belated sanoi:
Nuorista lupauksista ainoastaa se Liuzzi on ollut otsikoissa. Kuinkahan kovatasoinen se Italian sarja on..
Siis Red Bullin F1-autoa testannut Vitantonio Liuzzihan on FIA:n kansainvälisen F3000-sarjan mestari. Ei pidä nyt sekoittaa F3000 ja F3-sarjoja.
Kolmetonnisiahan ajettiin FIA:n sarjassa, Superfundin Euro3000-sarjassa ja Japanissa Formula Nipponin nimellä. FIA:n F3000 muuttuu ensi kaudeksi
GP2-sarjaksi. Euro3000:sta taas tulee
Formula Superfund.
FNippon säilyy entisellään.
Ja jottei asia olisi liian selvä, ajetaan Italiassa ensi vuodesta lähtien kansallista F3000-sarjaa, johon kelpaavat kummankin edesmenneen sarjan autot. Huhujen mukaan Toni Vilander saattaisi ajaa tässä sarjassa Coloni-tallin autoa.
F3000-sarjojen kanssa vauhdiltaan samaa tasoa ovat myös Kovalaisen ajama Formula Nissan ja Formula Renault V6, jotka yhdistetään ensi kaudeksi Formula Renault World Seriesiksi.
F3 taas on pykälää pienenpi auto, jota vauhdittaa kaksilitrainen kone. Yleensä kansallisista F3-sarjoista kuljettajat ovat nousseet juurikin F3000-sarjaan ja sieltä Fykkösiin. Nykyisin monet kuskit kuitenkin siirtyvät F1-auton rattiin heti kolmosen jälkeen tai jättävät jopa tämänkin portaan väliin. Räikkönenhän ei ajanut ennen Sauberia muita siipiautoja kun FRenaultia (siis renaultin 2l pikkuformulaa, ei suurempaa V6:sta).
Kolmosten alapuolella taas on laaja, kirjava ja sekava joukko pinenenpiä luokkia, joista mainittakoon vaikkapa Formula Renault, Formula BMW (jonka saksanmestaruuden Nico Rosbrg voitti ennen siirtymistään kolmosiin) ja Suomessakin ajettava Formula Ford.
Ja sitten asiaan. Eli mitä tulee Italian F3-sarjaan, ei taso käsittääkseni päätä huimaa. Toni Vilander siirtyi kesken kauden 2004 Eurosarjasta Italiaan ja voitti tilastojen perusteella mestaruuden. Mestariksi kuitenkin kruunattiin Matteo Cressoni, koska Vilander ei osallistunut riittävän moneen kisaan, jotta hänet olisi voitu huomioida mestaruutta ratkaistaessa. Merkilliset säännöt kerta kaikkiaan.
Ja sitten täysin asian ulkopuolelta: Suomen hallitseva F3-mestari Teemu Tanninen tähyää ulkomaan radoille ja on käynyt Italiassa testaamassa FRenault 2000 -autoa.