Autojen numerot ensi kaudella?

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Valaiskaa vähän minua ja kertokaa mitenkäs ne autojen numerot menevät ensi kaudella :confused:
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Schumi 1. Rubens 2.
Kimi 3. David 4.
Monty 5. Ralf 6. jne?

Eikös ne tollee mene?
 

GC Rabella

Well-known member
Liittynyt
6.2.2000
Viestit
1463
Sijainti
Pasila
Eikös 3 ja 4 mene Williamsille, käsittääkseni numero 1 annetaan kuljettajien maailmanmestarille, 2 tämän tallitoverille ja loput numerot sitten tallien MM-sarjan mukaan. Talli sitten itse (paitsi numeron 1 omaava) päättää kummalle antaa pienemmän. Korjatkaa nopeasti, jos olen väärässä.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Dominic:
Schumi 1. Rubens 2.
Kimi 3. David 4.
Monty 5. Ralf 6. jne?

Eikös ne tollee mene?
Vai saakos Williams 3 ja 4 kun oli valmistajien MM sarjassa 2. Ykkönen menee aina maailmanmestarin mukaan, mutta muiden numeroiden pistäisi kait mennä valmistajien MM-sarjan sijoitusten mukaan, niin että MM-pisteissä paremmin sijoittunut saa pienemmän numeron.

doubtful

Eli numero olisivat
Maikkeli 1. Barri 2
3. Montoya 4 Ralf
5. Kimi 6. David
7. Alonso 8. Trulli
9. Button 10. Sato
11. Webber 12. -joku muu-
14. Fisi 15. Massa
16. Matta 17 Panis
18. ja 19 Jordanin kuskit
20. ja 21 Minardin kuskit

<small>[ 13-10-2003, 14:19: Message edited by: AMS82 ]</small>
 

mälaareni

Well-known member
Liittynyt
21.2.2001
Viestit
87
Sijainti
Miami,USA
Dominic:
Schumi 1. Rubens 2.
Kimi 3. David 4.
Monty 5. Ralf 6. jne?

Eikös ne tollee mene?
ei kai.
scumi 1. brri 2.
monty 3. ralf 4
räkä 5. david6.
jne.

eli maailamnmestari talli saa 1ja 2 numerot jonka jälkeen tulee valmistajien mm taulukonm mukaan.
 

mälaareni

Well-known member
Liittynyt
21.2.2001
Viestit
87
Sijainti
Miami,USA
mälaareni:
Dominic:
Schumi 1. Rubens 2.
Kimi 3. David 4.
Monty 5. Ralf 6. jne?

Eikös ne tollee mene?
ei kai.
scumi 1. brri 2.
monty 3. ralf 4
räkä 5. david6.
jne.

eli maailamnmestari talli saa 1ja 2 numerot jonka jälkeen tulee valmistajien mm taulukonm mukaan.
itse itseäni lainaten, siis kuljettajien maailmanmestaruuden saavuttanut kuljettaja saa sen numeron 1 ja hänen tallitoveri 2, tämän jälkeen määräytyy tallijärjestyksen mukaan ja tallissa paremmin sijoittunut on saanut pienemmän numeron.
 

GC Rabella

Well-known member
Liittynyt
6.2.2000
Viestit
1463
Sijainti
Pasila
Pari vastausta vielä ja tietoon voi ruveta luottamaan..

Kun numeroiden jako kerran tuli puheeksi, niin: ilmeisesti ainakin ennen (tai tarpeeksi kauas kun mennään taaksepäin niin ei tainnut olla mitään systemaattista numeroidenjakosysteemiä, mutta puhun nyt ajoista 10-15 vuotta sitten) MM-rankingin mukaisesta jaosta tehtiin poikkeuksia tallien toiveesta. Ferrarin muistan käyttäneen numeroita 27 ja 28, äskettäin osui silmiini valokuva Sennan aikaisista McLareneista numeroilla 27&28. Eli, liittyykö näihin numeroihin jotain historiallista tai muuta tarinaa, jonka tähden McLaren/Ferrari halusivat käyttää tahi joutuivat käyttämään niitä?

