DVD-Asema probleema

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Tämmöinen robleema on tässä HP:n läppärissä. Koneessa on DVD-polttava, asema on ilmeisesti Toshiba ODD-DVD SD-R6252. Käyttis on yhä WinXP SP2.

Eli jos vaihdan levyä asemaan kun kone on käynnissä niin se (tai Windows) ei tunnista levyä. Kun menee Omaan Tietokoneeseen niin aiheutuu jymähtäminen josta yleensä pääsee pois vain tappalla sen sovelluksen Tehtävienhallinnan kautta.

Aika rasittavaa kun levyä vaihtaakseen täytyy aina kone käynnistää uusiksi. Onneksi tarvii levyä todella harvoin. Tuo vika muistaakseni ilmeni kun käytin CloneCD:tä koneessa (en ole ihan 100-varma).

Ideoita?

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
Onko jokin "direct cd" tyyppinen polttosofta asennettuna koneeseen? (voit suoraan drag & drop tyylillä raahat tiedostoja cd:lle)

Käynnistyykö jokin cd-polttoon liittyvä softa jättäen pikakuvakkeen itsestään kellon viereen?

jos vastaus jompaan kumpaan on kyllä, niin disabloi kyseinen softa (esim msconfigilla) ja buuttaa kone, ja katso toistuuko ongelma.

Mikäli laite on hankittu koneeseen asennuksen jälkeen "lisävarusteena" voi syynä olla myös epäyhteensopivat ajurit, joita vinukka ei osaa vaihtaa. Tämä on kyllä äärimmäisen harvinainen tilanne.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Olen pari kertaa törmänny vastaavantyyppiseen ongelmaan ja ainoa keino ratkaista tuo oli asentaa koko Windows uusiksi. Se sitten kyllä auttoikin. Kummallakin kerralla oli kyseessä XP Home Edition, mutta tuskin se nyt tuosta Homesta johtuu, lienee sattumaa.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
OoPee sanoi:
Olen pari kertaa törmänny vastaavantyyppiseen ongelmaan ja ainoa keino ratkaista tuo oli asentaa koko Windows uusiksi. Se sitten kyllä auttoikin. Kummallakin kerralla oli kyseessä XP Home Edition, mutta tuskin se nyt tuosta Homesta johtuu, lienee sattumaa.
Tässä on XP Pro.

En kyllä ala tuon takia asentelemaan käyttistä uusiksi.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Dj Ankka sanoi:
Onko jokin "direct cd" tyyppinen polttosofta asennettuna koneeseen? (voit suoraan drag & drop tyylillä raahat tiedostoja cd:lle)

Käynnistyykö jokin cd-polttoon liittyvä softa jättäen pikakuvakkeen itsestään kellon viereen?

jos vastaus jompaan kumpaan on kyllä, niin disabloi kyseinen softa (esim msconfigilla) ja buuttaa kone, ja katso toistuuko ongelma.

Mikäli laite on hankittu koneeseen asennuksen jälkeen "lisävarusteena" voi syynä olla myös epäyhteensopivat ajurit, joita vinukka ei osaa vaihtaa. Tämä on kyllä äärimmäisen harvinainen tilanne.
Ei ole, ainoa on koneen mukana tullut Sonicin RecordNow!

Kyseessähän on siis läppäri niin ei ole pahemmin tullut lisälaitteita laitettua.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Matxi sanoi:
Tässä on XP Pro.

En kyllä ala tuon takia asentelemaan käyttistä uusiksi.
Niin eihän sitä uudelleen edes tarttis asentaa, jos vaan tietäis että missä se vika on. Minä en hiffannu ja totesin että nopeemmin mä ne koneet uudelleen asennan kuin ryhdyn päiväkausia jahtaamaan jotain virhettä. Päätöstä tietysti helpotti se, ettei noissa koneissa ollu mitään kovin tärkeetä ja ihmeellistä, joka olis pitäny ensin backupata.

Voisit kyllä kokeeks deinstalloida ton RecordNow -softan. Itse yleensä suhtaudun tommosiin pienellä varauksella. Siis voihan ne olla hyviäkin, mutta mä turvaudun aina Neroon, CloneCD:henn, CDRWiniin sekä Alchol 120:een ja hyvin on pelittänyt.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
OoPee sanoi:
Niin eihän sitä uudelleen edes tarttis asentaa, jos vaan tietäis että missä se vika on. Minä en hiffannu ja totesin että nopeemmin mä ne koneet uudelleen asennan kuin ryhdyn päiväkausia jahtaamaan jotain virhettä. Päätöstä tietysti helpotti se, ettei noissa koneissa ollu mitään kovin tärkeetä ja ihmeellistä, joka olis pitäny ensin backupata.

Voisit kyllä kokeeks deinstalloida ton RecordNow -softan. Itse yleensä suhtaudun tommosiin pienellä varauksella. Siis voihan ne olla hyviäkin, mutta mä turvaudun aina Neroon, CloneCD:henn, CDRWiniin sekä Alchol 120:een ja hyvin on pelittänyt.
Jep. Sen vois tehdä, kotona kun on LG:n polttavan kanssa tullut ihan laillinen Nero!

