BAR ei pidä Nicoa ja Heikkiä kehityskelpoisina...

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Karpow sanoi:
En ole kyllä koskaan kuullut, enkä lukenut noista tyypeistä yhtään mitään. Olisivatkohan maksukuskeja?? Talli on kuitenkin BAR, jolla pitäisi kyllä sitä rahaa olla... :thumbdown
Eivät olisi. Ja se, että et ole koskaan kuullutkaan, kertonee siitä, ettet seuraa moottoriurheilua järin laajalti. Tietämättömyydestä voi tosin syyttää suomalaista lehdistöä, joka huomioi vain suomalaiskuljettajat ja F1-sarjan. Toinen syyllinen on tietysti Ruuttulippu-ohjelman toimitus, joka minulle tuntemattomista syistä on jo vuosia vakuutellut Saksan/Eurosarjan olevan kova tasoisin F3-sarja maailmassa unohtaen lähes täysin Englannin kolmoset.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
belated sanoi:
Hyvä antaa tuntemattomillekin nuorille kuskeille hieman formula1 kokemusta.
En nyt kyllä välttämättä luonnehtisi kyseistä kolmikkoa mitenkään tuntemattomaksi, vaikkei heitä näin kaukana kotiseuduista kukaan tuntisikaan. Kyseiset kaverit ovat kuitenkin kaikki todistaneet osaamisensa ehkäpä maailman kovimmassa F3-sarjassa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
berra67 sanoi:
Mik'äköhän tekijä on ollut ratkaiseva siinä ettei Nico tai Heikki päässyt ns. jatkoon?? Olisi mielenkiintoista tietää...
Minusta myös olisi äärimmäisen mielenkiintoista tietää miksi eurosarjan kakkonen ja Macaon voittaja Alexandre Prémat karsiutui. Hän sentään on radalla näyttänyt Rosbergin saksalaispojalle ja monelle muulle miten kolmosta ajetaan.

Ja voisihan sitä saman tien kertoa myös miksi Jose Maria Lopez, Nelson A. Piquet ja Danilo Dirani eivät kelvanneet.

edit:

Otin tuossa vähän selvää Danilo Diranista, koska mies oli minulle jokseenkin tuntematon. Tänä vuonna Englannin kolmosissa viidenneksi sijoittunut brassi on Etelä-Amerikan F3-mestari vuosimallia 2003 ja kaudella 2002 hän sijoittui samaisessa sarjassa toiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Otto Hokkanen sanoi:
En nyt kyllä välttämättä luonnehtisi kyseistä kolmikkoa mitenkään tuntemattomaksi, vaikkei heitä näin kaukana kotiseuduista kukaan tuntisikaan. Kyseiset kaverit ovat kuitenkin kaikki todistaneet osaamisensa ehkäpä maailman kovimmassa F3-sarjassa.
Niinpä.. Harvemmin näkee juttua noista sarjoista. Viimeksi kai Mika-Mika aikoina. Onko noi nuoret vielä päässeet Formula ykkösiä testaamaan aiemmin? Nuorista lupauksista ainoastaa se Liuzzi on ollut otsikoissa. Kuinkahan kovatasoinen se Italian sarja on..

Hyvien kuskien karsiutumiseen on varmasti vaikuttanut käynnissä olevat sopimusneuvottelut muiden tallien kanssa. Miksi liittyä johonkin kehitysohjelmaan jos testikuski/kisakuski paikkojakin on tarjolla.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
belated sanoi:
Nuorista lupauksista ainoastaa se Liuzzi on ollut otsikoissa. Kuinkahan kovatasoinen se Italian sarja on..
Siis Red Bullin F1-autoa testannut Vitantonio Liuzzihan on FIA:n kansainvälisen F3000-sarjan mestari. Ei pidä nyt sekoittaa F3000 ja F3-sarjoja.

