Olen joskus aikaisemmin jo kommentoinut tälle palstalle, etten todellakaan toivo Mika Häkkisen palaavan F1-kuljettajaksi. Tunnustettakoon, että olen DIE-HARD-HÄKKINEN -fani. Ja ehkä juuri siksi toivon, että Mika pitäytyy aikaisemmassa päätöksessään ja pysyttelee 'eläkkeellä' F1-maailmasta.
Mika on sanonut lopettamispäätöksensä yhteydessä haluavansa viettää enemmän aikaa perheensä kanssa ja olleensa kyllästynyt ainaiseen reissaamiseen. Nämä ovat argumentteja, jotka meidän kaikkien oli siinä vaiheessa helppo ymmärtää ja hyväksyä. Myöhemmin, jo aktiiviuran lopettamisen jälkeen jollekin kansainväliselle F1-lehdelle antamassaan haastattelussa, Mika totesi, että ollakseen nopea F1-kuski täytyy pystyä keskittymään tekemiseensä 100%:sesti. Ja Mika ei ollut enää valmis uhraamaan elämäänsä 100%:sesti Formula 1:lle. Tämä kommenttihan tuki loistavasti lopettamispäätöksen yhteydessä annettuja perusteluja ja ankkuroi Mikan tukevasti monacon-suomalaiseksi perheenisäksi. Nyt oli siis selvästi aika siirtyä elämässä eteenpäin ja tehdä asioita, joita ei voinut aktiiviaikana tehdä.
Jos asiaa katsoo hiukan toiselta kantilta, niin Mika voitti ensimmäisen maailmanmestaruutensa McLaren Mercedeksellä vuonna 1998, jolloin F1-sääntöihin tuli radikaaleja muutoksia. Autoja kavennettiin ja urarenkaat tulivat katsojille näkyvimpinä muutoksina. Toisaalta, McLaren oli 'kaapannut' Adrian Neweyn edellisenä vuonna Williamsilta pääsuunnittelijaksi ja vuoden 1998 McLaren oli ensimmäinen Neweyn suunnittelema auto. Samanaikaisesti moottoripuolella Ilmorin paja oli kehitellyt uudenlaisen, kevyen moottorin, jonka keveys ja kestävyys perustui aluminium-berylliumin käyttöön runkoaineena. Yhdessä nämä kaikki tekijät tekivät Mikan alle voittaja-auton. Muut tallit eivät olleet vielä toipuneet sääntömuutosten aiheuttamasta vaikutuksesta suunnittelutyöhön ja sitä kautta eivät pystyneet haastamaan McLaren Mercedestä nopeudessa. Vaikkakaan Mika ei ollut ylivoimainen 1998 kisoissa, niin todennäköisesti auto oli nopein. Kausi päättyi Mikan ja McLarenin kaksoismestaruuteen ja loppua ei menestykselle ollut näköpiirissä.
Vuonna 1999 McLaren Mercedes oli kyllä nopea, mutta tavattoman epäluotettava. FIA oli Ferrarin painostuksesta kieltänyt berylliumin käytön, mikä teki järkyttävän muutoksen Ilmorin moottorisuunnitteluun. Kauden aloitus meni heti munilleen, Mikan keskeyttäessä tekniseen vikaan. Ja niin annettiin tasoitusta Ferrarille, joka melkein kostautui kauden mittaan. Tosiasia on varmaankin se, että Michael Schumacher olisi ollut vuoden 1999 maailmanmestari ilman vakavaa loukkaantumistaan Silverstonen osakilpailussa. Niinpä jopa Ferrarin kakkoskuski Eddie Irvine pystyi haastamaan Häkkisen MM-taistelussa ihan viimeiseen osakilpailuun saakka. Ferrari vei tallimestaruuden.
