Citroenin alkukauden moottoriongelmat

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Loeb joutui jättämään teknisen vian vuoksi lopulta Ruotsin rallin kesken. Moottori ei kuulema olisi kestänyt kisaa loppuun asti. Vai oliko vain tekosyy keskeyttää. Toisaalta ulosajon seurauksena jotain sattui vaihteistolle ja ehkä moottorillekin.
Olisiko viisasta vaihtaa Löebin kone seuraavaan kisaan, saa nähdä. Sordon kone on jo vaihdettu kertaalleen.

Meksikon ralli 29.2.-2.3. luultavasti pitäisi ajaa samalla moottorilla. Meksikon ralli on kova koetus muutenkin moottorille lämpimän ilmaston ja korkean sijaintinsa (ohut ilma) vuoksi. Saa nähdä hyytyykö Citroenin alkukausi moottoriongelmiin.
 
Viimeksi muokattu:

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Loebin auton viat johtuivat puhtaasti ulosajosta... Ja lauantain "tekninen vika" sitten oli sitä ranskalaista peliä
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Vilkku sanoi:
Meksikon ralli 29.2.-2.3. luultavasti pitäisi ajaa samalla moottorilla. Meksikon ralli on kova koetus muutenkin moottorille lämpimän ilmaston ja korkean sijaintinsa (ohut ilma) vuoksi. Saa nähdä hyytyykö Citroenin alkukausi moottoriongelmiin.
Teamit itse ovat saaneet linkittää niitä ralleja joita samalla moottorilla ajetaan eli ei ole ollenkaan varmaa että kolme ensimmäistä pitää ajaa samalla moottorilla.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Jippo sanoi:
Teamit itse ovat saaneet linkittää niitä ralleja joita samalla moottorilla ajetaan eli ei ole ollenkaan varmaa että kolme ensimmäistä pitää ajaa samalla moottorilla.


"Sebastien Loebin valmistautuminen perjantaina alkavaan Meksikon MM-ralliin keskeytyi torstaina, kun hänen Citroeninsa moottori hajosi. Loebin matka katkesi matkalla testi-ek:lle, ja talli haki ajokin takaisin huoltoon. Loebin Citroeniin vaihdettiin moottori.

- Huomasin matkalla, että jotain oli vialla, joten yritin kääntyä ja palata huoltoon. Mutta moottori pysähtyi ja jäimme siihen, Loeb kertoi.

Rallin tuomaristo pohtii, rangaistaanko Loebiä moottorinvaihdosta aikasakolla. MM-sarjan säännöt sanovat, että tallien pitää käyttää yhtä ja samaa moottoria kolmessa kilpailussa. Loebin autoon oli ennen Meksikon-rallia vaihdettu moottori Ruotsin rallissa tapahtuneessa ulosajossa vaurioituneen tilalle, ja hän selvinnee ilman aikasakkoa." MTV3


Että silleen se menee....
 

7son7

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
610
Jos vaikka rupee Citikassakin ilmenemaan teknisia vikoja. Jo olisi aikakin. Kai silla tuurillakin on rajansa. Ihmisten rakentama laite se Citikkakin on.

Tarkoittaako tuo kahden koneen rikkoutuminen sita etta 2 penalttia on tulossa? Yksi Mehikossa ja yksi joskus myohemmin.
 
Viimeksi muokattu:

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Vilkku sanoi:
"Sebastien Loebin valmistautuminen perjantaina alkavaan Meksikon MM-ralliin keskeytyi torstaina, kun hänen Citroeninsa moottori hajosi. Loebin matka katkesi matkalla testi-ek:lle, ja talli haki ajokin takaisin huoltoon. Loebin Citroeniin vaihdettiin moottori.

- Huomasin matkalla, että jotain oli vialla, joten yritin kääntyä ja palata huoltoon. Mutta moottori pysähtyi ja jäimme siihen, Loeb kertoi.

Rallin tuomaristo pohtii, rangaistaanko Loebiä moottorinvaihdosta aikasakolla. MM-sarjan säännöt sanovat, että tallien pitää käyttää yhtä ja samaa moottoria kolmessa kilpailussa. Loebin autoon oli ennen Meksikon-rallia vaihdettu moottori Ruotsin rallissa tapahtuneessa ulosajossa vaurioituneen tilalle, ja hän selvinnee ilman aikasakkoa." MTV3


Että silleen se menee....
Loeb oli jo vaihtamassa autoonsa uuden moottorin, mutta perui vaihdon uhkaava aikasakon takia. Ranskalaiskuljettaja kertoi ennen tietoa mahdollisen aikasakon saamisesta, että moottorivika ei ole vakava.

- En usko, että moottori on rikki, mutta vaihdamme sen varmuuden vuoksi, Loeb totesi.

Loebin mukaan Citroenin moottorissa ei ole rakenteellista ongelmaa, sillä vastaavanlaisia ongelmia ei ole aiemmin ilmennyt.

- Tämä on ensimmäinen kerta, kun moottorissa oli tämäntyyppinen ongelma, Loeb vahvisti.MTV3


Edelleen....

Citroen-kuljettaja Sebastien Loeb on vaihtanut autoonsa takaisin moottorin, joka hajosi torstai-iltana Suomen aikaa ennen Meksikon MM-rallin testierikoiskoetta. Loeb olisi saanut uuden moottorin asentamisen myötä MM-sarjan sääntöjen mukaan viiden minuutin aikasakon.

Citroen tiedotti, että Loebin auton moottorin bensansyöttöjärjestelmään on tehty korjauksia. Tallin mukaan moottorista ei ole korjattu mitään, mikä olisi kiellettyä kesken rallin.

