Auto-thread (vapaan tuuninkitopikki)

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Tuo tuli aikanaan havaittua konkreettisesti kun ajelin 10 vuotta työmatkaa välillä Riihimäki - Hki. Aina kun hieman uraantuneella motarilla oli kiillottunutta jäätä pinnassa, kitkapellet ajoivat oikeata kaistaa 60-70 km/h lasissa. Nastakuninkaat pyyhkivät samaan aikaan ohituskaistaa 110-120 km/h kohti kotia ja vaimon lämmittämää pesää.
Joo, kysyin kyllä ihan tosissani, että miksi raaseri hylkii nastoja. Autot on aika lailla erilaisia mm. rengasmelun tuottamisen suhteen; itse menen kesät talvet 245/40/18 rengastuksella ja aina kesärenkaisiin siirryttäessä rengasmelu aavistuksen lisääntyy (kovemmat kuin nastat). Nastojen ropsetta ei kabiiniin kuulu kyllä laisinkaan, sulallakaan asfaltilla. Kevyemmätkin ovat kaupungissa käännellä.

Kitkoilla kyllä pärjää motarilla, jota joudun ajelemaan aivan liikaa, mutta leutoina talvina paljaalla tien pinnalla niiden pehmeys ja vetely on jotain sietämätöntä.

Vähän siis, että on turhaa vertailla nastojen / kitkojen paremmuutta. Ajettava tiestö ja ehkä ennemminkin ajokalusto on oikeampi valintakriteeri per rengastus.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Tosissani minäkin vastasin. No, ehkä aavistuksen nopeuseroa korostaen, mutta kuitenkin. Ilmiö on tullut bongattua.

Nastarenkaat ovat turvallisempi valinta talvella, koska ennakoimattoman yllätyksen aiheuttaman riskin toteutumistodennäköisyys on kitkoja pienempi.
...Ai vaikeesti sanottu vai? Yksinkertaistan: Nastarenkaat on paremmat vaikeissa olosuhteissa.
 

Örfil

Guest
Yksinkertaistan: Nastarenkaat on paremmat vaikeissa olosuhteissa.
Ei pidä paikkansa: pahassa lumipöperössä kitkat on paremmat. Nastat toimii ainoastaan jääkelillä hiukan paremmin.

Jos pitäisi ajaa lumimyrskyssä autolla niin viimeinen valinta olisi nastat.

Omat perustelut: ajelen pääasiassa isohkon kaupungin tuntumassa, jossa talvisin tiet ovat kuivat. Joskus harvoin on "pääkallokelejä" jolloin nastoja tarvittaisiin ja pääasiassa parhaat kumit on kitkat. Niin ekologisesti kuin oman talouden kannalta edullisin vaihtoehto on ajella kitkoilla. Kun on nastakeli, jään kotiin tai ajan varovasti. Oliskohan 2-3 päivää talvena aikana.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Itsehän ajan aina varovasti, paitsi silloin kun törmäilen aura-autojen perään.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Itsehän ajan aina varovasti, paitsi silloin kun törmäilen aura-autojen perään.
Ne on kyllä pahoja kun on niin nopeita ja pieniä ettei niitä huomaa ja sitten niiden perässä tie on aina huonossa kunnossa... :nope:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei pidä paikkansa: pahassa lumipöperössä kitkat on paremmat. Nastat toimii ainoastaan jääkelillä hiukan paremmin.

Jos pitäisi ajaa lumimyrskyssä autolla niin viimeinen valinta olisi nastat.
Samaa mieltä, ei niistä piikeistä ole mitään apua kun on pohjasta kiinni ja pöyrät roikkuu lumessa.
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Tuunasin autoa vaihdattamalla uudet öljyt ja konekin tekohengittelee ja hörppii dieseliä paremmin puhtaiden suodattimien läpi. Persdyno sanoo, että kiihtyy ja kulkee huomattavasti paremmin. Ihan varppina!
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kunhan saan poltettua nykyiset dieselit tankista niin lurautan täyteen Nesteen Pro Dieseliä. Pakkaskestävyys on taattu koko talveksi. -37C alin käyttölämpötila.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Kunhan saan poltettua nykyiset dieselit tankista niin lurautan täyteen Nesteen Pro Dieseliä. Pakkaskestävyys on taattu koko talveksi. -37C alin käyttölämpötila.
Itsehän aloitin uuden tiisselirottelon matkan eilen sillä, että kaarsin ensitöikseni Pirkkalan Nesteelle tankkaamaan Prota tankin piripintaan. Tarkoitus on ajaa ainakin 10 tankillista pelkällä Prolla, mahdollisesti sitten kokeillaan perinteistä liejua, josko kulutuksessa näkyisi eroa.

Tuo kulutuskaan ei ole niin merkittävä asia, vaan se, että Prolla moottorin karsoittuminen jää murto-osaan perinteiseen kiisseliin verrattuna. Esim. mahdollisia suuttimien karstaongelmia ei pitäisi olla tiedossa ollenkaan.



-----PRO DIESEL (=WWFC) ----PERINTEINEN LIEJU

Tuolta lisää:
http://www.neste.fi/binary.aspx?path=2589;2655;2698;2707;3361;3552;19494;19498;19499&page=19499&field=FileAttachment&version=1 (tuosta aukeaa PDF)
 
Viimeksi muokattu:

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Perhana kun vieläkin mietityttää mitä tekis tuon pakosarjan kanssa. Vakiosarja olis se helpoin ratkaisu mutta hiukan tekis mieli pistää sinne evomitsun pakosarja ja samalla päivittää ahdin. Toisaalta sitten joutuu siirtämään välijäähdyttimen keulalle kokeen päältä, kytkinkään ei varmaan enää kestä jne.....

Vakiopakosarjalla, pienellä säädöllä (ohjelma, etukatin poisto) tuosta sais vähän enämpi irti

 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
...mutta hiukan tekis mieli pistää sinne evomitsun pakosarja ja samalla päivittää ahdin. Toisaalta sitten joutuu siirtämään välijäähdyttimen keulalle kokeen päältä, kytkinkään ei varmaan enää kestä jne.....
Kuulostaa hieman sellaiselta "auton arvo nolliin" -jutulta jo... :D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sumuvaloista toiseen ei tullut sähköä, joten nykäisin molemmat irti. En viitsinyt alkaa vetämään uutta virtaa kun repsottivat muutenkin eikä niillä mitään tee. Päälle jeesusteippiä. Ehkä jos jaksan, voisi laittaa tilalle apupitkät. Maan rajassa olevat sivuille suunnatut pienet saattais olla lumisateella aika buenot.
Todennäköisesti varastosta löytyneet Boschit sopisivat sumuvalojen kannattimiin. Mut sähköä nekin tarvii. Sumuvalotkytkimessä olisi valmiina piuhat kabiiniin vaihtorelettä varten.

 
Viimeksi muokattu:
Ylös