Kolmetonnisiahan ajettiin FIA:n sarjassa, Superfundin Euro3000-sarjassa ja Japanissa Formula Nipponin nimellä. FIA:n F3000 muuttuu ensi kaudeksi GP2-sarjaksi. Euro3000:sta taas tulee Formula Superfund. FNippon säilyy entisellään.

Ja jottei asia olisi liian selvä, ajetaan Italiassa ensi vuodesta lähtien kansallista F3000-sarjaa, johon kelpaavat kummankin edesmenneen sarjan autot. Huhujen mukaan Toni Vilander saattaisi ajaa tässä sarjassa Coloni-tallin autoa.

F3000-sarjojen kanssa vauhdiltaan samaa tasoa ovat myös Kovalaisen ajama Formula Nissan ja Formula Renault V6, jotka yhdistetään ensi kaudeksi Formula Renault World Seriesiksi.

F3 taas on pykälää pienenpi auto, jota vauhdittaa kaksilitrainen kone. Yleensä kansallisista F3-sarjoista kuljettajat ovat nousseet juurikin F3000-sarjaan ja sieltä Fykkösiin. Nykyisin monet kuskit kuitenkin siirtyvät F1-auton rattiin heti kolmosen jälkeen tai jättävät jopa tämänkin portaan väliin. Räikkönenhän ei ajanut ennen Sauberia muita siipiautoja kun FRenaultia (siis renaultin 2l pikkuformulaa, ei suurempaa V6:sta).

Kolmosten alapuolella taas on laaja, kirjava ja sekava joukko pinenenpiä luokkia, joista mainittakoon vaikkapa Formula Renault, Formula BMW (jonka saksanmestaruuden Nico Rosbrg voitti ennen siirtymistään kolmosiin) ja Suomessakin ajettava Formula Ford.


Ja sitten asiaan. Eli mitä tulee Italian F3-sarjaan, ei taso käsittääkseni päätä huimaa. Toni Vilander siirtyi kesken kauden 2004 Eurosarjasta Italiaan ja voitti tilastojen perusteella mestaruuden. Mestariksi kuitenkin kruunattiin Matteo Cressoni, koska Vilander ei osallistunut riittävän moneen kisaan, jotta hänet olisi voitu huomioida mestaruutta ratkaistaessa. Merkilliset säännöt kerta kaikkiaan.


Ja sitten täysin asian ulkopuolelta: Suomen hallitseva F3-mestari Teemu Tanninen tähyää ulkomaan radoille ja on käynyt Italiassa testaamassa FRenault 2000 -autoa.
 
Viimeksi muokattu:

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Takaisin aiheeseen;

Veikkaisin että BAR haluaa nuoret kuskit, jotka ovat lahjakkaita ja joilla ei ole vielä kytköksiä muihin suuntiin. Luulisin että tekeveät melko sitovan sopimuksen kehitysohjelmaan "nälkäpalkalla", jossa optio ottaa kuski talliin kisa-/testikuskiksi - tallin ehdoilla. Muutoin en ymmärrä miksi esimerkiksi Premat jäi rannalle. Jo valmiiksi kovilla nimillä on varaa vaatia enemmän, ja outoahan se on jos esimerkiksi Premat ei aja ykkösissä kolmen vuoden sisällä.

Tällä liikkeellä BAR sitoi itselleen edullisia, mutta lahjakkaita kuskeja.
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
BAR halusi varmasti nimenomaan brittikuskeja tai Merwen kohdalla British Commonwealth kelpaa...

Toinen kriteeri on varmaan tuo että he haluaa oman tosijunioritiimin, joka ei siis ensi tai seuraavalla kaudella haaveilekaan ajoapaikasta tai testikuskin roolista. Eihän nämä ole kukaan vielä edes ajanut Fykköstä.

BAR pyrkinee pitkähköillä sopimuksilla varmistamaan, että jos näistä nulikoista kehittyy edes vähääkään kilpaajomiehiä tai sen tapaisia, niin toiset tallit ei heitä nappaa, vaan barilla on optio.
 

copersucar

Well-known member
Liittynyt
30.9.2001
Viestit
123
On se kumma kun nää ulkomaanpellet ei tajua että suomalaiset on parhaita. Ja sitten valitsevat jotain ihan tuntemattomia kuskeja.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Ave !!

