Belgian MM-Ralli 2021 (Ypres)

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5634
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Oli kyllä yhtä kohellusta Suniselta se eilinen EK7. Jo ennen sitä vauriot aiheuttanutta poistumista tulee yksi risteys silmille ja siinä venkslataan.
 

hoogenband

Well-known member
Liittynyt
29.8.2014
Viestit
94
Mikäs tässä oli pointtina siirtyä tänne spaa alueelle sunnuntaiks?
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Minä kuulun selvästi vähemmistöön kun ei tämä power niin paha ole. Rataosuus on tylsä joo, mutta eihän sitä ole kuin joku reilu puoli kilsaa.

Edelleen vähän ihmetyttää että eikö kommentaattoriksi löytyisi ketään edes vähän sanavalmiimpaa tyyppiä kuin Antila? Vaikka on tämä kyllä parempaa kuin aikaisemmin.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Kyllähän tämän voiton suo Martijn Wydaeghelle, onnittelut uran ensimmäisestä voitosta MM-tasolla. Nuorelle, sangen kokemattomalle kartanlukijalle ei varmasti ole ollut helpoin paikka aloittaa uraa tuollaisessa paikassa, jossa yhden isoimman mestarisuosikin kartturi menee lähes kymmenen vuoden yhteiselon jälkeen vaihtoon juuri pari päivää uuden kauden alla.

Yhdellä tavalla lajin arvaamattomuus kiteytyy hienosti tähän Neuvillen voittoon: Tammikuussa 2020, Ogierin vihdoinkin taivuttua Neuvillelle myyttisessä Montessa, olisi ollut vaikeaa uskoa belgialaisen voittavan seuraavan kerran vasta elokuussa 2021 kotikisassaan, joka ei tuossa kohtaa ollut isännöinyt yhtäkään MM-rallia. Tämä 13 rallin voitoton jakso oli Neuvillen uran kolmanneksi pisin. Avausvoittoa ennen ajettiin 34 rallia, ensimmäisen ja toisen välillä meni 22 starttia. Vaikken belgialaisen mestaruusmahdollisuuksiin uskokaan niin mukavaa, että edes näennäisesti homma hieman tiukentui kärkipäässä.

Breen myös käytti erinomaisesti kokemusetunsa hyväkseen ja onnistui ensimmäistä kertaa pääsemään podiumille asfaltilla. Aikaisemmin irlantilaista ei muuten ole nähty kahdessa rallissa peräkkäin palkintopallilla.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16083
Sijainti
Tampereen lenkki
Kallelta hieno kisa! Vielä vikana päivänä voitti kokeneet tallitoverinsa

Mahtavaa myös Neuvillelle katkaista voitoton putki kotikisassa, joka mahdollisesti jää ainoaksi sellaiseksi MM-tasolla
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3898
Hurjan oloinen ralli näille autoille normaalipätkillä. Tuo powerstage oli kyllä hirveä. Vähän wrc autoja, molemmat wrc2:set köröttelee ongelmissa ja tuo täysin asfaltoitu formularata sai autot näyttämään pieniltä ja mitäänsanomattomilta.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5634
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.rallye-magazin.de/int/videos/2021/special/crash-takamoto-katsuta-ypres-rally/?
Tossa on Katsutan runki vielä vähän lähempää kuvattuna. Oli pienestä kiinni ettei katsojat sisämutkassa(!) jääneet alle.
Aivan karmean näköistä. Mielestäni tämä vain edelleen alleviivaa sitä, ettei Ypresin kaltainen sinänsä hieno ralli ja nyky-WRC:t ole toimiva yhdistelmä. Valitettavasti, kuten Martti Ahtisaari sanoisi. Tuntuu siltä, että joku raja on ylitetty, kun vauhdit ovat niin hurjat, etteivät perinteiset lainalaisuudet turvallisesta katselupaikastakaan enää päde.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
233
Aivan karmean näköistä. Mielestäni tämä vain edelleen alleviivaa sitä, ettei Ypresin kaltainen sinänsä hieno ralli ja nyky-WRC:t ole toimiva yhdistelmä. Valitettavasti, kuten Martti Ahtisaari sanoisi. Tuntuu siltä, että joku raja on ylitetty, kun vauhdit ovat niin hurjat, etteivät perinteiset lainalaisuudet turvallisesta katselupaikastakaan enää päde.
Oma mielipide sen sijaan on se, että ehdottomasti Ypres ja WRC tason autot kuuluu ehdottomasti yhteen. Ei sen pumpulia kuulu olla ja hyvä vaan, että mennään toisinaan äärirajoilla. Uskoisin, että myös kuskit tykkäävät. Mutta, se mitä pitäisi siellä tehdä, on vetää katselualueet vähintään 30-40 m kauemmas tiestä. Katsutankin kohdassa katsojat olivat käytännössä ihan ojassa kiinni. Onneksi sentään oli jokin kasvihuoneen kehikko välissä, muuten olisi tullut pahaa jälkeä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5634
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ei sen pumpulia kuulu olla ja hyvä vaan, että mennään toisinaan äärirajoilla.
Ei tietenkään, enkä usko että rallin osalta kovin lähellä sitä pumpulia ollaankaan. Ei tässä kukaan ole mitään asfaltoituja turva-alueita sentään vaatimassa. Mutta jossain vaiheessa tulee se raja, jolloin riskit peittoavat sen kaiken hienouden ja Ypresin (tai sen kaltaisten rallien - ei siis koko MM-sarjan) osalta oltiin viikonloppuna mielestäni vähintäänkin aika lähellä tätä.

Vaikeushan on juuri siinä, että monellakin tapaa kliimaksi nousee samaa rataa äärirajojen lähestymisen kanssa, mutta peli on ymmärrettävä viheltää poikki ennen kuin on liian myöhäistä.


 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Näköjään myös Loubet pellolle ajossa on ollut katsojia linjalla, tosin kieletyllä katselualueella, nämä videot osoittavat että järjestelyt eivät ole olleet MM-rallin arvoisella tasolla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16083
Sijainti
Tampereen lenkki
Ulosajot asvaltilla ja soralla on aivan erilaisia luonteeltaan. Asvaltilla autoa ajetaan pääasiassa täydellisellä pidolla tien suuntaisesti, mutta kun pito häviää, se lähtee sitten ihan totaalisesti. Mutkanopeudet voi olla paljon kovempia. Usein auto lentää ulosajossa myös ilmaan tiestä sen sijaan että luistaisi tietä pitkin vauhtia hidastaen, ja saattaa lentää yllättäviin suuntiin. Tämä näkyy jo ihan jossain Peugeot 106/Citroen AX-rungeissa jostain Ranskan kyläkisoistakin, puhumattakaan WRC-autoista. Vastaavasti soralla auto ajautuu usein edes jonkin verran sivuluisuun ennen ulosajoa, ja koska ajotyyliin kuuluu auton "rotaatio", ajautuu auto helpommin pyörivään liikkeeseen, mikä taas tappaa liike-energiaa paremmin. Lisäksi mutkiin tullaan lähtökohtaisesti vähän hitaammin. Nämä Ypresin ja vaikkapa Barumin, Rzeszowskin ja Kroatian kaltaiset kovavauhtiset assukisat joissa pinta on töyssyistä, ovat mielestäni rallia vaarallisimmillaan. Toki vaaraa tulee vuoristokisoissa myös pudotuksista, mutta esimerkiksi Korsikalla vauhdit on lähtökohtaisesti yleensä hiljaisemmat ja Kataloniassa pinta parempi.
 
Ylös