Bonneville 400, Honda ja nopeusennätys

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Mitä shittiä tää taas on MTV3:lta?

Mitäs vitun paskaa (anteeks, saaks täällä kiroilla?) tämä taas on?

Uuusi F1 autojen nopeus ennätys ihan suola-aavikolla tehtynä on nyt kuullemma 354,974 KM/H :eek!:

Eikös ne aja jo Monzassakin vähän yli 360 ?

Varmaan Mustakarin tekstiä. :thumbdown
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Monzassa ajetaan kovampaa vain hetkellisesti.

Tämä ennätys oli valvottu ajo mailin matkalla molempiin suuntiin, näin saatiin keskinopeudesta uusi ennätys.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ja onhan tuosta juttua muillakin sivustoilla, että ei ole ihan Mustakarin keksintöä.
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Ehkäpä jossain on ajettu kovempaakin joskus, mutta oleellista kai tässä on se, että FIA:n "viralliset valvojat" olivat laitteidensa kanssa mukana kyseisessä ennätystehtailutilaisuudessa. Muutenhan ennätykset eivät tietenkään virallisia ole.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
herb sanoi:
Mitäs vitun paskaa (anteeks, saaks täällä kiroilla?) tämä taas on?
Ei saa noin mitättömästä asiasta ja noin tietämättömänä, IMHO. :nope: :thumbfh:

http://en.wikipedia.org/wiki/Land_speed_record :
The land speed record is the fastest speed achieved by a vehicle on land, as opposed to one on water or in the air. It is standardized as the speed over a course of fixed length, averaged over two runs in opposite directions.
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
noniin tämä aihe loppuun käsitelty.

ja saa kiroilla oikeissa tilanteissa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Avataan nyt tällekin oma topikki niin ei tarvi tuola Hondan tämän kauden auton topikissa haastella tästä... Kun kerta autokin on eri vuosimallia. :)

Mulle jäi hivenen ristiriitainen kuva maikkarin uutisoinnista tuosta nopeusennätyksestä...
MTV3 sanoi:
Honda teki F1-autojen nopeusennätyksen
Julkaistu 18.07.2006 16:24 (päivitetty 21:09)

Honda onnistui maanantaina rikkomaan F1-autojen nopeusennätyksen Bonnevillen suola-aavikolla Utahissa, Yhdysvalloissa.

Hondan F1-auto kellotti 11 kilometriä pitkällä suoralla kahden ajon keskinopeudeksi 220,571 mailia tunnissa (eli 354,974 km/h). Mittaus tehtiin yhden mailin pituiselta matkalta.

Lisäksi tallin nimiin tuli A2-8 –autoluokan uusi nopeusennätys kilometrin matkalla, 355,499 km/h. Kansainvälisen autoliitto FIA:n edustajat olivat paikalla kirjaamassa ennätykset.

Ennätyksen suoritti eteläafrikkalainen kilpa-ajaja Alan van der Merwe, joka kiidätti viimevuotista BAR-Honda 007–kilpuria Monzan GP-radan säädöillä.

Hondan "ennätysnopeus" jäi kuitenkin reilusti tavoitteena olleesta 400 km/h nopeudesta. Kyseessä ei itse asiassa olekaan kaikkien aikojen korkein F1-autolla ajettu nopeus, sillä jopa Italian GP:ssä Monzassa on viime vuosina ajettu säännöllisesti kovempaa, mutta nyt saavutettu nopeus on korkein virallisella maanopeusennätysten mittalaitteistolla mitattu.

Viime vuonna Honda ilmoitti ajaneensa F1-autollaan 415 km/h Mojaven lentokenttäsuoralla Yhdysvalloissa, mutta paikalla ei ollut virallista mittalaitteistoa.
Ensinnäkin olenko itse ymmärtänyt väärin vai mikä,mutta olen kuvitellut, että Hondan tarkoituksena oli ajaa nimenomaan huippunopeudesta ei keskinopeudesta..??
Maikkarilla puhutaan ensin keskinopeudesta mailin matkalla. Eli paikaltaan lähtien mailin matkan keskinopeus vai? Sit puhutaan nopeusennätyksestä joka varmaan meinaa huippunopeutta kilometrin matkalla taas paikaltaan lähtien...