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Dj Ankka sanoi:
Tässä kun funtsein työpäivän päätteeksi niin rupesin muistelemaan että pari kertaa oli noiden levyjen vaihtojen yhteydessä (DVD-leffoja kun tsiigailin...) kone pistänyt virhettä HP DLA-ohjelmaan.

Nyt aloin sitten tarkemmin tutkimaan mikä helvetti tuo koko HP DLA on ja sieltähän se paljastui juurkin DirectCD -ohjelmaksi. Heitin koko roskan mäkeen ja nyt tuntuu taas levyn vaihtaminenkin toimivan.

Tuon RecordNow!:n heitän vielä mäkeen, jahka jaksan...

KIITOKSET!

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Tämä jälleen kerran vahvisti sitä käsitystä, mikä mulla on noista kaikenmaailman directcd, incd ja mitä niitä nyt on softista.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
OoPee sanoi:
Tämä jälleen kerran vahvisti sitä käsitystä, mikä mulla on noista kaikenmaailman directcd, incd ja mitä niitä nyt on softista.
Niinpä. Ikävä näiden merkkikoneiden osalla tuo että kaikki maailman skeidat on valmiiksi asennettuina. Olisi pitäny vaan jaksaa heti aluksi käydä asennetut ohjelmat läpi.

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
Itse asennan merrkikoneenkin aina itse. En halua mitään toimittavaj scheisseä koneelleni, ja siksi puhdas asennus.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Dj Ankka sanoi:
Itse asennan merrkikoneenkin aina itse. En halua mitään toimittavaj scheisseä koneelleni, ja siksi puhdas asennus.
Tjuu. Tuohan se paras on, silloin tietää ainakin suurinpiirtein mitä scheissejä sisällä on. Saako muuten läppäreitä 'puhtaina'? Tosin tämän koneen kun ensimmäisen kerran näin niin oli kaikki jo asennettu, ei viittinyt ihan alkaa kaikkea uninstalloimaankaan. :D

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Dj Ankka sanoi:
Ja minä taas en merkkikonetta osta ;)

Mutta tutut tuppa aniitä ostiskelemaan (mun kielloista huolimatta) ja tähän mennessä olen ennemmin tai myöhemmin joutunut asentamaan ne poikkeuksetta uudelleen.

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
OoPee sanoi:
Ja minä taas en merkkikonetta osta ;)

Mutta tutut tuppa aniitä ostiskelemaan (mun kielloista huolimatta) ja tähän mennessä olen ennemmin tai myöhemmin joutunut asentamaan ne poikkeuksetta uudelleen.
En minäkään omalla rahalla, mutta kun firmasta saa "työsuhde etuna" niin tyydyn hiljaisena. Läppäreissä taasen ei ole vaihtoehtoja.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Joo, pöytäkoneissahan ei muuta järkevää vaihtoehtoa ole kuin ostaa 'klooni' ja valita itse osat sinne. Läppäreissä yleensä merkki kannattaa. Täällä työpaikalla on kaikki pöytäkoneet HP:tä, Fujitsun ja HP:n läppärit.

Vesku

Maatalousneuvos
OoPee sanoi:
Taas näitä amatöörin kysymyksiä! Tässä uudella digikameralla kuvattuja Lontoon reissun kuvia "kevytNerolla" polttaessani CD:lle tein yhden itselleni tuolla inCD:llä - muka muokkailen ja fiksailen niitä kuvia joskus.... EN ole sitä aikaisemmin käyttänyt. Eipä taida olla varsinaista etua tuosta in CD:stä melko vähäiseen käyttöön?? Taitaa vaan helposti sotkea koko koneen ja jotain Matxin kaltaista hyvin pieniä propleemia on tainut ollakin... Siis kannattaatko poistaa koko juttu paremman toimivuuden turvaamiseksi? Vai antaa olla ja käyttää harkiten? WinXP ( home) SP2 ja polttava CD ei DVD.

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Vesku sanoi:
Taas näitä amatöörin kysymyksiä! Tässä uudella digikameralla kuvattuja Lontoon reissun kuvia "kevytNerolla" polttaessani CD:lle tein yhden itselleni tuolla inCD:llä - muka muokkailen ja fiksailen niitä kuvia joskus.... EN ole sitä aikaisemmin käyttänyt. Eipä taida olla varsinaista etua tuosta in CD:stä melko vähäiseen käyttöön?? Taitaa vaan helposti sotkea koko koneen ja jotain Matxin kaltaista hyvin pieniä propleemia on tainut ollakin... Siis kannattaatko poistaa koko juttu paremman toimivuuden turvaamiseksi? Vai antaa olla ja käyttää harkiten? WinXP ( home) SP2 ja polttava CD ei DVD.
Myönnän edelleenkin, että mulla ei noita inCD, RecordNow etc. softia ole koskaan koneellani ollut, joten ihan suoraan omasta kokemuksesta en voi niistä mitään sanoa, mutta niin paljon pahaa olen niistä kuullut (enkä näköjään ihan aiheetta niinkuin Matxinkin tapaus osoittaa), että ihan helpolla en semmosia koneelleni suostu asentamaan. Mutta siis mihin niitä tarttee? Kaikki hoituu Nerolla ja jos kopiosuojauksien kanssa haluaa välttämättä pelehtiä, niin siihen lisäksi CloneCD ja Alcohol 120%.

Eli jos multa vastauksen haluat, niin heitä se inCD helvettiin :thumbup: