Autojen väritykset ja sponsorit

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tyrrell kärsi kaudella 1985 kai sponsorien puutteesta, koska eräällä parhaimmistakin mainospaikoista oli vain tallin oma logo. Lisäksi jäähdytystä varten jätetyt aukot katteessa veivät mainospinta-alaa:

-ratissa Stefan Bellof.
 
Viimeksi muokattu:

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Bellof?


E: Kypärästä tunnistin, mutta olihan se, en vain lukenut tuota.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tulisiko noilta nurkilta sitten joku kamelikuski Williamsille?
-Tuo kommentti nostatti mieleen erittäin nostalgisia ajatuksia 20 vuoden takaa autosta, jolla "professori" otti 4. mestaruutensa:

Williams FW15C, jota on pidetty teknisesti edityksellisimpinä F1-autona aktiivijousituksineen, ABS-jarruineen ja luistonestoineen. Myös tuolloin 4. mestaruuteensa kuskiaan siivittänyttä F1-autoa vauhditti vapaastihengittävä (terveisiä Nicon isälle! :D) Renault [tuolloin 3,493 cc 67° V10 (RS5)] ja pääsuunnittelijana A. Newey.
Hauskana yksityiskohtana auton värityksessä jäähdyttimien ilmanottoaukoista pilkistävät "kuskin jalat" SEGAn sponsoroimana.
Yhdistävänä tekijänä Prostin ja Vettelin autoissa voidaan myös pitää sorkkaeläintä elintarvikepääsponsorina.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Olen joskus jauhanut siitä, kuinka Häkkisellä oli Lotus-aikoinaan 2 eri öljy-yhtiö sponsoria tallin omana Castrol ja Mikan henkilökohtaisena Neste. Tässä Nasse-Fordsonissa näkyypi olevan peräti 3 eri petrokemian firman logot:

(Pennzoil, Shell, Sunoco)
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Pikaisella googletuksella Penzoil on enemmän tai vähemmän Shellin omistuksessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Erikoisin konsepti tuossa Williams FW15C:ssä oli jo edelliselläkin kaudella erittäin rajoitetusti testattu ja sittemmin kaudella 1993 huomattavasti paranneltu ajovakauden hallintajärjestelmä. Sen ollessa käytössä monet tallit ja FIA arvosteli lajin menevän tietokoneohjatuksi. Sekin kiellettiin juurikin vuonna 1994 koko keksinnön oltua alle vuoden verran kunnon käytössä.
 

M1gu

Well-known member
Liittynyt
24.1.2009
Viestit
161

Williams FW15C, jota on pidetty teknisesti edityksellisimpinä F1-autona aktiivijousituksineen, ABS-jarruineen ja luistonestoineen. Myös tuolloin 4. mestaruuteensa kuskiaan siivittänyttä F1-autoa vauhditti vapaastihengittävä (terveisiä Nicon isälle! :D) Renault [tuolloin 3,493 cc 67° V10 (RS5)] ja pääsuunnittelijana A. Newey.
Hauskana yksityiskohtana auton värityksessä jäähdyttimien ilmanottoaukoista pilkistävät "kuskin jalat" SEGAn sponsoroimana.
Ja nuo jalathan on siis Segan maskotin, Sonic-siilin koivet.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9344
Ainakin osan aikaa toisella puolella autoa näkyi myös, kuinka käsi on vaihdekepillä.

 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Erikoisin konsepti tuossa Williams FW15C:ssä oli jo edelliselläkin kaudella erittäin rajoitetusti testattu ja sittemmin kaudella 1993 huomattavasti paranneltu ajovakauden hallintajärjestelmä. Sen ollessa käytössä monet tallit ja FIA arvosteli lajin menevän tietokoneohjatuksi. Sekin kiellettiin juurikin vuonna 1994 koko keksinnön oltua alle vuoden verran kunnon käytössä.
Mun mielestä erikoisin ominaisuus FW15 mallissa lankeaa kyllä CVT-vaihteiston omaavalle versiolle.
Samantien nopeutta lisä runsaasti ja laakista käyttökieltoon....
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mun mielestä erikoisin ominaisuus FW15 mallissa lankeaa kyllä CVT-vaihteiston omaavalle versiolle.
Portaaton voimansiirto on tekninen ratkaisu, jonka toteutuksesta henkilöautoissa on haaveiltu jo pitkään. Tunnetuimpia kokeiluja ovat olleet mm. Volvon 66 & 340 CVT:t (by DAF) ja Audin multitronic. Mm. leikkuupuimureissa, moottorikelkoissa ja skoottrereissa variaattorivoimansiirrot ovat olleet käytössä jo kauan. Traktoreissakin nuo ovat alkaneet yleistyä viime vuosina.
-Tuossa taas esimerkki, kuinka F1:iä estetään olemasta "oikeasti" hyödyksi henkilöautojen kehityksessä. :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Totta kai myös CVT-vaihteinen FW15C oli myös erittäin mielenkiintoinen tekninen ajopeli.:cool:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Vodafonen lopetettua McLarenin sponsoroinnin poistuu myös eräs typerimpiä tallien kaupallisista nimistä "Vodafone-McLaren" :yuck:.
Toivottavasti tilalle ei tule mitään vielä ällöttävämpää vaikkapa nykyajan henkeen sopien: Facebook-McLaren/Spotify-McLaren.
Omat toiveeni tallin uusiksi nimikkosponsoreiksi: Mobil-McLaren/TAG-McLaren. :cool:
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Pelkkä McLaren Honda F1 Team olisi paras. Tosin ei vielä ensikaudella.
 
Ylös