Bridgestone paniikissa

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
BRIDGESTONE ADMIT CONCERNS
Last Updated: Thursday, 18 December , 2003, 12:42

Bridgestone have admitted they are worried about the early pace of the Michelin runners.

An unnamed engineer from a leading team who runs Bridgestone tyres voiced his concerns following the final test of the year at Jerez last week.

He told Autosport magazine: “Looking at the tyres during the Jerez test session I am rather worried for 2004.

“Simple mathematics lead to the conclusion that Ferrari, Sauber, Jordan and Minardi will not be in a position to answer the challenge of the six Michelin teams.

“Only Ferrari is financially in the position to have one car ready for tyre testing at any test, Sauber, Jordan and Minardi will have to be very cautious with their budgets.”

BAR’s defection to Michelin at the end of the season means Michelin now provide tyres for six teams.

The engineer added: “Williams BMW, McLaren Mercedes, Renault, Toyota and BAR Honda in the other camp are all capable of running a tyre-test car all the time.

“More kilometres means more data and more data leads to better tyres.”

At the test in Jerez last week the McLaren of Pedro de la Rosa – the new MP4-19 – finished the session over two seconds quicker than the Ferrari of Luca Badoer.

The Michelin-shod teams completed a total of 2720 laps compared with the 517 laps of the Bridgestone teams.

But Ferrari’s Rubens Barrichello said it was too early to start judging the pace of either make of tyres.

He told Autosport: “We still don’t know how much Michelin will improve, but progress last year was impressive.

“We have to see if they make similar progress in 2004.

“We still don’t know how much we will improve too – everything is still very open.”

---

Vain ollaan Bridgestonella "hieman huolestuneita". Paniikki olisi oikea sana!

Ferrarilla taitaa olla edessä todella raskas vuosi. Mestaruuksien uusiminen tulee olemaan työn ja tuskan takana, ellei kohta saada vauhtia rengastesteihin.

Ferrarin ainut toivo on se, että uusi auto on yhtä ylivoimainen kuin F2002 vastustajiin nähden ja se, että McLaren ja Williams eivät saa uusia autojaan heti täyteen iskuun kauden alkuun, kuten kävi Williamsille kuluneella kaudella.

Ei Schumikaan voittamaton ole, jos kalusto ei toimi täydellisesti.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Bridgestone valitsi taktiikkansa ja pissi mm. McLarenia ja BARia silmään ja saa nyt kärsiä siitä. Hähhää! :D
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Observer:
Bridgestone valitsi taktiikkansa ja pissi mm. McLarenia ja BARia silmään ja saa nyt kärsiä siitä. Hähhää! :D
Katsotaan nyt miten kausi lähtee käyntiin.
Viime kaudellahan Bridgestone voitti sekä kuljettajien että valmistajien mestaruudet, vaikka voisin kuvitella heidän panostaneen vähemmän rahaa lajiin kuin michelin,juuri pienemmän testaamisen ja huonompien renkaiden takia. Tosin totuus voi olla toinen.

Loppupelissähän vain mestaruudet ratkaisevat ja jos Bridgestone voittaa mestaruuden tuolla "yhden tallin taktiikallaan" niin silloin se taktiikka on hyvä. Mutta uskotaan siihen että mestaruudet vie, Michelin, Mercedes, Mclaren ja Matias!
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Karpow:
Mestaruuksien uusiminen tulee olemaan työn ja tuskan takana, ellei kohta saada vauhtia rengastesteihin.

Ei Schumikaan voittamaton ole, jos kalusto ei toimi täydellisesti.
Jos kyseessä on todellakin paniikki tai muu sellainen renkaiden suhteen, on turha puhua mestaruuksista. Silloin on pelkästään yksittäiset voitotkin työn ja tuskan takana. Ehkä sadekelillä, jos Bridgestone säilyttää neljän sekunnin ylivoiman intermediate kumeillaan.

