Baltic Touring Car Championship

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3563
Sijainti
Salo
Balttien BMW 325 Cup on ajettu jo ainakin pari vuotta E90 ja E92 kalustolla kun samaan aikaan Suomessa tahkotaan ristuksen aikaisilla E36 kilkottimilla. Siitä huolimatta nyt Pärnussa oli Bemuja viivalla 40 eli ilmeisesti maksimi määrä. Suomessa hädin tuskin 15.

TCR kalustoa ei Suomessa kaiketi ole kuin kaksi tai kolme - jos ei huomioida Black Rose Teamin ja LMS:n autoja, jotka kisaavat ulkomaan sarjoissa. BRR:n Golf BaTCC:ssa ja LMS:n Audi lähinnä Saksassa.

Suomalainen moottoriurheilu on kaluston puolesta nykyisin aika pitkällä takamatkalla baltteihin nähden.
Suurin piirtein totta joka sana, me laahataan ihan oikeasti 10-15 vuotta jäljessä. Ekat E36:set saa jo museorekisteriin, vaikka museoautonkin kriteerejä on välissä tarkistettu nostamalla minimi-ikä 25 vuodesta 30 vuoteen.
 
Viimeksi muokattu:

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1127
Sijainti
EP
E36 on kilpa-autona erittäin hyvä, ellei täydellinen. Mitä sitä uudempaan vaihtamaan muuta kuin vuosimallin vuoksi. Sitähän on sanottu, että ikä on vain numeroja paperilla ja ikä kuuluu hautakiveen.

Vakavissaan puhuen niin miten tilanne muuttuisi, jos ne muutamat, lähes museoikäiset kolmekutoset hyllytettäisiin ja avattaisiin luokka kohta 20 vuotiaille e90 autoille? Toisiko se lisää kilpailijoita tai katsojia?

Oikeasti hauskaa ja mielenkiintoista voisi kyllä olla, jos luokka avattaisiin myös e46 323i/325i malleille sekä e90/e92 325i malleille.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3563
Sijainti
Salo
Toki meikäläisillä budjeteilla ja rata-autoilun yleisellä näkyvyydellä taitaa olla mahdotonta saada yli kymmenen auton lähtöjä kalustolla, jolla olisi edes jotain relevanssia autoteollisuuden trendien kanssa. Esim. paikallisten automaahantuojien ylläpitämät 'works'- tiimit ovat täyttä utopiaa, koska ei ole yleisöä, ei ole sponsoreita jne mikä tekee oravanpyörän.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1127
Sijainti
EP
Tämä kyseinen trendi on sekin jo "museoiässä", toisin sanoen samaa on jatkunut vaikka kuinka kauan. Sporttien aikaan oli pieni tuulahdus paremmasta, mutta silloin akk munasi homman totaalisesti mm. kusemalla kaikkien muiden luokkien päälle sporttien kustannuksella.

Vaikea enää edes nähdä mitään mahdollisuuksia millekään puoliammatilliselle toiminnalle rata-autoilun puolella. Tämä maa on vain ja ainoastaan harrastajia varten ja se tulisi hyväksyä. Pelisäännöt, sarjat jne tulisi rakentaa sen varaan, että olisi edes niillä harrastajilla mahdollisuus harrastaa. Nyt kenttä on levinnyt käsiin ja ne vähäisetkin harrastajat ajat kuka missäkin pikkuluokassa eikä missään nimessä voi kerääntyä ainakaan samaan lähtöön. Homma ei tarvitsisi kuin yhden tai kahden innostuneen henkilön, joka saisi puhallettua tulta hiillokseen ja kerättyä porukan kasaan ja antamaan sen innostuksen ryhdistäytyä toimimaan yhdessä. AKK:n puolelta sitä ei ole näköpiirissä eikä haittaa, vaikka koko lafka kaatuisi omaan mahdottomuuteensa. Ne ovat hinnoitelleet itsensä ulos näistä geimeistä jo ajat sitten.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1098
E36 on kilpa-autona erittäin hyvä, ellei täydellinen. Mitä sitä uudempaan vaihtamaan muuta kuin vuosimallin vuoksi. Sitähän on sanottu, että ikä on vain numeroja paperilla ja ikä kuuluu hautakiveen.

Vakavissaan puhuen niin miten tilanne muuttuisi, jos ne muutamat, lähes museoikäiset kolmekutoset hyllytettäisiin ja avattaisiin luokka kohta 20 vuotiaille e90 autoille? Toisiko se lisää kilpailijoita tai katsojia?
E36:t alkaa jo monet ruostuakin, aihioina toki ovat olleet hyvinkin käypäisiä. edullisia ja paljon, edullisia osia saatavilla. Nyt monet jo loppuun ajettu.
E46.t vielä elektroniikan puolesta helppo tehdä kisapeliksi, E90:ssä saatta olla hiukan haastavampaa, tekevälle silti helppo pala.
Ylipäätään, E46 - 90, ovat koriltaan huomattavasti jäykempiä ja turvallisempia.
Katsojia? kunhan nyt ensin saadaan niitä autoja viivalle.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1127
Sijainti
EP
E36:t alkaa jo monet ruostuakin, aihioina toki ovat olleet hyvinkin käypäisiä. edullisia ja paljon, edullisia osia saatavilla. Nyt monet jo loppuun ajettu.
E46.t vielä elektroniikan puolesta helppo tehdä kisapeliksi, E90:ssä saatta olla hiukan haastavampaa, tekevälle silti helppo pala.
Ylipäätään, E46 - 90, ovat koriltaan huomattavasti jäykempiä ja turvallisempia.
Katsojia? kunhan nyt ensin saadaan niitä autoja viivalle.
No ei ne kisakäytössä olevat autot ruostu. Toisivat ne jo valmiit autot ensin radalle. Sekin auttaisi paljon. Näin siviiliautojen kannalta ajateltuna ei taida kovin paljoa olla ruosteen määrässä eroa kun puhutaan e36 ja e46 koreista. Ainakaan puhtaasti suomiautojen kannalta. Ulkomailta tilaamalla saa nyt mitä vaan. Sieltä e46 voi olla varmaankin helpommin löydettävissä kuin e36. Niiden hinnat taitaa pikkuhiljaa olla muutenkin noususuhdanteessa.

