälkeen tilanne Atlantic-sarjan mestaruustaistelussa on mitä mielenkiintoisin. Mikäli kolme vielä mestaruudesta taistelevaa kuljettajaa tulevat maaliin samoilla sijoilla kuin he lähtevät illan kilpailuun, niin kahdentoista osakilpailun jälkeen Simona de Silvestro, Jonathan Summerton ja John Edwards päätyvät historialliseen tasatilanteeseen. Kun jokaisen kuljettajan huonoin sijoitus putoaa loppupisteissä pois, niin de Silvestron tullessa maaliin viidentenä hänen huonoin tuloksena on Mosportin keskeytykseen päättynyt kilpailu, josta hän kuitenkin sai neljä pistettä. Mikäli Summerton pitää toisen sijansa, niin hänen kauden huonoin kilpailunsa on Chicagon toinen kilpailu, josta hän sai vain kolme pistettä. Edwardsin huonon tulos puolestaan on Mid-Ohion yhdeksäs tila, mutta jos hän voittaa Laguna Secan kilpailun paalupaikalta, niin hänen pistesaldonsa olisi sama 182 kuten kahdella muulla kilpakumppanilla. Taistelu miljoonasta dollarista huipentuu siis mitä mielenkiintoisimmalla tavalla, sillä nyt todellakin yksikin sijoitus on erittäin arvokas.

De Silvestron pitää sijoittua toiseksi, jotta hän varmistaa mestaruuden Newman Wachs - kuljettajista huolimatta. Mikäli Summerton voittaa, niin ainoastaan toinen sija riittää sveitsiläiskuljettajalle, kun taas Edwardsin voittaessa hänen tulee olla vähintään viidentenä eli sijalla, jolla hän nyt lähtee kilpailuun. De Silvestron onneksi kilpailuun kolmantena lähtee hänen Team Stargate Worldsin tallitoverinsa Jonathan Bomarito, joka voi halutessaan ratkaista mestaruuden de Silvestrolle.

Mikäli Edwards voittaa, niin Summertonille riittää toinen sija, sillä tasapisteissä hän ohittaisi tallitoverinsa ajettujen mailien perusteella. Mestaruuden voittaakseen Summertonin edellä olevan de Silvestron täytyy siis olla kuudes tai huonompi.

Edwards on heikoilla, sillä Summertonin on oltava kolmas tai huonompi ja de Silvestron kuudes tai huonompi, jotta hän juhlisi jo toisen kerran peräkkäin Mazdan tukeman sarjan mestaruutta. Yhteispisteissä Edwards häviäisi mestaruuden, sillä hän on ajanut vähiten kolmikosta kilpailukierroksia.

Atlantic Championship ratkaistaan tasapisteissä ensin parhaan kilpailutuloksen perusteella, mutta jos Edwards tänään voittaa, niin hänellä on yhtä monta voittoa (4) kuin Summertonilla ja de Silvestrolla. Tällöin katsotaan kauden aikana ajettuja maileja, joita de Silvestrolla on kaikkein eniten, koska hän on keskeyttänyt vain yhden kilpailun.

Kävi mestaruustaistelussa miten tahansa, niin kausi 2009 on ollut yksi tasaisimmista ja kovatasoisimmista sarjan historiassa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Kävi mestaruustaistelussa miten tahansa, niin kausi 2009 on ollut yksi tasaisimmista ja kovatasoisimmista sarjan historiassa.
Tuntuu hassulta ajatella näin sarjasta, jossa on noinkin vähän kuljettajia, mutta kait se on uskottava. Mikäli Edwards ja Summerton ovat niin hyviä kuin on annettu ymmärtää ja toisaalla on myös nähtykin, niin silloin ei ole ihan joutava ajaja Simona de Silvestrokaan.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tuntuu hassulta ajatella näin sarjasta, jossa on noinkin vähän kuljettajia, mutta kait se on uskottava. Mikäli Edwards ja Summerton ovat niin hyviä kuin on annettu ymmärtää ja toisaalla on myös nähtykin, niin silloin ei ole ihan joutava ajaja Simona de Silvestrokaan.
Tänä vuonna Atlantic-sarjaan kuitenkin osallistui kaksi Yhdysvaltojen formulasarjojen hallitsevaa mestaria, F1-testaaja ja GP2-tason kuljettaja ja Superleague Formulan osakilpailuvoittaja, F3-mestari, A1GP-osakilpailuvoittaja ja heidän lisäkseen vierailun teki F2-sarjan hopeassa kiinni oleva kaveri. Vähään aikaan ei Atlantic Championshipissä ole näin kansainvälisesti menestynyttä kuljettaja kaartia nähnyt. Näin nuorta ei koskaan.

