Bridgestone paniikissa

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Kukas sinne kiinnitettiin? Enpä ole hirveästi noita pikkuformuloita seurannut. Yleensä maksukuski on kädetön kuski, mutta poikkeus vahvistaa säännön.

EDIT: Ah, Klien siis. En tiedä tästä kaverista juurikaan mitään. Ilmeisesti oli kuitenkin ajanut kolmitonnisissa jo kauemman aikaa. Nico oli vasta rookie koko sarjassa. Nicoahan ei missään vaiheessa oltu istuttamassa Jaguarin ohjaamoon edes testimielessä ja hänellä oli vahvat kytkökset Williamsiin jo ennenstään. Pääasia oli, että Nico sai/saa testipestin Williamsilta.

Klien on kaikesta huolimatta maksukuski, olkoon hän kuinka hyvä tahansa. Se syö heti kättelyssä tietynlaista arvostusta rookielta. Se arvostus pitää hankkia nyt takaisin radalla hyvillä ajosuorituksilla.

Se, miten hyvin pärjää pikkuformuloissa, ei takaa sitä, että kuljettaja loistaisi automaattisesti myös F1:ssä. Tosin myös se, ettei pärjää pikkuformuloissa loistavasti, ei välttämättä tarkoita sitä, että kuski ei olisi koskaan maailmanmestari Formula 1:ssä. Tästä loistavana esimerkkinä vaikka Damon Hill.

<small>[ 24-12-2003, 15:25: Message edited by: Karpow ]</small>
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Originally posted by Karpow:
<strong>Ah, Klien siis. En tiedä tästä kaverista juurikaan mitään. Ilmeisesti oli kuitenkin ajanut kolmitonnisissa jo kauemman aikaa. Nico oli vasta rookie koko sarjassa.</strong>

Molemmille kausi EuroF3-sarjassa oli ensimmäinen, Klien oli vuoden rookie, keräten pisteitä tuplasti Nicoon verrattuna, voittaen useita kisoja.

<strong>Klien on kaikesta huolimatta maksukuski, olkoon hän kuinka hyvä tahansa.</strong>

Näytöt puhuvat puolestaan ja niiden perusteella Klien on paikkansa ansainnut, aivan siinä missä muutkin Jaguarille ehdolla olleet kuskit.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Aika mielenkiintoinen näkemys karpowilta kun ottaa huomioon, millaisia kuskeja Marlboro tyrkkäsi sarjaan 80-luvulla ihan samalla tavalla kuin Red Bull nyt.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
JTM, Ok. Tuo tuo minun vastaus kertoi karua kieltä siitä, miten huonosti pikkuformula-sarjoja seuraan. :) Ok, Klien vaikuttaa loistavalta kuskilta siis. Katsotaan miten poika pärjää miesten sarjassa sitten. Webberiä, tulevaa tallitoveri, jota pidetään tulevaisuuden maailman mestarina jo monissa piireissä, on aika kova taitomittari Klienille heti ekalla kaudella.

Bobakki, Maksukuskissa on aina tietynlainen negatiivinen kaiku. Varsinkin, jos kuski on tulokas. Aivan sama kuka niitä kuskeja sarjaan työntää...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Olihan Salokin maksukuski wink
no mut joo, pääosin maksukuskeista jää huono maku, yleensä ne on kädettömiä...
tosin on poikkeuksiakin, joten annetaan Klienille mahdollisuus... se tosin että pärjää F3/F3000 sarjassa ei viel takaa mitään, muistellaanpä Jaggen viime kauden alkua esimerkiksi...

<small>[ 26-12-2003, 02:47: Message edited by: FO110K ]</small>
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Karpow:
Bobakki, Maksukuskissa on aina tietynlainen negatiivinen kaiku. Varsinkin, jos kuski on tulokas. Aivan sama kuka niitä kuskeja sarjaan työntää...
Selvä. Se, mitä tässä ajoin takaa, niin ensimmäisestä tallipaikastaan ovat maksaneet mm. Häkkinen ja Schumacher :rolleyes:
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Sam:
Minä ainakin muistan viime kaudelta kisan jälkeisistä järjestyksestä seuraavaa: kärkipaikoilla paljon misukoita, hännillä vain bridgestoneja :D Joku yksittäinen ferkku saattoi hieman muuttaa näkymää, mutta ei sellaiseen kiinnitä huomiota, kun katsoo kokonaisuutta :)

Peli misukoille näin ollen 5-1
2003:
Ferrari 8 voittoa, Williams 4, McLaren 2.