MM-sarjan sääntöjen mukaan tallien pitää käyttää yhtä ja samaa moottoria kolmessa kilpailussa. Loebin autoon oli ennen Meksikon-rallia vaihdettu moottori Ruotsin rallissa tapahtuneessa ulosajossa vaurioituneen tilalle.


Miten valvotaan, ettei sinne jotain pientä korjausta tehdä?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Näinkö mennään...?


Original engine re-fitted to Loeb’s car
After the Stewards of Rally Mexico imposed a five minute penalty on Sebastien Loeb for receiving a new engine on Thursday morning, the Citroen team has been told it can replace the original unit and avoid the penalty.

A notice issued by the Stewards said:

“The Stewards received a representation from the Entrant Citroen Total WRT that they had unfortunately taken the opinion of the FIA Technical Delegate to be regulatory instead of recommendatory.

“Upon reflection of the Stewards Decision No.1 the representation proposed (and followed it up in writing) that under these circumstances they wished to reinstall the original engine... ...and to take their chances to run this event with that engine.

After due deliberation, the Stewards decide to permit the entrant... ...to reinstall the original engine on the condition that the FIA Technical Delegate certifies that the seals are intact. Under these circumstances the five minute time penalty applied in the Stewards decision No.1 no longer applies.”

A Citroen spokeswoman confirmed that repairs had been made to the fuel system of the damaged engine, but work had not involved any of the areas sealed by the FIA. The team expects that Sebastien Loeb will drive the car over the start ramp on Thursday evening as per the original itinerary.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
talakem sanoi:
Näinkö mennään...?


Original engine re-fitted to Loeb’s car
After the Stewards of Rally Mexico imposed a five minute penalty on Sebastien Loeb for receiving a new engine on Thursday morning, the Citroen team has been told it can replace the original unit and avoid the penalty.

A notice issued by the Stewards said:

“The Stewards received a representation from the Entrant Citroen Total WRT that they had unfortunately taken the opinion of the FIA Technical Delegate to be regulatory instead of recommendatory.

“Upon reflection of the Stewards Decision No.1 the representation proposed (and followed it up in writing) that under these circumstances they wished to reinstall the original engine... ...and to take their chances to run this event with that engine.

After due deliberation, the Stewards decide to permit the entrant... ...to reinstall the original engine on the condition that the FIA Technical Delegate certifies that the seals are intact. Under these circumstances the five minute time penalty applied in the Stewards decision No.1 no longer applies.”

A Citroen spokeswoman confirmed that repairs had been made to the fuel system of the damaged engine, but work had not involved any of the areas sealed by the FIA. The team expects that Sebastien Loeb will drive the car over the start ramp on Thursday evening as per the original itinerary.
Tästä lähtien voi sitten kait vedota aina siihen että emme ymmärtäneet mitä FIA tekninen delegaatti meille kertoi ja vaihdoimme sitä sun tätä autoomme...:doubtful:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minä en oikein ymmärrä mikä tuossa nyt olisi rangaistavaa. Loeb keskeytti Ruotsissa, joten hänellä oli oikeus moottorinvaihtoon, joka tehtiinkin. Uusi moottori sitten hyytyi jo ennen shakedownia, eli sitä ei ole käytetty kisatilanteessa (jos nyt edes vapaaehtoinen shakedown sellaiseksi lasketaan). Eikö moottorin käyttöä lasketa vasta sen käytöstä kisatilanteessa?

Sen perusteella mitä minä olen lukenut Citroenin tulkinta oli oikeampi kuin viiden minuutin sakolla uhanneitten tuomareiden. Mutta ilmeisesti olen missanut jotain?
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Ei munkaan mielestä tossa ole tapahtunut mitään väärää. Le Patron on syytön ja sillä sipuli.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
WebSlave sanoi:
Minä en oikein ymmärrä mikä tuossa nyt olisi rangaistavaa. Loeb keskeytti Ruotsissa, joten hänellä oli oikeus moottorinvaihtoon, joka tehtiinkin. Uusi moottori sitten hyytyi jo ennen shakedownia, eli sitä ei ole käytetty kisatilanteessa (jos nyt edes vapaaehtoinen shakedown sellaiseksi lasketaan). Eikö moottorin käyttöä lasketa vasta sen käytöstä kisatilanteessa?

Sen perusteella mitä minä olen lukenut Citroenin tulkinta oli oikeampi kuin viiden minuutin sakolla uhanneitten tuomareiden. Mutta ilmeisesti olen missanut jotain?
Säännöt sanovat seuraavaa:

20.3 Change of an engine
20.3.1 Between Scrutineering and starting park

For cars entered by a Manufacturer or a Manufacturer Team, in the case of engine failure between scrutineering and the start of the Rally, and only in
that case, it will be permitted to replace that engine with a spare engine.
If this engine change takes place during the first rally of a Link, no penalty will be applied. If it takes place during the second or third rally of a Link, a 5-minute penalty will be applied. Only one spare engine per rally and per Manufacturer is allowed. The identification numbers of the sealsmust be declared at scrutineering.
Koska kyseessä ei ollut linkin ensimmäinen ralli ja Citroen vaihtoi moottorin katsastuksen jälkeen niin oikea päätös asiasta olisi ollut 5 minuutin rangaistus, se että nyt sallittiin veivaaminen moottoreilla vedoten kyvyttömyyteen ymmärtää mitä FIA:n delegaatti sanoi on kyllä naurettavaa omasta mielestäni.
 
Ylös