Ja mä oon aina osannut nauttia näistä valveutuneista ellei peräti valaistuneista kansainvälisesti orientoituneista foorumilaisista, jotka kerta toisensa jälkeen onnistuvat, ah niin tuorein sanankääntein, muistuttamaan meitä amislaisia osaksemme koituneesta tietämättömyydestä ja kapeakatseisuudesta.

- Oho -
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Mtv3 osaa kertoa enemmän asiasta, jälleen kerran..

Piquet ei ole mukana tallin junioriohjelmassa, mutta tallin pääomistaja British American Tobacco haluaa markkinoinnillisista syistä tarjota myös eteläamerikkalaiselle kuljettajalle F1-testin.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Kovalainen ei ole kehityskelpoinen?

Vastahan nuorukainen pesi itse 7-kertaisen maailmanmestarin, Michael Schumacherin "Race of Champions"-kisassa! Eikä siinä kaikki, Heikki voitti koko kisan. :thumbup:

Tässä nähtiin, ettei Schumi ole mikään ihmemies, kun vastustajalla on identtinen kalusto alla ja kisata saa ilman tallimääräyksiä. :D
 

Lintu

Siipeilijä
Liittynyt
20.1.2004
Viestit
6401
Sijainti
South Georgia and the South Sandwich Islands
Uskomaton ukko. Voitti Ferrarien välisessä taistelussa Schumin ja ralliautojen välisessä taistossa Loebin. Maitten välisessä taistossa, jossa Suomi hävisi finaalin Ranskalle, Kovalainen pisti Alesia päihin kahdesti. Pakko antaa rispektiä noin kovasta suorituksesta, vaikka leikkimielinen kisailu kyseessä onkin :thumbup:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Eikös Kovalaisen "oikeudet" ole Renaultilla joten sillä tuskin on suurta halua luovuttaa Heikkiä BARille kehittymään joten BARin on parempi etsiä itselleen omat "juniorinsa".
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Lintu sanoi:
Uskomaton ukko. Voitti Ferrarien välisessä taistelussa Schumin ja ralliautojen välisessä taistossa Loebin. Maitten välisessä taistossa, jossa Suomi hävisi finaalin Ranskalle, Kovalainen pisti Alesia päihin kahdesti. Pakko antaa rispektiä noin kovasta suorituksesta, vaikka leikkimielinen kisailu kyseessä onkin :thumbup:
Katoin kisaa Eurosportilta, Kovalainen olis kyllä pistäny Alesia tolla kolmannella kerralla päihin, mutta Ferkun tekniset viat esti voittamasta. Ilmeisesti vaihteisto-ongelmia, joista kärsivät muutkin tuota autoa ajaneet. Alesi muuten luuli jo voittaneensa ennen kun oli edes maalissa, nousi autosta tuulettelemaan, kun oli saanu Kovalaisen kiinni. Tuli kaverille vähän kiire, ku joku äijä tuli sanoo sille, että et muuten ole vielä maalissa. Tällä välin kovalainen mateli maalia kohti, ja kohta silleki näytettiin, että kisa on vielä kesken. Urku auki, mut eipä kerenny, ku oli itekki jättäny vähän niinku leikin kesken. Sumille kävi vähän vastaava maiden välisessä kisassa, kun hävis. Se oli Massaa reilun sekunnin nopeampi ekan kiekan jälkeen. Kun oli ajettu puolet toisesta kierroksesta, luuli Sumi tulleensa maaliin, ja jäi hidastelemaan ja hävis. Selostajat sitten heti luuli, että juuri noi vaihteisto-ongelmat olisivat iskeneet (sama auto), mut haastattelussa kun kysyttiin, että "--unlucky loser?", vastas Sumi jotain, että ei vaan "--stupid loser".
 
Ylös