Australian MM-ralli 2018

andyman

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
198
Olipahan huikea kausi.
Ogier on kyllä niin kylmäpäinen jätkä että toista en tiedä. Espaniassa moni mietti että mokasiko Ogier kun lähti vain kolmen pisteen erolla auraamaan tietä Austraaliaan.
Ogier sanoi itse että hän ottaa mielummin pienen pistejohdon ja pelaa sillä. Ja niin teki. Perjantaina kun hommaa alettiin ratkomaan, Ogier pisti Neuvillen tiukille, ja näytti että mitään isoa kaulaa ei ole lauantaiksi luvassa helpolla, joten jos haluat kaulaa niin saat ajaa todella kovaa. Jokaisessa haastattelussa Ogier sanoi että hän tekee kaikkensa, ja on aivan rajalla koko ajan, ja oli tyytyväinen siihen mitä sai aikaan. Virheitä tuli tasan 0. Sitten Neuville teki ratkaisevan virheen pahaan paikkaan kun Hyundain mahdollisuudet pelata lähtöpaikoilla oli jo mennyt siltä päivältä ohi.
Siitä eteenpäin Ogier pelasi sillä piste erolla mikä hänella oli. Vauhtia olisi varmasti ollut sunnuntaina jos olisi tarvinnut tapella.

Tänäk ja Neuville teki molemmat 3-5 huonolla tuurilla keskeytykseen johtavaa virhettä, ja lopulta se kohtalokas tälli tulikin molemmille. Toki siinä kohtaa oli täysin ymmärrettävää vetää isolla riskillä. Mutta virheitä tuli myös sillon kun niihin ei ollut varaa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5622
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Enemmän se on ilmeitä, kehonkieltä ja äänensävyä. Tuntuu jotenkin välinpitämättömältä, kyllästyneeltä tai masentuneelta
Juuri näin. Tai siis juuri nämä yllämainutut elementit ovat niitä, jotka tuohon aiempaan EP-viestiin itseni kirvoitti.

Jos ottaa tarkastaluun esim. tuon haastattelun EK19:n jälkeen, niin eihän siitä puhtaasti litteroimalla mitään erikoista saa irti. Mutta kun kaikesta huokuu (oma tulkintani, saa olla myös eri mieltä), että kaveri olisi mielummin Pieksamäen Kesoililla kahvilla, kuin Australiassa WRC-auton ratissa, niin se tuskin on se vaikutelma, joka ammattimiehen tulisi yleisölle antaa. Se ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö tunteita saisi näyttää - päinvastoin - mutta tietynlainen ammattiylpeys tulisi aina olla mukana. Kontrasti vaikkapa tallikaveri Latvalaan on valtava; niinäkin hetkinä, kun Jari-Matilla menee kaikki päin helvettiä, niin koskaan ei haastatteluista välity kuitenkaan sellaista kuvaa, etteikö ralli olisi Latvalalle maailman tärkein asia. Turhautuminenkin kertoo ainoastaan siitä, että itse asia on tärkeä, mutta välinpitämättömyys ja kyllästyminen eivät palkkakuljettajan työkalupakkiin saa kuulua.

Toivotaan, että meno muuttuu ensi vuonna Citikan haalareissa. Lapin potentiaaliahan ei kukaan voi kiistää.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
EP:stä viime kaudella ja Skoda-aikoina huokui sellainen poikamainen innostus, jutut Myhinpään karvoista ja 20 euron vedoista powerille hänen puolestaan, mutta täytyy myöntää etten ole ennen tätä kautta nähnyt Lapista haastattelua epäonnisen suorituksen jälkeen
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Ehkä siitä Lapin kehonkielestä on vedettävissä johtopäätös että jokin syy on miksi hän halusi Toyotalta pois...
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Ehkä siitä Lapin kehonkielestä on vedettävissä johtopäätös että jokin syy on miksi hän halusi Toyotalta pois...
Varmasti näin. Jokin siellä on hiertänyt jo jonkin aikaa. Ja ei se urheilu aina ole helppoa ja kivaa, eikä haastatteluissa irtoa stand upia, vaikka fanit sitä odottavatkin.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Olen kait vähän outo kun en osaa/välitä huomioida alati kaupallistuvan urheilumaailman vaateita, mutta jos EP on aidosti sitä mitä on, niin aikas hyvä. Jos murjotuttaa, niin siinäpä murjotuttaa. Sama kaikkien muidenkin kanssa. Jos puhkuu intoa sijasta 8 1/2, niin good for you! Pahin skenaario olisi kuitenkin se, jos joka jantteri suoltaisi täydellisen näyttelijän tavoin koko patterillisen sitä mikä milloinkin (muiden toimesta) katsottaisiin kaikkein parhaimmaksi tavaksi esiintyä. Vaikka pakkohan se on myöntää, että rasittavalta kuulostaa kun joku onnekas marmattaa. :confused:

