Autoisia ongelmia

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa!

Tässä tojckissa ratkaistaan auto-ongelmia. Pahoittelen, jos vastaava tojck on jo olemassa? En viitsinyt etsiä...

Tuossa yhdellä läheisellä on ongelma vm. 1995 Toyota Corollan kanssa. Takaluukussa lukee merkin ja mallin lisäksi myös Efi, Cresta ja 1,6.

Auton ongelma on se, että moottorin lämmettyä se alkaa ajossa nykiä ja lopulta moottori sammuu. Autoon on laitettu uudet tulpat, tulpanjohdot ja moottorin lämpötila-anturi. Vaan vika on ja pysyy. Vika ilmeni ensimmäisen kerran puolilämpimän moottorin kanssa kesken ajon ja täysin yllättäen. Ensin alkoi nykimään ja sitten sammui. Moottorin jäähdyttyä auto käynnistyi, mutten sen lämmettyä ongelma uusiutui.

Missähän lie vika? Sytytysjärjestelmässä vaiko polttoainepuolella?

Kiitos.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
En ole asiantuntija, mutta muistaisin ystävälläni olleen Chevrolet-merkkisessä autossa vastaavan ongelman. Silloin vika oli polttoaineensyötössä.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Katti + happitunnistimet kilahtaneet tai ohjausboksi sökö. Jos on pakko veikata, niin jälkimmäinen.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Minulla oli kerran moinen vika. Ajoin sitten login ja huomasin, että tulpat löi paljon "misfirejä" eli jätti antamatta kipinän. Otin pois ja vaihdoin uusiin ja sitten toimi. Kannattaa tsekata, jos ne on mustat, vaihtoon jos kahvikerman väriset, niin sitten hyvät. Vika voi kyllä olla myös tosiaan bensapuolellakin.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Itselläni teki samaa toisenmerkkisen Japanilaisvalmisteisen henkilöauton kanssa joskus 20 vuotta sitten.
Vika ei liittynyt lopulta moottorin lämpeämiseen, vaikka siltä aluksi vaikutti.

Bensasuodatin oli puolittain tukkeutunut, eikä moottori saanut riittävästi kakkua. Esim. valtatielle kiihdyttäminen söi sen verran löpöttiä, ettei tukkoinen suodatin pystynyt moista määrää riittävän ripeällä aikataululla tarjoilemaan - ja auto sammui. Jonkinmoisen odottelun jälkeen suodattimen läpi oli ehtinyt tihkua bensaa polttoainelinjan täytteeksi niin, että eteneminen onnistui taas.
Kevyellä pintakaasulla edetessä bensaa riitti koneelle juuri ja juuri riittävästi maltilliseen etenemiseen, mutta jos piti vähänkin rasittaa konetta, bensansaanti jäi vajaaksi, polttoainelinja tyhjeni suodattimen jälkeen ja kone sammui.
Polttoainesuodattimen uusiminen luonnollisesti poisti ongelman.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Itselläni teki samaa toisenmerkkisen Japanilaisvalmisteisen henkilöauton kanssa joskus 20 vuotta sitten.
Vika ei liittynyt lopulta moottorin lämpeämiseen, vaikka siltä aluksi vaikutti.

Bensasuodatin oli puolittain tukkeutunut, eikä moottori saanut riittävästi kakkua. Esim. valtatielle kiihdyttäminen söi sen verran löpöttiä, ettei tukkoinen suodatin pystynyt moista määrää riittävän ripeällä aikataululla tarjoilemaan - ja auto sammui. Jonkinmoisen odottelun jälkeen suodattimen läpi oli ehtinyt tihkua bensaa polttoainelinjan täytteeksi niin, että eteneminen onnistui taas.
Kevyellä pintakaasulla edetessä bensaa riitti koneelle juuri ja juuri riittävästi maltilliseen etenemiseen, mutta jos piti vähänkin rasittaa konetta, bensansaanti jäi vajaaksi, polttoainelinja tyhjeni suodattimen jälkeen ja kone sammui.
Polttoainesuodattimen uusiminen luonnollisesti poisti ongelman.
Komp.
Lisäksi mainittakoon että tuossa E10 korisen 4A-FE koneessa (1,6) on esiintynyt noita R&K:n mainitsemia happitunnistimien hajoomisia jonkun verran, tosin ei niitäkään ole hirveesti esiintynyt.
Aika pomminvarmaa tekniikkaa tuo 4A-FE on, itsekin omistanut joskus moisen. Tunnettuja autoja siitä että niillä ajetaan 300tkm ilman mitään varsinaisia ongelmia (kulutusosat lähinnä huoltotoimenpiteinä) jotenka siihen nähden tuo bensansuodattimen tukkeutuminen kuulostaisi myös loogiselta.

