Chilen kaivosturma

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Niin muuten onkin. Olisihan se nyt kerrassaan typerää, jos kuvittelisimme asian muuttuvan tippaakaan paremmaksi sillä, että olemme vakavina, vitsailematta ja mielellään vieläpä hymyilemättä siihen saakka kunnes miehet on saatu turvallisesti maan pinnalle.
Ehdotan kynttilöiden sytyttämistä illalla ikkunaan ja virrenveisuuta perheen kesken.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
"Minun mieheni!" Vaimot ja rakastajattaret tappelevat hautautuneista kaivosmiehistä

Jos 32:n muun kaivosmiehen kanssa kaivoskuiluun Chilen Copiapossa jumiin jäänyt Yonni Barrios Rojas pääse vielä maan pinnalle, hänellä riittää seliteltävää kotona.

Rojasin vaimolle Marta Salinasille paljastui, että hänen aivomiehensä on suhteessa toiseen naiseen, Susana Valenzuelaan. Naiset kohtasivat ensi kertaa romahtaneen kaivoksen luona olevassa leirissä, johon on kerääntynyt kaivosmiesten omaisia.

- Hän on minun aviomieheni. Hän rakastaa minua, ja minä olen omistautunut hänelle. Toisella naisella ei ole oikeutta häneen, Salinas sanoi The Daily Telegraph -lehden mukaan.

Valenzuelan mukaan taas Rojas aikoisi jättää vaimonsa hänen vuokseen.

Salinasilla on kohtalonkumppaneita: ainakin viiden vaimon on täytynyt kohdata miehensä rakastajatar kaivoksen luona.

- Naisten välillä on ollut riitaa. Leirin ruokalassa oli syntyä kunnon tappelu, kun erään kaivosmiehen vaimo ja rakastajatar kohtasivat. Meidän oli mentävä väliin, ettei tilanne muuttunut fyysiseksi, Marta Flores Punaisesta Rististä kertoi The Daily Telegraph -lehdelle.

Riitoja lisää myös se, että kaivosmiesten omaisille on luvattu rahallista tukea. Yhteensä neljä naista on tapellut keskenään erään kaivosmiehen tukiosuudesta.
Siellähän on näemmä ihan pelimiehiä. On se kiva, kun kuukausien jälkeen pääset maanpinnalle ja ekana tulee vaimolta karatea naamaan.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Kaivosmiehet kapinoivat maan alla - "He ovat raivoissaan"

Kaivoksesta saatiin viikonloppuna uutta videokuvaa. 700 metriin jumiin jäänyt Mario Sepulveda puhuu kuvassa pelastusviranomaisille. (AP/LK)

Chilen Copiapossa romahtaneeseen kaivokseen jumiin jääneet 33 kaivosmiestä ovat omaisten mukaan vihaisia, koska he saavat harvoin postia yläpuolelta.

- Hän raivosi minulle, koska alas ei tule kirjeitä. Hän suorastaan kiehuu kiukusta, kaivosmiehen poika Victor Zamora sanoi Guardian-lehdelle.

Viranomaiset ovat luvanneet tehostaa järjestelmää, jolla lasketaan omaisten viestejä kaivosmiesten turvapaikkaan 700 metrin syvyyteen. He ovat kuitenkin korostaneet, että ainoastaan myönteisiä asioita sisältävät viestit toimitetaan.

- On suuri ongelma, etteivät he saa kirjeitä. He ovat raivoissaan, kaivosmiehen veljenpoika José Ojeda kertoi Guardianille.

Kaivosmiehet ovat uhmanneet viime aikoina viranomaisia. He ovat ajelleet syvissä käytävissä kaivoskoneilla, vaikka heitä oli kielletty tekemästä niin. Kaivosmiehet ovat myös kieltäytyneet ottamasta vastaan säilykehedelmiä, koska he eivät pidä niistä, ja vaatineet toistuvasti viinaa ja tupakkaa.

- Vihan tunne ja stressi on yleisiä eristetyissä oloissa. Kun kuusi viikkoa on kulunut tilanne muuttuu hedelmättömäksi ja ahdistavaksi. Muiden vitsit eivät enää naurata, vaan ne ovat tylsiä ja ärsyttäviä, psykiatrian professori Nick Kanas Kalifornian yliopistosta sanoi Guardianille.