Kausi 2000 oli sitten Häkkisen 'viimeinen' mahdollisuus. Kausi alkoi jälleen erittäin huonoissa merkeissä. Kaksi ensimmäistä osakilpailua päättyi keskeytykseen teknisten murheiden kanssa. Vasta kolmannessa kisassa Mika pystyi ajamaan ruutulipulle saakka (2.). Samanaikaisesti MSchumacher oli voittanut kaikki siihen astiset osakilpailut. Kauden keskivaiheilla Schumacherille sattui ja tapahtui. Hän keskeytti monta osakilpailua peräkkäin ensimmäisen kierroksen kahinoinin tai muihin murheisiin. Samanaikaisesti Häkkinen ajoi kilpailuja maaliin vaikkei voittanutkaan niitä kaikkia. Mutta pisteitä tuli tasaisesti. Kauden puolivälissä sitten kaikki kääntyi ja Mika onnistui voittamaan monta kilpailua ja nousemaan mm-pisteissä jopa ohi Schumacherin. Yksi F1-historian komeimpia ohituksia nähtiin Häkkisen ohittaessa Schumacherin muutama kierros ennen ruutulippua Belgian osakilpailussa. Mikalla oli vielä mahdollisuutensa kolmannen peräkkäisen maailmanmestaruuden saavuttamiseen, mutta kaikki karkasi kirjaimellisesti savuna ilmaan USA:n GP:ssä, jossa Mika hurjan takaa-ajon jälkeen joutui antautumaan moottorin päästäessä savut ulos liekkien saattelemana. MSchumacher ajoi voittoon ja käytännössä varmisti itselleen maailmanmestaruuden. Häkkinen ei edes yrittänyt enää haastaa Schumacheria kauden viimeisissä osakilpailuissa. Schumacher voitti kauden 4 viimeistä osakilpailua.
Mikan viimeinen kausi oli siis vuosi 2001. Kausi alkoi jälleen katastrofaalisissa merkeissä teknisten murheiden siivittäessä kautta eteenpäin. Kukapa ei muistaisi Espanjan GP:n viimeistä kierrosta, jolloin Häkkinen ylivoimaisesta johtoasemasta joutuu keskeyttämään 4 kaarrosta ennen ruutulippua. Semmonen ottaa varmasti tuonne hermon päälle oikein kunnolla. Kauden aikana Mika saavutti kaksi voittoa (British GP ja USA GP), mutta ei yhtään paalupaikkaa. Kuvaavaa oli se, että Häkkinen saavutti kauden aikana 37 pistettä, joista 20 tuli edellä mainittujen voittojen ansiosta. Mika oli demotivoitunut jatkamaan uraansa tallissa, jossa painiskeltiin jatkuvien teknisten murheiden parissa. Samanaikaisesti Ferrari ja Michael Schumacher kehittyivät kirkkaasti muita talleja ja kuljettajia ylemmälle tasolle ollen varsinkin teknisessä luotettavuudessa kaikkia muita huikeasti edellä. Häkkinen ilmoitti loppukaudesta 2001, että hän pitää välivuoden ja päättää sitten mitä tehdä uransa jatkumisen suhteen. Kaikkia lajia tarkemmin seuraavat ymmärsivät, ettei Mika enää palaa F1-auton rattiin. Viimeistään siinä vaiheessa, kun julkisuuteen ilmoitettiin Mikan ja Keken manageri-yhteistyön päättyneen, oli selvää, että paluuta ei ole.
Niinpä loppukesästä 2002 Mika ilmoitti julkisuuteen jäävänsä eläkkeelle F1-maailmasta. Jokainen Mika-fani teki siinä vaiheessa viimeistään sen surutyön, joka oman idolin lopettamisilmoituksesta tulee. Ja minkälaiseksi Formula 1:set sitten muuttuivatkaan Mikan lopettamisen jälkeen: Ferrari oli täydellisen ylivoimainen kaudella 2002. Lajin julkuusarvo koki melkoisen kolauksen Ferrarin murskaavan ylivoiman myötä. Kausi 2003 toi tullessaan jälleen sääntömuutoksia, joilla yritettiin tasoittaa kilpailua. Ja siinä onnistuttiin: Kimi Räikkönen pysyi haastamaan Schumacherin viimeiseen osakilpailuun maailmanmestaruudesta, vaikka Schumacher oli voittanut 6 osakilpailua ja Räikkönen yhden. Ferrari oli silti ylivoimainen.
