David - aina vain aikaisemmin...

Bella

Well-known member
Liittynyt
8.2.2002
Viestit
59
Sijainti
Raccoon Cityn rauniot
Jaa-a, vai on se vahinkovoitto jos startissa "sattuu" nousemaan kärkeen... Taitaa siinä tapauksessa suurin osa formulahistorian voitoista olla vahinkovoittoja! wink Ja ei se ole kärkikuskien epäonnea, jos DC heidät ohittaa puhtaasti radalla! :D Suurin osa Taavin voitoista on taisteluvoittoja, eli ohituksia on täytynyt tehdä...
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
molde:
Ihme että Mäkki ylipäätään on jaksanut ajattaa Cuutiota tallissaan noinkin kauan. Mies on aina ollut muutaman kymmenyksen liian hidas kuljettaja (nykyään 0,8 s liian hidas), eikä se siitä paremmaksi tule muuttumaan vaikka yrittäisi vielä toiset kymmenen vuotta.
Tallissa on aina se hitaampi kuski jos kuskit ei aja aina samaa vauhtia, mikä on aika mahdotonta wink

Ei Häkkiselle häviäminen ollut mikään häpeä, täytyy ottaa huomioon että mies sentään voitti Sennan ensimmäisissä Mclaren aika-ajoissaan.

Räikköstä vastaan kisatessa pitää muistaa henkinen kantti, se taitaa olla nyt se suurin este. Tai sitten Räikkönen on nopeampi.
 

Damon

Veteraani
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
394
Sijainti
Satakunta
DC:n ura alkaa muistuttaa vahvasti jo Riccardo Patresen vastaavaa kisoja on runsaasti takana mutta se viimeinen kruunu puuttuu!!!
 

avt84

Active member
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
25
Sijainti
Kuopio, Finland
Bella:
Suurin osa Taavin voitoista on taisteluvoittoja, eli ohituksia on täytynyt tehdä...
On Coulthard voittanut joitakin kisoja kilvanajolla, mutta suurin osa voitoista on kuitenkin tullut tasaisella ja varmalla ajolla (ei sillä, etteikö kyseinen ajotapa olisi tuloksellinen joskus). Muiden kuskien keskeyttäessä edestä tai vaihtoehtoisesti muun sählingin seurauksena, esimerkiksi Safety Car:n jouduttua tulemaan radalle David on monta voittoa ottanut, esimerkiksi tämän vuoden avauskisan ykköstila Australiassa tuli tällaisen "suorituksen" jälkeen skotilta.

<small>[ 10-08-2003, 14:34: Message edited by: avt84 ]</small>
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Hieman muisteloa Davidin voitoista:

Estoril 1995
Paalulta kärkeen startissa. Schumi ja Hill kävivät MM-taistoa ja DC sai kohtuullisen rauhallisesti ajaa voittoon.

Melbourne 1997
Kakkoseksi osittain edessä tapahtuneen kolarin ansiosta. Frentzenillä eri taktiikka, mikä pudotti hänet DC:n taakse.

Monza 1997
Kuutosruudusta kolmanneksi startissa. Varikkokäynneillä ohi Alesista ja Frentzenistä.

Imola 1998
Paalulta kärkeen. Häkkinen keskeytti kakkossijalta kolmasosan jälkeen. Lopussa vauhti hidastui teknisistä syistä, mutta Schumi pysyi takana.

Silverstone 1999
Kolmantena startin jälkeen, ohitti Irvinen pysähdyksien aikana, ja samaan aikaan Häkälle iskivät pyöränkiinnitysongelmat.

Spa 1999
Ohitti Häkkisen startissa ja piti paikkansa kilpailun loppuun saakka.

Silverstone 2000
Kolmantena aluksi, Frentzenillä eri taktiikka, sitten ohitus Barrichellosta ja kärkeen.

Monaco 2000
Taas kolmantena aluksi. Trulli ja Schumacher keskeyttivät teknisiin vikoihin edeltä.

Magny-Cours 2000
Ohitti molemmat Ferrarit kilpailun aikana, sen jälkeen varsin helppo kilpailu.

Interlagos 2001
Sateen alettua oli Michaelin takana toisena, mutta onnistui ohittamaan tämän pääsuoralla. Tarvitsi myös apua Verstappenilta, joka kolaroi Montoyan ulos.

