Bensiini vs. Diesel - vertailukohtana hinta

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Autokauppiashan aina esitelmöi, että diesel -autolla pitää ajaa xx xxx kilometriä vuodessa ennenkuin sellainen kannattaa hankkia. Varsinkin uudessa autossa polttoainetyypin valintaan vaikuttaa myös olennaisesti dieselauton korkeampi hinta ja laskemissa on syytä myös ottaa huomiooon auton hankinnan rahoittaminen.

No omissa laskelmissani jätin nämä hankintahinnat pois, koska oma autoni on kohta 8 vuotta vanha ja pois maksettu.

Mutta seuraavanlainen fakta:

Toyota CarinaE:llä 22 000 km vuodessa ajaessasi diesel-versio tulisi 400 euroa halvemmaksi.


Jos sinulla on omasta autostasi mahdollista tehdä vastaava vertailu niin kerroppa.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Mun isä teki uutta autoa ostaessa äärimmäisen tarkat laskelmat, ja totesi Dieselin olevan vieläkin edullisempi hänen ajomäärillään. Heti kun Dieselveron määrä on säästetty polttoaineen hinnoissa, niin loppu on pelkkää voittoa.
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Juhis sanoi:
Mun isä teki uutta autoa ostaessa äärimmäisen tarkat laskelmat, ja totesi Dieselin olevan vieläkin edullisempi hänen ajomäärillään. Heti kun Dieselveron määrä on säästetty polttoaineen hinnoissa, niin loppu on pelkkää voittoa.

Vaikea uskoa noin äkkiseltään, mutta kun katselin esimerkiksi VW:n hinnastoja, niin uudella Golf Variantilla, bensa vs. diesel, ei juurikaan ollut hintaeroja.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Sammypiru sanoi:
Vaikea uskoa noin äkkiseltään, mutta kun katselin esimerkiksi VW:n hinnastoja, niin uudella Golf Variantilla, bensa vs. diesel, ei juurikaan ollut hintaeroja.
Siis mitä autoja vertailet keskenään?

1.9 TDI PowerDiesel Firstline 25490 e
1.6 Firstline 20730 e


Noissahan on hinta-eroa melkein 5t€

Sillä maksaa jo 10 vuoden diesel verot..
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
:thumbup: Olipahan aikamoinen vertailu. 1.6 vs PowerDiesel! Way to go... Onhan tuo PowerDiesel jo ominaisuuksiltaankin 5 000 parempi. Ja taitaa olla alustakin jo aikalailla eri tavaraa. :) :) Kiesus, huumorimiehiä.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Zep sanoi:
:thumbup: Olipahan aikamoinen vertailu. 1.6 vs PowerDiesel! Way to go... Onhan tuo PowerDiesel jo ominaisuuksiltaankin 5 000 parempi. Ja taitaa olla alustakin jo aikalailla eri tavaraa. :) :) Kiesus, huumorimiehiä.
Samat tehot,eli sama suorituskyky ,sama varustelu ,.. Ainoa mikä dieselissä on parempaa on vääntö. Sekä siitä tekee 5000 paremman?
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
bigbear sanoi:
Samat tehot,eli sama suorituskyky ,sama varustelu ,.. Ainoa mikä dieselissä on parempaa on vääntö. Sekä siitä tekee 5000 paremman?
Olisko parempi käytännön suorituskyky, parempi jälleenmyyntiarvo ja reippaasti pienemmät polttoainekulut?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kuten sanoin, ei ne autot oo muutenkaan ihan samoja. 1.6 on kuitenkin "pahnan pohjimmainen" bensamoottori (taitaa Varianttiakin saada 1.4:lla, mutta sehän vasta alimittainen on tuon painoiseen autoon) ja PowerDiesel edustaa jo Diesel-puolella huippua, elikkä siinä missä 1.6 on perusauto on PwTDI sportimpi. En ole ajanut bensakoneista Varianttia, mutta epäilen REIPPAASTI, että 1.6 ei liiku maantiellä ollenkaan samaan tahtiin kuin PowerDiesel. TDI:llä kiusaa kuitenkin hyvin jo tehokkaampaakin bensakonetta. Tiedä sitten kuinka hyvin tuo vanha nyrkkisääntö pitää vielä paikkaansa: 120 tkm bensa loppuunajettu, 120 tkm diesel sisäänajettu.

