Diffuusori-jupakka

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ei tuo mitään vitsiä ole mielestäni. Brawnin autolla huonompikin kuski voittaisi maailmanmestaruuden tämänhetkisen vauhdin perusteella. Button ja Barrichello ei muutenkaan ole ns. huippukuskin maineessa yleisesti, joten ylivoimaisella autolla voitettu mestaruus ei välttämättä herätä valtavasti arvostusta. Mutta katsellaan nyt ensin, millaisiksi voimasuhteet muuttuvat.
Pääsääntöisesti aina on mestaruuden saavuttamiseksi vaadittu huippuauto, mestarista riippumatta. Poikkeuksiakin toki on, esim Keke Rosbergin mestaruus, jolloin luotettavuus korvasi vauhdin. Huippukuskiksi kuski mielletään usein juuri kalustonsa ansioista, maineen toki voi saavuttaa tekemällä kovia suorituksia heikoksi mielletyllä autolla.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Ei tuo mitään vitsiä ole mielestäni. Brawnin autolla huonompikin kuski voittaisi maailmanmestaruuden tämänhetkisen vauhdin perusteella. Button ja Barrichello ei muutenkaan ole ns. huippukuskin maineessa yleisesti, joten ylivoimaisella autolla voitettu mestaruus ei välttämättä herätä valtavasti arvostusta. Mutta katsellaan nyt ensin, millaisiksi voimasuhteet muuttuvat.
Onko Hamilton sitten huippukuski pari vuotta ajanu huippuautolla ja tulosta on tullut nyt kun ei alla olekaan huippuauto taapertaa samalla lailla, kuin kaikki muutkin.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Onko Hamilton sitten huippukuski pari vuotta ajanu huippuautolla ja tulosta on tullut nyt kun ei alla olekaan huippuauto taapertaa samalla lailla, kuin kaikki muutkin.
ot, mutta kyllähän hamilton on melko loistokkaita nousuja tehnyt näissä kahdessa kisassa.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Briatore MTV3:lle: MM-taistelu on ohi

Saattaa Renaultin, Ferrarin ja McLarenin osalta ollakin. Seuraavat kaksi kisaa näyttää missä mennään. Jos ollaan yhtä kaukana kärjestä ja piste-ero kärkeen pääsee kasvamaan 30-40 pisteeseen, niin se oli sitten siinä. Brawn tuskin tulee niin huonoksi, ettei se pystyisi palkintopallisijoista taistelemaan koko loppu kauden. Luotettavuuttakin on ollut ihan riittämiin kisoissa pienistä ongelmista huolimatta. Muutkin tallit koputtelee aika lähellä, joten aika vaikea kuroa kuin kaksoisvoitoilla ja niilläkin menee noin 8 kisaa, olettaen että sarjajohdossa oleva on aina kolmas...
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Onko Hamilton sitten huippukuski pari vuotta ajanu huippuautolla ja tulosta on tullut nyt kun ei alla olekaan huippuauto taapertaa samalla lailla, kuin kaikki muutkin.
Niinpä. Siitä vissiin jää jonkinlainen huippukuskin aura kun pääsee sopivasti kärkiauton puikkoihin uran alussa. Ei-huippukuskeja F-ykkösissä on loppujen lopuksi aika vähän käsittääkseni.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Pääsääntöisesti aina on mestaruuden saavuttamiseksi vaadittu huippuauto, mestarista riippumatta. Poikkeuksiakin toki on, esim Keke Rosbergin mestaruus, jolloin luotettavuus korvasi vauhdin. Huippukuskiksi kuski mielletään usein juuri kalustonsa ansioista, maineen toki voi saavuttaa tekemällä kovia suorituksia heikoksi mielletyllä autolla.
Kyllähän se huippuauto pitää olla mestaruuden voittamiseen, mutta tavallisesti on ollut 2-3 tallia, jotka pystyvät taistelemaan voitoista. Nyt näyttää pahasti siltä, että Brawn on ainoa voittoihin kykenevä auto, ellei voimasuhteissa pian tapahdu muutosta.