Muisti voi joskus pätkiä :)

Muuten olet kyllä oikeassa. Vuosi oli Michelinille hyvin menestyksekäs.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
-Oppilas Bobakin tj liian iso näin pieneen tilaan-

Onko Bobakki todellakin edelleen oppilas, ja eikö se TJ-pienene ollenkaan? Onko tullut YP:tä?

Alamme huolestua. :) :) :)
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Bobakki:
Karpow:
Bobakki, Maksukuskissa on aina tietynlainen negatiivinen kaiku. Varsinkin, jos kuski on tulokas. Aivan sama kuka niitä kuskeja sarjaan työntää...
Selvä. Se, mitä tässä ajoin takaa, niin ensimmäisestä tallipaikastaan ovat maksaneet mm. Häkkinen ja Schumacher :rolleyes:
Näin. Mun mielestä tossa maksukuskissa alkaa olla tietynlainen negatiivinen kaiku, jos kyseessä ei enää ole tulokas. doubtful
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Ilmari:
-Oppilas Bobakin tj liian iso näin pieneen tilaan-

Onko Bobakki todellakin edelleen oppilas, ja eikö se TJ-pienene ollenkaan? Onko tullut YP:tä?

Alamme huolestua. :) :) :)
RUK jatkuu sinne tammikuun loppuun, joten voisiko tästä päätellä Bobakin olevat RUK:ssa.

TJ 8 wink

<small>[ 01-01-2004, 20:29: Message edited by: Bleu ]</small>
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Ilmari:
Sam:
Minä ainakin muistan viime kaudelta kisan jälkeisistä järjestyksestä seuraavaa: kärkipaikoilla paljon misukoita, hännillä vain bridgestoneja :D Joku yksittäinen ferkku saattoi hieman muuttaa näkymää, mutta ei sellaiseen kiinnitä huomiota, kun katsoo kokonaisuutta :)

Peli misukoille näin ollen 5-1
2003:
Ferrari 8 voittoa, Williams 4, McLaren 2.

Muisti voi joskus pätkiä :)

Muuten olet kyllä oikeassa. Vuosi oli Michelinille hyvin menestyksekäs.
Toki voitot muistaa, mutta aina kisan jälkeen kun katsoi tuloksia, niin kärkipäässä misukat juhli ja bridgestone piti perää.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Sam:
Ilmari:
Sam:
Minä ainakin muistan viime kaudelta kisan jälkeisistä järjestyksestä seuraavaa: kärkipaikoilla paljon misukoita, hännillä vain bridgestoneja :D Joku yksittäinen ferkku saattoi hieman muuttaa näkymää, mutta ei sellaiseen kiinnitä huomiota, kun katsoo kokonaisuutta :)

Peli misukoille näin ollen 5-1
2003:
Ferrari 8 voittoa, Williams 4, McLaren 2.

Muisti voi joskus pätkiä :)

Muuten olet kyllä oikeassa. Vuosi oli Michelinille hyvin menestyksekäs.
Toki voitot muistaa, mutta aina kisan jälkeen kun katsoi tuloksia, niin kärkipäässä misukat juhli ja bridgestone piti perää.
Senpä takia totensinkin:

Muuten olet kyllä oikeassa. Vuosi oli Michelinille hyvin menestyksekäs.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Pisteet 2003
Michelin : 408
Bridgestone : 216

Voitot 2003
Bridgestone : 9
Michelin : 7

Palkintopallit 2003
Michelin : 30
Bridgestone : 18

Paalupaikat 2003
Michelin : 8
Bridgestone : 8
--------------------------------------

Niin muuten niille ketkä sanovat että JPM ei ole todistanut olevansa nopeampi kuin Ralf niin katsokaapas kuinka monta palkintopallisijoitusta Ralfilla oli viime kaudelta ja kuinka monta JPM:lla.

Ralf: 3
Juan Pablo: 9
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Italialaislehdistö on ruoskinut Ferraria talvitestien hitaudesta. Liukuhihnalta voittamaan tottunut talli on menettänyt otteensa, kun Bridgestone on pudonnut Michelinin vauhdista Japanin päätöskisan jälkeen.
Suomalaistähti Kimi Räikkönen kuitenkin toppuuttelee Ferraria aliarvioivia tahoja.
- Olen lukenut, että Ferrarilla olisi vaikeuksia renkaidensa vuoksi. Ei kuitenkaan pidä unohtaa, että Ferrarilla ei ole vielä käytössään uutta autoaan ja sitä hyötyä, mikä koituu, kun Bridgestone työskentelee vain heidän kanssaan, Kimi muistuttaa.