No ei ole Sumi voittamaton, mutta ei hänen kukistamiseen mitään ihmerenkaita tai ihmeautoja tarvita. Riittää että palkkaa K. Räikkösen tai J. Montoyan ja antaa heille yhtä hyvän auton kuin Sumille ja homma on selvä. Alonso saattaa ensi vuonna olla myös jo riittävän hyvä siihen, ja jos Summelin esitykset jatkuvat sellaisina kuin ne olivat kauden 2003 loppupuoliskolla, niin saatamme nähdä senkin ihmeen että jopa Rubensin tasoinen kuljettaja päihittää hänet sekä aika-ajoissa että loppupisteissä, joskaan en usko aivan niin täydelliseen romahdukseen.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Karpow:
Vain ollaan Bridgestonella "hieman huolestuneita". Paniikki olisi oikea sana!
siis vilunki-bridgestonella ollaan paniikissa ettei vilunkirenkailla pärjätä enää wink
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Minä ainakin muistan viime kaudelta kisan jälkeisistä järjestyksestä seuraavaa: kärkipaikoilla paljon misukoita, hännillä vain bridgestoneja :D Joku yksittäinen ferkku saattoi hieman muuttaa näkymää, mutta ei sellaiseen kiinnitä huomiota, kun katsoo kokonaisuutta :)

Peli misukoille näin ollen 5-1
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Calvin sanoi:
K. Räikkösen tai J. Montoyan ja antaa heille yhtä hyvän auton kuin Sumille ja homma on selvä.
Montoyalla on ihan tarpeeksi työlästä pysyä huonomman Schumin vauhdissa, joten itse pääpirun kynsissä Montysta olisi viime kausina tehty silppua (ellemme arvele, että Ralf on Michaelia parempi tai yhtä hyvä).

<small>[ 21-12-2003, 20:42: Message edited by: Valde ]</small>
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Rengaskehitys
säikyttää
Ferrari-leiriä

F1-sähkeet 21.12.
Michelinin rengaskehitys on saanut jo kilpailevan mestaritalli Ferrarin säikähtämään ja miettimään, miten automääräänsä menettänyt Bridgestone voisi vastata siihen.
Yksin Jerezin testeissä joulukuun viimeisellä ajojaksolla Michelin ajoi neljä kertaa enemmän kierroksia kuin Bridgestone. Epävirallisen kierrosennätyksen uuden McLarenin nimiin siirtänyt Pedro de la Rosa oli jopa kaksi sekuntia Ferrareita nopeampi.
Bridgestonen päällystöön kuuluva Hisao Suganuma rauhoitteli, että Jerezissä oli kyse vain siitä, että kehittelytyö saatiin alkuun.
- Emme panneet mitään painoa kierrosajoille. Niiden aika on vasta tammikuussa, kun tuomme uudet kumiseokset radalle, Suganuma korosti.
Bridgestonella on leirissään Ferrarin lisäksi enää vain Sauber, Jordan ja Minardi eli kolme viimeistä yksityistallia, joiden kaikkien talous on tiukassa.
Kun ensi kaudella aika-ajot siirtyvät lauantalle ja perjantai pyhitetään harjoituspäiväksi, kuusi viime kauden MM-pisteissä heikointa tallia saa ajattaa kolmatta autoa.
Edes Ferrarin satelliittitalli Sauber ei saa budjettia kasaan kolmannen auton ajattamiseksi kaukokisoissa. Näin Maranellossa mietitään mahdollisuutta, että Ferrari ajattaisi testikuljettajaansa Luca Badoeria Sauberin kolmannessa autossa tärkeän rengastietouden hankkimiseksi.
TS/Heikki Kulta

Päivitetty: 21.12.2003 23:00:10

---

Ferrarillakin ollaan jo pienessä paniikissa. Kuten jo tuossa ekassa viestissäkin todelliin, uusi McLaren paineli jo kahta sekunttia nopeammin kuin vanha Ferrari. Ferrarilla rittää työnsarkaa siis uuden auton kanssa...