Ja vanha sanontahan kuuluu "että hyvään kilpailuun tarvitaan vain kaksi hyvää kuljettajaa." Nyt siellä on mestaruutta ratkaisemassa kolme, jotka ovat kaikki taitavia ja näköjään äärettömän tasaisia. :thumbup:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ei se määrä, vaan se laatu :alppu:
Määräkin näyttää hiljalleen kasvavan, kun Paladin Motorsport palasi tänään lämmittelyajossa Atlantic - sarjaan James Winslown kanssa. Genoalla suurimman osan kaudesta ajanut britti uskoi joutuvansa jättämään päätöskilpailun väliin, kun hänen tiiminsä ilmoitti ennen Laguna Secaa, ettei se lähde Kaliforniaan. Samalla Vuoden tulokas Frederic Vervischin kausi näytti loppuvan lyhyeen, mutta hän korvasi kauden ennen Road Atlantaa lopettaneen Borja Garcian Condorilla ja nyt siis Winslow pyöristää kauden päätöskilpailun numeron kauniiseen kymmeneen Paladinin kanssa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Laguna Secan kilpailu alkoi juuri jymypaukulla: Auto numero 78 Simona de Silvestro ulkona ennen ensimmäisen kierroksen täyttymistä! :eek!: :nope:

Mestaruus on siis enää NWR-kuljettajien välinen.

Reaaliaikainen ajanotto IMSA.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kymmenisen minuuttia Cooper Tires presents the Atlantic Championship powered by Mazda kautta 2009 jäljellä ja Team Stargate Worldsin vuosi pimeni täysin. Kolmannelta sijalta Jonathan Bomarito sisään ja näin molemmat tiimin autot ulkona taistelusta.

Tänä tarkoittaa sitä, että Rauman hallitseva Atlantic-mestari vielä kymmenen minuutin ajan eli Markus Niemelä nousee Jensen Motorsportin autolla kisassa kolmanneksi! :eek!:

Summerton näyttää vievän miljoonan dollarin palkintoshekin toisella sijallaan, sillä hän ei edes yritä ohittaa tallitoveriaan kärjessä.
 

kn9230

Active member
Liittynyt
7.12.2008
Viestit
43
Hyvä Markus


1 36 Atl 1 John Edwards Pit 36 0.000 0.000 00:01:17.022 00:01:16.654 105.106 28 00:50:07.252
2 34 Atl 2 Jonathan Summerton Pit 36 1.380 1.380 00:01:16.902 00:01:16.499 105.319 30 00:50:08.632
3 1 Atl 3 Markus Niemela Run 36 16.251 14.871 00:01:17.371 00:01:16.685 105.064 28 00:50:23.503
4 6 Atl 4 Frederic Vervisch (R) Run 36 39.167 22.916 00:01:17.776 00:01:17.681 103.716 29 00:50:46.419
5 35 Atl 5 Tonis Kasemets Run 36 51.721 12.554 00:01:17.967 00:01:16.985 104.654 27 00:50:58.973
6 3 Atl 6 Barrett Mertins (R) Pit 35 1 Laps 1 Laps 00:01:20.060 00:01:18.914 102.096 27 00:50:15.474
7 45 Atl 7 James Winslow Run 35 1 Laps 18.916 00:01:18.561 00:01:18.561 102.555 35 00:50:34.390
8 77 Atl 8 Jonathan Bomarito Pit 22 14 Laps 13 Laps 00:01:18.206 00:01:17.202 104.360 14 00:32:22.648
9 7 Atl 9 Max Lefevre (R) Run 15 21 Laps 7 Laps 00:01:18.875 00:01:18.755 102.302 14 00:23:45.466
10 78 Atl 10 Simona De Silvestro Ret 0 36 Laps 15 Laps 00:00:00.000 00:59:59.999 0.000 0 00:00:05.148
Race Message:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Monterey Atlantic Championships - Laguna Seca - sunnuntai - kilpailu & kauden päätös


Historian tiukin Atlantic Championship - pistetaistelu päättyi lopulta historialliseen tasapeliin, joka sekoitti jopa sivullekirjoittaneen seuraajan :eek!:

Kauden 2009 Cooper Tires presents The Atlantic Championship powered by Mazda - mestariksi ajoi sittenkin kauden päätösosakilpailun voittanut Newman Wachs Racingin John Edwards. Edwards toisti siis Markus Niemelän viime vuonna lähes yhtä mahdottomalta tuntuneen tempun ja nousi sarjan kolmannelta sijalta kauden viimeisessä osakilpailussa mestariksi.

