Australian Melbournen perjantain 2018 harjoitukset.

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4194
Sijainti
Maalla
Tässä oikein kuvana Mersun tukivarsista joista Oikarinen mainitsi :

 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Perjantain toisten harjoitusten tulosluettelo. Kimille hyvin kierroksia. Palsamia heikosti menneisiin talvitesteihin.


 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4194
Sijainti
Maalla
Rengas data. Paljon ajettuja kierrosta ajettu US renkalla. Onkohan vieläkin liian kovat seokset ?





Edit.
Hoh hoijaa...
Täytyy opetella paremmin lukemaan tuota uutta rengas taulukkoa. Ehkä sitä vielä opin lukemaan ... :)
 
Viimeksi muokattu:

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Vasta kauden ekat perjantai-harkat kyseessä, mutta Renaultilta odotin kovempaa kyytiä.
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Rengas data- 25-30 kierrosta ajettu US renkalla. Onkohan vieläkin liian kovat seokset ?

https://image.ibb.co/kFbE0H/A55_F162_B_4_AB0_456_E_97_ED_62_C61_ABBA467.png[/IMG]
Eihän tuossa ole kenelläkään yli 20 kierrosta Ultrasofteilla?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Eikö ?
Mutta jos katsotan ekasta rivistä niin Hämis on ajanut kolme stinttiä US renkaalla 4 + 5 + 17 kierrosta (26 kierrosta).
Numero kertoo montako kierrosta renkaalla on takana sen stintin jälkeen. Eli Hamilton ajoi 4, 1 ja 12 kierroksen stintit. Plus loppuun vielä kaksi kierrosta mikä tekee yhteensä 19, mikä näkyy omina numeroinaan kohdissa stint ja total.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7515
Red Bullin kannalta näyttää aika hyvälle. Ja huomenna jos vielä sataa, niin kaikki on mahdollista.
 

Seibertron

Well-known member
Liittynyt
8.9.2016
Viestit
61
Red Bullin kannalta näyttää aika hyvälle. Ja huomenna jos vielä sataa, niin kaikki on mahdollista.
Kyllä, etenkin Maxin vauhti oli hyvännäköistä.
Tosin pakko sanoa että Maxin ajo näytti enemmän siltä että yritettiin jo täysillä, Ferrarin ja etenkin Hamiltonin ajaminen oli vähän sellaista tasaista suorittamista, ei niinkään yliyrittämisen näköistä.
(voi toki olla autojen ominaisuuksissakin eroja riittävästi)

Britit kommentoi FP2:n lopulla että osa kärkikuskeista, etenkin Ferrari saattoi hieman tehdä "sandbaggingia", eli tahallaan isommalla kuormalla tms.
Huippunopeuspisteistä bongailivat kuitenkin Ferrareille hyviä lukemia.... Davidson kommentoi ettei nähdyn perusteella osaa sanoa varmaksi suuntaan tai toiseen mutta toivoi tietty että Ferrari ei näyttänyt täyttä vauhtiaan vielä....

Eli toivotaan että tulee tasainen ja hyvin sekainen ruudukko, sadetta en toivo koska se ei paljastaisi vieläkään autojen eroja kunnolla...
 

Mr Hindsight

Well-known member
Liittynyt
20.3.2016
Viestit
1145
Davidson kommentoi ettei nähdyn perusteella osaa sanoa varmaksi suuntaan tai toiseen mutta toivoi tietty että Ferrari ei näyttänyt täyttä vauhtiaan vielä....

Eli toivotaan että tulee tasainen ja hyvin sekainen ruudukko, sadetta en toivo koska se ei paljastaisi vieläkään autojen eroja kunnolla...
Kyllä siellä taisi Di Resta olla.

Itse taas toivon sadetta aika-ajoihin ja vähän erilaisempaa lähtöjärjestystä, Australian kisailut kun harvemmin tarjoavat erityisemmin viihdykettä ohitusten muodossa. Suomalaisten vauhti kyllä tuppaa aina laskemaan kosteuden noustessa.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12580
Sijainti
Sivulla viisi
Sai myös pari rangaistuspistettä. Taisivat olla Ricciardon ensimmäiset rangaistuspisteet ikinä, joten onnittelut siitä hänelle.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Formula1.comilta pohdintaa autojen suorituskyvystä yksittäisellä kierroksella ja reispeissinä.

Australia - Who’s Hot and Who’s Not after Day 1?

Lewis Hamilton put Mercedes on top in both Friday practice sessions for the season-opener in Australia, but after delving into the data, it seems they might not have it all their own way for the remainder of the weekend, as Lawrence Barretto explains…

Though no one was willing to accept the tag of favourite heading to Australia, there was at least consensus between Mercedes, Ferrari and Red Bull that it would be a closely fought affair. That didn’t look like being the case after first practice, as Hamilton topped the charts by more than half a second.

But things appeared somewhat different come the end of the second session...

One-lap pace

Unsurprisingly, Mercedes led the way on single-lap speed in Melbourne - but the margin was much smaller than expected. As the statistics show, the top three teams are separated by just 0.283s, with Red Bull only 0.127 adrift of Mercedes courtesy of Max Verstappen’s lap.

However, there are a number of caveats. Verstappen’s team mate Daniel Ricciardo didn’t complete a representative low-fuel lap. He backed out of it because of the red flag, though he admitted the lap was scrappy and nowhere near as good as he was capable of achieving.

Unusually, Ferrari’s leading lap time was set by Kimi Raikkonen, with team mate Sebastian Vettel saying he wasn’t comfortable with the car but felt there was plenty more performance potential once they fine-tune the balance.

And Hamilton also lost time on his quickest lap, suggesting there’s more to come from the Mercedes driver.


Best single lap (combined sessions)


POSITION TEAM DRIVER LAP TIME GAP (S) TYRE
1 Mercedes Lewis Hamilton 1:23.931 Ultrasoft
2 Red Bull Max Verstappen 1:24.058 +0.127 Ultrasoft
3 Ferrari Kimi Raikkonen 1:24.214 +0.283 Ultrasoft
4 Haas Romain Grosjean 1:24.648 +0.717 Ultrasoft
5 McLaren Fernando Alonso 1:25.200 +1.269 Ultrasoft
6 Renault Carlos Sainz 1:25.390 +1.459 Ultrasoft
7 Force India Sergio Perez 1:25.413 +1.482 Ultrasoft
8 Williams Lance Stroll 1:25.543 +1.612 Ultrasoft
9 Toro Rosso Hartley 1:25.925 +1.994 Ultrasoft
10 Sauber Ericsson 1:26.814 +2.883 Ultrasoft

Elsewhere, Haas followed up on their pre-season promise and appear to be the best-of-the-rest behind the leading trio. Romain Grosjean was just 0.5s off the Ferrari and just over 0.5s quicker than Fernando Alonso’s McLaren. The team remained cautiously optimistic, but they are well-placed to get both cars into Q3.

It’s a close-fought affair in the heart of the midfield. Three quarters of a second separate McLaren, Renault, Force India, Williams and Toro Rosso. Sauber are nearly nine-tenths adrift of that pack with a disappointed Marcus Ericsson admitting he'd thought they'd be a lot closer than that.

Race pace

Lewis Hamilton said he was excited by the prospect of a tight fight and it looks like he’ll have just that if the long-run pace is anything to go by. Once again, Mercedes came out on top, but they were just a tenth of a second ahead of Ferrari. Red Bull were only a further tenth further back.

Long-run pace deficit

POSITION TEAM GAP (S)
1 Mercedes
2 Ferrari +0.1
3 Red Bull +0.2

4 Haas +1.1
5 Renault +1.2
6 Force India +1.5
7 McLaren +1.6
8 Toro Rosso +1.8
9 Williams +1.8
10 Sauber +2.5

When you compare the long runs completed on the ultrasoft tyre only, discounting slow laps, it’s even closer. Verstappen's run was just 0.068s slower than Hamilton’s leading run, with Raikkonen 0.163s off the ultimate pace and Valtteri Bottas 0.003 further back.

Haas backed up their superb low-fuel pace with a long run to match. The American team, in only their third season, were 1.1s slower than Mercedes in fourth, a tenth ahead of Renault. Could they score only their third-ever double points finish in Melbourne?

Force India – running an almost entirely brand new car – were three-tenths adrift, with Technical Director Andrew Green pleased with the way the new package performed straight out of the box. McLaren were a further tenth back in seventh and Toro Rosso and Williams evenly matched. Sauber once again propped up the chart, well off the back in 10th.

One stop is expected to be the favoured race strategy on Sunday, given the anticipated low tyre degradation and the fact overtaking is tricky at Albert Park. If qualifying remains dry, the top 10 are likely to start on the ultrasoft before switching to the supersoft, which has low degradation and similar pace versus the soft.

Mercedes and Ferrari ran all three tyres during practice, but interestingly, Red Bull and Force India opted not to run the supersoft and instead focus on the ultrasoft and soft.

However, this may prove irrelevant if the forecasted rain hits. There is a 90% chance of rain for final practice with the risk still 70% come qualifying. That comes down to 30% for the race. If qualifying is wet and the race dry, drivers will have free choice on their starting tyres.

Verdict

Mercedes are favourites for pole position, especially as they can call on their special qualifying engine mode when it matters in Q3. But the data suggests any mistakes are likely to cost them with Ferrari and Red Bull waiting to pounce.

And as history shows, pole position really isn’t everything in Melbourne – Eddie Irvine fought his way up from 11th to take victory for Ferrari in 1999. In fact, only two of the last eight races have been won from pole.

If qualifying looks close, the race is set to be even closer. And even if Mercedes manage to lock-out the front row, a good start from their rivals could steal the win away from the Silver Arrows, particularly as overtaking is tricky in Melbourne, even with a third DRS zone being added for the first time at an F1 track.

Haas look like the surprise package, heading up a very tight midfield that includes the rest of the teams bar Sauber. And with wet weather having the potential to mix up the grid, we could have all the ingredients for an enthralling race come Sunday.
Kisavauhdissa oltaisiin kärkikolmikon kesken aika lähellä toisiaan. Ja Williams siellä, missä monet ovat sen arvelleen olevan.
https://www.formula1.com/en/latest/features/2018/3/australia---who_s-hot-and-whos-not-after-day-1-.html
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Kimin vauhti verrattuna Vetteliin ainoa positiivinen yllätys. Miksihän nuo grafiikatkin piti muuttaa huonommaksi. Enään ei tuloslistasta näe esim rengasseosta ja muutenkin on paljon epäselvempi :thumbdown
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Aika kehnoja olivat myös Force Indiat.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4194
Sijainti
Maalla
Onkohna rata pidempi tai hitaampi kuin viime vuonna ?
2017 FP2 nopeimmat ajat on tässä :

DRIVER ... TIME ......... COMPOUND

Hamilton .. 1m23.620s .. ULTRASOFT NEW
Vettel ...... 1m 24.167s .. ULTRASOFT NEW

Hamiltonin ja Vettelin tämän vuoden aika on 3 kymppiä hitaampi kuin viime vuonna.
Vai piilotellaanko vauhtia tänä vuonna enemmän kuin viime vuonna ?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4216
Onkohna rata pidempi tai hitaampi kuin viime vuonna ?
2017 FP2 nopeimmat ajat on tässä :

DRIVER ... TIME ......... COMPOUND

Hamilton .. 1m23.620s .. ULTRASOFT NEW
Vettel ...... 1m 24.167s .. ULTRASOFT NEW

Hamiltonin ja Vettelin tämän vuoden aika on 3 kymppiä hitaampi kuin viime vuonna.
Vai piilotellaanko vauhtia tänä vuonna enemmän kuin viime vuonna ?
Itse asiassa aikojen pitäisi olla merkittävästi nopeampia koska 3. DRS-zone ja renkaat pehmeämpiä...
 
Ylös