Kuten täällä joku jo totesi, Bridestone syyttäkööt itseään, kun satsasi vain Ferrariin ja jätti vain muruset muille. McLaren ja BAR vaihtovat rengasmerkkiä ja täysin syystä! Niin makaat kuin petaat, kuuluu sanonta... :D

<small>[ 22-12-2003, 23:07: Message edited by: Karpow ]</small>
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Ehkä merkittävämpää kuin se että McLaren oli 2 sekuntia Ferraria nopeampi on se, että Michelinit testas 4 kertaa enemmän kierroksia kuin Bridgestonet.

Ja tämä selitys Sugamunalta: "Emme panneet mitään painoa kierrosajoille. Niiden aika on vasta tammikuussa, kun tuomme uudet kumiseokset radalle."
Kuulostaa hieman selittelyltä. Luulisi että rengastestissä on paino nimenomaan kierrosajoilla (kierrosajan kesto riippuu tietysti monista tekijöistä), koska se kertoo kuinka hyvä rengas on. Vaikkakaan ehkä eivät testanneet uusia kumiseoksia, mikä sekin on jo outoa.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
On silläkin varmasti aikalailla valtava merkitys, että Bridgestonen nakkeja testaa pääasiassa melkein vain Ferrari. Sauber, Jordan ja Minardihan eivät hirveästi noilla testimäärillä juhli...

Michelin jyrää Williamsin, McLarenin, Renaultin, BARin, Jaguarin ja Toyotan voimalla. On täysin luonnollista, että vaakakuppi kääntyy Michelinin puolelle, kun Ferraria lukuunottamatta KAIKKI tehdastallit ovat Michelinin leirissä. Näillä talleilla kun on varaa pistää rahaa likoon testaukseen... Ja paaaaaljon.

Mutta kuten on todettu, Bridgestone valitsi yhden tiimin tyylin ja saa nyt maksaa siitä todella kalliisti. :D
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
oho... väärä topic

<small>[ 23-12-2003, 12:59: Message edited by: oldez ]</small>
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Karpow:
On silläkin varmasti aikalailla valtava merkitys, että Bridgestonen nakkeja testaa pääasiassa melkein vain Ferrari. Sauber, Jordan ja Minardihan eivät hirveästi noilla testimäärillä juhli...
Ja noista vain Ferrarilla on varaa ajattaa yhtä autoa rengastestausta varten. :D
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Karpow:
On silläkin varmasti aikalailla valtava merkitys, että Bridgestonen nakkeja testaa pääasiassa melkein vain Ferrari. Sauber, Jordan ja Minardihan eivät hirveästi noilla testimäärillä juhli...

Michelin jyrää Williamsin, McLarenin, Renaultin, BARin, Jaguarin ja Toyotan voimalla. On täysin luonnollista, että vaakakuppi kääntyy Michelinin puolelle, kun Ferraria lukuunottamatta KAIKKI tehdastallit ovat Michelinin leirissä. Näillä talleilla kun on varaa pistää rahaa likoon testaukseen... Ja paaaaaljon.

Mutta kuten on todettu, Bridgestone valitsi yhden tiimin tyylin ja saa nyt maksaa siitä todella kalliisti. :D
No tiedä häntä?

Ferrari saa itselleen juuri sellaiset renkaat mitkä on kehitetty juuri heidän autoon! Muut, kuten Sauber ottavat ne mitkä saavat!

Michelin talleilla on useita jotka haluavat kehittää kumeja eri suuntiin, tästä johtuen he saattavat joutua kompromissi ratkaisuihin, ja sehän taas ei aina tiedä hyvää! Kaikki varmaan muistaa miten Macilla kulki huonosti kun Misukat oli suunniteltu pääasiassa Williamsiin!
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Misa1:
No tiedä häntä?

Ferrari saa itselleen juuri sellaiset renkaat mitkä on kehitetty juuri heidän autoon! Muut, kuten Sauber ottavat ne mitkä saavat!