Newman Wachs Racingin tallitoverukset Edwards ja Jonathan Summerton päätyivät ensimmäistä kertaa sarjan historiassa tasapisteisiin ja siksi mestaruus ratkaistiin parhaimpien sijoitusten perusteella. Koska molemmilla kuljettajilla oli yhteensä neljä osakilpailuvoittoa, niin Edwards voitti sarjan suuremmalla määrällä toisia sijoja. Näin ollen vasta 18-vuotiaasta nuoresta miehestä tuli Atlantic-historian nuorin mestari toisella kokonaisella kaudellaan sarjassa.

Summerton ajoi pitkältä tuntuneen päivän päätteeksi toisena maaliin ja sama on miehen sijoitus loppupisteissä. Hän ei tänään pystynyt nuoren tallitoverinsa vauhtiin ja oli avoimesti pettynyt kisan jälkeen, että mestaruus ratkaistiin tasapisteissä hänen tappiokseen. Ehkä Jonathan kuitenkin pääsee yli tappiostaan, jos hän pääsee ensi vuonna USF1-tiimin rivistöön.

On kuitenkin vaikea keksiä miten sarjan johdossa päätöskilpailuun saapunut Simona de Silvestro pääsisi yli pettymyksestään. Naiskuljettajan upeasti kulunut kausi sai surkeimman mahdollisen päätöksen jo kilpailun ensimmäisellä kierroksella, kun hän kolaroi väistyvän mestarin Markus Niemelän kanssa Laguna Secan kuulussa Korkkiruuvi-mutkassa. De Silvestron kilpailu oli ohi saman tien, kun puolestaan Niemelä pääsi jatkamaan matkaa. De Silvestron tallitoverin Jonathan Bomariton törmättyä omiin ongelmiinsa Niemelä nousi kisassa kolmanneksi ja tuli toista kertaa Eric Jensenin tiimin historiassa maaliin palkintokorokesijalla.

Tuomaristo kuitenkin totesi kilpailun jälkeen, että raumalaisen kolari de Silvestron kanssa olisi ollut vältettävissä, ja antoi Niemelälle kahden sijan rangaistuksen, mikä pudotti hänet viidenneksi.

Genoan vetäytymisen jälkeen ilman ajopaikkaa lyhyeksi hetkeksi jäänyt Fredrich Vervisch on virallisissa lopputuloksissa Laguna Secan kilpailun kolmas. Vuoden tulokkaaksi belgialainen oli ajanut jo aiemmin. Eestin Tonis Kasemets oli päätöskilpailun neljäs ja loppupisteissä viides.

Jensenin nuori Formula BMW-kuljettaja Barrett Mertins ajoi Atlantic-debyytissään maaliin ja oli kuudes. Winslow oli viimeinen maaliintullut sijalla seitsemän. Sarjapisteissä kauden aikana yhteensä neljässä eri tiimissä ajanut britti oli kahdeksas.

Yhteensä 20 kuljettajaa keräsi kauden aikana sarjapisteitä Pohjois-Amerikan vanhimmassa formulasarjassa:

Cooper Tires presents The Atlantic Championship powered by Mazda

Loppupisteet 2009
12 kilpailua

1. John Edwards - Yhdysvallat - 182 pistettä

2. Jonathan Summerton - Yhdysvallat - 182 pistettä
3. Simona De Silvestro - Sveitsi - 176 pistettä
4. Frederic Vervisch - Belgia - 131 pistettä
5. Tonis Kasemets - Eesti - 103 pistettä
6. Markus Niemelä - Suomi - 98 pistettä
7. Borja Garcia - Espanja - 88 pistettä
8. James Winslow - Iso-Britannia - 72 pistettä
9. Frankie Muniz - Yhdysvallat - 62 pistettä
10. Max Lefevre - Ranska - 58 pistettä
11. Jonathan Bomarito - Yhdysvallat - 19 pistettä
12. Eric Jensen - Kanada - 16 pistettä
13. Robert Wickens - Kanada - 12 pistettä
14. Harald Schlegelmilch - Latvia - 12 pistettä
15. Michael Nacol - Yhdysvallat - 11 pistettä
16. Barrett Mertins - Yhdysvallat - 8 pistettä
17. David Garza - Meksiko - 8 pistettä
18. Rich Zober - Yhdysvallat - 7 pistettä
19. Matt Lee - Yhdysvallat - 6 pistettä
20. Greg Mansell - Iso-Britannia - 4 pistettä

Toinen vuosi Atlantic-sarjan raportointia tällä foorumilla on näin saatu pakettiin. Ilman suomalaisedustustakin olisi tämän sarjan tapahtumia tuonut esiin, mutta mukava on ollut tietenkin, että Markus oli mukana ja toivottavasti nosti sitä kautta muidenkin kiinnostusta ja tietoisuutta sarjaa kohtaan. Kiitoksia pioneerimäisestä työstä väistyvälle mestarillemme ja kuten kaikille Atlantic-kuljettajille toivon onnea ja menestystä, kun he tavalla tai toisella tulevat nyt olemaan korvamerkittyjä Atlantic-kuljettajia aina viimeisiin kierroksiinsa asti ;)

Atlantic-sarjan tulevaisuudesta liikkuu tietenkin nyt kaikenlaisia huhuja, mutta sarjan päätukija Mazda on sitoutunut jatkamaan yhteistyötään myös seuraavalle vuosikymmennelle, joten toivottavasti Yhdysvaltojen vanhin nuorisoluokka pysyy vetreänä vielä tulevaisuudessakin. Lisää autoja toki kaikki haluavat, mutta kuten tämä vuosi osoitti, vähälläkin määrällä autoja on mahdollista saada aikaan tiukat ja mielenkiintoiset rähinät, kun ratissa on nuoret ja nälkäiset nuoret kuljettajat.

Toivottavasti meno jatkuu yhtä jännittävänä ensi vuonna ja palataan asiaan kunhan Atlantic Championship 2010 pärähtää käyntiin. :thumbup:
 

koirankoppi

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
200
Onneksi olkoon John Edwardsille :alppu:. Jännittäväksi meni homma kyllä. Voi kun näitä rähinöitä näkisi joskus jostain nettistreamista tulevaisuudessa, mutta hienoa seurattavaa tämä näinkin on. Tästä on hyvä jatkaa ja ensi kautta odotellaan :ahem:.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sääli, ettei Simona saanut edes kunnollista mahdollisuutta taistella mestaruudesta, vaan taklattiin tuolla tavalla vailla omaa syytään ulos kisasta (rangaistuksesta päätellen, tapausta en ole nähnyt). Naisia ei tämän kokoluokan formulasarjoissa edes paljon nähdä, saati mestaruudesta vääntämässä. Olisiko peräti ollut historiallinen ensimmäinen? No, eiköhän se vaikutus ole ehditty jo tämän kauden aiemmilla näytöilläkin tehdä.
 

