Bridgestone teki protestin Michelinin urista

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Jonninjoutavaa kitinää ja valitusta. Bridgestonetkin on ajettu täysin slickseiksi "parissa" kisassa. FIA kertoi jo ennen kautta 1998, että he pystyvät kontrolloimaan tilannetta. Tämä kontrollointi toteutettiin siten, että mitään kontrollointia ei ollut. Ehkä tähän olisi syytä nyt, kun Schumi ja Ferrari alkavat jäämään alakynteen Williamsin ja McLarenin kiristäessä kokoajan otetta, vai mitä Bernie ja Max? :D :D

Slicksit takaisin, niin ei tarvitse tästäkään asiasta nostaa älämölöä. Urarenkaat ovat Formuloiden huonoin keksintö sen koko historian aikana.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
entso:
vermula:
Kuten Schumacher on sanonut: "To be a good winner you must be a good loser"

Ferrarilla ei osata hävitä. yuck
Tuota eikös se rengasvalmistaja valita ja mikäs talli se johtaa pistetilastoa. :p
Saman tekevää kumpi valittaa, molemmat siellä on hätää kärsimässä! Ollaanpa sitä nyt luottavaisia loppukautta ajatellen wink

Ei formula naurata, ei formulassa kuulu olla hauskaa!! :D
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Sitä en kyllä halua, että kisojen jälkeen äijjät mittatikkujen kanssa sitten menisivät mittailemaan renkaita. Jos tähän ajaudutaan, niin silloin kyllä on parempi poistaa noi urat. Olisivat vaan hiljaa siellä Bridgellä ja kattoisivat itteään peiliin, ei sitä rengassotaa voiteta protesteilla.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Siltakiven protestikin on siis Ferrarin protesti. Kyllä se meillä suomalaisilla tuntuu olevan kaikki aina Ferrarin syy. Varmaan mikä tahansa Ferrarin kumppani kun tekee mitä tahansa, niin sekin on Ferrarin vika.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Spam:
Siltakiven protestikin on siis Ferrarin protesti. Kyllä se meillä suomalaisilla tuntuu olevan kaikki aina Ferrarin syy. Varmaan mikä tahansa Ferrarin kumppani kun tekee mitä tahansa, niin sekin on Ferrarin vika.
Kyllä se vain näin on!
Tiesitkö muuten että F2003-GA on ajanut lähes poikkeuksetta hitaammat kierrosajat tämän vuoden kisoissa kun F2002 viime vuonna? Ferrarilla on katastrophy. Uudet säännöt estää niiden huijaamisen jotenkin!
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Ihmettelen suuresti kahta asiaa..

1.Miksi urarenkailla ajetaan ,koska ne eivät ole "juurikaan" sen hitaampia kuin sliksit.

2. Miksi FIA ei määrittele renkaita siten ,että kun urat ovat kuluneet jäljellä oleva kumi olisi sääntöjen määräämänä aina yhtäkovaa eli pito heikkenisi ,jos kuski on liian kauan ulkona ja renkaat kuluvat urattomiksi.
Tämä on teknisesti aivan mahdollista ,koska sitä käytetään jo nykyisissä henkilöautojen kitkarenkaissa.
 

T. Harju

Active member
Liittynyt
23.7.2002
Viestit
30
Sijainti
Finland
Itse asiassa urien syvyyttä ei liene FIA:lla mielenkiintoa tutkia niin kauan kun urat eivät aivan täysin kulu pois tai kulumisella ei saavuteta renkaiden suorituskyvyn parantumista verrattuna tilanteeseen, jossa urat olivat vielä olemassa.

Lainaus säännöistä kertoo tämä minua paremmin:

81) Wear of tyres :
The Championship will be contested on grooved tyres. The FIA reserve the right to introduce at any time a method of measuring remaining groove depth if performance appears to be enhanced by high wear or by the use of tyres which are worn so that the grooves are no longer visible.
 

Lanmacfer

Banned
Liittynyt
31.12.2000
Viestit
300
Kyllä Britsat on ajettu jo monissa aikaisemmissa kisoissa täysin slicseiksi mutta misukka ei ole nähnyt vaivaa valittaa asiasta vaan tehnyt hiukan kehitystyötä ja tässä tulos... Kumipää ja ferkku ei olekaan enää nopeemmat vaan Kimi ja Mäcci!!!!!!
P.S. Jos vaan Mese kestais!
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Paitsi että Heikki Kulta uutisoi nyt, että Bridgestone ei olekaan tehnyt protestia vaan ns. huomautuksen toimintatavoista. Vaikeahan näihin Heikin juttuihin on luottaa, kun välillä tulee vaikka minkälaista uutista.

Ei silti, noitten kulumisten kanssa on oltava tarkkoina kun tuo sääntöpykäläkin on kirjattu noin.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Vittorio Jano:

Aika hauskoja on nuo selitykset, että miksei varikkokäynnillä vaihdettu kuin takarenkaat, vaikka eturenkaat ovat aivan sileät. Eiköhän syynä ole kuitenkin aliohjaavuuden vähentäminen. Toisin sanoen Misukat pitävät hyvin kun ne on ajettu sileiksi.
Ave !!!

Michelin tallit ovat puhuneet ilmiöstä nimeltä "graining", mikä käsittääkseni tarkoittaa kulutupinnaan irtoamista renkaan pinnasta jyvämäisinä paloina. Siis pintaa ikään kuin rullantuu pieninä jyväsinä irti. Tämän tapahtuessa pito varmaan on todella heikko, kun renkailla ei ole kunnolla suoraa kontaktia radan pintaan.

Siis mitei loppun kuluneina renkaat eivät välttämättä pidä mitenkään erityisen hyvin mutta pitävät paremmin kuin juuri tuossa "graining" vaiheessa olevat renkaat. Talleista muuten juuri Ferrari aloitti urarenkaiden slikcseiksi ajamisen Malesiassa 99.

Muistaakseni säännöt vaativat, että kulutuspinnan tulee koko paksuudeltaan olla samaa seosta ja uusissa renkaissa urien syvyys riittää suunnilleen pinnan läpäisemiseen. Jos Michelin on kehittänyt jonkin nokkelan konstin, jolla pinnan ominaisuudet muuttuvat rengasta lämittäessä oleelliesti parempaan suuntaan niin mitenkäs se menikään: "More power to them...."

- Oho -
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Spam:
Siltakiven protestikin on siis Ferrarin protesti. Kyllä se meillä suomalaisilla tuntuu olevan kaikki aina Ferrarin syy. Varmaan mikä tahansa Ferrarin kumppani kun tekee mitä tahansa, niin sekin on Ferrarin vika.
Eikös se hamsteri (Jean Todt) todennut Nurren jälkeen että tietävät mistä kiikastaa ja aikovat tehdä asialle jotakin. :rolleyes:

Eli kun Bs ei osaa tehdä hyviä renkaita enää, niin naristaan Michelinin renkaista.

Halvempaa se on kuin testaaminen ja tuotekehittely.
:D
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Muistaakseni se oli Michelin, joka ensimmäisiä urarenkaitaan vasta testatessa esitti julkisen kysymyksen FIA:lle urasyvyyksien valvomisesta. Taidettiin silloin vakuuttaa, että niitä tullaan valvomaan. Käytäntö vain osoitti pian toista... Kait tuo Joneksen esittämä herrasmiessopimus pitää paikkaansa.
 
Ylös