Bugatti Veyron 16.4

Fitzgerald

Active member
Liittynyt
26.2.2005
Viestit
30
Katselin taannoin BBC World kanavalta mainion jakson sarjasta Top Gear, jossa teemana oli jälleen kerran kilpailu "Auto vastaan Muut Kulkuvälineet". Tällä kertaa kilpailtiin reitillä Pohjois-Italia ---> Lontoo. Hammond ja May lensivät Cessna pienkoneella ja Clarkson ajoi Bugatti Veyronilla.

Lopputulos - taas kerran - oli se, että Cessnan välilaskut ym. häsläykset veivät niin paljon aikaa, että Bugatti voitti.

Kaiken kaikkiaan uusin Bugatti vaikuttaa jopa superautojen sarjassakin todella pähkähullulta kokoonpanolta. 1000 hevosvoimaa. Auton huippunopeus rajoitettu 400km/h maksimiin.

Taitaa olla niinkuin Jeremy Clarkson totesi; tässä on urheiluautojen Concorde, josta on vaikeaa kenenkään pistää kovinkaan paljoa paremmaksi.

Paitsi tietenkin ulkonäkömielessä. Ford GT on edelleen kaikista kaunein :)

Yleistietoja:
Engine - 7993cc, 16 cylinders in a W
Power - 1001bhp @ 6000rpm
Torque - 922 lb ft @ 2200rpm
Transmission - 7-speed DSG, manual and auto
Fuel - 11.7mpg (combined)
Acceleration - 0-62mph: 2.5sec
Top speed - 253mph
Price - £810,345

Clarksonin artikkeli autosta Times lehdessä:
http://driving.timesonline.co.uk/article/0,,12529-1890873_1,00.html

Kuvia:
http://images.google.fi/images?q=bugatti+veyron&hl=fi&lr=&sa=N&tab=ii&oi=imagest
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Hirmu tekniikan puolesta, rehellisesti sanottuna ruma ulkokuori.
 

Fitzgerald

Active member
Liittynyt
26.2.2005
Viestit
30
Kukkii ne perunatkin!

Bugatin suunnittelussa edettiin kuulemma juuri "väärinpäin", eli ensin suunniteltiin ulkomuoto, sitten päätettiin että sen pitää kulkea 400km/h, ja vasta sitten mentiin tuulitunneliin katsomaan miten käy. Tie tavoitteeseen oli pitkä ja vaivalloinen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Fitzgerald sanoi:
Taitaa olla niinkuin Jeremy Clarkson totesi; tässä on urheiluautojen Concorde, josta on vaikeaa kenenkään pistää kovinkaan paljoa paremmaksi.
Kunnes pistetään McLarenin entiset insinöörit asialle. Caparo T1:ssä on parempi teho/paino-suhde, ja muutenkin radalla taitaisi voittaa nykyiset urheiluautot. Voiko sitä sitten enää urheiluautoksi edes kutsua, on toinen juttu. Ylellisyydessä tämä toki häviää Veyronille.


Caparo T1: http://www.caparo-t1.com
(varoitus: sivusto on taustamusiikillinen Flash-pläjäys.)
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
petrolhead sanoi:
Eikä paina kuin 2200kg ajokunnossa tjsp. :yuck: miljoona euroa ja silti menee tappiolla.
Ei ole mikään ajoneuvotekniikan riemuvoitto mielestäni, koko konsepti on hieman pöljä.
Joo vertailun vuoksi McLaren F1:n paino on 1140kg.

 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
McLaren F1 on edelleen minulle se urheiluautojen (vai pitäisikö sanoa superautojen) kuningas. Taipui helposti kilpa-autoksi, vaikka on enemmän "siviiliauto" kuin tuo Caparo tai Veyron. Moottori todellinen legenda!

Veyron on kuitenkin jossain määrin huipputekniikan suursaavutus.

Tuo Caparo nyt taasen on jossain määrin Yamaha ja Toyota GT-1 kopio.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Ei tuo veyron ole huippusaavutus muussakuin jäähdytysteknologiassa. Ei toi nyt muuten niin rajoja rikkova ole. Järkyttävän painava, minkätakia tehoa on oltava älyttömästi, mikä lisää painoa, minkävuoksi on lisättävä tehoa, minkävuoksi on lisättävä jäähdytystä, minkävuoksi.......

