BAR -Moottoririkot Saton omaa syytä?

jimpo

Well-known member
Liittynyt
28.6.2003
Viestit
283
Sama uutinen turun sanomissa:

"- Emme pysty tietokoneen tulostuksista näkemään mitään eroa Saton ja Jenson Buttonin autojen välillä elektroniikassa, säädöissä tai ajotavoissa. Siitä voimme päätellä, että Sato yksinkertaisesti vain ajaa liian hurjasti."

Ei eroa ajotavoissa, mutta Sato ajaa liian hurjasti? Onkohan tässä taas jokin käännöskukkanen?

Jokatapauksessa kukkupuhetta. Nokan vaihtostopista se moottorin hajoaminen johtui.
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Mickey sanoi:
[Sato on sitä vastoin ajanut liian kovaa, minkä seurauksena on tämän kauden kisoissa saavuttanut vain kahdeksan MM-pistettä.
:confused: Ai jaa :ahem:
Pitänee kai sit japsin opetella ajamaan hiljempaa, kuten hyvät kuskit...
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Ei moottori rikosta voi kuskia syyttää :nope:
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
vermula sanoi:
Ei moottori rikosta voi kuskia syyttää :nope:
Jep. Kyllä se pitää moottorivalmistajan tehdä kunnon kone joka kestää vähän jonkinlaista rasitusta. Ei kuten Mercedes jota täytyy taluttaa radalla ja siltikin moottori voi räjähtää hetkenä minä hyvänsä.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Siis mä ihmettelen ihan älyttömästi tota, että jos missään telemetriassa ei näy mitään eroja, niin miten toi on muka mahdollista. Vaihtokohdat samat, ja kaasu pohjassa ajetaan niin mitä he*vettiä? Ja kun vaihteenvaihdonkin hoitaa kone, ihminen vaan painaa nappia, josta on sähköinen yhteys, niin ei voi kaverikaan rusautella niitä pykäliä.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Miettikää nyt hiukan.. Jos ajelee hurjasti kanttareiden yli niin auto pomppii ja tärisee enemmän kuin ehkä saisi ,jolloin taas moottori rasittuu ja sitä kautta kenties hajoaa. Tietenkin voi olla ettei telemetriasta saada irti sitä jotakin joka näyttäisi kuskien eron. Toi sama pätee varmasti myös Kimin ja Kuution eroihin jne.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
bigbear sanoi:
Miettikää nyt hiukan.. Jos ajelee hurjasti kanttareiden yli niin auto pomppii ja tärisee enemmän kuin ehkä saisi ,jolloin taas moottori rasittuu ja sitä kautta kenties hajoaa. Tietenkin voi olla ettei telemetriasta saada irti sitä jotakin joka näyttäisi kuskien eron. Toi sama pätee varmasti myös Kimin ja Kuution eroihin jne.
Mieti nyt itse hiukan...

Ajotavoissa ei pitänyt olla eroja tuon tekstin mukaan. Tuo on ero ajotavassa.

Lisäksi kyllä telemetriassa näkyy hyvinkin tarkaan jousitusliikkeet joustonopeuksineen ja joustoineen.


Mitä ihmettä tarkoittaa ei eroa ajotavoissa, mutta toinen ajaa liian kovaa? Vaikkakin tämä joka ajaa liian kovaa on yleensä ajanutkin hiljempaa kuin tallikaverinsa. Siis hä?
 
Viimeksi muokattu:

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Se jos auto vähän pomppaa kanttarista ei vaikuta tippaakaan moottorin kestävyyteen! Ja se ettei telemetriassa näy mitään eroja on täyttä puppua! Kyllä nyt joku pitää meitä todella tyhminä :thumbdown
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
vermula sanoi:
Se jos auto vähän pomppaa kanttarista ei vaikuta tippaakaan moottorin kestävyyteen! Ja se ettei telemetriassa näy mitään eroja on täyttä puppua! Kyllä nyt joku pitää meitä todella tyhminä :thumbdown
Kylläkai kanttarien ylipomppaamisella voi olla vaikutusta kestävyyteen: jos pyörä sutii ylimääräistä ilmalennon aikana niin moottoriin kohdistuu aikamoisia hidastuvuuksia laskussa. Sitä taas en tiedä paljonko pyörät sutii ilmassa. Differentiaalin ja sutimiseneston toiminnalla lienee jotain tekemistä ko ilmiön kanssa enkä usko rasitusten olevan järin suuria loppujen lopuksi. Jokatapauksessa se on tiimin tehtävä rakentaa auto ja moottori jota voi viedä äärirajoilla, sehän lienee lähinna tarkoitus ykkösissa.

Jos Satoa haluaa moottoririkoista syyttää se johtuu ainoastaan siitä että Honda-Japsit haluaa hänen näyttävän hyvältä ja antavat luvan käyttää hieman ylimääräistä tehoa, näyttäviin ohituksiin sun muihin :eek:
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
J.Heldenview sanoi:
Kylläkai kanttarien ylipomppaamisella voi olla vaikutusta kestävyyteen: jos pyörä sutii ylimääräistä ilmalennon aikana niin moottoriin kohdistuu aikamoisia hidastuvuuksia laskussa. Sitä taas en tiedä paljonko pyörät sutii ilmassa. Differentiaalin ja sutimiseneston toiminnalla lienee jotain tekemistä ko ilmiön kanssa enkä usko rasitusten olevan järin suuria loppujen lopuksi. Jokatapauksessa se on tiimin tehtävä rakentaa auto ja moottori jota voi viedä äärirajoilla, sehän lienee lähinna tarkoitus ykkösissa.

