CD:n laittaminen asemaan jumiuttaa XP:n!

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Sijainti
Kauhajoki
Olisiko kenelläkään mitään hajua siitä, että miksi CD:n laittaminen asemaan jumiuttaa koko Windows XP:n? Tämä ongelma on tullut pari viikkoa sitten, eikä ainakaan minulla ole mitään tietoa mistä ongelmaa pitäisi edes etsiä... Virustarkistuskin on tehty tuloksetta.

Jos levyn laittaa asemaan ennen kuin XP on latautunut, toimii kone normaalisti. (Paitsi jos levyn poistaa ja laittaa uudelleen saman tai jonkin muun levyn.)

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Ensimmäisenä tulee mieleen, että sinulla on romppuasema rikki - tai mahdollisesti piuha huonosti kiinni.

Wilpuri

Senile Member
Sijainti
hki
Kysymyksen asettelusta tulee se kuva, että tuo ongelma pätee jokaisella rompulla, mutta onko tilanne tosiaan noin.

Vai tapahtuuko jumiutuminen vaikkapa jollain itse poltetulla rompulla kun taas "aidommat" romput toimivat normaalimmin? Itselläni on ollut jollain romppuasemilla tuota ongelmaa, että kun romppuasema ei vain ole kyennyt lukemaan itse poltettua romppua (syynä varmaankin romppuasemalle sopimaton aihio ), niin windows on sitten noin muutenkin jumiutunut pitkäksi aikaa siihen vaiheeseen, jossa rompun lukemista on yritetty suorittaa.

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Sijainti
Kauhajoki
Oli levy mikä tahansa, aina sama juttu. Joskus, TODELLA harvoin, kone voi toimia normaalisti, eli ei jumiudu. Uskon ongelman olevan softassa, koska koneessani on kaksi DVD-asemaa (normaali + polttava) ja ei ole mitään väliä kumpaanko asemaan levyn tyrkkää. Tulos on sama. Tuskin molemmat asemat ovat rikki.
Koneen mennessä jumiin, ei auta kuin resetointi. Edes Control+Alt+Del, eli tehtävien hallinta ei toimi silloin.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Oliskohan xp:n cdrom-ajurit ovat jostain syystä viottuneet. Kai ne sieltä asennuscd:ltä läytyy, mutta paha sun on ettiä, jos et pääse sitä lukemaan.

Yks mahdollisuus fixata, tai ainakin yrittää, on se, että heität asennus-cd:n asemaan ja boottaat, valitset xp:n asennuksen ja kun se löytyy sen jo asennetun xp:n, niin se tarjoaa sulle automaattisesti mahdollisuutta korjata se vanha asennus. Minä en tuota ole vielä koskaan käyttänyt, joten rehellisesti sanottuna mulla ei ole ihan tarkkaa käsitystä siitä, mitä kaikkea se asentaa uudestaan. Esim. pyyhkiiko koko rekisterin tyhjäks ja asentaa uudestaan vai vaiko vain xp:n omat rekisteriavaimet, veikkaisin ja toivoisin jälkimmäistä, muussa tapauksessa saat asentaa kaikki ohjelmas uudestaan.

Todennäköisesti joudut myös tuon jälkeen asentamaan service packit ja muut päivitykset uudestaan.

Jos joku tietää enemmän, niin kertokoot.

Kuitenkin ennenkuin tähän rupeaisin, deinstalloisin kaikki poltto- ja virussoftat, ehkä se vika löytyy sittenkin niistä.

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
En tiedä olisiko tästä apua, mutta tarkista kuitenkin, että polttava DVD on master ja se toinen asema on slave.

Aina kun käytetään useampaa CD tai DVD asemaa, on suositus laittaa polttava DVD asema masteriksi ja toinen slaveksi. Mieluiten vielä eri kaapeliin, jos emolevyllä löytyy paikkoja kaapeleille, jos ei, niin voivat olla myös samassa kaapelissa.