BMW:n voitontahto!

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
On olematon! Bemari on viime vuosina rakennellut sarjan tehokkaimpia koneita ja viime vuonna oli mestaruus lähempänä kuin koskaan. BMW on saanut myös lisää valtaa Williams tallin sisällä. Tänä vuonna ainut tavoite oli voittaa mestaruus. Talli rakensi visionäärisen auton, jonka piti viedä BMW-Williams suoraan huipulle.

No nyt on ajettu kolme kisaa ja jokaisen vei Ferrari. Mitä tekee BMW! Aikoo vähentää panostuksiaan ykkösiin ensi vuonna ja toteaa, että Ferraria on nyt mahdoton voittaa. Sana mahdoton ei kuulu ykkösiin!
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Ei maha mittään. Turhaa panostaa kun Ferrari voittaa vilunkipelillä :nope:
 

Mity

Registered: Patologinen
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
1051
Sijainti
Jyväskylä
ottakee vielä muutkin mallia bemareista, niin jää Ferrari kisaamaan itseään vastaan! Olisi BMW lopettanut huipulla...
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
On jääny molemmista, sekä Mersusta että Bemarista toi kuva, että kun kerran eivät saaneet tallia 100% itselleen - antaa olla. Kehitystä viimekaudesta ei ole tapahtunut, päinvastoin.:thumbdown
 

Schumifani

Well-known member
Liittynyt
23.3.2004
Viestit
157
Sijainti
Helsinki, Finland
J.Heldenview sanoi:
Ei maha mittään. Turhaa panostaa kun Ferrari voittaa vilunkipelillä :nope:
Aluksi ajattelin varmistaa että tarkoitat vilunkipelillä huijaamista.

Jos asia on niin, niin ei voi muuta sanoa kun että toi on p***apuhetta. Ihan naurettavaa. Mitä laittomuksia Ferrari nyt on tehnyt?
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Schumifani sanoi:
Aluksi ajattelin varmistaa että tarkoitat vilunkipelillä huijaamista.

Jos asia on niin, niin ei voi muuta sanoa kun että toi on p***apuhetta. Ihan naurettavaa. Mitä laittomuksia Ferrari nyt on tehnyt?
Ferrari ei tee laittomuuksia. Fia on tähänkin asti muuttanut tarvittaessa sääntöjä ja toleransseja.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
öö ruz sanoi:
Ferrari ei tee laittomuuksia. Fia on tähänkin asti muuttanut tarvittaessa sääntöjä ja toleransseja.
Jepjep. Viimeisin kikka on tämä yhden moottorin sääntömuutos.

Toki kaikilla on ollut aikaa varautua muutoksiin, mutta oli ennalta aivan selvää että Ferrari tulisi hyötymään siitä eniten. Viimeisin moottoririkko lienee Rubens Barrichellon posahdus kauden 2001 Indianapolissa?

Muutokselle ei löydy urheilullisia perusteita, muutoksen saama tuki johtui vain pikkutallien kiristyksistä taloudellisten säästöjen aikaansaamiseksi. Minardia voi hyvin pitää Ferrarin kakkos-sateliittitallina.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
J.Heldenview sanoi:
Toki kaikilla on ollut aikaa varautua muutoksiin, mutta oli ennalta aivan selvää että Ferrari tulisi hyötymään siitä eniten. Viimeisin moottoririkko lienee Rubens Barrichellon posahdus kauden 2001 Indianapolissa?
Viimeisin, joka oikeasti Ferrari-väkeä harmittaa taitaa olla '98 Melbournesta. :D
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
J.Heldenview sanoi:
Jepjep. Viimeisin kikka on tämä yhden moottorin sääntömuutos.

Muutokselle ei löydy urheilullisia perusteita, muutoksen saama tuki johtui vain pikkutallien kiristyksistä taloudellisten säästöjen aikaansaamiseksi. Minardia voi hyvin pitää Ferrarin kakkos-sateliittitallina.
Eipä taitaisi Ferraria hetkauttaa, jos säännöstä luovuttaisiin ja käyttää saisi useampia koneita. Ja vaikka näin olisikin, ei se olisi Kimiä auttanut Bahrainissa kerrassaan yhtään.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Pete sanoi:
Viimeisin, joka oikeasti Ferrari-väkeä harmittaa taitaa olla '98 Melbournesta. :D
Viimeisin, joka oikeasti Ferrati-väkeä oikeasti hymyilyttää taitaa olla ´00 Indianapolis.
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
J.Heldenview sanoi:
Jepjep. Viimeisin kikka on tämä yhden moottorin sääntömuutos.

Toki kaikilla on ollut aikaa varautua muutoksiin, mutta oli ennalta aivan selvää että Ferrari tulisi hyötymään siitä eniten. Viimeisin moottoririkko lienee Rubens Barrichellon posahdus kauden 2001 Indianapolissa?

