Cossun myllyt

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kertokaahan toki joku asioihin paremmin perehtynyt, että mitä koneita Jordan ja Minardi käyttivät viime kaudella. Oman käsitykseni mukaan Minardilla oli pari vuotta vanha Cosworth 72°-kulmalla ja Jordan käytti Ford RS:ksi nimetty viime kautista 90° Cossua.
Entä mahtaako jollain olla ns luotettavaa dataa siitä paljonko noille myllyille tuli hintaeroa ja minkä vuoden koneita asiakastallit saavat ensi vuodelle käyttöönsä?
 

Samzuliini

Well-known member
Liittynyt
2.1.2003
Viestit
119
Sijainti
kuopio,FROM FINLAND,SUOMI!!
Jordan saa uusimmat Ford-koneet
20.12.2003 13:43

Jordanin F1-talli saa ensi kaudella käyttöönsä Ford Cosworthin uusimmat moottoriversiot. Tallilla tulee näin ollen olemaan sama voimanlähde kuin Fordin tehdastallilla Jaguarilla.
Päättyneellä kaudella Jordan käytti yhtä kehitysaskelta vanhempaa moottoria kuin Jaguar. Tulevalla kaudella formula ykkösissä astuu voimaan uusi sääntö, jonka mukaan yhden moottorin on kestettävä koko kisaviikonlopun ajan.
- Cosworth kehittää ensi kaudeksi vain yhdentyyppisen moottorin. Näin ollen sekä Jordan että Jaguar tulevat käyttämään sitä, Fordin kilpa-autoilupuolen johtajistoon kuuluva Jost Capitovahvisti.
Kolmas Ford-talli Minardi sen sijaan joutuu tyytymään vanhempiin moottoreihin.
(MTV3)
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Eli Jaguar ja Jordan saa uudet koneet, jotka kestää koko viikonlopun ja Minardi saa koneet, jotka eivät kestä edes 300km. Aika reilua.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Hehheh, mahtaa olla mainiot moottorit Minardilla kun ne säädetään siten että kestää koko viikonlopun. :rolleyes:
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
oldez:
...Minardi saa koneet, jotka eivät kestä edes 300km. Aika reilua.
Ei koneilla juhlita ei, mutta pitäisi edes olla reilu(tai lähinnä onko tuo nyt epäreiluutta)? Lyökööt Minardi lisää rahaa pöytään niin kyllä ne moottoritkin paranevat.
Ei moottorinvalmistajat mitään hyväntekijöitä ole.

<small>[ 20-12-2003, 15:41: Message edited by: E. Tuhero ]</small>
 

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
Kannattaiskohan Minardin kysellä Mersun suuntaan. 10milj euroa ja sais tulevan kauden myllyt, jollen väärin muista. No tuskinpa ne toisaalta kovin hirveitä summia maksaa Fordin vanhasta koneesta.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Pete:
Kannattaiskohan Minardin kysellä Mersun suuntaan. 10milj euroa ja sais tulevan kauden myllyt, jollen väärin muista. No tuskinpa ne toisaalta kovin hirveitä summia maksaa Fordin vanhasta koneesta.
Itselläni ei ole mitään tietoa paljonko Ford, tai mersu pyytää moottoreistaan, mutta tuossa minardin budjetti-topikissa sen aloittaja sanoo minardin budjetista menevän 10-15 miljoonaa moottoreihin.. Joten jos se pitää paikkaansa, voisi kuvitella ettei 10 miljoonalla tulevan kauden mersuja saa.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Taisi tuo Mersun 10 milliä olla tallille sitä niin tyypillistä paskapuhetta ja hurskastelua.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
MaranelloRed:
Taisi tuo Mersun 10 milliä olla tallille sitä niin tyypillistä paskapuhetta ja hurskastelua.
Mersu oli valmis tarjoamaan koneita, mutta kukaan ei halunnut niitä...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
oldez:
MaranelloRed:
Taisi tuo Mersun 10 milliä olla tallille sitä niin tyypillistä paskapuhetta ja hurskastelua.
Mersu oli valmis tarjoamaan koneita, mutta kukaan ei halunnut niitä...
nimenomaan näin, Haug oli luvannut ne tuohon 10milj rahaan, mutta esmes Jordan oli kiinni Fordin kanssa ja Sauber päätti tiivistää yhteistyötään Ferrarin kanssa... se miksei Minardi ollut niistä kiinnostunut, en osaa sanoa... vai olisko ollut ettei Mersu halunnut myydä Minardille taas...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mersu oli valmis siihen muutokseen, että he voisivat myydä koneita sillä hinnalla muille talleille!