Edit: vaihdoin lopusta pisteen kysymysmerkiksi :rolleyes:

<small>[ 13-10-2003, 14:24: Message edited by: GC Rabella ]</small>
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Noista numeroista oli aikoinaan paljonkin juttua. Ferrarilla oli tosiaan pitkään 27&28, kunnes McLaren otti ne kun 1990 Ferrarille siirtyi hallitseva maailmanmestari Prost. En nyt enempää yksityiskohtia tähän heittele kun en niin tarkasti juuri nyt muista.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Ettei Ferrarin numeroinnilla ollut mitään Gilles Villenneuven käyttämään numerointiin? Pmv tietänee. Talli jakaanee myöskin numerot tallin sisällä kuljettajien kesken.
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Ennen nykyistä systeemiä homma hoitui niin, että vain mestarin (ja hänen tallitoverinsa)numerot oli määrätty (1 ja 2).

Kauden jälken sitten se talli, jolla oli numerot 1 ja 2 (siis ahllitseva mestari) luovutti nämä numerot uudelle mestarille (jos uusi mestari ajoi samassa tallissa kuin vanhakin, numerot luonnollisesti säilyivät). Vaihdossa taas entiset mestarit saivat uuden mestarin entiset numerot. Muiden numerot eivät muuttuneet koskaan.

Eli: Macilla oli 1 ja 2, Ferrarilla 27 ja 28. Kun Prost mestarina siirtyi Ferrarille, vei hän mukaan numerot 1 ja 2, ja MAC sai niiden tilalle vaihdosa numerot 27 ja 28 (ja Bergerin;)).

Tämä systeemi ei tietenkään ollut ollut käytössä aina, mutta kuitenkin juuri silloin noin 10-15v sitten, josta kysyttiin. En muista koska tuli käyttön, ja koska poistui.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Eikös ne ferrarin numerot 27 ja 28 tule jotenkin jostain Maranellon? katunumeroista, tai Ferrarin pääkonttorin kadunnumerosta, tai jotain edes sinne päin.

Ja sitten joku täsmentäköön.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Olikohan vuosi -95 viimeinen kun oli nuo epämääräiset autojen numerot? Joitakin numeroita puuttui välistäkin, koska talleja oli lopettanut.

Muistaakseni tuolloin -95 Alesilla ja Bergerillä oli vielä numerot 27&28. Seuraavaksi kaudeksihan Schumacher toi talliin numeron yksi.
 

Zanthic

Musta Lammas
Liittynyt
21.7.2003
Viestit
351
Sijainti
Oulu
Vuodesta 1974 vuoteen 1995 oli F1-autojen numeroinnista voimassa sääntö, jonka mukaan tallit pitivät edelliskauden numeronsa sillä poikkeuksella, että edelliskaudella kuljettajien maailmanmestaruuden voittanut talli sai seuraavalla kaudella numerot 1 ja 2 autoihin. Se talli, joka joutui luopumaan numeroista 1 ja 2 sai vaihdossa ne numerot, jotka olivat olleet kuljettajien mestaruuden voittaneen tallin käytössä.

Nykyään on käytössä toisenlainen numerointitapa, jossa kaikki numerot määräytyvät edelliskauden sijoitusten perusteella.

Ferrarille tuli numerot 27 ja 28 seuraavasti:

