Kari-Pekka Kyrö kertoi Helsingin käräjäoikeudessa yllättäen puolen vuoden takaisesta puhelinsoitosta, jonka hän oli saanut kuopiolaiselta mieheltä. Kyrön mukaan kuopiolaista miestä oli pyydetty rahoittamaan Jari Räsäsen kiellettyjen aineiden käyttöä. Räsänen on kiistänyt ja kiistää edelleen koskaan käyttäneensä kiellettyjä aineita.
Kyrö toi oikeudessa esiin uuden väitteen, joka ei ole tullut ilmi aiemmin poliisitutkinnassa. Kyrö kertoi oikeudessa, että hän sai poliisikuulustelujen jälkeen soiton Kuopiosta.
- Mies kertoi olleensa mukana Pohjois-Savon hiihtopiireissä. Hän sanoi, että hän on kyllästynyt väärien tietojen antamiseen doping-asioihin liittyen ja halusi siksi soittaa minulle, Kyrö kertoi oikeudessa.
Kyrön mukaan soittaja sanoi puhelimessa, että häntä pyydettiin rahoittamaan Räsäsen doping-aineita. Kyrön kertoma puhelinsoitto saattaisi olla merkittävä todistus meneillään olevassa oikeudenkäynnissä. Kyrö kertoi oikeudelle myös hänelle soittaneen miehen nimen. Jos miestä halutaan kuulla oikeudessa, hänet täytyy kutsua ylimääräisenä todistajana oikeudenkäyntiin.
”Sotilaan suhtautuminen”
Muutoin Kyrön kertomukset noudattelivat samaa rataa kuin jo esitutkintavaiheessa. Kyrön mukaan kaikki neljä syytettyä tiesivät kiellettyjen aineiden käytöstä. Kaikki syytetyt kiistävät syytteet. Antti Leppävuorta Kyrö kuvaili henkilöksi, jolla oli ”sotilaan suhtautuminen” asioihin. Kyrö sanoi, ettei tiedä Leppävuoren koskaan välittäneen urheilijoille kiellettyjä aineita.
- Varmasti Leppävuori oli täysin selvillä (dopingin käytöstä). Käytännön realisti, jolla on sotilaan suhtautuminen. Minun tietääkseni hän ei ole järjestänyt minkäänlaisia dopingaineita yhdellekään urheilijalle koskaan. Oli kahden innokkaan työparina, sanoi Kyrö.
- Eli kenen, kysyi syyttäjä.
- Minun ja Pekka Vähäsöyringin.
Vähäsöyringin roolista Kyrö sanoi seuraavaa:
- Pekka Vähäsöyrinki eittämättä toi epo-hormonin suomalaiseen maastohiihtoon. Hän on sen minulle itse kertonut, Kyrö sanoi.
Kaikki neljä syytettyä kiistävät kaikki syytteet.
YLE Urheilu
http://yle.fi/urheilu/lajit/hiihdon_doping-oikeudenkaynti/2011/05/yllatysvaite_oikeudessa_doping-aineille_etsittiin_rahoittajaa_2586402.html