Niin kuin nyt minäkin. Kertakaikkisen hieno kisakausi upeine huipentumineen on takana ja mua valituttaa se, että taas yksi S. Ranskalainen on maailmanmestari. Kyä mä tästäkin toivun ja paras voitti. (damn!)
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
520
Onko se niin, että täällä moititaan Lappia siitä, että ei iloitse tallin menestyksestä ja Bottasta siitä, että iloitsee vastaavasta asiasta? Aina väärin.
 

andyman

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
198
Onko se niin, että täällä moititaan Lappia siitä, että ei iloitse tallin menestyksestä ja Bottasta siitä, että iloitsee vastaavasta asiasta? Aina väärin.
Tosiaan siinä sanomassa ei mitä sieltä tulee ei ole mitään vikaa, jos vituttaa ja ei kulje niin ihan ok se on tuoda esiin, jopa toivottavaa.
Mutta tosiaan niinkuin sanottu, se kehon kieli on jotain sellasta että jos että ole nähnyt niitä haastatteluja niin sitä on hankala teille kertoa. Se on jotenkin jopa epäkunnioittavaa sitä haastatelijaakin kohtaan kun siinä on sellaista tuittuilua, ja jotain sellaista että sitä todellakaan vähempää voisi kiinnostaa sanoa mitään ja vittuako te siinä kyselette jne.

Ja tosiaan olen isosti EP:n fani, mutta tosiaan ne ei ole ollut kivaa katsottavaa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Tavallaan ihan mielenkiintoista. Kimiä parjattiin ja vähän naureskeltiin, että on se kumma monotoninen narisija, mutta jostain tuntemattomasta syystä siitä samasta vaivautuneisuuden henkilöitymän touhusta kasvoi ihan omanlaisensa brändi. Ota näistä nyt selvää:) Kukin olkoon mun puolesta sellaisia kuin ovat ja kliseisesti vielä lisäisin, että kaikki muut roolit ovat jo kuitenkin varattuja. Paitsi jos huvittaa näytellä.
 

andyman

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
198
Tavallaan ihan mielenkiintoista. Kimiä parjattiin ja vähän naureskeltiin, että on se kumma monotoninen narisija, mutta jostain tuntemattomasta syystä siitä samasta vaivautuneisuuden henkilöitymän touhusta kasvoi ihan omanlaisensa brändi. Ota näistä nyt selvää:) Kukin olkoon mun puolesta sellaisia kuin ovat ja kliseisesti vielä lisäisin, että kaikki muut roolit ovat jo kuitenkin varattuja. Paitsi jos huvittaa näytellä.
Se jos jollain oli sanomista Kimin puhetyyliin, joka johtaa juurensta lapsena sattuneesta onnettomuudeesta, niin se lähinnä kertoo arvostelijan omasta älytasosta.

Eikä tässä ole tosiaan kyse mistään sellaisesta.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Erikoista, että joidenkin mielestä Ogier ja Citroen eivät ensi vuonna haastaisi Tänakia ja Toyotaa. Loeb ajoi korsikalla pohja-aikoja ja voitti Espanjassa. Östberg ajaa paremmin kuin koskaan. Breenkin ollut yllättävän nopea monessa rallissa. Kaikki viittaa siihen, että auto on todella nopea. Sanoisin, että täysin Toyotan tasolla ellei jopa parempikin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5622
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Täytyy kaikessa Toyota- ja Ogier-huumassa antaa myös tunnustusta Paddonille, oli kaverilta vahva työnäyte. Tuliko se kuitenkin liian myöhään...? Mielenkiintoista kyllä muutenkin nähdä, minkälaiseksi Hyundain ensi kauden paletti muodostuu. Siellä on nyt viisi kautta yritetty kasata voittavaa joukkuetta, ja joka kerta siinä on epäonnistuttu (vaikka lähelle ollaan toki päästy). Jos Nandanilla ja Penassella on tällä kertaa käsissään kortit Mikkelsen, Sordo, Paddon ja Huttunen, niin enpä tiedä... Hyundai on ensi kaudellakin huomattavasti enemmän yhden hevosen varassa, kuin oletetut pääkilpailijansa Toyota ja Citroen.