Muutokselle ei löydy urheilullisia perusteita, muutoksen saama tuki johtui vain pikkutallien kiristyksistä taloudellisten säästöjen aikaansaamiseksi. Minardia voi hyvin pitää Ferrarin kakkos-sateliittitallina.
Joo, sehän on ehdottomasti Ferrarin vika että Ferrari osaa tehdä moottoreita ja esim. Mercedes ei. Onko käynyt mielessä, että kauden loppuun mennessä Ferrarin "saama etu" saattaa olla tasoittunut, kun kaikkien muidenkin moottorit kestävät koko viikonlopun? Ehkä FIAlla olikin tarkoitus tasoittaa peliä eikä ajaa Ferrarin etua?
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Mitä sitä nyt suotta kovin hirveitä summia sijoittamaan F1:iin, koska lajin suosio alkaa kääntymään ehtoopuolelle, koska Ferrarin ylivoima turruttaa katsojat. Kun ei ole katsojia niin kenelleppä sitä esittelemään omaa automerkkiään, ainoa mitä jää mieleen on kuitenkin Ferrari! Toisaalta jos nyt panostaisi kunnolla ja löisi Ferrarit niin siinähän saisi heti kunnon mainosta omalle tiimille.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Mera sanoi:
Eipä taitaisi Ferraria hetkauttaa, jos säännöstä luovuttaisiin ja käyttää saisi useampia koneita. Ja vaikka näin olisikin, ei se olisi Kimiä auttanut Bahrainissa kerrassaan yhtään.
No ei toki. MP4-18 oli susi jo syntyessään. Mutta on siellä muitakin tiimejä esim Renu ja Williams, joille on aiheutunut ongelmia sääntömuutoksista.

mustavihannes sanoi:
Joo, sehän on ehdottomasti Ferrarin vika että Ferrari osaa tehdä moottoreita ja esim. Mercedes ei. Onko käynyt mielessä, että kauden loppuun mennessä Ferrarin "saama etu" saattaa olla tasoittunut, kun kaikkien muidenkin moottorit kestävät koko viikonlopun? Ehkä FIAlla olikin tarkoitus tasoittaa peliä eikä ajaa Ferrarin etua?
Kuinka tämä sääntömuutos muka tasoittaisi peliä? Kaikki varmasti tekevät kaikkensa parantaakseen luotettavuutta, mutta se oli kyllä helpompi tehtävä rakentaa kone joka kestää yhden kisamitan. Ferrari selkeästi osaa tehdä moottoreita jotka kestävät ja muilla on ongelmia.

Jos moottorissa on esim. lieviä värinä onglemia se saattaa kestää kovallakin teholla yhden kisamitan, mutta ei kahta. Luulen että Ferrarin moottori on niin hyvä että se kävisi tasaisesti vaikka 5 kisapituutta koovalla sykkeellä hajoamatta. Tehoa saattaa kadota mutta kone senkun kehrää.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
J.Heldenview sanoi:
Jepjep. Viimeisin kikka on tämä yhden moottorin sääntömuutos.

Toki kaikilla on ollut aikaa varautua muutoksiin, mutta oli ennalta aivan selvää että Ferrari tulisi hyötymään siitä eniten. Viimeisin moottoririkko lienee Rubens Barrichellon posahdus kauden 2001 Indianapolissa?

Muutokselle ei löydy urheilullisia perusteita, muutoksen saama tuki johtui vain pikkutallien kiristyksistä taloudellisten säästöjen aikaansaamiseksi. Minardia voi hyvin pitää Ferrarin kakkos-sateliittitallina.
Tätä on toisteltu ja toisteltu, mutta toistetaan vielä kerran.

Kaikkien tallien piti yksimielisesti hyväksyä tuo moottorisääntö. Ja he hyväksyivät sen.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Spam sanoi:
Tätä on toisteltu ja toisteltu, mutta toistetaan vielä kerran.

Kaikkien tallien piti yksimielisesti hyväksyä tuo moottorisääntö. Ja he hyväksyivät sen.
Tiedetään, mutta muuten olisi sutimisen esto kielletty Minardin uhkailun seurauksena.
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
J.Heldenview sanoi:
No ei toki. MP4-18 oli susi jo syntyessään. Mutta on siellä muitakin tiimejä esim Renu ja Williams, joille on aiheutunut ongelmia sääntömuutoksista.


Kuinka tämä sääntömuutos muka tasoittaisi peliä? Kaikki varmasti tekevät kaikkensa parantaakseen luotettavuutta, mutta se oli kyllä helpompi tehtävä rakentaa kone joka kestää yhden kisamitan. Ferrari selkeästi osaa tehdä moottoreita jotka kestävät ja muilla on ongelmia.

Jos moottorissa on esim. lieviä värinä onglemia se saattaa kestää kovallakin teholla yhden kisamitan, mutta ei kahta. Luulen että Ferrarin moottori on niin hyvä että se kävisi tasaisesti vaikka 5 kisapituutta koovalla sykkeellä hajoamatta. Tehoa saattaa kadota mutta kone senkun kehrää.
Kyllä tällä kaudella on mielestäni jo huomattavissa luotettavuuden parannusta, eikö tämä tarkoita sitä, että Ferrarilla ei enää ole vastaavaa etulyöntiasemaa luotettavuuden suhteen kuin ennen?
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Anteeksi jos häiritsen hedelmällistä keskustelua epäasiattomuuksilla. :p

Joku tätä jo kysyi, mutta en nähnyt nopealla lukemisella vastausta; mistä uutinen BMW:n panostuksen vähentämisestä on peräisin? Onko täsmennetty miten paljon tai millä tavalla tuota panostusta vähennetään?
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Eikös jossain ollut jokin semmoinen juttu että Ferrari olisi muka lyötänyt säännöistä jonkun porsaanreiän tai jotain jolla se saa moottorin kestäväksi ja silti tehokkaaksi? Tai sitten Ferrarilla on taas jotain omia sydeemejä käytössä jotka FIA on salaa hyväksynyt... Toivottavasti edes joskus FIA:an tulisi puolueetonta porukkaa (tai semmoista ei ole mutta siis joka suosii vähän vähemmän yksittäisiä talleja...). Pystyn jo kuvittelemaan jos se Ross Brawn pääsee FIA:n puheenjohtajaksi... :nope:
 
Ylös