Bridgestone-pomo
myöntää vaikeudet
Bridgestonen tekninen johtaja Hisao Suganuma myöntää, että tehdas on vaikeassa tilanteessa juuri nyt, mutta vielä on liian aikaista vetää johtopäätöksiä siitä, kuka on tehnyt parasta työtä.
- Vastustajamme näyttävät menevän kovaa, mutta me olemme kierrosaikojen sijasta satsanneet tavoitteeseen parantaa vahvuuksiamme eli renkaidemme pitkäkestoisuutta ja suorituskykyä sen heiketessäkin.
- Meillä on kaksi tavoitetta: parantaa nopeuttamme yhden kierroksen aika-ajossa sekä vahvistaa suorituskykymme jatkuvuutta pitkässä ajossa, Suganuma selvittää.
Originally posted by oldez
Ei niitä renkaita voida kehittää autokohtaisesti, koska tallit vaihtaa autoja joka vuosi. Jos niin tehtäisiin, niin sitten kaikki menneiden vuosien data olisi aivan turhaa ja kehitystyö jouduttaisiin renkaiden osalta aloittamaan alusta. Asia on niin että mitä enemmän dataa, niin sitä paremmat renkaat voidaan tehdä. Autoa kehitetään renkaiden ehdoilla
Tämä menee myös toisin päin, lähinnä enemmän just toisin päin! Renkaat suunnitellaan juuri autoille! Juuri tästä syystä McLarenilla oli ongelmia koska Michelinit oli suunniteltu Williamsille!

Kun tallit vaihtavat autoa ja heille tietyt renkaat tuodaan, niin niitä renkaita kehitellään sen auton mukaan! Toki autoakin pyritään tekemään kyseisille renkaille sopivaksi! Ei Ferrarikaan viime kauden aikana tehnyt uutta autoa, kun ongelmia kauden aikana ilmaantui, vaan renkaita kehitettiin Ferrarin toivomaan suuntaan! (ja hieman Fian avustuksella hidastettiin Michelinin kehitystä wink )

Eli niinkuin sanoin, homma toimii molempiin suuntiin! Kumpi sitten saa enemmän etua tässä tapauksessa, Ferrari monopolistaan Bridgestoneihin vai Williams, McLaren ja Renault Michelineihin? Nämä kolme tallia kuitenkin tekevät kaikki omat rengastestinsä ja autot ovat selkeästi kuitenkin erilaiset!

Joten tuo mihin Kimi viittaa, puhuu kyllä selkeästi Ferrarin-Bridgestone yhteystyön paremmuuden puolesta! Tämän lisäksi Bridgestonen apuna toimii lähes täydellinen Ferrari -kopio Sauber joka tekee oikeastaan töitä vaan Ferrarin puolesta rengastesteissä! Jopa heidän omat kuljettajat toimivat myös Ferrarin testikuskeina!

Michelin leirissä oli jo viime vuonna hieman "omituisia" tapauksia, kun selkeästi heikompi Renault -talli toimi yht'äkkiä eräällä radalla huomattavasti paremmin kuin muilla radoilla!?! Sattui vaan niin, että Michelin toimitti kyseiseen kisaan sellaiset renkaat jotka toimivat parhaiten Renaultin alla!

Ferrarille ei tällaista ongelmaa tule missään vaiheessa eteen! Koska Ferrari "määrää" mitkä renkaat Bridgestone toimittaa mihinkin kisaan ja muut tallit ottavat sen mitä saavat!

Ja tiedän! Talleilla on parit eri vaihtoehdot mistä valita mutta jos kovat ei toimi riittävän hyvin ja pehmeät kuluu liikaa kahdessa tallissa mutta yhdessä tallissa esim. kovat toimii, niin silloin tässä tapauksessa testi on osunut siltä osin sen tallin kohdalla oikein!

Eli ongelmia tulee kolmen tallin kesken varmasti joissakin kisoissa!

Toki voi tulla Ferrarillekin, mistäs näitä maallikko tietää?

<small>[ 13-01-2004, 11:00: Message edited by: Misa1 ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kyllähän rengastehtaiden työhön vaikutti 2002 kauden jälkeen tehty päätös, että kumit voivat olla jokaiselle tiimille erilaiset. Pitkäänhän mentiin sen kaavan mukaan, että rengastehtaat joutuivat tekemään yhdentyyppistä rengasta jonka sitten oli kelvattava kaikille tiimeille. Juuri tuo sääntöpykälä aiheutti Mclarenin vaihtamisen Michelineihin. Talli koki että Bridgestone ei tarjoa heille riittävän hyvää palvelua.