Itellä on tollanen perusTDI Variant Comfortline ja appiukolla 20 heppaa tehokkaampi Variantti TDI. Täytyy sanoo, että liikkuvuutta on PowerDieselissä ihan toiseen tahtiin, mutta niin on ihan erinlainen alustaltaankin.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Observer sanoi:
Olisko parempi käytännön suorituskyky, parempi jälleenmyyntiarvo ja reippaasti pienemmät polttoainekulut?
Eli sun mielestä pitäisi verrata vaikka 1.8turboon niin saataisiin ainakin tuo polttoainekulut samalle viivalle :D
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
520i:n verrokki BMW on tuolta vuodelta vain 525tds, kun td:tä ei tehty enää tähän korimalliin. Molemmista koneista on kokemusta edellisen korimallin viissatkuista ja täytyy sanoa että molempi parempi. Ehkä polttoainekulujen takia homma kääntyisi tds:ään, kun muuten kaikki on samalla tasolla. Toki tds on vahva vääntämään, mutta kaksilitrainen on sitten parempi kiertämään. Tds on hengetön aivan alakierroksilla, kun taas bensakoneen hengettömyys on erilaista.
 

Louhen Isäntä

Isä Aurinkoinen
Liittynyt
11.11.2003
Viestit
204
pmv sanoi:
Tds on hengetön aivan alakierroksilla, kun taas bensakoneen hengettömyys on erilaista.
Aivan, tuo bensakone on hengetön kaikilla kierroksilla.

On aika kummallista ylipäätään vertailla dieseliä näennäisesti samantehoiseen bensakoneeseen, kun käytännössä diesel kuitenkin hakkaa tämän maan rakoon. Volkkarin tapauksessa edes 2.0 vapaastihengittävä bensa ei pärjää 1.9 powerdieselille 99% käytännön tilanteista. Omalla kohdallani valitsisin mennen tullen Renaultin 1.9dCi:n 2.0 litran bensakoneeseen verrattuna, 1.6 litraisesta puhumattakaan.

Tässäkin asiassa on parempi tietää kuin vain luulla tietävänsa. Diesel-koeajolle mars mars...
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Bensa kone pärjää dieselille ihan hyvin ,jos vain jaksaa kepittää,koska tehoa ei ole niin paljon käytössä alemmilla kierroksilla.. Esim valoista lähdettäessä 1.6 bensa menee rintarinnan 1.9tdi:n kanssa. Eroa tulee vain jos poljetaan maantiellä 5 silmässä rekan ohi,eli ei vaihdeta pienempää silmään.

Ps. Itse olen ajanut jo melkoisen määrän Passatillani ,jossa on vain 81kw 1.9tdi
 

Hanu

Ulkomaan epeli
Liittynyt
6.9.2001
Viestit
68
Sijainti
Neu Wulmstorf
Itse koin mieluisan yllätyksen kun ostin välillä Baijerin Mossen(Yäk Bemari :) )
dieselkoneella.Kyseessä on 730 d A vm 2000 ajettu 130tkm.Olen ajanut autolla nyt kuukauden, noin 7000km ja koko tuon ajetun matkan keskikulutus on 8.9l/100km.

Edellinen auto oli Volvo S80 2.9 A ja sitä edellinen Audi A8 4.2Q A joilla molemmilla keskikulutus pyöri siinä +/- 13l/100km.

Tähän sisältyy kaupunkiajoa sekä autobaanaa mahdollisuuksien mukaan noin 160-180km/h nopeudella).

Bemussa noin 100 eeroa suurempi käyttömaksu /vuosi.

Pakko tunnustaa että säästöä syntyy, vaikken todella ole mikään diesel fani!
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
pmv sanoi:
520i:n verrokki BMW on tuolta vuodelta vain 525tds, kun td:tä ei tehty enää tähän korimalliin.
525td M51D25 11.9 s 198 km/h 1995-2000 n/a
525tds M51D25 10.4 s 211 km/h 1995-2000 n/a

Ton mukaan on mutta en tiedä sitten. Lähde: BMWclubfinland
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
bigbear sanoi:
Siis mitä autoja vertailet keskenään?

1.9 TDI PowerDiesel Firstline 25490 e
1.6 Firstline 20730 e


Noissahan on hinta-eroa melkein 5t€

Sillä maksaa jo 10 vuoden diesel verot..
Taisin vertailla jotain Passat Variantteja:

2.0 Highline 35310 e
1.9 TDI PowerDiesel Highline 37430 e

Ja näissä naftavehje on noin 6 % kalliimpi, paljon vai vähän, sen päättäkööt jokainen itsekseen.
 
Ylös