Viikko sitten alettiin porata kuilua, jonka kautta miehet aiotaan pelastaa. On arvioitu, että kestää useita kuukausia, ennen kuin se on valmis.
"He ovat kuitenkin korostaneet, että ainoastaan myönteisiä asioita sisältävät viestit toimitetaan."
Jep, jep.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
En sitten tiedä tositilanteesta, mutta mä luulisin olevani aika kiitollinen kaikesta mitä tuonne toimitetaan.:eek:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Ihan vitunmoista psykologista silmää maanpäällisiltä. Äijillä on seittemän sataa metriä kiveä niskassa ja kuukausien koppi edessä. Siihen tapiksi tupakka- ja viinalakko. Voi vittu ja ei perkele. Nehän kaivautuu sieltä kohta itte ylös eikä kestä montaakaan tuntia. Sehän tässä on takasuunnitelmana. Täytyy olla.
Meinaatko oikeasti että olisi hyvä idea sallia tupakanpoltto siellä? :rolleyes:

Mun mielestä aika loogista ettei päihteitä tuollaisessa tilanteessa sallita.. Viinan juonti voi aiheuttaa erilaisia vaaratilanteita ja tupakointi heikentäisi ilmanlaatua varmaankin aika oleellisesti.

tmoi

No niin
Sijainti
turkus

Mun mielestä aika loogista ettei päihteitä tuollaisessa tilanteessa sallita.. Viinan juonti voi aiheuttaa erilaisia vaaratilanteita ja tupakointi heikentäisi ilmanlaatua varmaankin aika oleellisesti.
:D:D

Mun mielestä niille pitäis laittaa sinne kunnon mömmöt ja pilvet, että saisivat ajan kulumaan hieman mukavemmin, eikä vituttais olla niin "syvällä".

Ja tosta ilmanlaadusta sen verran että se tupakan polttaminen on varmaan noille kaivosmiehille sitä lähestulkoon puhtainta ilmaa. Se kun tulee filtterin läpi :thumbup:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
:D:D

Mun mielestä niille pitäis laittaa sinne kunnon mömmöt ja pilvet, että saisivat ajan kulumaan hieman mukavemmin, eikä vituttais olla niin "syvällä".

Ja tosta ilmanlaadusta sen verran että se tupakan polttaminen on varmaan noille kaivosmiehille sitä lähestulkoon puhtainta ilmaa. Se kun tulee filtterin läpi :thumbup:
Alkoholi nyt vaan on sellainen myrkky, joka saattaa pahimmillaan johtaa sairaanhoitoa vaativaan tilanteeseen, etenkin silloin kun sitä vitutukseen nautitaan. Se saattaisi myös aiheuttaa turhia kärhämiä porukassa. On siksi ymmärrettävää ettei sinne viinaa lähetetä. Tohon tupakanpolttoon nyt ei voi sanoa muuta kuin: heh..

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
Alkoholi nyt vaan on sellainen myrkky, joka saattaa pahimmillaan johtaa sairaanhoitoa vaativaan tilanteeseen, etenkin silloin kun sitä vitutukseen nautitaan. Se saattaisi myös aiheuttaa turhia kärhämiä porukassa. On siksi ymmärrettävää ettei sinne viinaa lähetetä.
Niin meinaat että se on joko suora hana viinatehtaan ehtymättömästä sammiosta tai ei tippaakaan. Musta tai valkoinen, välissä ei ole mitään.

Knoukka

Well-known member

No niinpä aiheuttaakin! Tupakansavun aiheuttamasta ilmanlaadun huononemisesta puhumattakaan.

Jos laitettaiskin miehille polkupyörät, kypärät ja liiturasia. Sielläpä kaivospojat sitten olisivat varsinaisella matalanpaikanleirillä ja ajaisivat liiturata-ajoja. WIIIUUHHH!

Voi että olisivat kaivosmiehet iloisia ja kiitollisia. Ja hyvässä kunnossa kun pääsisivät ylös. Happy end!

Otto Hokkanen

Well-known member
Sijainti
Tampere
"Kaivosmiehet ovat myös kieltäytyneet ottamasta vastaan säilykehedelmiä. Tilanne muuttuu hedelmättömäksi."

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
No niinpä aiheuttaakin! Tupakansavun aiheuttamasta ilmanlaadun huononemisesta puhumattakaan.

Jos laitettaiskin miehille polkupyörät, kypärät ja liiturasia. Sielläpä kaivospojat sitten olisivat varsinaisella matalanpaikanleirillä ja ajaisivat liiturata-ajoja. WIIIUUHHH!

Voi että olisivat kaivosmiehet iloisia ja kiitollisia. Ja hyvässä kunnossa kun pääsisivät ylös. Happy end!
Ai luoja :D:D:D

Ne hakkais kuitenkin toisiaan polkupyöränpumpuilla, kun joku olis ketterämpi.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Tuohon röökin polttoon vielä ja ilman pilaantumiseen. Tokihan se on tottakin, mutta sitä kaivoskuiluahan on kilometritolkulla...

Captain Howdy

Well-known member
Miten musta tuntuu, että noille pitäis lähettää José Saramagon Kertomus sokeudesta ajan kuluksi tuonne...