Itse olen kuvittellut, että ne vetäis tota 11 kilsan suoraa niin kauan läppä auki kuin pokka kestää ja sit katottas mitä mittari näyttää...

Ja toiseks Hondan Bonneville sivuilta oon ymmärtäny ettei auto olis ihan normisäädöissä mut tämä nyt sit kuitenkin vissiin oli...

Vähän noloo toki ettei Honda päässy pelkällä suoralla sit edes kovempaa kuin mitä Monzassa ollaan päästy. Monzassa kuitenkin jonkin verran aina huomioidaan mutkiakin. Ainakin mahdollisesti... :D

Kaiken kaikkiaan jotenkin rikkonainen uutinen maikkarilta. Ainakin mulle jäi vähän sekava fiilis...

Ainiin Hondan kuvien mukaan ainakin itse luulisin, että tuo viime vuotinen 415 kilsaa tunnissa ajettiin sillä erikoissäädöissä olevalla autolla...
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Siis pointtihan herranjumala tuossa nopeusennätyksessä on se että se tehään sama matka kaksi kertaa ja otetaan keskinopeus. Iät ja ajat tehty noin. Silloin se on vertailukelpoinen koska mittatapa on sama. Ja kyllähän siinä tavallaa huiput mitataan, pitäähän periaatteessa se nopein suoritus pystyä uusimaan. Jos monzassa jollain suoralla ajetaan kovenpaa niin sou wat? Ei ole virallinen huippunopeus se ja mittatapakin on eri.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hups tästä olikin jo täälä juttua... Noh, avasin jo uuden topikin..
Vähän nätimmällä otsikolla tosin... :p
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Ghost_Glove sanoi:
Ainiin Hondan kuvien mukaan ainakin itse luulisin, että tuo viime vuotinen 415 kilsaa tunnissa ajettiin sillä erikoissäädöissä olevalla autolla...
Tämä on ehkä ollut hetkellisesti se huippunopeus. Sitten kun ruvetaa ka:ta laskemaan josta tulee se vertailuarvo. Sama kun ne niitä MAAILMAN nopeimpia autoja testaa, kaksi vetoa ja otetaan keskiarvo. Varmasti menee hetkellisestoi kovempaa mitä se ka.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
butterfly sanoi:
Tämä on ehkä ollut hetkellisesti se huippunopeus. Sitten kun ruvetaa ka:ta laskemaan josta tulee se vertailuarvo. Sama kun ne niitä MAAILMAN nopeimpia autoja testaa, kaksi vetoa ja otetaan keskiarvo. Varmasti menee hetkellisestoi kovempaa mitä se ka.
Niin mutta tuo kahden vedon keskiarvo meinaa siis vissiin mailin matkalta mitattua keskinopeutta joista tuo ka lasketaan... Ja siis vielä kenties paikaltaan lähtien vai? :doubtful:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ghost_Glove sanoi:
Ensinnäkin olenko itse ymmärtänyt väärin vai mikä,mutta olen kuvitellut, että Hondan tarkoituksena oli ajaa nimenomaan huippunopeudesta ei keskinopeudesta..??
Olet, siis ymmärtänyt väärin. Honda halusi tehdä nopeusennätyksen "virallisesti", eli kuten muutkin nopeusennätykset on tehty.
Maikkarilla puhutaan ensin keskinopeudesta mailin matkalla. Eli paikaltaan lähtien mailin matkan keskinopeus vai? Sit puhutaan nopeusennätyksestä joka varmaan meinaa huippunopeutta kilometrin matkalla taas paikaltaan lähtien...