Sitä vastoin esim. Ferrari oli tätä muutosta vastaan! He eivät koneitaan suostuneet myymään moisella hinnalla!

Ja seurauksena oli se, ettei kukaan saa koneita kyseisellä hinnalla!

Kukahan tämä aiheutti? Ketkä tekivät loppupäätökset sen suhteen, ettei esim. Minardilla tule olemaan mitään mahdollisuuksia juuri päästä maaliin, edes ensimmäisessä kisassa!?

Ettei vain olis Ferrari-(ma)Fia(t) kytkös aikaan saanut tämän Bernien myötävaikutuksella?
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Misa1:
Mersu oli valmis siihen muutokseen, että he voisivat myydä koneita sillä hinnalla muille talleille!

Sitä vastoin esim. Ferrari oli tätä muutosta vastaan! He eivät koneitaan suostuneet myymään moisella hinnalla!

Ja seurauksena oli se, ettei kukaan saa koneita kyseisellä hinnalla!

Kukahan tämä aiheutti? Ketkä tekivät loppupäätökset sen suhteen, ettei esim. Minardilla tule olemaan mitään mahdollisuuksia juuri päästä maaliin, edes ensimmäisessä kisassa!?

Ettei vain olis Ferrari-(ma)Fia(t) kytkös aikaan saanut tämän Bernien myötävaikutuksella?
Jaa onkos tuosta jotain tietoa ettei moottorinvalmistaja voi myydä koneita haluamallaan hinnalla?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
E.Tuhero: Hankala sanoa, ei mulla mitään tietoa ole!

Arvelen vaan et mihinkä homma tyssäs kun Mersu julkisesti ilmoitti voivansa myydä koneensa kyseisellä hinnalla mutta sitten homma johonkin tyssäs?

En oikein usko etteikö Jordan olisi päässyt eroon Fordin koneista!? Esim. jos heidän täytyy maksaa nyt koneista jotain 15 milj. ja jos he olisivat saaneet koneet Mersulta 10 milj. niin kai siitä olis jäänyt vielä 5 milj. sopimus rikkomuksen hoitamiseen!

Jotenkin arvelisin Mersun koneiden olevan myös hieman suorituskykyisempiä kuin nuo Fordin värkkäämät härvelit!? wink

Jossain vaiheessa oli myös huhuja et Sauber olisi ollut siirtymässä Mersun asiakkaaksi! Yhtäkkiä kuitenkin tilanne muuttui, kukaan ei halunnut Mersun koneita, hinnoista ei enää puhuttu mitään jne.

Eli jotain kapinettipeliä jossain tapahtui, Ferrari sai pitää "satelliittitallinsa" ja Ford pikkutallinsa!

Kuka menettää ja mitä? Ainakin Minardi ja Jordan, jos ei muut! Sauber tuskin mitään menettää mutta tuskin juuri voittaakaan!
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tää kymmenen miljoonan sekoilu viitannee sääntöehdotukseen, jolla olisi velvoitettu moottorivalmistajat myymään koneensa tuolla hinnalla. Mersu taisi olla ainut joka tuota kannatti jossain mielessä... Cosworth ainakin taisi olla suurin vastustaja, koska asiakasmoottorit ovat sille tulonlähde. Eivätkä nuo muutkaan siitä niin riemuissaan olleet.
Jos Mersu todella haluiaisi, ei mikään estäisi heitä myymästä koneitaan tuolla hinnalla, vaikka muut pyytävätkin omistaan enemmän.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No jos Mersu myisi tuolla hinnalla ja muut kalliimmalla, niin kumman mahtaisi esim. Minardi noilla rahavaroillaan valita?