Kaudella 1979 Ferrarit ajoivat numeroilla 11 ja 12. Vuoden 1979 maailmanmestaruuden voitti Ferrarin Jody Scheckter. Kaudeksi 1980 Ferrari sai mestaruuden ansiosta numerot 1 ja 2. Ferrari vaihtoi numeroita toissa kaudella (1978) kuljettajien mestaruuden (Mario Andretti) voittaneen Lotuksen kanssa siten, että kaudella 1980 Lotus-autoissa oli Ferrarin vanhat numerot 11 ja 12. Kaudella 1980 mestaruuden voitti Williams-tallin Alan Jones. Williams ajoi kaudella 1980 numeroilla 27 ja 28. Se oli saanut suuret numerot, koska talli oli vasta äskettäin tullut mukaan formula ykkösiin ja uusille talleille annettiin isompia numeroita, koska pienemmät numerot olivat jo käytössä. Kaudeksi 1981 Williams ja Ferrari vaihtoivat numeroita siten, että Williams sai numerot 1 ja 2 ja Ferrari-autoihin tulivat Williamsin vanhat numerot 27 ja 28. Numerot 27 ja 28 pysyivät Ferrari-autoissa useita vuosia, kunnes Alain Prost siirtyi hallitsevana mestarina Ferrarille kaudeksi 1990. Tällöin numerot 27 ja 28 kävivät McLarenilla, kunnes palasivat Ayrton Sennan McLarenilla ajaman mestaruuden jälkeen takaisin Ferrarille.

MTV3

Siinäpä se.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo siis tuo legendaarisen pidetty numero "27" liittyy vain ja ainoastaan Gilles Villeneuveen. Ei siinä numerossa ole muuta taikaa, kuin että Gilles ajoi sillä numerolla kauden 81 alusta kuolemaansa asti.

Toki Ferrarilla tuo 27 oli aina halutumpi numero kuin 28. Esim. Jean Alesi ajoi kaudella 1991 numerolla 28, mutta kun nousi tallin ykköskuljettajaksi kaudelle 1992, niin Jean halusi nimenomaan Villeneuven numeron.

Jännänä kuriositeettinä ja numeroitten magiikan osoituksena pitää sanoa, että Jacques Villeneuve ajoi vuonna 1995 CART:ssa numerolla 27. Tämä oli puhdas yhteensattuma.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Ja ajoiko Mika Salo eilen CART:issa? Vai oliko numero 28.

Joka tapauksessa tiimi saa itse päättää kummalle kuskille antaa pienemmän ja isomman, ei ole siis pakko mennä edelliskauden paremmuuden mukaan. Tästä on esimerkkejäkin laitan kun kerkeän.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
pmv:
Jännänä kuriositeettinä ja numeroitten magiikan osoituksena pitää sanoa, että Jacques Villeneuve ajoi vuonna 1995 CART:ssa numerolla 27. Tämä oli puhdas yhteensattuma.
Millä perusteella CART:ssa kisanumerot jaetaan/jaettiin?
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Wilpuri:
pmv:
Jännänä kuriositeettinä ja numeroitten magiikan osoituksena pitää sanoa, että Jacques Villeneuve ajoi vuonna 1995 CART:ssa numerolla 27. Tämä oli puhdas yhteensattuma.
Millä perusteella CART:ssa kisanumerot jaetaan/jaettiin?
Tietoa ei ole, mutta kun Jenkkilästä on kysymys voisi kuvitella että numerot jaetaan suunnilleen samaan tapaan kuin lätkäjoukkueissakin, eli sekamuotoisesti vakiintuneiden ja vakiintumattomien käytäntöjen ja perinteiden perusteella.

Ainakin NASCAR-puolella monet kuuluisat kuljettajat ovat ajaneet koko uransa samalla numerolla.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Muistaaksen Damon Hill ajoi numerolla 0.
Ja syynä oli vissiin se että hallitseva mestari lopetti uransa ja 1:sta ei annettu kenellekkään.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
HÖYNÄ:
Muistaaksen Damon Hill ajoi numerolla 0.
Ja syynä oli vissiin se että hallitseva mestari lopetti uransa ja 1:sta ei annettu kenellekkään.
Juup, näin oli ja vielä kahdesti.
Eli vuonna -93 0 oli Hillillä käytössä, koska Mansell lopetti vuoden -92 mestaruuden jälkeen, sekä Vuonna -94 oli taas Hillillä 0 kun Prost lopetti kautensa vuoden -93 mestaruuden jälkeen.
ts. Oliko Hill aivan 0-kuski?? doubtful
Jos joku muistaa paremmin, niin korjatkoot...
 
Ylös