Maco sanoi:
Onko Hamilton sitten huippukuski pari vuotta ajanu huippuautolla ja tulosta on tullut nyt kun ei alla olekaan huippuauto taapertaa samalla lailla, kuin kaikki muutkin.
Hamiltonin miellän huippukuskiksi ja siihen on mielestäni hyvät perusteet. Parina viime vuonna Ferrari ja McLaren ovat olleet tasaisia, jolloin usein periaatteessa kumpi vaan on voinut pystyä voittamaan kisan. Hamilton on molempina kausina pystynyt voittoihin ja taistelemaan maailmanmestaruudesta, vaikka vastassa on ollut kovia ja kokeneita kuskeja. Vaikka Hamiltonilla on menneisyyttä McLarenin kanssa, ei tällaiselle suoritukselle voi kuin nostaa hattua.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Eikös jossain ollut puhetta, että Ferrari toisi uusitun diffuusorinsa vasta kesäkuussa Turkkiin?

Jos nopeusero on samaa luokkaa siihen saakka, niin piste-ero on silloin helposti 30-40 pistettä. Eli soronoo mestaruustaistosta.

Jos voimasuhteissa ei pariin seuraavaan kisaan tule merkittävää muutosta, niin tallimestaruudesta ajavat Brawn ja Toyota.

Piste-ero on vielä pieni, mutta Button on todella kova. En jaksa uskoa Trullin, Glockin, Barrichellon tai Rosbergin mestaruuteen.

Vähän yllättävä päätös FIAlta. Ensi kaudella sääntöä on taatusti tarkennettu ja tupladiffuusorit kielletty, mikä vahvistaa sen, mitä tämän kauden säännölläkin on yritetty sanoa. Päätös takaa tiukkaa kisaamista kauden loppuun saakka, mutta varjostaa ikävästi koko mestaruustaistoa.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Mitenköhän nuo Rellun ja Renaultin diffuuserit ovat eronneet "laillisista" diffuusoreista? Onko tästä kenelläkään mitään tietoa.

Tässä hieman kommenttie Red Bullin suunnalta. Jotenkin vaan tuntuu epäreilulta.

"Meitä suututtaa se, että kysyimme asiaa (FIA:n kilpailujohtaja Charlie) Whitingilta selvitystä diffuusoreista. Meille sanottiin, että tällainen ratkaisu on laiton. Siksi emme kehittäneet omaamme enempää, vaikka meidän suunnitteluosastollamme olikin samanlaisia suunnitelmia"

Lähde: Autosport.com
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Mitenköhän nuo Rellun ja Renaultin diffuuserit ovat eronneet "laillisista" diffuusoreista? Onko tästä kenelläkään mitään tietoa.
Veikkaan ettei mitenkään. Jätetäänpä päivän lääkkeet ottamatta...Tässä on kyseessä böönin ja fian aikaansaama salajuoni, jotta japanilaistallit saataisiin kärkeen ja pysymään ykkösissä. Ne on investoineet miljoonia ja tulokset olleet täysin nollia, kunnes yhtäkkiä molemmat hännänheikit ovatkin kärjessä. Aika yllättävää minusta kuitenkin ottaen huomioon aikaisemmat kaudet. Mistä moinen knowhow yhtäkkiä? Pelkona böönillä ja fialla on ollut (aiheesta), että ko. valmistajat lähtee. Toinen ehti jo lähteä, mutta onneksi jatkaja löytyi. Diffut on kielletty muilta yrittäjiltä vedoten milloin mihinkin, perusteita ei kai tarvitse esittää miten toisen tallin design on erilainen kuin esitetty. Voidaan vain sanoa juu tai ei. Muiden suunnitelmia kun ei tarvitse detaljitasolla kuitenkaan toiselle tallille paljastaa.
 