Paljonkos autolla mahtaa olla ajettu ja onko tekniikkapuolelle uusittu mitä vuosien varrella muutoin?
 

Örfil

Guest
Aiheesta on toikki Vapaan puolella (follon aikanaan perustama), mutta kenties tässä osiossa vastaus/kommentointipuoli pysyy enemmän asialinjalla ;)

Mulla oli aikanaan Suitsan Swiftissä suodatinpulma, mutta siinä se oli totaalinen eli kävi vain tyhjäkäyntiä, oli auto kylmä tai lämmin.
Mutta jos suodatin on helpossa paikassa, ei maksane vaivaa sekin tsekata.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kilometrejä on +300 000. Noin vuosi sitten on vaihdettu jakoremmi ja vesipumppu. Vanhempaa huoltohistoriaa en tunne, mutta tarvittaessa saan tietoon.
OK, sitten ehdotan että suosiolla vaihdat bensansuodattimen ja tarkistutat lambda-anturin toiminnan ensihommina.

Sytytysyksikköhän se oli itselläni vikana Corsicassa samanlaisten vikojen ilmettyä.
Corollassa noita ei juurikaan ole paukkunut, noi 90-luvun E10-koriset on aika fiksuja tekniikaltansa.
Ja toisaalta bensasuodattimen vaihto ja lambdan tsekkaus noilla kilsoilla ei maksa maltaita ja on hyvä tehdä jokatapauksessa :)
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Corollassa noita ei juurikaan ole paukkunut, noi 90-luvun E10-koriset on aika fiksuja tekniikaltansa.
Ja toisaalta bensasuodattimen vaihto ja lambdan tsekkaus noilla kilsoilla ei maksa maltaita ja on hyvä tehdä jokatapauksessa :)
En minä sitä totuutena ehdottanutkaan. Bensansuodattimen vaihdosta ei ainakaan haittaa ole, jos pidempi aika.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4732
Sijainti
Event horizon
Itellä oli aikanaan Siittimessä (Ibiza) saman kaltaiset oireet ja lopulta vika löytyi täynnä ruosteista mönjää täynnä olleesta bensan suodattimesta.... Tosin se kottero ei sit suostunu käymään edes tyhjäkäynnillä kunnolla ja kaasua ei sietänyt lainkaan. Meni sitten tankkikin vaihtoon.

Kaverin Ratsunissa (Maxima 3.0) taas kaikki mahdolliset ja mahdottomat sähkölaitteet oli kytketty CAN-väylään ja vaikka oireet oli justaansa samanlaiset, niin muistaakseni joku ilmastointilaitteen anturi sotki Ratsunin mielenrauhan...
Happianturin vika ilmeni lähinnä siten, että päästöarvot oli päin helevettiä ja bensaa kului enemmän kuin lääkäri määräis. Auto kuitenkin kävi ja uskoi kaasua lähes normaalisti.

Corollasta ei tiä sanoo onko siinä vielä kuinkakin paljon elektroniikkaa tuon ikäisessä on vikaantumassa....
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
367
Sijainti
Vantaa
Autoinen ongelma tämäkin...