Kilpakäytössä ei taida olla mitään merkitystä eri korimallien korijäykkyyksillä. Kaaritus sen lopulta hoitaa kuntoon ja riittävään jäykkyyteen on päästy ennenkin näille suomen radoille.

Oikeasti olisi kiva nähdä mihin kehitystyöllä päästään e46 ja e90 koreissa. E36 on osoittautunut olevan erittäin, siis erittäin nopea koppi osaavissa käsissä. Vakiokuntoinen, alle 200 heppainen, kuskin kanssa noin 1300 kiloinen, onnettomilla renkailla mutta hyvällä alustalla varustettu auto pitää pilkkanansa esimerkiksi kevyempiä, tehokkaampia, isommilla renkailla ja hyvillä alustoilla varustettuja roadsport -kilpa-autoja. Tämän kehitystyön kiinni saaminen saattaa vaatia muutaman bensalitran. Haluaako joku ottaa kehitystyön vastuulleen? Jos autoista saadaan toimivia ja kohtuu edullisia, niin eiköhän ne saada puhuttua mukaan samoihin karkeloihin.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1098
ruosteen määrässä eroa kun puhutaan e36 ja e46 koreista. Ainakaan puhtaasti suomiautojen kannalta.
Tuo kyllä pitää osittain paikkansa. Sen sijaan E9x koriset ovat todella hyvässä tikissä vielä, vaikka olisivat ihan ensimmäisiä. ja, entäs E8x, eli ykkössarjalaiset?
Kilpakäytössä ei taida olla mitään merkitystä eri korimallien korijäykkyyksillä. Kaaritus sen lopulta hoitaa kuntoon ja riittävään jäykkyyteen on päästy ennenkin näille suomen radoille.
No on tuolla kyllä merkitystä. Ok, jos auto laitetaan aivan täyteen kaaria (mitä noissa ei ole) tilanne olisi eri. E46 ja E9x ovat selvästi tukevampia ja siten myös turvallisempia.
Ongelmahan noissa on paino: ei tukevuutta saa kuin laittamalla enemmän terästä. Näinollen tarvitaan isompia koneita.
Hyvä esimerkki ns uudemman ajan budjettikilpurista on englannissa ajettava Z4 cup. Sinä on lähes vakiokoneinen Z4 (3,5l) ja varmaan kulee ihan tarpeeksi. Tuollainen oli kerran myynnissäkin jossakin brittisaitilla, hinta taisi olla luokkaa 16000 euroa, eli ei paha.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3563
Sijainti
Salo
No on tuolla kyllä merkitystä. Ok, jos auto laitetaan aivan täyteen kaaria (mitä noissa ei ole) tilanne olisi eri. E46 ja E9x ovat selvästi tukevampia ja siten myös turvallisempia.
Onhan sillä eroa, kohdistuuko isku siihen törmäysvoimaa absorboivaan koriin vai kaareen.Etenkin kun puhutaan yksiöistä joita on oiottu moneen kertaan.

Toki ero on siviiliautoissa isompi. Ns. kaksikilpinen eli erityisehdoin korjattu auto on oikeasti vaarallinen jo taajamanopeuksissa. Kokeilkaapa rutata juomatölkki, vetää se suoraksi ja kokeilla miten luja rakenne on sen jälkeen.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3563
Sijainti
Salo
Hyvä esimerkki ns uudemman ajan budjettikilpurista on englannissa ajettava Z4 cup. Sinä on lähes vakiokoneinen Z4 (3,5l) ja varmaan kulee ihan tarpeeksi. Tuollainen oli kerran myynnissäkin jossakin brittisaitilla, hinta taisi olla luokkaa 16000 euroa, eli ei paha.
Peugeot RCZ Cup -auto olisi kanssa vastaava esimerkki. https://www.topspeed.com/cars/peugeot/2012-peugeot-rcz-racing-cup-race-car-ar115604.html
Uutena 2012 pyynti on ollut 54 900 €, tämän sivun mukaan käytetty yksilö myyty Espanjassa 26 tonnilla https://racecarsdirect.com/Advert/Details/111991/peugeot-rcz-cup

Tuossakin kulkupuoli varmasti riittävä, n. 260 hp, rattivaihteet ja paino saatu nipistettyä vähän päälle 1000 kg. Ja noilla on todistettavasti ajettu Nordschleifella 24 tuntia.
 
Ylös