kn9230

Active member
Liittynyt
7.12.2008
Viestit
43
Sääli, ettei Simona saanut edes kunnollista mahdollisuutta taistella mestaruudesta, vaan taklattiin tuolla tavalla vailla omaa syytään ulos kisasta (rangaistuksesta päätellen, tapausta en ole nähnyt). Naisia ei tämän kokoluokan formulasarjoissa edes paljon nähdä, saati mestaruudesta vääntämässä. Olisiko peräti ollut historiallinen ensimmäinen? No, eiköhän se vaikutus ole ehditty jo tämän kauden aiemmilla näytöilläkin tehdä.
Ai jaa
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sääli, ettei Simona saanut edes kunnollista mahdollisuutta taistella mestaruudesta, vaan taklattiin tuolla tavalla vailla omaa syytään ulos kisasta (rangaistuksesta päätellen, tapausta en ole nähnyt). Naisia ei tämän kokoluokan formulasarjoissa edes paljon nähdä, saati mestaruudesta vääntämässä. Olisiko peräti ollut historiallinen ensimmäinen? No, eiköhän se vaikutus ole ehditty jo tämän kauden aiemmilla näytöilläkin tehdä.
Ei nyt ensimmäinen sentään, edes samassa sarjassa. Katherine Legge oli Atlanticissa kolmas kolmella osakilpailuvoitolla 2005.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Johtuiko Niemelän heikko kausi huonosta tiimistä? Vai tekikö mies paljon virheitä?
Niemelähän aloitti kauden Newman Wachsilla, mutta joutui antamaan paikkansa Jonathan Summertonille neljän kisan jälkeen. Markus aloitti kauden varsin ailahdellen, eikä tuurikaan ollut mukana, mutta ymmärsin, että sponsoreilla olisi ollut päätöksessä iso osa. Markus itse kertoi Turkkarissa taannoin, että Jensenin budjetti on tasoa puolet isojen tallien vastaavasta, ja että varikolla selkään taputtelijoita on riittänyt nykyisilläkin suorituksilla tallin tasosta johtuen.
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Markus itse kertoi Turkkarissa taannoin, että Jensenin budjetti on tasoa puolet isojen tallien vastaavasta, ja että varikolla selkään taputtelijoita on riittänyt nykyisilläkin suorituksilla tallin tasosta johtuen.
Jostain luin että 5-6 kertaa pienemmä budjetilla koitti parhaansa kärkitalleja vastaan. Alkukauteen mahtui keskeytyksiä, mutta eihän loppukauden tallista ollut mahdollisuuksia voittoihin.
 

Silppu

Member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
17
Ei Niemelä tarkoituksellisesti järjestänyt de Silvestroa pois radalta. Hän ajoi oman kisansa ja tapahtui kolari. Entä kannattiko S:n, johtoasemassa olevan kilpailijan, ottaa tuollainen ohitusriski heti alussa? Eräs varikolla ollut suomalainen kertoi, että Simona työnsi Markuksen ulos, Markus pääsi takaisin radalle ja osui Simonaan. Jos syy olisi ollut täysin Markuksen, hän ei olisi selvinnyt noin pienellä rangaistuksella.

Raumalaisessa lehdessä Niemelä sanoi, että Jensen Motorsportin budjetti on vain viidesosa isojen tallien budjetista ja että hän pitkälle itse päättää autonsa säädöistä. Noista lähtökohdista tarkasteltuina sijoitukset ovat siis olleet todellakin olalle taputusten arvoisia!
 

kn9230

Active member
Liittynyt
7.12.2008
Viestit
43
Ei Niemelä tarkoituksellisesti järjestänyt de Silvestroa pois radalta. Hän ajoi oman kisansa ja tapahtui kolari. Entä kannattiko S:n, johtoasemassa olevan kilpailijan, ottaa tuollainen ohitusriski heti alussa? Eräs varikolla ollut suomalainen kertoi, että Simona työnsi Markuksen ulos, Markus pääsi takaisin radalle ja osui Simonaan. Jos syy olisi ollut täysin Markuksen, hän ei olisi selvinnyt noin pienellä rangaistuksella.

Raumalaisessa lehdessä Niemelä sanoi, että Jensen Motorsportin budjetti on vain viidesosa isojen tallien budjetista ja että hän pitkälle itse päättää autonsa säädöistä. Noista lähtökohdista tarkasteltuina sijoitukset ovat siis olleet todellakin olalle taputusten arvoisia!
Markus kertoo omalla nettisivustollaan aidosti kuten kunnon kilpa-autoilija tekee koko tarinan "kolarista" Markuksen auton ratin takaa nähtynä. Oma tuomioni on että Sivestro on ollut aika ajattelematon tuossa tilanteessa. Sanoisin jopa niin, että on ottanut päähän nähdä Jensenin ruupputallin auto etupuolellaan ja yrittänyt liikaa ja joutui sen vuoksi seinään. Olen keskustellut asiasta Usalaisten paikalla olijoitten kanssa ja he yhtyvät aika vahvasti näkemykseeni. Tuomio oli Markukselle sen vuoksi näin rankka, että kyseessä oli nainen ja sen lisäksi vielä mestaruudessa kiinni. Käsitykseni mukaan S:lle olisi riittänyt voiton saamiseksi vitos paikka. En ole lahjakkaimpia pistelaskijoita mutta olisiko täälläkin joku toinen sitä laskeskellut.
 
Ylös