A1-Ring 2001
Hyötyi Montoyan ja Schumin kinastelusta ja nousi siten toiseksi. Ohitti Rubensin varikkokäynneillä.

Monaco 2002
Johti koko kilpailun ajan ohitettuaan Montoyan startissa.

Melbourne 2003
Nousi takaa voittoon, kun edelläoleville sattui kaikenlaista.
 

molde

Well-known member
Liittynyt
9.11.2002
Viestit
303
Tallissa on aina se hitaampi kuski jos kuskit ei aja aina samaa vauhtia, mikä on aika mahdotonta wink

Ei Häkkiselle häviäminen ollut mikään häpeä, täytyy ottaa huomioon että mies sentään voitti Sennan ensimmäisissä Mclaren aika-ajoissaan.

Räikköstä vastaan kisatessa pitää muistaa henkinen kantti, se taitaa olla nyt se suurin este. Tai sitten Räikkönen on nopeampi.
Njoo kyllähän toisen kuskin pitää aina se hitaampi olla, mutta DC:n nykyhitaus alkaa jo olla luonnotonta. Palveleeko se hirveästi tiimin etuja, että DC hädin tuskin mahtuu aika-ajoissa kympin sakkiin, samalla kun Kimi taistelee kärkisijoista?

Häkkisen aikana Cuutio oli lähes aina se hitaampi kuski, mutta silloin sitä vauhtia löytyi kuitenkin sen verran että hän oli aina toinen tai kolmas - eikä mikään kymmenes sekunnin tallitoverille hävinneenä.

Jaa-a, vai on se vahinkovoitto jos startissa "sattuu" nousemaan kärkeen... Taitaa siinä tapauksessa suurin osa formulahistorian voitoista olla vahinkovoittoja! Ja ei se ole kärkikuskien epäonnea, jos DC heidät ohittaa puhtaasti radalla! Suurin osa Taavin voitoista on taisteluvoittoja, eli ohituksia on täytynyt tehdä...
No tästä nyt voisi käydä pitkät juupas-eipäs-väittelyt, mutta enpä taida jaksaa aloittaa wink

<small>[ 10-08-2003, 16:13: Message edited by: molde ]</small>
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Bella:
Suurin osa Taavin voitoista on taisteluvoittoja, eli ohituksia on täytynyt tehdä...
Jaajaa.. Bleun postaamasta listasta bongasin jopa neljä (4) kisaohitusta. Starttiohituksia 5, varikko-ohituksia 6..
Nämä siis nimenomaan voittotaistelun tuoksinassa. Mäkkärillä tehdyt ohitukset esim Arrowsista eivät käy taidonnäytteestä.. wink

Onhan ohitus varikolla toki ohitus sekin.. :rolleyes:

Eniveis. Cuutiolta puuttuu hyökkäävä asenne, jolla tehdään kisaohituksia. Ihan äkkiseltään en voisi kuvitella Cuution tekevän samanlaista temppua jonka Häkä teki Spassa 2000, tai Kimin esitys Unkarissa 2002. Tahvetilla on tapana körötellä kiltisti perässä, eikä mies saa luotua painetta edellä menevään. Schumilla, Häkällä, Kimillä ja Montylla on kaikilla tapana nuuskia kaverin vaihdelaatikkoa niin läheltä kuin suinkin mahdollista. Siinä alkaa edellä menijällä pää heilua kuin tuuliviiri kun joku kurkkii jatkuvasti peileissä -> virheitä sattuu..

Esimerkkinä Kimin ja Buttonin "taistelu" Unkarissa 2002: Ei siinä mitään taistelua ehtinyt edes syntyä. Napilta valahti löysä housuun kun Kimi paahtoi peräluukussa kiinni.. keskittyminen herpaantui ja leveäksi meni.