gman

Member
Liittynyt
19.1.2009
Viestit
16
Veikkaan ettei mitenkään. Jätetäänpä päivän lääkkeet ottamatta...Tässä on kyseessä böönin ja fian aikaansaama salajuoni, jotta japanilaistallit saataisiin kärkeen ja pysymään ykkösissä. Ne on investoineet miljoonia ja tulokset olleet täysin nollia, kunnes yhtäkkiä molemmat hännänheikit ovatkin kärjessä. Aika yllättävää minusta kuitenkin ottaen huomioon aikaisemmat kaudet. Mistä moinen knowhow yhtäkkiä? Pelkona böönillä ja fialla on ollut (aiheesta), että ko. valmistajat lähtee. Toinen ehti jo lähteä, mutta onneksi jatkaja löytyi. Diffut on kielletty muilta yrittäjiltä vedoten milloin mihinkin, perusteita ei kai tarvitse esittää miten toisen tallin design on erilainen kuin esitetty. Voidaan vain sanoa juu tai ei. Muiden suunnitelmia kun ei tarvitse detaljitasolla kuitenkaan toiselle tallille paljastaa.
Komppaan. Ja tiedä vaikka tästä olisi jopa sovittu Ferrarin/Mäcin/BMW/Rellun kanssa, että alkukaudesta hännänhuiput saisivat juhlia sarjassa pysymisen ehdolla. Alkaa lapsenuskoni hissukseen karista rehellisen kilvanajon suhteen... :nope:
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Briatore MTV3:lle: MM-taistelu on ohi

Saattaa Renaultin, Ferrarin ja McLarenin osalta ollakin. Seuraavat kaksi kisaa näyttää missä mennään. Jos ollaan yhtä kaukana kärjestä ja piste-ero kärkeen pääsee kasvamaan 30-40 pisteeseen, niin se oli sitten siinä. Brawn tuskin tulee niin huonoksi, ettei se pystyisi palkintopallisijoista taistelemaan koko loppu kauden. Luotettavuuttakin on ollut ihan riittämiin kisoissa pienistä ongelmista huolimatta. Muutkin tallit koputtelee aika lähellä, joten aika vaikea kuroa kuin kaksoisvoitoilla ja niilläkin menee noin 8 kisaa, olettaen että sarjajohdossa oleva on aina kolmas...
kuvalle :thumbup:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
En ole kyllä löytäny juttua missä olis puhuttu turkista? Aikalailla kaikki tarinat pitävät sisällään tuon, että aikaisintaan espanjan kisaan mut toisaalta aikaisintaan voi tarkoittaa sitä, että projekti tupla-diffun tulo voi venyä. Testata ku ei voi ku perjantaisin :nope:
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
En ole kyllä löytäny juttua missä olis puhuttu turkista? Aikalailla kaikki tarinat pitävät sisällään tuon, että aikaisintaan espanjan kisaan mut toisaalta aikaisintaan voi tarkoittaa sitä, että projekti tupla-diffun tulo voi venyä. Testata ku ei voi ku perjantaisin :nope:
Atlaksella oli Amusista käännetty pätkä, jossa arvioitiin, että Ferrari saa vasta Turkkiin tupladiffuusorin valmiiksi. Siitä sen muistin, mutta eipä siitä sen enempää. Ja tosiaan, hommahan voi venyä, vaikka tavoite on Espanjan kisa.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
En ole kyllä löytäny juttua missä olis puhuttu turkista? Aikalailla kaikki tarinat pitävät sisällään tuon, että aikaisintaan espanjan kisaan mut toisaalta aikaisintaan voi tarkoittaa sitä, että projekti tupla-diffun tulo voi venyä. Testata ku ei voi ku perjantaisin :nope:
Ei pitäisi vaikuttaa tuon niin merkittävästi, sillä tekihän Brawn/Hondakin autonsa tuulitunnelin ja tietokonemallinnuksen perusteella. Ekat testit ajettiin valmiilla autolla viimeisissä testeissä ja hyvin toimi (tuurilla?). Eri asia on, osaako Ferrarin inssit tehdä työnsä yhtä hyvin. Ainakin pirun hitaita näyttäsvät olevan verrattuna Renault / McLaren suunnittelijoihin.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Samoin hieno suodatin kyljessä sekä aivan loistavat tulpat putkenpäissä.

Koska niillä ei ollut mitään hävittävää hitaan lahnansa kanssa ilmoittivat heti talvitestien lopussa tekevänsä kolmitason. Mutta koska paljon muuhun ei ole koskettu voi vaikutukset olla pienet.
 
Ylös