Cossun myllyt

Vanha kettu

Banned
Liittynyt
26.11.2003
Viestit
88
Sijainti
koti
Tuo Mr Calen arvelu kuulostaa minulta vähän kaukeaa haetulta. Jaguarihan on nimenomaan tehdastiimi sanan varsinaisessa merkityksessä, samoin kuin Ferrari on Fiat-konsernin! Eli se toiminta on niin sitoutunutta, että enemmin ne varmaan potkivat sieltä väkeä pihalle kuin vaihtavat kokonaan osoitetta, enpä usko että Sauberistakaan nousisi FIATin tiimi vaikka se alkaisikin ensi kaudella päihittää isoveljensä säännöllisesti, mitä tuskin tulee edes tapahtumaan.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
oskari: No minä juurikin ihmettelen mihin tämä Mersun tekemä koneen myynti tarjous tyssäsi? Jossain vaiheessa oli myös puhetta siitä että jokaisen pitää tarjota koneita tietyllä hinnalla! Mihin tämä siis loppui? Sekä keskustelu asiasta että sitä myöten koko homma? Edelleen mennään Fordin koneilla ja sehän ei tiedä kummallekkaan hyvää(Minardi&Jordan) :(

Mr Cale: No tuo nyt on aika kaukaa haettu! Ei taida Ford/Jaguar missään nimessä haluta että oma tehdastalli häviää asiakastalille! Bisnes on bisnestä mutta joku raja sentään, mainehan menis täysin Jaguarilta tuolla ajattelu tavalla! :rolleyes:

Nythän mennään käsittääkseni siten, että sekä Jordan että Sauber saavat samat koneet alkukaudesta mitä itse tehdastiimit.He kuitenkin joutuvat ajamaan samoilla koneilla kokokauden, päinvastoin kuin tehdastiimit, jotka saavat kehitysversiot kun niitä tulee!

Minardi saa jonkin rupu myllyn, josta on kierroksia hiukan laskettu että edes aika-ajot kestää! :(

Tällä menettelyllä kaikki asiakastallit tulevat väkisin jäämään, kehityksestä! Vaikka Sauber on sitä mieltä että näin on parempi, niin onkohan kuitenkaan! Ehkä Sauberin kohdalla mutta ei Jordanin ja Minardin!

Jordan voisi oikeasti hätyytellä keskikastia oikein kunnolla jos heillä olisi Mersun kone, vaikkakin hiukan jäljessä oleva kehitysversio! Fordin koneet on niin surkuhupaisia! :(

Kysymys siis kuului, että mihin tämä koneiden tarjoaminen tyssäsi? Vaadin vastauksen asiasta tietävältä taholta, kuten pmv tai muu vastaava guru! :p
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Ei se nyt välttämättä niin kaukaa haettua ole. Reilu kymmenen vuotta sitten tilanne Fordilla oli muistaakseni seuraava. Benetton oli tehdastiimi ja McLaren asiakastiimi. Kauden mittaan McLaren pystyi voittamaan säännöllisesti Benettonin vanhemmilla moottoreillaan ja loppukaudesta saikin käyttöönsä samat koneet kuin tehdastiimi.

Jaguar/Jordan -akselilla tilanne on toki toinen, koska Jaguar = Ford (tavallaan). Mutta Fordin taloudellisen ahdingon huomioiden saattaisi hyvinkin käydä niin, että jos asiakastiimi pärjää paremmin pelkillä Fordin moottoreilla voidaan koko Jaguar-talli myydä tai lopettaa ja jatkaa pelkkänä moottoritoimittajana. Ei tietystikään kesken ensi kauden vaan pidemmällä tähtäimellä.

Kunhan spekuloin... wink

P.S. Omassa lajissani hyvä tapa hankkia tehdassopimus on voittaa tehdaskuskeja asiakaskalustolla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Johan on erikoinen käsitys täällä tuosta Cossun tehdasmyllyjen tasosta, sillä saralla kun Jaguarilla on käsittääkseni pullat varsin hyvin uunissa.

Jordan-Mersu-kytkennöistä sen verran, että itselleni oli yllätys, että Jordan jatkaa Coswortheilla. Vielä lokakuussa kun tilanne näytti siltä, että Jordanin Ford-sopimus katkeaa ja talli vaihtaa uudelleen nimettyihin Mersuihin. Kiitos Suomen armeijan intendentuurin ei itselläni ole käsitystä siitä, mitä lopulta tapahtui, vaan erikoinen käänne on kyseessä silti. Taisipa Autosportkin uutisoida vaihdon lähes varmana...
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Kumma juttu on toi Jordan-Mersu systeemi. Itekkin olin sitä mieltä tuossa jonkin aikaa sitten, että Jordani käyttäis Mersun koneita Cosworthin raakileiden sijasta. Oisko tässä sitten käynyt niin, että Mersu ei enää halunnutkaan myydä koneita halvalla, kun muutkaan valmistajat eivät niin halunneet tehdä?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kannattaisikohan Ferrarin uhrata muutama % kauden budjetistaan ja ostaa Mersun myllyt? Ihan vaan tutkiakseen mitä pitävät sisällään? doubtful
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
taitaa haugin väki pitää hommat hanskas ettei Ferrari pääse niit ostaan tosta vaan wink
Toisaalta, Ferrarilla on kilpailukykyinen kone itselläänkin, ei niill ole tarvetta moiseen...
Jordan-MB kytköksestä sen verran että eikös Jordanin sopimus Fordin kanssa ollut sitä luokkaa vedenpitävä että sekin osaltaan torpedoi tuota MB kytköstä?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
MTV3: Kyllönen takaisin koppiin 2004!!!!!!!!
Koppi ja Syppi on yhdistynyt, tottelee nykyään nimeä Nordea, mutta kai sieltäkin löytyy tallelokero johon Kyllösen voisi iäksi sulkea! wink
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
FO110K:
taitaa haugin väki pitää hommat hanskas ettei Ferrari pääse niit ostaan tosta vaan wink
Toisaalta, Ferrarilla on kilpailukykyinen kone itselläänkin, ei niill ole tarvetta moiseen...
Jordan-MB kytköksestä sen verran että eikös Jordanin sopimus Fordin kanssa ollut sitä luokkaa vedenpitävä että sekin osaltaan torpedoi tuota MB kytköstä?
Tuolloin lokakuussa siinä uutisoitiin olevan purkupykälän, joka olisi vaihdon mahdollistanut, vaan tiedä tuota.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
voi olla, en muista enää tarkkaan...
Itseä on jääny harmittaan paljon se että aikanaan kun Jordanilla meni hyvin Mugenin kanssa kisoissa, niin sillon ei Honda herännyt antamaan täyttä tehdaskonetta tallille... siitä sitten lähti Gascoyne ja muut, niin johan alko alamäki...
Ens vuodelle varmasti tietää parempaa että ne saa samat koneet kuin Jaguar, toivottavasti myös samat kehitysversiot sitten aikanaan wink
 
Ylös