Caparo 600kg ja 500hv? Penteles, sanon minä. Suunnittelijat sanoi että jos tehokkaampi, niin joutuisi juuri tuohon kierteeseen.

Mutta kyllähän tuo Mac F1 on legenda, vaikkei senkään ulkonäkö paljoa syyhytä. F40, anyone?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Absolut sanoi:
Mutta kyllähän tuo Mac F1 on legenda, vaikkei senkään ulkonäkö paljoa syyhytä. F40, anyone?
Makuasioita, mutta F40:n keula taas ei viehätä meikäläistä. GT40 mielummin. ;)
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
500kg, 500hv, koska tavoite oli 1000hp/tonni. veyronissa tavoite oli 1001hp/auto, eikä siis mitään lisätään tehoa tuli painoa lisätään tehoa leikkiä
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
pyrydaman sanoi:
500kg, 500hv, koska tavoite oli 1000hp/tonni. veyronissa tavoite oli 1001hp/auto, eikä siis mitään lisätään tehoa tuli painoa lisätään tehoa leikkiä
Mutta toisaalta, jos halutaan huippunopeuksia hätyytellä niin massalla ei ole enää niin suurta merkitystä, vaan voitettavaksi tulevat ensisijaisesti ilmanvastus ja vierintävastus, jolloin tuota potkua pitää koneessa olla. Veikkaisin myöskin, että 400km/h nopeudessa 2200kg painava auto on hitusen vakaampi ajettava kuin 500kg painoinen...

nimim. Opel Kadett ja 45 hevonkaakkia/1000kg :D
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Taitaa Caparo olla pelkästään "track day" auto, eli eipä tuolla maavaralla päästä kotipihasta kuin trailerin kyydissä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
sanon vaan koenigsegg ccx... en jaksa enempää selittää
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
oldez sanoi:
sanon vaan koenigsegg ccx... en jaksa enempää selittää
Juu, se on kyllä käsittämättömän kaunis auto ja taisi Top Gearin testissäkin osoittautua "melko" suorituskykyiseksikin...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
mustavihannes sanoi:
Juu, se on kyllä käsittämättömän kaunis auto ja taisi Top Gearin testissäkin osoittautua "melko" suorituskykyiseksikin...
joo on se kyl ihan eri luokkaa ku veyron. ainakin omasta mielestäni. yllättävän paljon sellanen pikkusiipi vaikutti kierrosaikaan.

Tuolta voi käydä vertailemassa bugattia ja koenigseggia. Kannattaa kiinnittää huomiota mm. painoeroon ja hintaeroon.
http://www.supercars.net/Comp?sourceList=3190&CompList=3190-3400
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
mustavihannes sanoi:
Mutta toisaalta, jos halutaan huippunopeuksia hätyytellä niin massalla ei ole enää niin suurta merkitystä, vaan voitettavaksi tulevat ensisijaisesti ilmanvastus ja vierintävastus, jolloin tuota potkua pitää koneessa olla. Veikkaisin myöskin, että 400km/h nopeudessa 2200kg painava auto on hitusen vakaampi ajettava kuin 500kg painoinen...

nimim. Opel Kadett ja 45 hevonkaakkia/1000kg :D
empä menisi vannomaan, mitä suurempi massa niin sitä suurempi energia siinä on ja silloin myös vaikeampi hallita. caparossa taasen tulee aerodynamiikan mukana "ilmaista painoa" kun autoa painaa parhaimmillaan 800 ylimääräisen kilon voima maata kohden, vaikuttamatta itse auton massaan.
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
pyrydaman sanoi:
empä menisi vannomaan, mitä suurempi massa niin sitä suurempi energia siinä on ja silloin myös vaikeampi hallita. caparossa taasen tulee aerodynamiikan mukana "ilmaista painoa" kun autoa painaa parhaimmillaan 800 ylimääräisen kilon voima maata kohden, vaikuttamatta itse auton massaan.
Totta, mutta tossa Veyronissahan esim. se ongelma oli että autolla ei kunnollisella downforcella päästy sitä 400km/h, eli kyllähän sitä "ilmaista painoa" voi olla vaikka kuinka paljon mutta vastus kasvaa myös.
 
Ylös