:rolleyes:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Sauber-talli maksaa käyttämistään Ferrari-voimanlähteistä käyvän hinnan. Peter Sauber ei lämpene ajatukselle, että suuret autotehtaat tarjoaisivat moottoreitaan markkinahintaa halvemmalla.
- Koska olemme Ferrarin asiakkaita, niin meitä kohdellaan kuin asiakkaita. Jos saisimme tukea moottorimaksuihimme, niin emme olisi enää itsenäisiä. Sellainen olisi vaikeaa, Sauber sanoo.
No tuo selittää asiaa hieman Sauberin kannalta katsottuna! Ferrarilla ei "muka" ole valtaa Sauberiin, niin paljon kun he maksavat koneista käyvän hinnan!

Olen kuitenkin sitä mieltä, että Minardin tapauksessa olisi parempi varmaan antaa McLaren/Mercedes pomoille vaikka hieman valtaakin siitä hyvästä että saisivat kunnon koneen alleen, eikä mitään Fordin romua!

Sama oikeastaan koskee tällä hetkellä Jordania, miksi, siis MIKSI he ostavat koneet Fordilta? Voisko joku selvittää mulle tämän? Ei ne ole hyviä koneita, eikä hintaetukaan ole kaksinen? Mikä niissä viehättää? :confused:

Viime kautta kun miettii, niin Jordan olisi pärjännyt huomattavasti paremmin jollain vanhoilla Pösön koneilla! Eihän heillä kestänyt kone maalin kuin pari kertaa!?
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Käyttävät Fordia kun muut ei myy.
Haug puheli keväällä halvoista moottoreista, mutta ne puheet on ollut ja mennyt.
Tällä hetkellä moottoreita suostuvat myymään millään hinnalla vain ne, jotka myyvät. Jos haluat Mersun koneen, McLarenin tiimin ostaminen on halvin vaihtoehto (eipä taida Jordanin budjetti venyä siihen).

Mersu, BMW, Toyota, Honda ja Renault ei myy ja Ferrarikaan ei suostu myymään kuin yhdelle tallille, joten jäljellä jää vain Ford.
Minkäs teet?
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Misa1:
Sama oikeastaan koskee tällä hetkellä Jordania, miksi, siis MIKSI he ostavat koneet Fordilta? Voisko joku selvittää mulle tämän? Ei ne ole hyviä koneita, eikä hintaetukaan ole kaksinen? Mikä niissä viehättää? :confused:
Voisko siinä olla semmonen, että Fordilla on tavallaan heikoin tehdastiimi. Ja jos pystyy pistämään tehdästiimille päihin, niin on mahikset oikeeseen tehdassopimukseen. Äkkisältään ajateltuna Jaguarin voittaminen on himpun verran helpompaa, kuin McLarenin, Ferrarin tai Williamsin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Olen kyllä sitä mieltä, että jos FIA haluaisi F1:een lisää talleja, niin sen pitäisi antaa muiden valmistajien myydä kokoonpanoja, joissa olisi monokokki, moottori ja vaihteisto. Katteet ja kaiken muun tiimi voisi valmistaa itse, paketin valmistajan speksien mukaan. Periaatteessahan autot muuten aika samanlaisia. Kaikki eniten rahaahan menee aerodynamiikan ja moottorin/voimansiirron kehitykseen. Jos aerodynamiikkan ja moottorin voisi tarjota samassa paketissa niin varmasti olisi enemmän talleja tulossa ykkösiin. Ei noi 10milj. koneetkaan paljon uusia tulokkaita houkuttele.
 
Ylös