Itse olen kuvittellut, että ne vetäis tota 11 kilsan suoraa niin kauan läppä auki kuin pokka kestää ja sit katottas mitä mittari näyttää...
Kyse on lentävästä mailista. Kiihdyttää voidaan kilometrikaupalla ennen sitä, mutta kyllä ne valokennot (tms.) ovat tietyssä paikassa, jossa se mailin keskinopeus mitataan.
Vähän noloo toki ettei Honda päässy pelkällä suoralla sit edes kovempaa kuin mitä Monzassa ollaan päästy.
Outoahan tuo on. Monzassa toki on parempi pito kuin Bonnevillessä, mutta selkeästi vähemmän kiihdytysmatkaa. En muutenkaan ymmärrä, miksi nopeusennätystä pitäisi tehdä jonkin radan säädöillä.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
WebSlave sanoi:
Olet, siis ymmärtänyt väärin. Honda halusi tehdä nopeusennätyksen "virallisesti", eli kuten muutkin nopeusennätykset on tehty.

Mutta onko toi kuinka virallista tehdä se viimmmevuotisella autolla, eihän se oo ees tän vuotisten sääntöjen mukainen, takakontissa V10, jossa tuskin kierrosrajoitinta....
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
butterfly sanoi:
Jos monzassa jollain suoralla ajetaan kovenpaa niin sou wat? Ei ole virallinen huippunopeus se ja mittatapakin on eri.
Niin eihän tuossa mitata huippunopeutta vaan keskimääräistä nopeutta mailin matkalla. Olisi kiva tietää miten esim Veyron suoriutuu vastaavasta testistä...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
YaZka sanoi:
Mutta onko toi kuinka virallista tehdä se viimmmevuotisella autolla, eihän se oo ees tän vuotisten sääntöjen mukainen, takakontissa V10, jossa tuskin kierrosrajoitinta....
Ajanotto on virallinen. Ei missään sanota, että kulkuneuvon pitäisi olla jonkin tietyn vuoden F1-sääntöjen mukainen. Hondan tarkoituksena lienee ollut tehdä absoluuttinen F1-ennätys. Silloin kannattaa ottaa nopein auto joka löytyy. Tiedä sitten olisiko 1500-heppaisella Brabham-BMW:llä mennyt lujempaa. Mahdollisesti.
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
YaZka sanoi:
Mutta onko toi kuinka virallista tehdä se viimmmevuotisella autolla, eihän se oo ees tän vuotisten sääntöjen mukainen, takakontissa V10, jossa tuskin kierrosrajoitinta....
Pitäähän sitä Hondan saada jollain keinoilla positiivista julkisuutta kun radoilta sitä ei tule. Mutta siinä olet ihan oikeassa että koe pitäisi tehdä tämän vuoden kalustolla.

Ja luulisi että viime kisojen tulosten perusteella Hondan kannattaisi keskittyä ankarasti testaamiseen tällaisten pilipalikokeiden sijaan...
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Ghost_Glove sanoi:
Niin mutta tuo kahden vedon keskiarvo meinaa siis vissiin mailin matkalta mitattua keskinopeutta joista tuo ka lasketaan... Ja siis vielä kenties paikaltaan lähtien vai? :doubtful:
Webslave ehtikin jo selittämään, mutta selitellään vielä.

Nopeus= matka/aika. Eli virallisilla mittavälineillä mitataan joku matka ja sen jälkeen mitataan tuolla matkalla kulunut aika. Tietyn ajan sisällä pitää ajaa myös toiseen suuntaan jotta ennätys on virallinen (tuulen vaikutus eliminoidaan).

Kisoissahan nuo nopeudet ovat vain hetkellisiä, mahdollisesti tuulen ja/tai toisen auton imussa saatuja. Eivät siis mitään oikeita nopeusennätyksiä sen takia.

Käsitykseni mukaan nopeusennätyksessä on sallittua mitata auton nopeus myös kalibroidulla tutkalla, mutta silloinkin nopeutta mitataan pitemmältä matkalta.
 
Ylös