Tulin kesällä ajaneeksi pienen kolarin, jonka johdosta auton oikea etuvalo osoittaa nyt vähän minne sattuu. Ei siitä muuten haittaa ole, mutta katsastuksestahan sillä ei läpi pääse, joten se pitäisi korjauttaa... Ongelma onkin, että köyhällä opiskelijalla ei ole varaa maksaa siitä paljoa, eikä 3000 € autolla niin kauheasti järkeäkään. Halvan korjaamon löytäminen onkin hankalahkoa, mutta yksi vaihtoehto on ammattikoulujen oppilastyöt. Siksi kysynkin: Onko kellään kokemusta auton huollattamisesta ammattikoulussa, joko omaa tai kavereiden kertomaa?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Autoinen ongelma tämäkin...

Tulin kesällä ajaneeksi pienen kolarin, jonka johdosta auton oikea etuvalo osoittaa nyt vähän minne sattuu. Ei siitä muuten haittaa ole, mutta katsastuksestahan sillä ei läpi pääse, joten se pitäisi korjauttaa... Ongelma onkin, että köyhällä opiskelijalla ei ole varaa maksaa siitä paljoa, eikä 3000 € autolla niin kauheasti järkeäkään. Halvan korjaamon löytäminen onkin hankalahkoa, mutta yksi vaihtoehto on ammattikoulujen oppilastyöt. Siksi kysynkin: Onko kellään kokemusta auton huollattamisesta ammattikoulussa, joko omaa tai kavereiden kertomaa?
kuinka pahasta kolarista on kyse? kannattaa muistaa että jos siellä on lampun takana runko saanut vähänkään osumaa niin ei mene
läpi leimasta silloinkaan....
jos taas on vain ajovalosta kiinnikkeet hajonnu niin tuskimpa tuo älyttömiä tulee kustantamaan, toki riippuu automallistakin paljon...
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
367
Sijainti
Vantaa
kuinka pahasta kolarista on kyse? kannattaa muistaa että jos siellä on lampun takana runko saanut vähänkään osumaa niin ei mene
läpi leimasta silloinkaan....
jos taas on vain ajovalosta kiinnikkeet hajonnu niin tuskimpa tuo älyttömiä tulee kustantamaan, toki riippuu automallistakin paljon...
Ei se kauhean paha ollut. Ruuhkassa keskittyminen herpaantui, enkä huomannut edellä ajaneen pysähtymistä. Nopeus oli siinä 15-20 km/h.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Autoinen ongelma tämäkin...

Tulin kesällä ajaneeksi pienen kolarin, jonka johdosta auton oikea etuvalo osoittaa nyt vähän minne sattuu. Ei siitä muuten haittaa ole, mutta katsastuksestahan sillä ei läpi pääse, joten se pitäisi korjauttaa... Ongelma onkin, että köyhällä opiskelijalla ei ole varaa maksaa siitä paljoa, eikä 3000 € autolla niin kauheasti järkeäkään. Halvan korjaamon löytäminen onkin hankalahkoa, mutta yksi vaihtoehto on ammattikoulujen oppilastyöt. Siksi kysynkin: Onko kellään kokemusta auton huollattamisesta ammattikoulussa, joko omaa tai kavereiden kertomaa?
Kouluja on monenlaisia ja oppilaat niissä ovat todella laidasta laitaan. Vähän on sattuman kauppaa millainen asentajanalku hommia tekee, mutta takuu kouluillakin on töistänsä oltava, kuten oikeilla korjaamoillakin. Eli jos homma kusee, niin uusiksi vain. Lisäksi kannattaa muistaa, että oppilaat ovat yleensä "töissä" vain päivän tai pari viikosta eli hommaan voi kulua odotettua enemmän aikaa. Työtahtikaan heillä harvoin on sieltä tarmokkaimmasta päästä. :D

Työn osuus on varmasti vähemmän kuin oikeassa korjaamossa, mutta osat maksavat amiksessa saman verran kuin muuallakin. Koska sulla on melko varmasti umpio rikki ja saattaa olla, ettei sitä kannata alkaa korjaamaan, vaan suosiolla laittaa uutta/käytettyä tilalle. Uuden hintaa voit itsekin tiedustella varaosaliikkeestä tai netistä esim. motonetistä katsomalla ja verrata niitä purkuosiin. Siinäkin voi säästää satasia parhaimmillaan.
 
Ylös