Tämmöinen kylmäpäinen aggressiivisuus puuttuu Cuutiolta. Hillillä oli samaa vikaa, mutta sen ajan Williamsia olisi varmaan ajanut kouluttamatonkin apina.. :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Täytyypä kyllä todeta, että olen ysp:n kanssa varsin päinvastaista mieltä Davidin ohitustaidoista, ei Montoyan tahi Kimin tasolla, mutta keskitasoa parempi sillä rintamalla ehdottomasti. Vaan mielestäni ongelma on se, että onnettoman epätasainen David on aina ollut, tai ehkä pikemminkin niin, että hyviä päiviä sattuu aivan liian harvoin. Ei riitä, että ajaa huippukisan kahdesti kaudessa jos vaeltaa loppukauden varjojen mailla.
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Schumi käy tietty hyvästä esimerkistä tässä tasaisuudessa. Voidaan kai sanoa Schumilla olleen ainakin jonkinmoisia vaikeuksia Kanadan kisan jälkeen, joskin suurin syy on luonnollisesti ollut Ferrari/Bridgestone-paketissa. Näistä neljästä huonosti sujuneesta kisasta Schumi on napsinut 17 pistettä, mikä ei tietenkään mikään huippusaavutus ole. En sano, että Schumi olisi ajanut näissä kisoissa (Eur, Fra, GB, Ger) erityisen hyvin, mutta olosuhteisiin nähden tulokset ovat olleet hyviä.

Euroopassa Schumi ei pysynyt kärjen vauhdissa ja menetti omaan virheeseensä arvokkaita pisteitä, mutta moni muu olisi tainnut jäädä sinne hiekoille. Eivät olisi edes tajunneet huitoa ratatoimitsijoita apuun. Kisasta kuitenkin kauden tässä vaiheessa arvokkaiksi osoittautuneet neljä pistettä.

Ranskassa kolmas tila oli nappisuoritus, sillä Williamsit olivat ylivoimaisia.

Englannissa Schumi ajoi vaisusti ollessaan BAR-autojen takana, mutta silti hän nousi hyvälle neljännelle sijalle.

Saksassa alla oli tasapaksu kisasuoritus ja tulossa kahdeksan pistettä, mutta menikö rengasrikko osittain omaan piikkiin? Tasaisen varma ajo takasi kuitenkin sen ettei Schumi tippunut pois pistesijoilta.

Monaconkin kisa oli osoitus siitä miten Schumi usein pystyy maksimoimaan pisteet silloinkin kun hän ei ole nopein radalla - omilla ajotaidoillaan tai muiden epäonnen takia.

Tämä vertailu Davidiin kertoo tässä vaiheessa aika paljon, sillä Ferrari ja McLaren ovat tällä hetkellä kutakuinkin tasoissa. En yritä sanoa, että Schumi olisi ajanut hienoja kisoja tässä viime aikoina, mutta ottaen huomioon, että mukaan mahtuu omia virheitä ja keskinkertaisia aika-ajotuloksia ei voida sanoa tuon 17 pisteen olevan ihan surkea saavutus. Tämä on mielestäni juuri se asia, jossa DC:llä on parantamisen varaa. Surkeiden hetkien suoritustasoa pitäisi nostaa niin, että se on mahdollisimman lähellä täydellisen päivän suoritustasoa.

<small>[ 11-08-2003, 08:18: Message edited by: kristian.s ]</small>
 

Bella

Well-known member
Liittynyt
8.2.2002
Viestit
59
Sijainti
Raccoon Cityn rauniot
Hehehe... Mitä tulee aggressiivisuuteen kisatilanteessa, Häkästä ja Taavista ei voi puhua edes samana päivänä. Häkä oli tunnettu siitä että hän lähes aina tyytyi asemaansa eikä edes yrittänyt ohitusta. Näin tapahtui Schuminkin kanssa taistellessa monta monituista kertaa. Spa 2000 oli vain poikkeus sääntöön wink Ja sillä ainokaisella sinirillit jaksavat vieläkin hehkuttaa :p

Taavi puolestaan on osoittanut taistelijan luonteensa ohittamalla Schuminkin monta kertaa. Brasilia 2001 tapahtui sateella ja oli ohituksena jopa komeampi kuin Häkän Spassa tekemä :D Jos jonkun on vaikea kuvitella Taavin tekevän Häkän Span temppua, on tainnut jäädä kisoja katsomatta :p