Rengastehtaiden kulut ovat varmasti kasvaneet eri variaatioiden myötä, mutta niin on myös kilpailukin koventunut. Michelinin etuna on tietysti se että testikilometrejä kertyy runsaasti ja eri variaatioiden tutkiminen on helpompaa. Toisaalta tämä syö paljon rahaa. Lisäksi Michelin-tiimit syövät toisiltaan pisteitä aina aika-ajoin. Mikäli Williams tai McLaren olisi ollut selkeä Misukan ykköstiimi viime kaudella niin mestaruus olisi tullut. Nyt voitot jakautuivat kolmelle eri tiimille ja se käytännössä vei mestaruuden Bridgestonelle.
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Vaikka Bstone osoittautuisikin selkeästi Micheliniä huonommaksi, ei kannata lyödä vielä (valitettavasti) nauloja Ferrarin arkkuun. Alkavalla kaudella kuitenkin luotettavuus korostuu entistä enemmän kun sama moottori pitää kestää koko viikonlopun. Lisäksi voitosta palkitaan vain hyvin pienellä piste-erolla. Jos Mac jatkaa tutuksi käynyttää tapaansa tuoda uusia autoja kisoihin eli aloittaa maaliin saakka ajot vasta kauden puolessa välissä tai ensi kaudella, niin ferrarilla on erittäin hyvät mahdollisuudet vaikka mestaruuteen (Schumin ferrarihan ei tunnetusti hajoa).
Itselläni on pienoinen pelko häntäluun alapuolella että Maclaren osallistuu alkukaudesta vain lämmittelyihin ja aika-ajoihin tai korkeintaan ekaan stinttiin....toivottavasti olen täysin väärässä!
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Eiköhän tuo Kimin kommentti ole lähinnä kohteliaisuus Ferraria kohtaan, eikä muuta. Karu totuus on se, että Ferrarilla on mahdoton urakka kehittää yksi renkaita kaikkia muita tehdastalleja vastaan. Sauberista, Jordanista ja Minardista ei ole pahemmin apua...

Mitä enemmän dataa ja tietoa testeistä saadaan, sitä paremmiksi renkaat osataan tehdä. Michelinillä on tällöin valtava etulyöntiasema, koska heidän renkaita testaa enemmistö ja murskaava enemmistö tehdastalleja, joilla on varaa testata.

Bridgestone saa täysin syyttää itseään, että päästi tilanteen tällaiseksi Ferraria voimakkaasti suosimalla ja näin ollen kaikki muut merkittävät tallit vaihtoivat rengasleiriä. Tai jos oikein ilkeästi sanotaan, niin Bridgestonen renkaiden huonous on Ferrarin syytä, koska eivät osaa kehittää niitä tarpeeksi hyvin ja vaativat vielä Bridgestonelta erityiskohtelua, mutta se ei nyt välttämättä pitäisi aivan kutia.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Olisikohan Bridgestonen politiikka ollut erilaista, mikäli rengassäännöt olisivat olleet nykyisen kaltaisia koko ajan? 2001 ja 2002 tuollainen yhtä tallia suosiva järjestelmä oli pakko olla olemassa, jos jotain menestystä halusi. Michelinilläkin oli käytännössä sama politiikka 2001 ja 2002.

Toisaalta ei sitä Bridgestone nyt niin mahdottomasti voi moittia, kun kuitenkin rengasmerkillä on voitettu kaikki mahdollinen sitten vuoden 1998 jälkeen.
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
pmv:
Toisaalta ei sitä Bridgestone nyt niin mahdottomasti voi moittia, kun kuitenkin rengasmerkillä on voitettu kaikki mahdollinen sitten vuoden 1998 jälkeen.
Todt ei lähtenyt vaihtamaan Ferraria Michelineille, kun tallilla on niin paljon loistavia tuloksia Brizun kanssa. Hylätä nyt tuttu rengasvalmistaja ensimmäisten vastoinkäymisten yhteydessä vuosiin, se olisi lyhytnäköistä toimintaa. Vaikka Ferrari menettäisikin asemiaan tulevalla kaudella, tuskin se olisi mikään hirveä katastrofi.

Vai olisiko? Yksi suurista kysymyksistä on, että kuinka Schumacher kestää mestaruuden menetyksen? F1-maailmassa eletään jänniä aikoja.
 
Ylös