Niinpä päästään tähän kauteen eli vuoteen 2004. Vaikkakin sääntömuutoksilla yritettiin tasoittaa kilpailua, niin vuoden 2002 Ferrarin saavutukset jäävät tämän kauden saavutusten varjoon. Niinpä näin dominoivan tilanteen myötä myös F1-maailman ympärillä tapahtuvat asiat alkavat muuttua. TV-yhtiöt eivät halua ostaa enää F1-lähetyksiä (ainakaan suorina), koska kilpailut ovat tylsiä ja lopputulos on voittajan suhteen ennalta arvattavissa. Vedonlyöjät eivät enää anna lyödä vetoa pelkästä voittajasta tai voittokaksikosta, koska se on niin helposti arvattavissa ja voittokertoimet ovat niin alhaiset. Suuri yleisö ei enää halua pelata näitä rahapelejä siitä syystä. Ja yleisöhän se tietysti sen kaikista julmimman tuomionsa antaa: osakilpailujen katsomot ammottavat tyhjyyttään ja TV-lähetysten katsojaluvut ovat laskussa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että F1-maailman rahakirstujen päällä istuvat henkilöt alkavat menettää tulojaan. Rahaa ei enää tulekaan entiseen tahtiin. Samaan aikaan se heijastuu vielä tallien suunnalta sponsoreiden haluttomuutena sitotua lajiin ja sitä kautta rahoittamaan F1-sirkuksen toimintaa. Parina viime vuonna on talleja mennyt konkurssiin (Prost, Arrows) eikä uusia talleja ole tulossa lajin pariin.
Lajin kattojärjestö FIA on toki huomannut tilanteen ja puuttunut lajin tulevaisuuteen suunnittelemalla huomattavia sääntömuutoksia, jotta laji muuttuisi tasaväkisemmäksi ja sitä kautta mielenkiintoisemmaksi. Mitään taikatemppua ei lyhyessä ajassa pystytä tekemään, siksipä sääntömuutokset koskevat tulevaisuutta. Käytännössä vain Schumacherin lopettamispäätös voisi tuoda uutta puhtia koko lajille, sillä uudenlainen mielenkiinto ja kilpailun tasaväkistyminen vetäisivät yleisön takaisin lajin pariin. Se taas toisi sponsorit takaisin ja... money makes the world going round...
On aika vetää näiden järkyttävien pitkien taustatekijöiden jälkeen yhteen sitten se mitä tässä on yritetty tarinan alusta lähtien sanoa liittyen Häkkisen paluuseen F1-maailmaan. Eli Mika varmaankin oli turhautunut ja pettynyt McLareniin tehdessään lopettamispäätöksen. Hänellä ei ollut sellaista kalustoa jolla olisi voitu taistella kilpailujen voitosta, eikä hän enää kahden saavutetun maailmanmestaruuden jälkeen ollut motivoitunut jatkamaan rämpimistä McLarenilla saatika sitten siirtyä johonkin keskikastin talliin 'ajelemaan ympyrää'. Joten oli aika päästä eroon McLarenista. Oliko sitten joitain sopimuksellisia velvotteita tms. asioita, miksi Mika ei voinut ottaa aikaisemmin edes puheeksi paluuasioita, se on meille 'outsidereille' epäselvää, mutta nyt vaikuttaa siltä, että mitään sopimuksellisia esteitä Mikan vanhoista McLaren sitoumuksista ole enää jäljellä. Ja jos motivaatio on kohdallaan ja Mikan alle löytyy auto, jolla voidaan aidosti kilpailla osakilpailuvoitosta ja maailmanmestaruudesta, Mika voisi pyörtää lopettamispäätöksensä ja palata F1-kuskiksi. Samanaikaisesti koko F1-maailma odottaa kilpailun muuttuvan tasaisemmaksi ja Formula 1 silmäätekevät (kuten mm. Bernie Ecclestone) tekevät kaikkea mahdollista ja mahdotonta saadakseen lajin suosion takaisin 90-luvun lopun huippuvuosien tasolle. Niinpä F1-kulisseissa tapahtuukin varmasti paljon asioita, joita ei edes lajia läheltä seuraava lehdistö tiedä. Yksi näistä voisi olla Mika Häkkinen Ferrarilla. Aivan varmasti sillä saavutettaisiin valtavasti julkisuutta ja uutta mielenkiintoa koko lajia kohtaan.
Joten miksipä ei se Häkkisen paluu voisikin olla totta, vaikken sitä itse henkilökohtaisesti toivokaan. Katsotaan ja odotetaan. Ensi vuoden ensimmäisen osakilpailun lähtöjärjestys kertoo sitten jo paljon enemmän.