Jos Satoa haluaa moottoririkoista syyttää se johtuu ainoastaan siitä että Honda-Japsit haluaa hänen näyttävän hyvältä ja antavat luvan käyttää hieman ylimääräistä tehoa, näyttäviin ohituksiin sun muihin :eek:
"Ohituksiin":D Tarkoitit siis Saton kamikaze hyökkäyksiä.
 

Dnada21

Well-known member
Liittynyt
14.3.2004
Viestit
68
Sijainti
Nargothrond
J.Heldenview sanoi:
Kylläkai kanttarien ylipomppaamisella voi olla vaikutusta kestävyyteen: jos pyörä sutii ylimääräistä ilmalennon aikana niin moottoriin kohdistuu aikamoisia hidastuvuuksia laskussa. Sitä taas en tiedä paljonko pyörät sutii ilmassa. Differentiaalin ja sutimiseneston toiminnalla lienee jotain tekemistä ko ilmiön kanssa enkä usko rasitusten olevan järin suuria loppujen lopuksi. Jokatapauksessa se on tiimin tehtävä rakentaa auto ja moottori jota voi viedä äärirajoilla, sehän lienee lähinna tarkoitus ykkösissa.
Sutimisen eston algoritmit ainakin tykkää kyttyrää, jos jompikumpi takapyöristä on ilmassa ja samanaikaisesti autoon kohdistuu kiihtyvyyksiä eri suunnista. Luulisin. Ja kun mietitään, että 600 kg auto hyppää 0,3 m(?) ilmaan 100km/h vauhdissa, niin joku laskutikun omistava voisi laskea hetkellisen kiihtyvyyden. Ja tuo kiihtyvyys ei ole puhtaasti ylös, vaan myös taakse ja sivulle riippuen kantturasta. :p

Aaaargh, en osaa kirjoittaa!!:alppu:
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ettei totuus unohtuisi: Satolta on tällä kaudella moottori hajonnut kisassa 3 kertaa.

Imolassa petti vaihteisto.

Monacossa moottori oli selvä jo ennen starttia

Eli jäljelle jäävät Malesia ja Ring mahdollisesti sattuneesta syystä
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Enpä usko että kuskia voi moottoririkoista syyttää, eiköhän nyt ole vain huonoa onnea sattunut Saton kohdalle. Kyllä moottorin mielestäni kuuluisi kestää vähän rajumpikin ajotapa, tosin en sitten tiedä millainen ajotapa rasittaisi moottoria tavallista enemmän. Jos kerran telemetriassa ei eroja näy niin eiköhän se ole vain sattumaa, että Takumalle ovat tallin moottoririkot kertyneet.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
aika outoa tekstiä, eikö ne asiantuntijat vieläkään ymmärrä että jo 90-luvulla on ollut elektroniikkaa autoissa jotka eliminoivat kohtuu hyvin pois sen että kuski voisi koneen rikkoa...
ennemminkin tulisi mieleen esmes nyrreltä että auto sai siipeensä siinä kolarissa, ja siitä olisi johtunut moottoririkko... kuskin tehtävä on ajaa mahd. lujaa sitä autoa, suunnittelijoiden puolestaan pitäis saada auto kestämään... :)
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Honda pomo puhuu asiaa:
- Olemme käyttäneet paljon aikaa molempien kuljettajiemme autoista saamamme datan analysoimiseen. Mikään ei osoita toisen kuljettajan suuntaan. Kyse ei ole ajotyylistä. Kyse ei ole Takuman ongelmasta, Szafnauer sanoo.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
vermula sanoi:
Honda pomo puhuu asiaa:
- Olemme käyttäneet paljon aikaa molempien kuljettajiemme autoista saamamme datan analysoimiseen. Mikään ei osoita toisen kuljettajan suuntaan. Kyse ei ole ajotyylistä. Kyse ei ole Takuman ongelmasta, Szafnauer sanoo.
Kyse on siitä että Honda haluaa Saton näyttävän hyvältä ja vähän virittelee ylitehoja :wink:
 

PKurki

Well-known member
Liittynyt
19.2.2001
Viestit
211
Saton auto hajoaa useammin aivan samasta syystä kuin Kimin auto vs. Davidin. Nopeutta saa lisäämällä koneen kierroksia, mutta luotettavuus vähenee. Saton täytyy ottaa koneesta enemmän irti, jotta pysyy Jensonin vauhidissa. Vastaavasti Kimin koneesta revitään enemmin irti, jotta näyttäisi nopeammalta kuin tallista lähetvä kuski...
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ai kuten Nyrrellä, jossa Davidin autosta hajosi kaksi konetta Kimin yhtä vastaan, vaikka Kimi oli sielläkin valovuoden nopeampi Davidiä?
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Jostain luin että myös Button oli laittanut moottoririkot Saton tilille, koska tämän ajotyyli on aivan erilainen Jensoniin verrattuna.
 
Ylös