Michelin talleilla on useita jotka haluavat kehittää kumeja eri suuntiin, tästä johtuen he saattavat joutua kompromissi ratkaisuihin, ja sehän taas ei aina tiedä hyvää! Kaikki varmaan muistaa miten Macilla kulki huonosti kun Misukat oli suunniteltu pääasiassa Williamsiin!
Ei niitä renkaita voida kehittää autokohtaisesti, koska tallit vaihtaa autoja joka vuosi. Jos niin tehtäisiin, niin sitten kaikki menneiden vuosien data olisi aivan turhaa ja kehitystyö jouduttaisiin renkaiden osalta aloittamaan alusta. Asia on niin että mitä enemmän dataa, niin sitä paremmat renkaat voidaan tehdä. Autoa kehitetään renkaiden ehdoilla. Michelinillä on 6 tehdastallia, jotka voivat ajaa yhdellä autolla pelkästään rengastestiä, kun Ferrari on Bridgestone puolella ainoa talli, joka tähän pystyy, välillä viime vuonna Ferrarilla ratoja kiersi viisikin autoa kerrallaan (Barrichello, Schumacher, Massa, Burti, Badoer).

Ne mäcin ongelmat ei johtuneet vain siitä että renkaat olisi tehty Williamsille. Mäcillä vaan ei ollut tarpeeksi dataa eikä kokemusta uusista renkaista. MP4-17D nopeus kasvoi suhteessa 17-malliin senkin takia, että siihen laitettiin uudet etu- ja takaripustukset, jotka tukivat paremmin Michelinin ominaisuuksia. MP4-18 ja 19 ovat McLarenin ensimmäiset vartavasten Michelinin nakkeja varten suunnitellut autot.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
oldez:
Michelinillä on 6 tehdastallia, jotka voivat ajaa yhdellä autolla pelkästään rengastestiä, kun Ferrari on Bridgestone puolella ainoa talli, joka tähän pystyy, välillä viime vuonna Ferrarilla ratoja kiersi viisikin autoa kerrallaan (Barrichello, Schumacher, Massa, Burti, Badoer).
Itse asiassa 5. Jaguarin taloudellinen tilanne ei ole niin mainio että tuohon olisi varaa. Sitähän tukee myös maksukuskin ottaminen Webberin pariksi.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Minua muuten harmittaa tuo Jaguarin tilanne. Miksi Ford ei panosta kunnolla F1 projektiinsa? RAHAA KYLLÄ VARMASTI ON! Ottaisivat Toyotasta mallia, joka on mukana tosissaan, vaikka kahden ensimmäisen kauden tulokset eivät paljoakaan mieltä lämmitä.

Minibudjetilla ja maksukuskeilla ei tulosta aikaan saada. Töitä pitää tehdä tosissaan ja panostaa täysillä siihen, jos mielitään voittaa joskus jotain. :rolleyes:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Jaguarin F1-toiminta on vitsi! Huonoa mainosta legendaariselle merkille! Tuntuu, että tallin organisaatio on aivan retuperällä!
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No siis Fordillahan ei rahaa ole juurikaan ylimääräiseen. Emoyhtiö on edelleenkin vakavissa taloúdellisissa ongelmissa sekä USA:ssa että Euroopassa. Parin vuoden takainen konkurssiuhka alkaa nyt väistymään, mutta ylimääräiseen ei rahaa tietystikkään löydy. Näin jälkikäteen voidaan sanoakin Jaguarin f1-tallin olleen Fordilta melkoinen virheinvestointi. Talli vei rahaa enemmän kuin muu Fordin kilpailutoiminta(WRC, NASCAR, CART, Kiihdytysautoilu), mutta antoi kaikkein vähiten vastinetta.
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Karpow:
Minibudjetilla ja maksukuskeilla ei tulosta aikaan saada.
Mahtaisi olla eri ääni sinullakin kellossa, jos Nico Rosberg olisi istutettu Jaguarin toiseksi kuljettajaksi. Nyt tehtävään valittiin kuski joka pätki Nicoa tämän kauden F3-kisoissa mennen tullen ja jonka näytöt ovat muutenkin Nicoa paremmat. Kumma juttu kun hyvät tukijat tekevät kuskista automaattisesti täysin kädettömän maksukuskin...
 
Ylös