Ja jos uskotte ettei varikolla voi ohittaa, katsokaapa video Monzasta 1997. Taavi OHITTAA Alesin varikolla. Heikkohermoisemmalle kuskille olisi tuossa tilanteessa tullut p*skat housuun. Eli eipä Taavilta ainakaan aggressiota puutu. Muita henkisiä ominaisuuksia kylläkin... :rolleyes:
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Bobakki:
Täytyypä kyllä todeta, että olen ysp:n kanssa varsin päinvastaista mieltä Davidin ohitustaidoista, ei Montoyan tahi Kimin tasolla, mutta keskitasoa parempi sillä rintamalla ehdottomasti.
Niinno.. en minäkään Cuutiota surkeaksi kuskiksi hauku. Keskitasoa parempi oikeastaan kaikessa, paitsi suoritustason vakaudessa ehkä. Meinaan vain että kun David itse tahtoo niin kovin luetuksi mestarisuosikkien joukkoon niin silloin Davidia on verrattava mestarisuosikkeihin. Tällöin Davidin aggressiivisuus on vajavaista, nimenomaan verrattaessa Schumiin, Kimiin ja Montyyn, jotka nyt näyttävät muodostavan tämän kauden kärkikolmikon.

David on hyvä kuski, totta. Mutta se viimeinen puristus, joka tekee hyvästä kuskista loistavan kuskin, puuttuu. Tätä hain takaa.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Ahhah taas DC:n mollaustoikki ja vieläpä perinteisestä tifosien suosikkiaiheesta. No mitäs sen Davidin olisi pitänyt sanoa. "Joo en mä ny oikein tiedä tosta ensikaudesta. Varmaan menee kaikki ihan persiilleen, toivottavasti olen 5-6 joukossa loppupisteissä." Ei siellä kukaan tuollatavalla puhu vaan kyllä ne kaikki muutkin hehkuttavat enemmän tai vähemmän. Ja tuossahan ei ollut mitään outoa tuossa lausunnossa. Sitäpaitsi tuo Maikkarin suomennos on (tarkoituksella?) paljon raflaavampi kuin originaali kommentti:

"I want a strong finish to the season. There are four opportunities to have a strong finish and that's what I am going to try and do. The talk is just speculation. There are obviously rumours for '05 but that's '05. Let's get on into next year, finish this year as strong as we can and build towards a championship challenge for '04."
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
ahaa, DC ohittanut summelin monta kertaa? noniin, ranskassa 2000 sumin auto oli hajoomassa ja DC pyyhälsi ohi, oikea uroteko :D Brasilia 2001 molemmat mäcit olivat ns. välikelin setupilla jollon ne toimi sateella paremmin kuin ferrarit.
hienostihan mies on muutaman kerran ajanut, mutta jos niitä muutamaa kertaa vertaa siihen määrään kisoja jotka se mies on ajanut huippukalustolla, niin hieman on kyllä uroteot vähissä... ei Mikakaan hirveästi ohitellut maikkelia, mutta yleensähän se mies ajoikin kärjessä itse sillon kun auto oli voitto iskussa... esimerkkinä mm. suzuka 98 & 99, mielenkiintoista mutuen että kaikkien kuskien tunnustamalla "ajajan" radalla Suzukassa DC ei koskaan pysynyt samoissa sfääreissä kun mika tai sumi... samaa kastia hölösuu eddien kanssa :D (ja lipsahduksellaan -99 cutin ansiosta mäcci menetti valmistajien MM:n) :D