Breen veti vahvan ekan päivän jälkeen taas aika huolella vihkoon. En olisi hänen saappaissaan kovin luottavainen ensi kauden tallipaikan suhteen. JOS Budarin suunnitelma Loebin ja jonkun toisen jakamasta vakiokolmosautosta onnistuu, niin en kyllä tallipäällikkönä olisi sitä ihan ensimmäisenä Breenille tarjoamassa. Östberg on osoittanut olevansa tasaisen varmana pisteiden kerääjänä irlantilaista parempi.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Erikoista, että joidenkin mielestä Ogier ja Citroen eivät ensi vuonna haastaisi Tänakia ja Toyotaa. Loeb ajoi korsikalla pohja-aikoja ja voitti Espanjassa. Östberg ajaa paremmin kuin koskaan. Breenkin ollut yllättävän nopea monessa rallissa. Kaikki viittaa siihen, että auto on todella nopea. Sanoisin, että täysin Toyotan tasolla ellei jopa parempikin.
Ihan varmasti tulee haastamaan. Mutta Ogierlla on kokonaan uuden auton opettelu edessä ja voi viedä vähän aikaa ennen kuin eri alustoille löytyy optimaaliset säädöt. Tänak saa jatkaa siitä mihin tällä kaudella jäi, eikä vauhti oletettavasti ainakaan hidastu vaan päin vastoin. Siksi näen Tänakin suosikkina.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5622
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kyllä se varmasti kaikkein todennäköisin skenaario on, että tämän vuoden kärkitrio jakaa samat sijat keskenään ensi kaudellakin. Muista yrittäjistä olisin ehkä ensimmäisenä tarjoamassa pakansekoittajan roolia vielä kerran Latvalalle, mutta tämä vaatisi JM:lta kauden 2017 vireen löytämistä + Yariksen parempaa luotettavuutta. Loppukausihan Latvalalla oli kuitenkin kokonaisuudessaan vahva.
 

andyman

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
198
Erikoista, että joidenkin mielestä Ogier ja Citroen eivät ensi vuonna haastaisi Tänakia ja Toyotaa. Loeb ajoi korsikalla pohja-aikoja ja voitti Espanjassa. Östberg ajaa paremmin kuin koskaan. Breenkin ollut yllättävän nopea monessa rallissa. Kaikki viittaa siihen, että auto on todella nopea. Sanoisin, että täysin Toyotan tasolla ellei jopa parempikin.
Onkos sillä Citikalla ajettu soralla tasapuolisissa olosuhteissa kovaa tänä vuonna? Täytyy kyllä sanoa että Ogier Citroen yhdistelmän pitää olla jonkun verran Ogier Ford yhdistelmää nopeampi että Tänäkin pystyy soralla haastamaan.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Täytyy kaikessa Toyota- ja Ogier-huumassa antaa myös tunnustusta Paddonille, oli kaverilta vahva työnäyte. Tuliko se kuitenkin liian myöhään...? Mielenkiintoista kyllä muutenkin nähdä, minkälaiseksi Hyundain ensi kauden paletti muodostuu. Siellä on nyt viisi kautta yritetty kasata voittavaa joukkuetta, ja joka kerta siinä on epäonnistuttu (vaikka lähelle ollaan toki päästy). Jos Nandanilla ja Penassella on tällä kertaa käsissään kortit Mikkelsen, Sordo, Paddon ja Huttunen, niin enpä tiedä... Hyundai on ensi kaudellakin huomattavasti enemmän yhden hevosen varassa, kuin oletetut pääkilpailijansa Toyota ja Citroen.
Paddonin tätä kautta kun vilkuilee niin jää vähän aliarvostetun kuskin kuva. Kaikista WRC-starteista tälläkaudella vain kahdesti top5 ulkopuolella seitsemästä ajetusta kisasta.

Vrt. vuoksi Mikkelsen jonka pitäisi kait aikalailla olla Hyundain ykköskuski. Koko kausi ajettuna Hyundailla ja 13. kisassa huimat 4 kertaa top5 joukkoon.