ja vuonna 2000 mies oli kevään lopulla selkeä ykköshaastaja michaelia vastaan, sitten tuli taas kuuluisa notkahdus ja miesvajosi loppu kauden syvälle ...
ja jos kerta DC onohittanut summelin niin monta kertaa, niin listaappa millon (ei, ranskaa 2000 ei lasketa, summeli ajo sillon viottuneella autolla, eli tekn. murhe poisti sen kisasta)
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Öh en ole todellakaan mikään DC fani mutta kyllä sillekin pitää jostain kredittiä antaa..Eihän siellä Ranskassa siinä vaiheessa kun David meni Sumista ohi autossa ollut mitään vikaa. Sumihan meni ihan normaalisti vielä sen Davidin ohituksen jälkeen vaikka kuinka pitkään. Sumin auto hajosi vasta heti sen jälkeen kun Mika lopulta pääsi ohitse. Tuosta DC:n notkahduksesta 2000 olen pikemminkin sitä mieltä että Mika palasi keväisen lamansa jälkeen Itävallassa omalle tasolleen ja tottakai siinä tilanteessa DC:n suoritukset alkavat äkkiä näyttää vaisuilta koska olihan Mika _iskussa ollessaan_ kuitenkin ihan eri tason kuljettaja.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Observer:
Öh en ole todellakaan mikään DC fani mutta kyllä sillekin pitää jostain kredittiä antaa..Eihän siellä Ranskassa siinä vaiheessa kun David meni Sumista ohi autossa ollut mitään vikaa. Sumihan meni ihan normaalisti vielä sen Davidin ohituksen jälkeen vaikka kuinka pitkään. Sumin auto hajosi vasta heti sen jälkeen kun Mika lopulta pääsi ohitse. Tuosta DC:n notkahduksesta 2000 olen pikemminkin sitä mieltä että Mika palasi keväisen lamansa jälkeen Itävallassa omalle tasolleen ja tottakai siinä tilanteessa DC:n suoritukset alkavat äkkiä näyttää vaisuilta koska olihan Mika _iskussa ollessaan_ kuitenkin ihan eri tason kuljettaja.
itse asiassa kyllä oli, dc oli kokoajan tasasen välimatkan päässä ferrariasta kunnes ne ongelmat alko, siinä vaiheessa summelin kierrosajat rupes putoamaan, ja DC:kin näytti MS:lle keskaria just siitä syystä kun mies selkeesti oli hidastanut eikä päästänyt siltikään ohi... sitten kun DC meni heittämällä ohi niin ehti perässä meni Mikakin... pointti on se että maikkelin kierrosajat tippu jo huomattavasti ennen keskeytystä...
oikeassa taas olet siinä että krediittiä pitää miehelle antaa, taitava kuskihan se on, mutta ei sekään summelia "montaa" kertaa ole ohittanut ns. tavallisessa kisatilanteessa... Monacon voittonsa aikana DC kyllä muistaakseni meni ohi, muita ei tuu mieleen, siks kysyinkin...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
ja tarkistetaan vielä sen verran, että siinä vaiheessa MS:llä oli ongelmia takarenkaiden kanssa, lainaus F1 Racingistä:
"hänen edellään ajoi ain Michael Schumacher, jolla oli poikkeuksellisesti vaikeuksia autonsa takarenkaiden kestävyyden ja pidon kanssa"

DC ohitti MS:n kierroksella 39, ja MS vaihtoi renkaat kierroksella 43 (ed pysähdys kierr. 24)
Tekniset viat sitten alkovat heti ton toisen pysäyksen jälkeen, ja peli simahti jossain 55kierr tienoilla... muistin siis väärin tuon vian laadun, mutta ongelmia sillä oli...
 

Bella

Well-known member
Liittynyt
8.2.2002
Viestit
59
Sijainti
Raccoon Cityn rauniot
Huh huh, onpa joidenkin vaikea myöntää että on se Taavikin joskus jotain pientä saanut aikaan :D Kuten ohittanut jopa Schummelin eek!
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
FO110K:
...mutta ei sekään summelia "montaa" kertaa ole ohittanut ns. tavallisessa kisatilanteessa...
Kerroppas, kuka kuljettaja sitten on ohittanut Schumin monta kertaa ns. tavallisessa kisatilanteessa?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Juhis:
FO110K:
...mutta ei sekään summelia "montaa" kertaa ole ohittanut ns. tavallisessa kisatilanteessa...
Kerroppas, kuka kuljettaja sitten on ohittanut Schumin monta kertaa ns. tavallisessa kisatilanteessa?
ei muista ulkoo :D ei varmaan monikaan sen kilkkailujen ansiosta wink mutta muistaakseni 90-luvun alkupuolella mm. Senna tais ohittaa muutaman kerran. Taavetin ohituksia kaipasin sen takia että itselle ei muita muistu mieleen kun tuo ranska... monacon tapahtumia en muista ulkoa...

edit: Bella, ei vaikea myöntää ole että se ohitellut on, mutta on niissäkin ohituksissa ollut aina jotain muuta draamaa mukana, ihan yhtälailla kun mikanki kanssa... Senna tais ohitella aika paljon sillon -93 ku molemmat käytti Fordia, mm. Brasiliassa ja Doningtonissa... hienoja voittojahan taavillakin on, mm. tuo 97 melbourne ja monza.

<small>[ 12-08-2003, 17:01: Message edited by: FO110K ]</small>
 
Ylös