Jos olisin Nandanin pöksyissä niin Paddon menisi kyllä listauksessa edelle. Sordomaista suhtkoht tasaista suorittamista.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Mikkelssen on hämmentävä tapaus. Volkkarilla se paransi ajoaan kaiken aikaa ja oli lopulta jo ihan voittajaiskussa, mutta sitten on ollut vähän enemmänkin tänka på ja åka av. Oletin, että hän ja Neuville olisivat olleet timantinkova duo haastamaan kenet tahansa tänä vuonna. Eipä!

Latvalan loppukausi oli mun mielestä ja tilastojenkin välissä luokkaa hyvä. Esuppi ajoi lopultakin aika tasaisen kauden ja odotan ensi vuonna urotekoja Citroenilla ja toivottavasti vähän aurinkoisempaa otetta. :ahem:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Mikkelsenistä: viime vuonna johti Kataloniaa ja Australiaa ekan päivän jälkeen. Tänä vuonna johti Sardiniassa ja Argentiinassa, Portugalissa myös meni ohjaustehostin neljänneltä sijalta. Asfaltilla ei ole päässyt mihinkään, mikä on hämmentävää koska Volkkarilla, Skodalla ja Citroenilla ajoi hyviä suorituksia assulla. Toki myös Sordo on valittanut, että 2017-speksin WRC-Hyundai on vaikea ajaa assulla, ja myös Neuvillella ollut omat valituksen sanansa. Toki sitten Meksikossa ja Jyskälässä vauhti oli vaan ihan kadoksissa, ja nyt sitten teki oman virheen Australiassa (toki traktorin hämäämänä).

Lisäksi Sordon ja Paddonin osalta heitä on auttanut kaksi asiaa: eivät ole joutuneet ajamaan niitä kisoja joissa eivät ole parhaimillaan, ja ovat aina saaneet sorakisoissa hyvän lähtöpaikan.

Citroenilla on ajettu soralla kovaa, Østberg voitti Latvalan Jyskälässä vikana päivänä ja teki myös melko kovat pohjat Australiassa. Citroenin osalta vika on ollut selvästi enemmän ratin ja penkin välissä.

Esupista vielä: ei tarvi heittää samihedbergejä joka pätkän lopussa, mutta olis kiva nähdä naamasta että WRC-auton ajaminen on kuitenkin melkoista unelmaa vaikka aina ei voi tehdä pohjia ja joskus tekniikka pettää. Hayden Paddon on hyvä esimerkki kaverista, josta näkee aina että ajaminen on hänelle mieluisaa, oli tulos mikä hyvänsä.

Esupille syntyi kaiketi toinen lapsi Saksan rallin aikaan, joten varmasti kotonakin ollut pikkuisen rankkaa eikä ole helppoa olla pitkiä aikoja kotoa poissa. Toki huippu-urheilijan pitäisi pystyä pitämään tällaiset seikat taka-alalla...
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ihan varmasti tulee haastamaan. Mutta Ogierlla on kokonaan uuden auton opettelu edessä ja voi viedä vähän aikaa ennen kuin eri alustoille löytyy optimaaliset säädöt. Tänak saa jatkaa siitä mihin tällä kaudella jäi, eikä vauhti oletettavasti ainakaan hidastu vaan päin vastoin. Siksi näen Tänakin suosikkina.
Kun Citroenilla siirryttiin Xsarasta C4:een kuvittelin minäkin että se olisi jollain lailla hiekoittanut Loebin latua. Mutta turhaa - Seppo veteli kuin olisi ikänsä ajanut samalla autolla. Transitiosta ei juuri iisimpää voi saada. DS3:n kanssa on Citroenilla ollut sitten vähän enemmän tekemistä, mutta ei kuitenkaan mitäänn ylivoimaista ja uskon että Ogier sopeutuu talvitesteissä hyvin nopeasti uuteen autoonsa ja on jo MOntessa täydessä iskussa.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Mä myös pahoin pelkään, että ei Ogierille ole mikään temppu vaihtaa autoa. Juho Hännistä lainatakseni, kun lähti Fordilla ilman testejä Jyväskylään: "On näitä jo tähän ikään keritty ajamaan".
Montessa en kyllä ketään muita rallitietäjään voittajaksi laittaisi. Ruotsissa voi olla nihkeämpää.

Paddon on muuten ollut selkeästi nopeampi, kuin Mikkelsen. Silti ei jatkosopimusta kuulu?
 
Ylös